[Artikel] Försäkringsdjungeln revisited

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag råkade ut för cykelstöld i hemmet
> (4år sen), gällde Kaffekask's info från
> Folksam.
> Folksam-handläggaren som var en hygglig prick
> gick länge på den linje du (Oxr) nämner MEN
> blev till slut stoppad av någon högre chef som
> tydligen visste "bättre" :(
> R.I.P. Commencal Meta 55-custom XTR-build...
>
> // Larsa

Mycket intressant (och tråkigt att höra), imorgon ska jag försöka få tag på någon ansvarig och få ett skriftligt svar. Min fru ringde lite senare i eftermiddags och fick ett tredje svar, dvs. att det vid stöld i hemmet gäller 20k per cykel... himmel så snurrigt!

Fick idag samma info som tidigare nämnt av Folksam.

Max 20 000 per tillfälle.

Med på hemförsäkringen tillägget "allrisk mellan" (42kr/mån)stiger det till 40 000 och inkluderar då skador på hojjen vid eventuell vurpa, men inte personskador. Osäker på vad de säger om det är DH / tävling.

"Allrisk stor" ger 80 000 (102 kr/mån om jag minns rätt) och reducerad självrisk. I båda ingår det drulle för dator/tv osv, det är ingen ren cykelförsäkring.

Edit: Har man uppgraderat sin cykel så bör väl den uppgraderade delen gå under det vanliga lösöret.

ps: Om man är två i samma hushåll med hemförsäkring via sitt fackförbund så ska man automatiskt få det uppgraderat till stor.

Senast ändrad:
Tycker det där är så konstigt. Jag tycker att de gör en konstig tolkning av sina villkor. Det är först under rubriken "medförd egendom" som skrivningen om cyklar kommer. Det står ingenstans att cyklar enbart ersätts enligt moment A23, tvärtom står det först under rubriken "medförd egendom" att cyklar endast ersätts enligt A23.

Jaja, tur att jag inte har Folksam.

If rycker upp sig lite åtminstone. Pratade precis med dom och från och med 1:a septemper (på måndag) så höjer de maxersättningen för cyklar från 8000 kr till 15000.

Jörgen_A skrev:
> If rycker upp sig lite åtminstone. Pratade precis
> med dom och från och med 1:a septemper (på
> måndag) så höjer de maxersättningen för
> cyklar från 8000 kr till 15000.

Då är bara frågan om priset på en specialförsäkring går ned i och med att den täcker en mindre mellanskillnad?

Roy Mance skrev:

> Då är bara frågan om priset på en
> specialförsäkring går ned i och med att den
> täcker en mindre mellanskillnad?

En kollega ringde för att höra med If om detta medförde att priset för separat cykelförsäkring då hade sänkts i och med att "övervärdet" som ska försäkras därmed har sänkts. För min kollegas del innebar det att övervärdet som extraförsäkringen ska täcka har sänkts från 15.000 till 8.000. Trots detta tyckte inte handläggaren på If att kostnaden för försäkringen skulle sänkas. Antar att de får tänka om här va?

Är det någon som haft ett försäkringsfall med spräckt kolfiberram, har trygg-hansa med drulle, görs det skillnad på vurpa i skogen eller om cykeln ramlar ner i förådet?

Update:
Pratade precis med IF där jag har min cykelförsäkrad i en sk. specialförsäkring.
Tidigare ersatte dom upp till 15000:- och allt över det krävde specialförsäkring ovanpå hemförsäkringen.

Sedan den 1 september så har dom ändrat villkoren på hemförsäkringen med tanke på alla elcyklar m.m. och ersätter upp till 35000:- utan krav på specialförsäkring.
Men har man en dyrare cykel som är värd mer än 35000:- så är det specialförsäkring som gäller.

Det är ju bra, Trygg Hansa täcker dock upp till 50000, vilket rädda mig i vintras då man bröt sig in i mitt förråd och tog en låst cykel som rullat 5mil för strax under 40000

Tillbaka
Topp