[Artikel] Shimano släpper hydrauliska skivbromsar för landsväg

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
BR-R785_with_RT99-S.jpg

Shimano kommer med hydrauliska skivbromsar för landsväg och ny 11-delad Ultegra Di2.

Läs mer http://happymtb.org/2013/06/30/shimano-slapper-hydrauliska-skivbromsar-for-landsvag/

AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Handtagen är kompatibla med de Di2-växlar som använder
> E-tube-systemet dvs 11-delade Dura Ace 9070, 11-delade
> Ultegra 6870 och 10-delade Ultegra 6770.

Även Alfine Di2 använder väl E-tube-systemet?
Betyder det då att BR-785-handtagen går att använda med Alfine Di2?
http://cycle.shimano-eu.com/publish...omponents/city___comfort_bike/alfine_di2.html
http://www.bike-discount.de/shop/a97526/alfine-di2-elektronik-kit-road-32-loch.html

Alfine Di2 med hydrauliska bromsar = den optimala pendlar utrustningen?

/Håkan

Aj fan, dom där vill man ju ha på crossen!
Men det kostar väl en del att uppgradera antar jag... ( kör med 105 + Avid)

Senast ändrad:
HåkanC skrev:
> Även Alfine Di2 använder väl E-tube-systemet?
> Betyder det då att BR-785-handtagen går att
> använda med Alfine Di2?
> http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global
> _cycle/en/nl/index/components/city___comfort_bike/
> alfine_di2.html
> http://www.bike-discount.de/shop/a97526/alfine-di2
> -elektronik-kit-road-32-loch.html
>
> Alfine Di2 med hydrauliska bromsar = den optimala
> pendlar utrustningen?
>
>
> /Håkan

Det jag hört från Shimano så fungerar Alfine Di2 ihop med "landsvägs Di2" och tvärt om. Så den kombinationen borde inte vara omöjlig.
Det kan ju även hända att de släpper ett speciellt hydrauliskt Alfine Di2 reglage framöver nu när tekniken finns. Då behövs dessutom bara elektronik i högra reglaget vilket kanske gör det något billigare.

Det där med hur krafterna måste tas om hand av ram och gaffel vid skivbromsning är ju en intressant fråga.

Det verkar ju inte ha varit några större problem då skivor blev standard på MTB och flera CX går väl numera också att fås med skivor, å ena sidan. Å andra sidan är väl vikt- men framförallt aerohetsen hårdare på lvg-sidan, och där kanske skivorna kan spela roll?

Intressant , jag är också inne på HåkanCs linje med den pendlar lösningen. Slänger man in rem drift i mixen har man ju en väldigt rolig cykel

Snuten skrev:
> Det där med hur krafterna måste tas om hand av
> ram och gaffel vid skivbromsning är ju en
> intressant fråga.
>
> Det verkar ju inte ha varit några större problem
> då skivor blev standard på MTB och flera CX går
> väl numera också att fås med skivor, å ena
> sidan. Å andra sidan är väl vikt- men
> framförallt aerohetsen hårdare på lvg-sidan,
> och där kanske skivorna kan spela roll?

Det där har jag också tänkt varje gång det nämns; det funkar ju på CX/MTB/trekking. Och även med dessa cyklar kan man ju komma upp i bra med fart och köra nedför långa backar.

Mange. skrev:
> Intressant , jag är också inne på HåkanCs
> linje med den pendlar lösningen. Slänger man in
> rem drift i mixen har man ju en väldigt rolig
> cykel

Om helt vansinnigt stöldbegärlig (läs dyr) så det beror ju helt på hur ens vardagliga cykelmönster ser ut :)

Hur många årsmodeller tar det innan det trillat ner till 105-nivå tro? Två, tre, fler?

Nja så dyrt blir det nog inte, 14-15?

Eller som pendlar hoj är det mycket iofs, men ska man köra året runt och 15km+ enkel är det nog värt det.

Snuten skrev:
> Det där med hur krafterna måste tas om hand av
> ram och gaffel vid skivbromsning är ju en
> intressant fråga.
>
> Det verkar ju inte ha varit några större problem
> då skivor blev standard på MTB och flera CX går
> väl numera också att fås med skivor, å ena
> sidan. Å andra sidan är väl vikt- men
> framförallt aerohetsen hårdare på lvg-sidan,
> och där kanske skivorna kan spela roll?

att få gaffeln att hålla är ju inga problem , problemet är ju att behålla komforten som finns i dagens lvg gafflar samtidigt som den ska göras styvare för skivbromsen.
vilket är ett inte problem inom mtb o cx

Behöver väl inte vara styvare gaffel än tidigare annat än möjligtvis mellan bromsokfästet och hjulaxeln.

I övrigt verkar det som man får börja stoppa undan pengar i madrassen så man kan handla en skivbromsad landsvägscykel åt sig inom en snar framtid. Bra när man kan välja mellan SRAM och Shimano nu också. :)

access skrev:
> Behöver väl inte vara styvare gaffel än
> tidigare annat än möjligtvis mellan
> bromsokfästet och hjulaxeln.
>
> I övrigt verkar det som man får börja stoppa
> undan pengar i madrassen så man kan handla en
> skivbromsad landsvägscykel åt sig inom en snar
> framtid. Bra när man kan välja mellan SRAM och
> Shimano nu också. :)

det har du nog rätt i ? jag tänkte att det blev ett moment i gaffeln som inte finns där när bromsen sitter i ramen ,men det är nog samma ?

Hela gaffeln måste styvas upp. Det är ju ändå cyklistens vikt som skall bromsas in och cyklisten sitter nu längre från bromsfästet.

Handtagen var snyggare än SRAM:s men fortfarande lite dildovarning. Jag tycker de var fula.

Personligen ser jag mest fram emot att befintliga Di2-system kommer att kunna trilla ut på beg.marknaden snabbare nu när det teknikfrälsta har något nytt att dregla över...
// Larsa

Äntligen!

Man får väl bli med LVG till våren.
Jag antar att man får köra motionslopp/tvälingar i Sverige som motionär.

Lulle skrev:
> Väger verkligen skivorna 205g? Otroligt tungt!

Låter helt vansinnigt tungt faktiskt.

205 g är uppgifter från Shimano. Men det verkar som sagt rejält tungt. I samband med presentationen av nya XTR vägde samma skiva 119 g enligt Shimano.
De som vägt skivan i verklighetet säger 95 g för 140mm-skivan.

rikard skrev:
> Hela gaffeln måste styvas upp.

Jag har ett svagt minne av att jag har sett en MC(?) med ngn sorts reaktionsstag från bromsoket till gaffelkronan,
för att på så sätt slippa att få hela reaktionskraften längst ned i ena gaffelbenet.

Canyon visade ju för flera år sedan en experimentcykel med dubbla skivor fram, Project 6.8,
som ett försök på dessa problem:
http://www.canyon.com/_se/technology/project68.html

/Håkan

evo skrev:
> Handtagen var snyggare än SRAM:s men fortfarande
> lite dildovarning. Jag tycker de var fula.

Det går nog lättare att göra handtag för hydrauliska bromsar med elektroniska handtag då man slipper att hitta plats för såväl mekaniken med bromsvätskebehållare och allt annat tjafs.
För övrigt förstår jag mig inte på vitsen med skivbromsarna till landsvägscyklar såvida man inte cyklar i alper eller andra bergmassiv dagarna i ända.
Skivbromsarna till MTB är en sak, där tjänar dom sitt syfte men på landsväg?
Ok om total vikten blir lägre än för fälgbromsar men så verkar heller inte vara fallet här.
Har själv drygt 20 år i sadeln och kan ärligt säga att jag aldrig hamnat i några problem under dessa år p.g.a krånglande fälgbromsar.

Jag har absolut saknat skivbromsar när jag touringcyklat i lite berg även om det förstås funkat utan också. Men är man van vid sina MTB-bromsar så känns fälgbromsar lite halvrackigt.

Sen är det ju perfekt för de som pendlarcyklar på cross också. För ren landsväg här hemma i Sverige är det säkert rätt ondödigt.

Med snabbkoppling för slangarna på handtagen (a la Formula?) så skulle man ju nu kunna bygga en helstel XC-raket och en monstercross i samma cykel, smutt.

Lingon skrev:
> Meh! Bara med elväxlar?

Skall man ha mekaniska reglage med hydrauliska skivbromsar så kommer reglagen högst sannolik att se lika hemska ut som Srams motsvarigheter.

Undrar vad SRAMs motdrag blir. Vore coolt om dom helt skippar mekanik & vajrar och går på hydraulik för växlarna också. Acros hydrauliska växlar för MTB från 2011(?) såg intressanta ut, perfekta växlingar och det krävdes minimal kraft med tumreglagen.

a.svensson skrev:
> För övrigt förstår jag mig inte på vitsen med
> skivbromsarna till landsvägscyklar såvida man
> inte cyklar i alper eller andra bergmassiv dagarna
> i ända.

För några veckor sen såg jag målgången för H40/DElit/DJun på Falkenloppet utanför Nynäshamn. Det var fullkomligt ösregn. Jag var blöt upp till knäna av att det skvätte upp från marken! När huvudklungan hade gått i mål stannade de flesta en bit förbi mållinjen. När det kom ett par som åkte av i spurten så skrek de åt de stillastående att flytta på sig. De hade ingen synlig bromsverkan alls. Då såg jag dem under kanske 80-100 meters färd. Skivbromsar är det största framsteget i cykelns utveckling sen växlarna kom för ~100 år sen.

Det var tydligen rätt blött på falkenloppen i år. De som gnällde över utebliven bromsverkan var de med kolfiberhjul. När det regnar så tar bromsarna sämre.

Med alufälgar är detta ett ickeproblem. Visst tar skivbromsar långt bättre i alla väder, men jag har aldrig upplevt att jag saknar bromskraft oavset väder. Men så äger jag inte heller kolfiberhjul.

Struntprat! Det är inte alls ett ickeproblem!

Visst är plastfälgar ytterligare sämre, men även med bra belägg på alufälg kan det ta åtskilliga hjulvarv innan man får bromsverkan, och fullgod bromsverkan kanske man aldrig uppnår om det är blött nog. Jag har hamnat i potentiellt riktigt otäcka situationer flera gånger pga att bromsarna inte funkat bra. Rena alufälgar, korrekt justerade V-bromsar, rosa Kool-Stop-klossar. Nu hände inget eftersom det var låg trafik, men i regn är tyvärr inte heller alufälgar i närheten av skivbroms.

Jag har också varit med i en klunga där en person bromsade så att slangen exploderade av uppvärmningen. Visst, det kan undvikas med bromsteknik, men med skivbroms är det bara att bromsa på hur mycket och hur länge man vill.

Alldeles oavsett bromsverkan, så är det också helt rubbat att använda en strukturell komponent som slityta! Särskilt på så dyra komponenter som hjul! Nej, om 10 år räknar jag med att skivbromsar är standard på alla "seriösa" cyklar. Kärringhojar och barncyklar lär ha fälgbromsar kvar. På tempocyklar är det väl tveksamt också, eftersom man ytterst sällan ska behöva bromsa där.

Senast ändrad:
evo skrev:
> Det var tydligen rätt blött på falkenloppen i
> år. De som gnällde över utebliven bromsverkan
> var de med kolfiberhjul. När det regnar så tar
> bromsarna sämre.
>
> Med alufälgar är detta ett ickeproblem. Visst
> tar skivbromsar långt bättre i alla väder, men
> jag har aldrig upplevt att jag saknar bromskraft
> oavset väder. Men så äger jag inte heller
> kolfiberhjul.

Jag har aluminiumfälgar och skulle gärna ha haft skivor senast jag cyklade upp och ner för Hallandsåsen i regn. Inte mycket till bromskraft när man har blöta och smutsiga fälgsidor även om man har nya fina klossar etc. Dessutom blir det oförutsägbar verkan då det mitt i allt kan börja ta efter att man legat på bromsen en stund. Så m.a.o. skivbromsar på landsvägscykeln: Ja tack!

geologen skrev:
> a.svensson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För övrigt förstår jag mig inte på vitsen
> med
> > skivbromsarna till landsvägscyklar såvida man
> > inte cyklar i alper eller andra bergmassiv
> dagarna
> > i ända.
>
> För några veckor sen såg jag målgången för
> H40/DElit/DJun på Falkenloppet utanför
> Nynäshamn. Det var fullkomligt ösregn. Jag var
> blöt upp till knäna av att det skvätte upp
> från marken! När huvudklungan hade gått i mål
> stannade de flesta en bit förbi mållinjen. När
> det kom ett par som åkte av i spurten så skrek
> de åt de stillastående att flytta på sig. De
> hade ingen synlig bromsverkan alls. Då såg jag
> dem under kanske 80-100 meters färd. Skivbromsar
> är det största framsteget i cykelns utveckling
> sen växlarna kom för ~100 år sen.

Nu tänker jag inte bli allt för spydig här men att påstå att skivbromsar är största framsteget sedan växlarna är tyvärr ett rent löjeväckande påstående.
T.o.m bland MTB åkare fanns länge ett motstånd mot skivbromsarna då fälgbromsarna fungerade så pass bra samt att vikten var till skivbromsarnas nackdel då.
Jag har själv 20 års erfarenhet av seriös cykling, började själv på muffade stålramar med 6 klingor på baknavet samt ramväxel på diagonalröret.
Den tidens fälgbromsar var långt från dagens modeller, har inga som helst problem med att låsa hjulen om jag så vill om bara farten är tillräckligt hög.
Visst kan det vara vissa problem just med kombinationen kolfiberfälg och väta det har också jag märkt men utöver det ingenting.
Det som begränsar bromssträckan är snarare däckens grepp, om man så ökar bromskraften med det dubbla så kortas inte bromssträckan ned märkbart för det.

Jag räknade med såna kommentarer. Men det är bara elitistiskt struntprat. Knappt värdigt att besvara. Att fälgbromsar är drastiskt sämre i väta är kalla fakta.

Nu har jag inte cyklat (seriost) sedan 90-talet, men jag har inga problem att lasa bromsarna aven nar det ar blott (alu falg), men visst ar bromsverka samre.

Men jag vill anda ha skivbromsar, for som Geologen skrev, jag gillar inte att en strukturell komponent ocksa ar en slityta. Dock tycker jag att det ar lite trakigt att nu nar, antligen, manga tillverkare har kommit pa att det ar en bra ide att gomma bromsarna pa linjehojjarna sa kommer detta som varken ser snyggt eller aero ut, hoppas det kommer nagra roligare losningar snart..

geologen skrev:
> Jag räknade med såna kommentarer. Men det är
> bara elitistiskt struntprat. Knappt värdigt att
> besvara. Att fälgbromsar är drastiskt sämre i
> väta är kalla fakta.

Självklart tar bromsarna sämre i väta men vad ni glömmer är att däcksgreppet försämras i princip lika mycket på våt vägbana.
Det är det greppet som främst bestämmer hur lång bromsträcka man får.
Att exempelvis Campagnolo gör sin bakbroms smäckrare än frambromsen beror just på det faktum att den inte behöver vara bättre än så, vid full bromsning i hög hastighet så låser man hjulet med den också och det oavsett om asfalten är torr eller fuktig.
Ok har man någon noname broms så visst kan det vara vanskligt inland, men kör man med kvalitets bromsar av fälgmodell så har man inga problem, jag lovar.
Skivbromsar leder till högre vikt, dyrare cyklar och för merparten av cyklisterna ingen nämnvärd fördel.

MTB är som sagt en annan femma, V bromsar fungerar dom med men där har man ett helt annat slit genom allt grus och smuts som nöter på såväl fälg som belägg.

Jag tar gärna marginellt högre vikt och möjligtvis en prisökning om jag kan få samma konsekventa bromsverkan på min landsvägscykel som på min touringcykeln med skivbromsar. Vill man inte ha skivbromsar så finns det ju mängder av fälgbromsar att köpa, ingen som tvingar någon att skaffa skivor.

a.svensson skrev:
> Att exempelvis Campagnolo gör sin bakbroms
> smäckrare än frambromsen beror just på det
> faktum att den inte behöver vara bättre än så

Om du med smäckerhet menar lägre vikt så är det säkert en av orsakerna till konstruktionen av Campas bakbroms.
Men den stora orsaken är det inte, det är snarare att de utnyttjar den större utväxlingen (pga den sämre bromsverkan) till större marginal mellan bromsklossar och fälgar,
dvs mindre risk att flexande bakhjul går emot bromsarna.

Men vad gäller bromsar håller jag med dig, med ett undantag:
Det BORDE gå att konstruera bättre aerofälgar när det inte behövs ngn bromsyta på dem.

/Håkan

geologen skrev:
> Skivbromsar är det största framsteget i cykelns utveckling
> sen växlarna kom för ~100 år sen.

Nej

geologen skrev:

> Jag har också varit med i en klunga där en
> person bromsade så att slangen exploderade av
> uppvärmningen. Visst, det kan undvikas med
> bromsteknik, men med skivbroms är det bara att
> bromsa på hur mycket och hur länge man vill.

I en annan tråd, från en annan tid skrev geologen
> Härligt när man får oljeläcka nerför en brant
> backe... Eller hemma på parketten. Nej, fy fan
> för klägg och klet på fina cyklar. Skogscyklar
> är så sketna ändå, att där spelar det inte
> lika mycket roll, och där har också
> kraftminskningen en praktisk nytta. Så icke på
> landsväg.

Tillbaka
Topp