• [RR] En tur till Mars (och Graipes) med Ralf

Av:
    Jackson
    Nån gång ska väl va den första. Ride reports ger mig ångest. Man vill ju skriva om nåt radikalt exponerat åk och spamma internet med sin förträfflighet. Eftersom jag inte åker några radikala åk och inte är särskilt förträfflig så kan jag inte göra det. Jag anser dock att fler borde känna till Marsfjällen och Kultsjödalen.

IMG_3738.jpg

Kultsjödalen innehåller metropoler som Saxnäs och Klimpfjäll (hrm, osäker om om Klimpfjäll tillhör kultsjödalen eller inte, kanske tillhör det klimpsjödalen, men ja, jag räknar det till samma). Allt är på dekis här. På vägen upp passerar man Stalon. Där är jag alltid rädd för att stanna. Banjon spelar liksom redan på vägen in till de 2 baracker som utgör byn, men man kan handla ALLT på macken.

IMG_4905.jpg
    Norrlands inland

Efter Stalon börjar det episka. Litsforsen, där det stilla vattnet i jag-vet-inte-vilken-älv bryts av fantastiska forsar, Trappstegsforsen, Kultsjön, Gikan, Ransarn och BERGEN. Det är så jäkla jävla fint! Dessutom finns ett ställe i Saxnäs där man kan köpa rökt röding dygnet runt. Fast man kommer aldrig ut med bara rökt röding. Hon som har det är så sjukt bra på att sälja att man alltid handlar halva bilen när man är där. Fast det är grymt värt, för jag har då aldrig fått nån egen fisk när jag försökt i Gikan. Ja, ja, det var ju en ride report jag skulle skriva. Jag tänkte skriva om Marsjfället och kanske lite något om Graipesvare.

IMG_4952.jpg
    Marsfjället

Marsfjället är ett av Västerbottens högsta fjäll (1590 möh) och ligger i Marsfjällsmassivet (nähä). Berget ligger uppe på en högfjällsplatå, så fallhöjden på själva berget är tyvärr betydlig mindre än höjden på berget. Platån gör dock också att man som cyklist får möjlighet att cykla långa sträckor uppe på kalfjället, det är väldigt trevligt när vädret inte är skit.

IMG_4918.jpg
    Cykling på högplatån mellan Marsfjällskåtan och Marsfjället

Jag och Marran tog Ralf (Marrans Caravelle) upp till Kultsjödalen för ett par veckor sedan för att se vad Marsjfället hade att erbjuda i termer av cykling. Jag har vandrat en en del där när jag var i tonåren. Då hatade jag varenda sketen bit av leden (tåååånåring), men jag kommer ihåg att inte ens mitt sura tonårssinne kunde motstå utsikten från Marsfjällstoppen. Däremot hade jag inget som helst minne av hur själva leden såg ut i termer av cykelbarhet.

Först hade vi tänkt ta vägen upp via Marsliden. Vägen upp till kalfjället är kortare den vägen, och dalen ovanför trädgränsen är helt magiskt vacker. Tyvärr är den också väldigt platt, medan stigen under trädgränsen ser misstänkt bratt ut när man börjar räkna höjdkurvor per cm. Stigen från Fattmomakke såg betydligt mer jämnbrant ut, om än lite flack. Jag hade visserligen hört av Gemon att den var rätt stökig, men vi tänkte att det skulle gå prima ändå.

IMG_3578.jpg

Sagt och gjort. Efter en (premiär!)natt i Marrans pippigula Ralf och en kylslagen frukost gjorde vi oss redo för att ge oss upp mot fjället. Molnen låg långt under optimal höjd och regnet hängde i luften, men SMHI hade lovat finvaer så vi tog dem på orden och gav oss iväg ändå.

Stigen upp till Marsfjällskåtan är 7 km lång och var betydligt flackare än vi hade väntat oss, den går till och med nedåt på sina ställen. Jag hade ett vagt minne av att stigen var lite som en motorväg, och var därför orolig för att den inte skulle erbjuda så mkt teknisk cykling. Minnet är sämst. Jag borde ha lyssnat mer på Gemon. Kåtastigen är inte oöverstigligt teknisk på något sätt, mer rotig och stenig i en trevlig harmoni. Stora delar är klart trampbara, och alla vattenkorsningar är försedda med broar, så det går förhållandevis snabbt att ta sig upp till kåtan som ligger precis ovan trädgränsen.

IMG_4914.jpg

Vid vår ankomst till alpin terräng hängde molnen fortfarande så lågt att man inte ens kunde se Marsfjällets fot. Efter en go stund i dun och några mackor tyngre i magen bestämde vi dock att SMHI fick ta sitt ansvar och kirra vädret, och så fortsatte vi över fjällheden.

Från Marsfjällskåtan till toppen av fjället är det ytterligare 7 km och kanske si sådär en 600 höjd. Första biten går över skenbar planmark. Stigen är förvånansvärt lättcyklad (med vissa avbrott över diverse bäckfåror), så det gick relativt fort att ta sig till foten av berget.

IMG_4921.jpg

När det börjar luta, börjar det dock luta ordentligt, samtidigt som heden övergår i blockterräng. Dags att jobba på bärar-musklerna.

IMG_3605.jpg

IMG_3610.jpg

Jag gav ganska snart upp. Jag tänkte att det skulle vara helt omöjligt att cykla utför den där jävla skiten. Faan vad jag ångrade mig sen. Nåväl, Marran fortsatte iaf att bära sin rosa Orange in i dimman.

IMG_3619.jpg

IMG_3634.jpg

Optimister som vi är så tror jag aldrig att vi tänkte på alternativet att vi inte skulle få se toppen, SMHI hade ju låååvat ju. Mycket riktigt så försvann molnen precis när vi nådde toppstugan. Det var mkt snyggt däruppe. Precis så fint som jag mindes det.

IMG_3643.jpg

Nedåt! Stigen (hrm, klapperstenen, gruset, blocken) ned från toppen är bratt och lös nanting. OM jag hade haft hjärnan att ta med mig cykeln upp skulle det ha kittlat dödskönt i kistan att bromsa sig utför det där, och jag skulle nog ha trillat mer än en gång. När jag väl kom ned till min cykel upptäckte jag dock att stenarna på nåt sätt ligger väldigt rätt och att lutningen gör att man cyklar över saker som först ser ut att vara omöjliga. Stolpe in som Marran uttryckte det. Jag skulle tro att jag kanske skulle ha kunnat cykla kanske 1/3 av nedfärden. Det hade varit klart värt besväret att bära upp cykeln. Marran cyklade förstås allt. Väldigt snyggt.

IMG_3662.jpg

IMG_3698.jpg

IMG_3793.jpg

IMG_3721.jpg

IMG_3757.JPG

Väl nere på det skenbara plattlandet ändrar sig stigen totalt. Lutningen gör att cykeln blir som en yster bergsget om våren som vill hoppa på precis allt, och bristen på lutning gör att bromsarna får en välförtjänt vila.

IMG_3814.jpg

Från Marsfjällskåtan och nedåt är det ganska mkt mindre flow och mer hårt arbete. Det lutar nedåt, men inte mkt. Här är det mer stolpe ut än stolpe in (fortfarande med Marrans ord). Kul var det dock. Som faan. Jag var dock ganska lik ett skeppsvrak i öppen storm när vi kom ned till parkeringen igen.

IMG_3848.jpg

Vi avslutade dagen med nakenchock i kyrkbyn, tjyvande av ved, medelfin-men-gu-så-god öl och grill i solnedgången. Marsfjällen alltså… Så sjukt värt!

IMG_4954.jpg

IMG_4945.jpg

IMG_3849.jpg

Dagen efter vaknade vi till strålande sol. Eftersom vi skulle köra hemöver samma dag hade vi som mål att göra en lite mindre tur. Jag hade ögonen på Graipesvare. En liten nätt topp på 1018 möh. Jag måste ha väldigt bra ögon, för den turen var faan helt jäkla grum. Om jag får ut tummen ur röven skriver jag om den med.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-09-06 08:56 av Jackson.

• Re: [RR] En tur till Mars med Ralf

Av:
    Westman
    Strålande RR, tack för att du delar med dig! Fast jag måste inflika att själva cyklingen ner från toppen ser sjukt jädra värdelös ut. :) Troligen mer värt att lämna cykeln nedanför och göra toppturen utan hoj, för vyns skull?

Kul att marran skaffat folkabuss. Hoppas han inte drabbas av ålderskrämpor och parkinsons i elsystemet som Folke (RIP) gjorde. Vältajmat dock, lagom till cykelsäsongens slut och efter sommarens alpluff, men ändå.

Av:
    PeterA
    Härligt RR!

Av:
    InlineOla
    Ser gött ut, härlig RR!

Av:
    Freddie L
    Det var inte en dålig premiär-RR! Mera!

/Fredrik

Av:
    soderblom
    Härlig RR! Tack för att ni delar med er.

/David

Av:
    GoranS
    Jackson skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Nån gång ska väl va den första. Ride reports
    > ger mig ångest. Man vill ju skriva om nåt
    > radikalt exponerat åk och spamma internet med sin
    > förträfflighet. Eftersom jag inte åker några
    > radikala åk och inte är särskilt förträfflig
    > så kan jag inte göra det. Jag anser dock att
    > fler borde känna till Marsfjällen och
    > Kultsjödalen.

Äh, skit i prestationsångesten och spamma på med RRs. Även om jag själv är landsvägsfegis så tycker jag det är trevligt med all vacker natur man får se i RRs som handlar om turer bortom asfaltens trygga famn.

Och det finns väl inget som säger att en RR måste innehålla det värsta och häftigaste för att vara värd att läsa!? Finns de som kanske inte är den häftigaste cyklingen men som bjuder på fina foton, de som är skrivna med glimten i ögat och ger ett gott skratt, de som inspirerar till att besöka platser långt bort och cykla i helt annan terräng än man gör dagligdags, de som inspirerar till att utforska vårt eget land, de som bara ger en stor lust att ge sig ut och cykla, de som visar på något i ens närtrakter som man inte visste fanns, ... Tycker alla har sin charm och existensberättigande. Med tanke på hur mycket icke-cykelrelaterat det finns på happy krävs det nästan ingenting för att en RR ska hamna på övre halvan av relevanta inlägg.

Av:
    svpe
    Bra RR! Kul att läsa om dessa platser man inte känner till så väl.

Av:
    staine
    GoranS skrev:
    > Jackson skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Nån gång ska väl va den första. Ride
    > reports
    > > ger mig ångest. Man vill ju skriva om nåt
    > > radikalt exponerat åk och spamma internet med
    > sin
    > > förträfflighet. Eftersom jag inte åker
    > några
    > > radikala åk och inte är särskilt
    > förträfflig
    > > så kan jag inte göra det. Jag anser dock att
    > > fler borde känna till Marsfjällen och
    > > Kultsjödalen.
    >
    > Äh, skit i prestationsångesten och spamma på
    > med RRs. Även om jag själv är landsvägsfegis
    > så tycker jag det är trevligt med all vacker
    > natur man får se i RRs som handlar om turer
    > bortom asfaltens trygga famn.
    >

+1

Snygga bilder asså, Marsfjället verkar vara ett passande namn :-)

Av:
    sjodell
    Mycket vackert!

[Enduro] SBR X, Södertälje, 26 oktober 2013: happymtb.org

Av:
    Luthman Photography
    Grymt!

Av:
    marran
    Grymt skrivet, plåtat och hojat!

Westie: Cyklingen ner från toppen var faktiskt sjukt jädra kul! Brant men inte dödsbrant och mixat mellan stundtals mindre stenar som gick att rulla på i med tvåhjulsställ och smatter mot underröret, och stora klapperstenar där det gällde att hålla tungan rätt i mun och rycka i styret. Utmanande man klart cyklingsbart. Och man uppskattar de slätare partierna så mycket mer om man fått vara skitskraj för att otb:a rakt ut i klapperstenen några gånger :)
    Klart enklare cykling än toppen på Ryfjället iaf, om man nu ska jämföra Västerbottensfjäll av ungefär samma höjd.

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    larsaw
    Bra RR!!! och i o m att du har med Marrans hoj med BOS-gaffel så blev det ju spektakulärt också, eller var det nakenchocken... (Beror kanske vad man har för läggning, i mitt fall hetro men är svag för cykelporr, vilket BOS är ;)

// Larsa

// Larsa

Av:
    heklamama
    Åhhh
    Saxnäs
    Marsfjället

Jag har vaga minnen från en vandring där någongång i forntiden.
    Såg superfint ut.
    Tack.

Av:
    JojjeM
    Härlig RR!

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    JPL
    Stiligt!
    (Både naket och stock på bilderna.)

.........................................................
    JPL, ett ärkefetto bland alla andra.
    Terapiprojekt höst 2009, Happypedia http://happymtb.org

Av:
    mattel
    wohoo.. snyggt! :)

jag har vandrat och fiskat en hel del i området och många gånger funderat på hur kul det hade varit att ha med hojen upp på fjället. kanske inte myrområdena men annars..

stalonmacken är magisk.

Av:
    Mathias
    De där bilderna skulle lätt platsa i Singletrack. Tackar för läsningen!

Av:
    Kristoffer R
    Mycket trevlig och bra RR med fina bilder. Skapligt episka vyer!

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Muntis
    Mycket snyggt! Var och jobbade i de trakterna i veckan. Har även lite planer på en höstvandring i Marsfjällen. :)

Av:
    MoeJoe
    Mulligt! Synd att det så förbenat långt dit upp, annars vore det grymt att testa MTB i det området.

Av:
    Janne_L
    Mycket bra skrivet och fina bilder!
    Du har förgyllt en i övrigt helrutten dag som i övrigt så här långt präglats av dimma, förkylning och käkoperation...:-(
    I såna lägen lockar en tur till Mars. Helt klart. Även inklusive dimma.

------------------------------------------------------------------
    Uppförsbacke, nerförsbacke de é samma backe ju! (Ur: 'Nasse hittar en skottkärra'....)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-09-04 10:51 av Janne_L.

Av:
    *micke*
    Så jäkla bra! Det tackar vi för.

Av:
    ratatosk
    Vad bra att du lämnade cykeln. Annars hade vi ju inte fått så fina bilder, du hade ju varit upptagen av att cykla. Tack!

Av:
    quid
    Prima RR! Om verkligheten ens är hälften så vacker som bilderna så måste ju den där pärlan till litet fjäll besökas någon gång.

Av:
    Gemon
    Toppenfin RR Jackson! Kul att se bilder på utsikten från toppen. Jag hade typ 50 meter sikt när jag var där uppe... Och nån gång när jag inte är helt själv på det där fjället ska jag också prova att ta med hojen hela vägen upp till toppen :-)

Av:
    Jackson
    Ha ha, oj vad kul att ni gillade den! Wohoo, jag blir glad ända in i själen. Tack för alla glada tillrop!

Janne_L skrev:
    > Mycket bra skrivet och fina bilder!
    > Du har förgyllt en i övrigt helrutten dag som i
    > övrigt så här långt präglats av dimma,
    > förkylning och käkoperation...:-(
    > I såna lägen lockar en tur till Mars. Helt
    > klart. Även inklusive dimma.

Käkoperation lät ju faktiskt helt värdelöst! + förkylning och dimma, hu. Krya! Kung att du gillade och hade nån glädje av inlägget. Marsresor rekommenderas starkt!

Gemon skrev:
    > Toppenfin RR Jackson! Kul att se bilder på
    > utsikten från toppen. Jag hade typ 50 meter sikt
    > när jag var där uppe... Och nån gång när jag
    > inte är helt själv på det där fjället ska jag
    > också prova att ta med hojen hela vägen upp till
    > toppen :-)

JA! Fast jag undrar ändå om man inte ska ta vägen via Marsliden. Jag måste kolla upp det nästa gång. Om du her dig upp och kör får du gärna rapportera! Åh, det var så överjäkla fint att vara däruppe igen. Jag vidhåller att Grundfors är finaste platsen i Västerbottens inland.

quid skrev:
    ---------------------------------------------------------

Prima RR! Om verkligheten ens är hälften så vacker som bilderna så måste ju den där pärlan till litet fjäll besökas någon gång.

JA! Jag följer med! :)

Av:
    Gemon
    Jackson skrev:

> Gemon skrev:
    > -----
    > > Toppenfin RR Jackson! Kul att se bilder på
    > > utsikten från toppen. Jag hade typ 50 meter
    > sikt
    > > när jag var där uppe... Och nån gång när
    > jag
    > > inte är helt själv på det där fjället ska
    > jag
    > > också prova att ta med hojen hela vägen upp
    > till
    > > toppen :-)
    >
    > JA! Fast jag undrar ändå om man inte ska ta
    > vägen via Marsliden. Jag måste kolla upp det
    > nästa gång. Om du her dig upp och kör får du
    > gärna rapportera! Åh, det var så överjäkla
    > fint att vara däruppe igen. Jag vidhåller att
    > Grundfors är finaste platsen i Västerbottens
    > inland.

Jo, det skulle vara kul att testa leden från Marsliden. Kan nog vara det mindre stökiga alternativet.

Och ja, Graipesleden är ju svinkul! Känns rätt lyxigt att ha den precis bakom stugknuten =)

Av:
    Sigge Star
    grymt fint och utförsturen ser helt grym ut i mina ögon! Fler RR bitte!

Av:
    Agonal
    Nu är det fan bestämt. Jag ska till marsfjällen.

Av:
    federico
    Fina bilder! Kan meddela att Marran är med på ett skivomslag från 1970 om han inte redan visste det (Heavy/Psych/Rock bandet Morning Dew http://www.youtube.com)
    lika.jpg

Av:
    JLarsson
    Oj Federico, ska du åka Melloboat i helgen?

_______
    aliekatapult

Av:
    federico
    JLarsson skrev:
    > Oj Federico, ska du åka Melloboat i helgen?

Nej, tyvärr. ska du?

Av:
    JLarsson
    Jajemänsan. Åkte också förra gången Opeth lirade, och nu är det ju en sjukt bra lineup +RIGA

_______
    aliekatapult

Av:
    Jackson
    federico skrev:
    > Fina bilder! Kan meddela att Marran är med på
    > ett skivomslag från 1970 om han inte redan visste
    > det (Heavy/Psych/Rock bandet Morning Dew
    > http://www.youtube.com)

Ha ha ha, geni!

Av:
    Postmortem
    Alltid lika trevligt med en bra RR. :-) Tycker nästan att de som inte behandlar det "häftigaste" är bäst! Eller nja...gillar att läsa om cykling så även de kan få passera. Blev riktigt sugen på lite fjällcykling. Är en bit dit för min del bara boendes i södra Sverige som jag är.

Av:
    marran
    federico skrev:
    > Fina bilder! Kan meddela att Marran är med på
    > ett skivomslag från 1970 om han inte redan visste
    > det (Heavy/Psych/Rock bandet Morning Dew
    > http://www.youtube.com)

Vad gör man när man upptäcker att ens arsle gör en massa saker utan att berätta det?

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    Luthman Photography
    marran skrev:
    > federico skrev:
    > -----
    > > Fina bilder! Kan meddela att Marran är med på
    > > ett skivomslag från 1970 om han inte redan
    > visste
    > > det (Heavy/Psych/Rock bandet Morning Dew
    > > http://www.youtube.com)
    >
    >
    > Vad gör man när man upptäcker att ens arsle
    > gör en massa saker utan att berätta det?

Känner sig KRÄNKT och gråter ut hos Aftonbladet, alternativt hyr en gråterska :)

Av:
    mattel
    låter meddela att sitt (arslets?) ombud kommer höra av sig..

Av:
    Jackson
    Jag blev så till mig av alla glada tillrop att jag tog fram stortången och drog ut tummen ur sitt gömställe. Faktum är att Graipes förtjänar en Ride report. Kanske ännu mer än Marsfjället.

IMG_3862.jpg

Så, vi vaknade alltså till strålande solsken och kav lugnt ute på piren längst in i Gikan. Det var glassigt. Sen åt vi glassig gröt-frukost och drack glassigt kaffe och fick äran att uppleva glassigheten att vara sjukt skitnödig 3 mil från närmaste toa och konsekvenserna av detta. Det var en prima morgon.

IMG_3864.jpg

Vår plan var alltså Graipesvare, 1080 möh. Graipesvare-leden börjar i den lilla byn Grundfors, knappt en mil norr om Fattmomakke och är ca 3 km lång. Stigen genom fjällskogen är betydligt brantare än Marsfjällsleden, det är inte många (om ens nån) meter som kan cyklas. Från början är den lite blöt, men den torkar snart ut och ringlar sig snabbt upp mot kalfjället.

IMG_3868.jpg

Väl uppe på kalfjället kommer man ut på en rygg som erbjuder lika skenbart planmark som fjällplatån uppe vid Marsjfällskåtan. I år såg vi inte ens tillstymmelsen till liv här uppe. I människo-termer gör man mycket sällan det (av de 15-nånting gånger jag gått upp där till fots har jag kanske sett totalt 3 människor), men jag har ofta stött på hela renflockar, rovfåglar och väldigt arga lämmlar. En gång hittade jag ett jättestort nygnagt ben där uppe. Jag funderar fortfarande på vilken fågel som orkat dra det ända dit. Ett annat år (förra lämmelåret) roade jag mig med att peta sönder alla uggle-spybollar jag hittade. Det var sjukt kul. Jag är inte normal, jag vet.

IMG_3874.jpg

Hur som helst, ryggen erbjuder prima cykling uppför. Enda utmaningen är att hålla sig till stigen eftersom renarna roat sig med att skapa blindspår överallt. Närmare toppen brantar stigen av igen, och på slutet får man mer eller mindre krafsa sig upp för berget med cykeln på ryggen.

IMG_3877.jpg

Varje gång när jag kravlat mig upp till den där toppen har jag också trampat i otaliga renbajsar. Jag kan inte låta bli att undra vad faan renarna ska dit upp och göra. Det finns ingen som helst mat där uppe, så det kanske bara går upp för att titta på utsikten? Den är onekligen väldigt fin. Jag brukar tänka att om man bara satt däruppe tillräckligt länge så borde man ju få se ett lo eller en järv. Självklart har jag hittills inte sett ett jota.

IMG_3876.jpg

IMG_3880.jpg

Vår ursprungliga plan var att cykla ned samma väg som vi hade gått upp, men när vi väl var uppe på toppen peppade vi loss på att se vad de små topparna runt i kring hade å bju på, så vi cyklade ryggen norrut mot Ransardammen, och fick därmed privilegiet att praktisera våra skills i att skilja på vad som är stig och vad som är annat än en gång. Slutsats, allt är annat, men det går att cykla ändå.

IMG_3900.jpg

IMG_3891.jpg

IMG_3912.jpg

IMG_3919.jpg

Passagen mellan Graipes och vad-det-nu-heter fjället innehåller visserligen en del stenkistor, men är klart cyklingsbar och riktigt fin. Vad-det-nu-heter-fjället innehåller inga stenkistor, men desto mer granithäll. Det är en pyttetopp, en pytte-lekplats-topp. Hopp-och-lek-deluxe-pyttetopp.

IMG_3931.jpg

IMG_3946.jpg

IMG_3950.jpg

IMG_3955.jpg

För att ta oss tillbaka till leden tog vi omvägen över ytterligare en pyttetopp och fick därmed en fin liten utförslöpa, samtidigt som vi undvek den värsta blockterrängen. Mkt skillat att ansluta till leden precis där denna blir som finast måste jag säga.

IMG_3959.jpg

Jag cyklade efter Marran (hrm, det gör jag ju oftast, men den här gången kunde jag faktiskt se honom också) uppe på kalfjället. Faan vad jag önskar att jag hade en kamera på huvet så att jag kunde ta kort när jag vill. Han är ju som ganska hoppig till naturen den där pöjken… det är en lätt underdrift att säga att Graipesleden förstärkte de karaktärsdragen. Det var som att titta på en katt med senap i baken. Hopp hit, hopp dit, HI HI,!! WOHOOO!!! I skogen blev det ännu värre. Stigen är precis så lagom brant och kurvig och gräsig och rotig och stenig att det är lite som att ha en otämjd häst mellan benen. SJUKT roligt.

IMG_3965.jpg

IMG_3969.jpg

Jag avslutade dagen med att kila in mitt däck i springan på en spång över en bäck och lägga mig raklång i samma bäck. Det var nog bra, jag behövde svalkas av.

IMG_3976.jpg

Innan jag slutar mitt ordbajsande måste jag bara bidra med ett sista tips. Om ni åker genom Vilhelmina. Ät på Helens Gårdsbutik och Café. Där får man de största två paltarna jag någonsin har sett, hemmagjort lingonsylt, en liter standardmjölk och kaffe (som visserligen inte går att dricka) för 75 pix.

IMG_3978.jpg

PS. Marran åt upp båda. DS.
    PPS. Ja, han hamnade i palt koma, och nej, efter det var han inte körbar. DDS.
    PPPS. Ledsen att jag inte kunde erbjuda nån nakenchock denna gång. Jag borde förstås ha fotat min leriga röv. Fast nä, jag unnar er inte den synen. God helg! DDDS.

Av:
    Luthman Photography
    Grymt, på många sätt och vis!

Av:
    sjodell
    Fint sätt att bygga på en redan strålande RR!

[Enduro] SBR X, Södertälje, 26 oktober 2013: happymtb.org

Av:
    Gemon
    Ja, jäklar vad fint! Och vad jag längtar upp dit nu!

P.S. Vad-det-nu-heter-fjället är gissningsvis Murfjället :-)

Av:
    JojjeM
    sjodell skrev:
    > Fint sätt att bygga på en redan strålande RR!

+1. Grymt fina bilder och kul text!

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Jackson
    Gemon skrev:
    > Ja, jäklar vad fint! Och vad jag längtar upp dit
    > nu!
    >
    > P.S. Vad-det-nu-heter-fjället är gissningsvis
    > Murfjället :-)

Ja just ja, så heter det förstås. Mkt fint litet fjäll. Åh ja, fast på plattlandet och med stoorlängtan tillbaka upp på kullarna! Ni har verkligen en episk placering av stuga. Och en sjukt snygg stuga har det blitt också!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in