Struntprat! Det är inte alls ett ickeproblem!
Visst är plastfälgar ytterligare sämre, men även med bra belägg på alufälg kan det ta åtskilliga hjulvarv innan man får bromsverkan, och fullgod bromsverkan kanske man aldrig uppnår om det är blött nog. Jag har hamnat i potentiellt riktigt otäcka situationer flera gånger pga att bromsarna inte funkat bra. Rena alufälgar, korrekt justerade V-bromsar, rosa Kool-Stop-klossar. Nu hände inget eftersom det var låg trafik, men i regn är tyvärr inte heller alufälgar i närheten av skivbroms.
Jag har också varit med i en klunga där en person bromsade så att slangen exploderade av uppvärmningen. Visst, det kan undvikas med bromsteknik, men med skivbroms är det bara att bromsa på hur mycket och hur länge man vill.
Alldeles oavsett bromsverkan, så är det också helt rubbat att använda en strukturell komponent som slityta! Särskilt på så dyra komponenter som hjul! Nej, om 10 år räknar jag med att skivbromsar är standard på alla "seriösa" cyklar. Kärringhojar och barncyklar lär ha fälgbromsar kvar. På tempocyklar är det väl tveksamt också, eftersom man ytterst sällan ska behöva bromsa där.