[Artikel] Försäkringsdjungeln revisited

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
benrangel skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Jag har hemförsäkring via Folksam och
> tilläggsförsäkringen "Allrisk".
> Mitt intryck är att folksam är fantastiska att
> ha och göra med. Förutom då att dom inte gärna
> betalar ut några pengar :-(
> Min 1 månad gamla cykel blev stulen från
> BALKONGEN (andra våningen!) och jag hade det
> fetaste låset man kan köpa för pengar. Dom drar
> (naturligtvis) av 1500:- i självrisk, men sen
> får jag beskedet att dom bara ersätter 70% av
> cykelns värde. Resterande belopp kan jag få
> tillbaka om jag köper identisk vara inom 6
> månader. Problemet är att jag inte vill köpa
> identisk vara, och att jag redan hade beställt en
> ny hoj innan jag fick beskedet från folksam...
> Trist...
>
> //Ben

Har precis fått ersättning på Folksams Allrisk. Fick också beskedet att jag skulle köpa en "exakt" likadan cykel (på beskedet fram gick dock inte exakt modell). Kontaktade handläggaren och då var det en cykel med motsvarande komponenter som gällde. Hade redan införskaffat en ny så jag skickade bara in kvittot, sedan kom resten av pengarna.

Jag hade gärna sett hur Icabanken står sig och om de olika bolagen gör skillnad för studentversionen av hemförsäkringen.

Tackar för en intressant och nyttig artikel!

//Joel

ICA-bankens hemförsäkring är Moderna försäkringars hemförsäkring men under ICA-bankens namn. Det är samma villkor som Moderna försäkringar.

Av vad jag sett hittills är det ingen skillnad i villkoren för studentförsäkringar.

Men vad menar de egentligen med downhill? Är det en rent godtycklig bedömning av någon icke-cykelkunnig handläggare? I så fall kan ju en nedförsbacke i Hellas vara downhill.

Hade en fyra år gammal racer som var nästan i nyskick. Att köpa en motsvarande modell ny idag skulle gå loss på ca 15-17 tusen. Fick den stulen från mitt låsta garage i helgen.
Trygg-Hansa ersätter den med 20% av nyanskaffningsvärdet dvs 3000:- minus självrisk 1500:-. Det jag får ut är alltså 1500:- för en cykel som lätt är värd 5000:-.

Tack för det försäkringsbolaget...

Att få reda på hur Trygg-Hanska beräknar ersättningsvärdet går inte via kundtjänst eller deras hemsida. Istället måste kontakta deras skadeavdelning som ändå inte vill berätta hur deras beräkningar går till generellt.

Hej och tack för utförlig beskrivning av dom olika försäkringarna,men jag som har Folksam och läser deras vilkor så står det att dom ersätter bara upp till 20000:- i bostad ovavsett antal cyklar så det innebär att min och tantens cyklar som är värda runt 35000 tillsammans så får vi inte så mycket. Men sen läser jag detta och ser att det står att dom ersätter upp till 40000:- så vad är det som gäller?

MvH

Jag har kontaktat Folksam innan jag skrev artikeln för att få ett korrekt svar. Kopplades runt till jag fick prata med någon som verkligen kunde villkoren.

Har du de normalvillkor som ligger på Folksams hemsida så är det som det står i artikeln. Jag frågade Folksam om det fanns några undantag, till exempel studentförsäkring, men så skulle det inte vara.

Det som gäller är alltså:
- i bostad: räknas in i lösöresbeloppet, normalt minst en miljon
- i biutrymme: 40000, men då är det alltså per skadetillfälle och tillsammans med övriga stulna saker, till exempel skidor, stereon och vaserna du ärvt av din mormor
- utanför bostad och biutrymme: 20000 per skadetillfälle.

Jag har inte hittat några andra försäkringsvillkor från Folksam. Miss Lycka, kan du uppdatera mig över de annorlunda villkor som du känner till?

Hej.
Jag har kört sönder min cykel (spräckt carbonram) i samband med ett fall mot en annan cykel (inga personskador).
Jag har försäkring i LF Bergslagen.
Enligt villkoren F.2.9 Trafikolycka eller haveri med fordon tycker jag jag att det är solklart att dom ska ersätta mig.
Nu hänvisar dom till att det skall vara en osedvanlig störning i färden för att ersätta och hänvisar till ARN 2004 6761.

här är en länk till den https://dl.dropbox.com/u/55633751/2004-6761.pdf
Och här är svaret på överklagan LF https://dl.dropbox.com/u/55633751/LF beslut omprövning.pdf.

Beskrivning av olyckan Vi stannade pga punktering, vi åker vidare ca 20m för att komma av vägen, jag spände aldrig fast fötterna men dom hade hakat fast, när vi nu stannar gör jag den klassiska vurpan men stöter i en annan cykel innan jag tar mark då spricker ramen (mellan sadelstolpe och bakhjul) skadan upptäcks först efter avslutad träning.

Det är olika för olika bolag. Jag har för mig att jag skrivit att cykeln ska vara låst även i bostad på de bolag som har detta befängda krav, och att övriga inte har det kravet.

oxr skrev:
> Det är olika för olika bolag. Jag har för mig
> att jag skrivit att cykeln ska vara låst även i
> bostad på de bolag som har detta befängda krav,
> och att övriga inte har det kravet.

Okej jag skall läsa igenom ordentligt. Har LF Skåne.

LF vill lösa in en kraschad cykel. De erbjuder: inköpspris-åldersavdrag.

Är detta verkligen okej? Låt säga att jag köpt hojen på höstrea med 25% rabatt eller värre vunnit den i en utlottning. Rimligare borde då vara: nyanskaffningsvärde-åldersavdrag.

Guldfinger skrev:
> LF vill lösa in en kraschad cykel. De erbjuder:
> inköpspris-åldersavdrag.
>
> Är detta verkligen okej? Låt säga att jag köpt
> hojen på höstrea med 25% rabatt eller värre
> vunnit den i en utlottning. Rimligare borde då
> vara: nyanskaffningsvärde-åldersavdrag.

Sist jag fyllde i ett sådant köpa cykel formulär så var infon tydlig, det är anskaffningsvärdet och inte inköpspriset på cykeln som ligger till grund på försäkringen

Senast ändrad:
Räknas åldern från beställningsdatum, leveransdatum, betalningsdatum eller kanske något annat datum.

Mitt bolag hävdar ålder räknas från beställningsdatum/orderbekräftelsedatum.

Tror de försöker sig på en rövare här nämligen.

Har du så stor skillnad mellan datumen att det faktiskt gör någon skillnad? Annars borde väl leveransdatum/betalningsdatum vara de mest logiska.

garfunkah skrev:
> Har du så stor skillnad mellan datumen att det
> faktiskt gör någon skillnad? Annars borde väl
> leveransdatum/betalningsdatum vara de mest
> logiska.

Det är inte så stor skillnad, någon vecka, men beroende på vilket datum som gäller så kommer åldersavdraget att bli olika. En skillnad på typ 10% i ersättning. Rätt skall vara rätt är allt jag begär.

Det borde rimligen vara från det datum då det var möjligt att ta den i bruk, dvs då ditt innehav av prylen började.

borde bero på om ersättning ska baseras på anskaffningsvärdet eller kostnaden att köpa en ny lika dan idag?

Ersättning = anskaffningsvärde-ålderavdrag-självrisk.

Vi är inte överens om åldern i övrigt inga konstigheter.

Regleraren hävdar datumet på beställningskvittot. Jag hävdar leveransdatum, baserat på min gut-feeling.

Regleraren har ännu inte kunna visa var i villkoren vederbörande hämtar sin argumentation ifrån.

Exemplet med Folksam är det som gör att det hela ofta inte funkar i praktiken. Cykeln räknas in i det vanliga lösöret och det är ju sällan man bara blir av med bara cykeln om man nu väl får inbrott. Antagligen ryker väl TV, dator och andra värdeföremål.

Motsvarande händer gissningsvis om den står inlåst i garaget.

Nu har jag inte kollat vad en sakförsäkring men väl för kameror. Där kan man väl säga att det inte lönade sig för en privatperson. Att försäkra ca 35000:- skulle kosta ca 6000:- om året, minns inte vilka försäkringsbolag jag ringde. Det var rätt länge sen.

/Freddo

På förekomen anledning:
Vilka bolag & försäkringar täcker skador på kläder och/eller cykel vid vurpa på egen träningsrunda? Min nuvarande olycksfallsförsäkring täcker tydligen bara "vanliga" kläder, ej s.k. idrottskläder även om jag kommer få full ersättning för att köpa mig en ny hjälm motsvarande den jag hade på mig vid kraschen.

Kanske jag kan motivera att underställströjan & boxershortsen (med tunn padding) inte är vanliga kläder, men det verkar svårt. Tur i oturen var det mest gamla paltor på vid vurpan eftersom allt klipptes upp i ambulansen/på akuten.

marran skrev:
> Länsförsäkringar Västerbotten har varit bra
> när folk fått skidkläder uppklippta på sjukan
> iaf

:-)
Krya!

+1 på LF (Gbg), de har inte frågat nåt om kläderna när jag ville ha ersättning. Skickade bara bilder på de trasiga sakerna + kvitton.

Tille skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Länsförsäkringar Västerbotten har varit bra
> > när folk fått skidkläder uppklippta på
> sjukan
> > iaf
>
>
> :-)
> Krya!

Tack! Just jag klarade mig som tur var undan från klädklippning och sjukanliggande, men jag kan rapportera att de även ersätter prylar som ligger under lavinkäglor. LF VB = bra kan vi alltså summera med.

marran skrev:
> Länsförsäkringar Västerbotten har varit bra
> när folk fått skidkläder uppklippta på sjukan
> iaf

Var detta via olycksfallsförsäkring eller hemförsäkring? Och måste man bo i VB då ;-)?

Senast ändrad:
Kollade precis upp försäkringsskyddet från Folksam. Har fått väldigt spridda svar men fick nu tag på en som kollade upp det internt och återkom därefter med svaret:

- Vid stöld i bostad täcker hemförsäkringen max 20 000 kr totalt, dvs det finns ett undantag för cyklar (pga alltför många stölder) som gör att de inte täcks av det vanliga försäkringsbeloppet för lösöre.
- Har man en hoj som är värd t.ex. 30 000 kr så täcks alltså inte hela cykeln (eller några andra cyklar i bostaden därefter) vid stöld ur bostaden.
- Samma cykel (inköpspris 30 tkr) kan täckas via en tilläggsförsäkring (värdesak) som kostar 700 kr per år. Priset varierar beroende på cyklarnas värde och täcker enbart stöld.

Ska försöka få detta skriftligen också men det är skrämmande hur olika svar man kan få från samma bolag. För en vecka sedan svarade en annan telefonist på Folksam att cyklar i bostaden täcks av lösöret upp till 1,5 mSEK...!

Nån som vet om de finns nån olycksfallsförsäkring som täcker inkomstförluster vid skada? De gör inte trygghansa som jag har nu iaf, men dom va iaf smidiga med att betala ut ersättning för sjukhuskostnader. Jag behövde bara tala om vilka utgifter jag haft via telefon så satte dom in pengarna direkt. Inga stora summor men ändå..

Jag kollade extremt noggrant när det gäller Folksam när jag skrev artikeln. Formuleringen i villkoren är samma då som nu. Jag tror att du fått fel information. Ring dem igen och be om att få prata med någon ansvarig.

När jag ringde och sa att jag gjorde en artikel och ville vara helt säker på att info var korrekt kopplades jag runt några gånger till jag hamnade hos någon som var ansvarig för villkoren.

När jag råkade ut för cykelstöld i hemmet (4år sen), gällde Kaffekask's info från Folksam.
Folksam-handläggaren som var en hygglig prick gick länge på den linje du (Oxr) nämner MEN blev till slut stoppad av någon högre chef som tydligen visste "bättre" :(
R.I.P. Commencal Meta 55-custom XTR-build...

// Larsa

lovet skrev:
> Nån som vet om de finns nån
> olycksfallsförsäkring som täcker
> inkomstförluster vid skada? De gör inte
> trygghansa som jag har nu iaf, men dom va iaf
> smidiga med att betala ut ersättning för
> sjukhuskostnader. Jag behövde bara tala om vilka
> utgifter jag haft via telefon så satte dom in
> pengarna direkt. Inga stora summor men ändå..

Jag är också intresserad av en cyklistförsäkring som ger samma skydd och ersättning som trafikförsäkringen för motorfordon ger vid olyckor.

Tillbaka
Topp