[Artikel] Eurobike 2013 – trender och analyser

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Eurobike2013.jpg

Om Eurobike får bestämma blir 2014 cykelåret då 26-tumshjulen försvinner, elmotorn ska in i skogen och skivbromsar eventuellt blir tillåtet på landsväg. HappyMTB har vaskat fram 2014 års trender från världens största cykelmässa.

Läs artikeln http://happymtb.org/2013/10/14/eurobike-2013-trender-och-analyser/

Elmotor-assisterad skogscykling är säkert kul men det skulle ge massa vatten i kvarnen för ytterligare cykelförbud då det kanske med visst fog kan hävdas att det skulle öka slitaget.

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> Elmotor-assisterad skogscykling är säkert kul
> men det skulle ge massa vatten i kvarnen för
> ytterligare cykelförbud då det kanske med visst
> fog kan hävdas att det skulle öka slitaget.

Den faran ser jag också. Eller för den delen samma fenomen som jag upplever på cykelbanorna där en del på elcykel nu helt plötsligt kommer upp i hastigheter som de tydligt inte behärskar vilket inte känns särskilt säkert. Inget större problem i öde skog men i de stadsnära skogsområdena med mer folk i kan det kanske uppstå konflikter.

I övrigt får folk "fuska" så mycket de vill. De skiter jag fullständigt i. Är jag intresserad själv? Inte det minsta.

Jo det där med el-assisterad cykling kan bli ett riktigt otyg om den inte hanteras på rätt sätt.
Personligen är jag också MOT denna trend men i takt med att jag blir äldre så kommer jag vid pensionsålder gladeligen slanta upp vad som behövs för denna finnes. På så set kan man ju förlänga livet som stigcyklist betydligt :D

Men på tal om trender hoppas jag på en utveckling inom vevlagerväxlade cyklar Pinion har något fint på gång, men jag önskar dom (eller någon annan) gör en mindre (lättare) låda med färre steg men samma omfång som Pinions P1:18.
Tänk er själva, remdrivet (alt snygg halvlänkskedjat) centralt lågt placerat vxl-paket med 6-9 vxl och samma omfång som dagens 3x10vxl, helst utan viktökning :) (Dagens P1:18 adderar ca 1,5kg)

// Larsa

Nu får fan cykelbranschen ta sig en funderare.
Elassist MTB/AM/DH/Racer/Hyb mm hoppas jag är till personer som på något sätt behöver det(äldre.handikapp.mm)
Men som jag har sett och ser åker fler och fler på dessa elassistcyklar vare sig dom behöver det eller ej.
Snart kommer väl UCI att släppa elassistcyklar på allehanda tävlingar istället för att släppa in skivbromsar eller andra säkerhetslösningar.

Elmotor-assistens är väl jättefint för de som vill pendla på cykel men inte orkar/vill ta i och bli svettiga. Bra alternativ till bilen för måna pendlare. I skogen däremot? Nej, där tycker jag inte motorfordonen hör hemma, utom på områden där man har tillstånd eller privat mark. Tippar att det skulle bli kaoz och cykelförbud ganska snabbt i skogarna kring storstadsområdena (ex Hellas/Delsjön) om diverse el-MX började härja där. Rent objektivt så kan jag annars tycka att den som vill får väl köra det och ha skoj, men det är ju nåt annat än cykling. Dessutom - om jag ändå ville ha en elcykel att leka med i skogen måste väl dessa cyklar vara rätt meningslösa jämfört med en KTM Freeride E? Verkar ju rätt lamt med 250w jämfört med 22000watt. Ska det va ska det va osv.. ;)
http://www.ktm.com/freeride/freeride-e/highlights.html

Ang ryktet om vissa hjulstorlekars eventuella död (som några vill få oss att tro) så förstår jag varför industrin tar i så de blir blå för att övertyga alla om 650b:s förträfflighet och att 26 är heeeeelt ute. För då måste ju alla som redan har prylar köpa allt igen - nya ramar, gafflar, däck, hjul etc. Konsumenterna verkar dock mindre övertygade eller sugna. Tvärtom verkar en anti-reaktion snarare uppstå där folk är lessa på att matas med påståenden om att 650b är överlägset - samtidigt som skillnaden är så liten att ytterst få tycks märka något av den i praktiken. Tror branschen skjuter sig lite i foten faktiskt, kolla på reakionen mot Giants 27.5-kampanj till exempel.

För övrigt tror jag årets storm av 650b nyheter beror på att "alla" vill ha en i sitt utbud och inte missa det evenutella tåget, som några gjorde vid 29. Då läggs alla resurser på att konvertera befintliga 26-ramar till 650b och presentera som, i mina ögon, relativt tråkiga nyheter istället för något nyskapande. För de allra flesta "nyheterna" i år är ju just bara konverteringar till 1cm större hjul. Föga upphetsande (med några undantag).

De mest spännande nyheterna jag själv hittade hade för övrigt 26-tumshjul, antingen vanliga eller feta sådana. Commencal Meta Hip Hop tyckte jag var mässans mest lovande nya hoj, för oss som hojar för att det är skoj: 140mm fram, 120 bak och 66 i styrvinkel. Helt inriktad på bus!
Commencal-Meta-AM-Hiphop-Hip-Hop-hip-hop-2014-trail-bike-7-780x520.jpg

http://enduro-mtb.com/en/brandnew-commencal-meta-hip-hop-2014/

Tycker också det är oerhört ironiskt att både Enduro World Series och DH-VM fullständigt dominerats av 26"-hojar i år, trots att många förutspått och noterat att 650b måste vara mycket snabbare i båda dessa fall. Säg det till Clementz och Graves.. Graves har för övrigt en av de nyktraste synerna på hjulstorlekscirkusen jag läst på länge:

I’ve been trying some 650b prototype stuff, I really like it, but it’s not a game changer like people say! I do think it’s probably a bit faster for the majority of trails (but definitely not all) but it’s not going to completely transform your riding! The wheel size debate is blown so far out of proportion it’s not funny. A good rider will be able to ride any wheel size fast. At the end of the day it comes down to what you enjoy, and that’s all it should be about. Some people like how a 29er smoothes a trail out and gives a more forgiving ride, other people love how they can throw a 26 around, and love how it makes you really work the trail to maintain your speed. I think 26 inch wheels make better/more skilled riders, and are more fun! All have their positive and negative points; it should be all about personal preference and how you like to ride, and nothing more. People arguing about what’s better is pointless, everyone likes different things.

Jag trodde för övrigt inte det fanns någon som var mot skivbromsar på lvg på riktigt, argumenten som listas i artikeln känns ju mest som ett skämt kan jag tycka. Tur konsumenterna inte bryr sig om UCI utan köper det som verkar fungera och vara vettigt. Skivbromsar på lvg måste vara det bästa som hänt på mycket länge.

Den där Commencalen låter ju skitskoj och rätt perfekt för vanlig stigcykling.

Och ja, håller med om att argumenten mot skivbromsar låter som ett rent skämt.

Westman skrev:

<massa bra bortklippt>

> Jag trodde för övrigt inte det fanns någon som
> var mot skivbromsar på lvg på riktigt,
> argumenten som listas i artikeln känns ju mest
> som ett skämt kan jag tycka. Tur konsumenterna
> inte bryr sig om UCI utan köper det som verkar
> fungera och vara vettigt. Skivbromsar på lvg
> måste vara det bästa som hänt på mycket
> länge.

De argumenten känns inte så svåra att bryta ner nej.

För en enkel motionär som mig som ofta transporterar mig på cykelbanor och passerar mycket korsningar på väg till och från landsvägspassen så känns det väldigt bra med rejält bettiga bromsar som tar bra även i väta.

Visst är fälgbromsar lite mer lättmekade osv men så farligt är det inte med skivbromsar.

Att de skulle vara farliga i krascher och för mekaniker tror jag är överdrivet och tyngden tas igen på lättare hjul.

Just nu är väl största enskilda nackdelen att utbudet av (färdigbyggda) hjul är väldigt begränsat och att man inte riktigt vet vad som är rätt att köpa. Funderar på att byta till en lite mer komfortinriktad racer nästa år men vet inte riktigt vad man ska satsa på.

Finns det någon sammanställning någonstans om vilka hjul det finns/kommer att släppas med skivbromsar till lvghojar?

Elcyklarna är väldigt poppis i europa, där de har berg *hint-hint*, och kanske inte främst riktat mot happyridegubbar..

Angående lvg med skivbroms, vilken bredd på navet verkar cykelindustri satsa på? Blir det 135mm som på mtb eller ska man fortsätta med 130 så att det blir racerspecifika nav?

mattel skrev:
> Elcyklarna är väldigt poppis i europa, där de
> har berg *hint-hint*, och kanske inte främst
> riktat mot happyridegubbar..

Happyridegubbarna åker ju till länder med berg i utan att dö :)

Men framförallt: Hur kul är det att släpa på massa onödiga extrakilon mitt på cykeln som gör den trög i svängarna? Då kan man ju lika gärna köra 29:er ;)

Rattnalle skrev:
> Happyridegubbarna åker ju till länder med berg i
> utan att dö :)

absolut. men tänk även på alla som faktist bor där, jobbar där och varje dag har ett par hundra höjd mellan hem - arbetsplats - butik - arbetsplats - hem - puben - hem. nu tänker jag alperna och folk som transporterar sig i byn, inte bara nöjesåker med trerätters på AM-resan.

jag försvarar ingenting, jag tror bara inte att tex cederholm tänkte utanför sin bubbla. :)

mattel skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Happyridegubbarna åker ju till länder med berg
> i
> > utan att dö :)
>
> absolut. men tänk även på alla som faktist bor
> där, jobbar där och varje dag har ett par hundra
> höjd mellan hem - arbetsplats - butik -
> arbetsplats - hem - puben - hem. nu tänker jag
> alperna och folk som transporterar sig i byn, inte
> bara nöjesåker med trerätters på AM-resan.
>
> jag försvarar ingenting, jag tror bara inte att
> tex cederholm tänkte utanför sin bubbla. :)

Absolut men till de användningsområdena kanske en heldämpad AM-hoj med elmotor inte är optimalt oavsett. Att det finns användningsområden för mer praktiskt inriktade elcyklar tror jag ingen säger emot.

soderblom skrev:
> Fässberg skrev:
> -----
> > Finns det någon vikt på hip hop ramen?
>
> Nästan 4kg med dämpare enligt dem själva, så
> det är en riktig tungviktare. Tycker min Knolly
> på 3.6kg är i tyngsta laget för runt 140mm
> slag.
>
> http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?I
> tmID=12501938

Attans....

Rattnalle skrev:
> Absolut men till de användningsområdena kanske
> en heldämpad AM-hoj med elmotor inte är optimalt
> oavsett. Att det finns användningsområden för
> mer praktiskt inriktade elcyklar tror jag ingen
> säger emot.

det var därför det var en vanlig syn i alperna i somras? jaja.. vad vet jag.

mattel skrev:
> det var därför det var en vanlig syn i alperna i
> somras? jaja.. vad vet jag.

det är i Sverige som trenderna sätts, fattar du ingenting eller?

fredrikw skrev:
> mattel skrev:
> -----
> > det var därför det var en vanlig syn i alperna
> i
> > somras? jaja.. vad vet jag.
>
> det är i Sverige som trenderna sätts, fattar du
> ingenting eller?

Jävla nybörjare bägge två, ni vet ingenting jämfört med dom gamla rävarna här på HAPPY! FATTA!

underscore skrev:
> När el-am-cyklarna blir lätta nog att vara skoj
> utför så skall jag köpa.

Snart behöver man inte följa med själv heller.

mn skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > När el-am-cyklarna blir lätta nog att vara
> skoj
> > utför så skall jag köpa.
>
> Snart behöver man inte följa med själv heller.

Hur menar du?

Jag tycker det är naturligt att det nu finns flera hjulstorlekar att välja på. Ramar finns ju i olika storlekar så varför inte hjulen? Jag är 190cm lång och är inskolad sedan länge på 26", men hade jag köpt min första cykel idag hade jag nog valt större hjul.

niki skrev:
> Jag tycker det är naturligt att det nu finns
> flera hjulstorlekar att välja på. Ramar finns ju
> i olika storlekar så varför inte hjulen? Jag är
> 190cm lång och är inskolad sedan länge på 26",
> men hade jag köpt min första cykel idag hade jag
> nog valt större hjul.

Håller helt med dig, don efter person, men att maniskt påpeka fördelarna med en 21" ram framför en 16,5" kan ju kännas lite tröttande...

lundatok skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > mattel skrev:
> >
>
> > -----
> > > det var därför det var en vanlig syn i
> alperna
> > i
> > > somras? jaja.. vad vet jag.
> >
> > det är i Sverige som trenderna sätts, fattar
> du
> > ingenting eller?
>
>
> Jävla nybörjare bägge två, ni vet ingenting
> jämfört med dom gamla rävarna här på HAPPY!
> FATTA!

Är det inte Trailrunning som är trenden inför 2014??

greblleM skrev:
> Barfotacykling är det nya svarta för '14

Jag har kört Merrell Trail Glove med platformspedaler redan 13, svarta! På mina korta sträckor är det riktigt skönt men kommer fötterna explodera om jag ökar distansen?

El MTB. Är väll OK så länge man inte kör i terräng där terrängkörningslagen gäller.
Det skulle vara en olagligt framförande och förmodligen belagt med böter.
/Ebbe

Ebbelee skrev:
> El MTB. Är väll OK så länge man inte kör i
> terräng där terrängkörningslagen gäller.
> Det skulle vara en olagligt framförande och
> förmodligen belagt med böter.

Inte för att jag tänker göra det, men jag är tveksam? Enligt lagen är en elcykel en cykel, inget motorfordon. Cyklar lyder inte under terrängkörningslagen.

Det stämmer Jomper. I alla fall de elcyklar som säljs i Sverige. Max 25km/h och cyklisten måste trampa för att få assistans.

Skålades det för 26:ans död? Rent av en avtackningscermoni?

Min fungerar än så länge, men den kanske kastar in handduken vid årsskiftet, eller?
Vore bra med en liten varning i så fall. :-)

Schreddan skrev:
> Skålades det för 26:ans död? Rent av en
> avtackningscermoni?
>
> Min fungerar än så länge, men den kanske kastar
> in handduken vid årsskiftet, eller?
> Vore bra med en liten varning i så fall. :-)

Hjälp! Jag måste beställa en pall reservhjul till min Scale så jag klarar mig livet ut... ;/

Edit: Förresten, kanske är dags att sälja fjant-mtb:n och gå över permanent till fatbike's istället :)

Senast ändrad:
jomper skrev:
> Ebbelee skrev:
> -----
> > El MTB. Är väll OK så länge man inte kör i
> > terräng där terrängkörningslagen gäller.
> > Det skulle vara en olagligt framförande och
> > förmodligen belagt med böter.
>
> Inte för att jag tänker göra det, men jag är
> tveksam? Enligt lagen är en elcykel en cykel,
> inget motorfordon. Cyklar lyder inte under
> terrängkörningslagen.
Ja det är så det står om en cykel, men terrängkörningslagen som skrevs 1975 typ. Då fanns det väll inga elcyklar avsedda att gå i terräng. Därför så kanske länsstyrelsen går på att fordonet försetts med motor.

Med elmotor och batteri är det mycket mer som kan gå sönder speciellt om man kör i fukt och bland sten och annat. Batteri och motor har en viss livslängd... Kan bli väldigt dyr hobby och jag tror möjligheten för hemmamek blir mindre. Detta borde göra att vi inte kommer se så många elmtb i skogen. Om någon börjar så pajar den förhoppningsvis snart och kommer stå långa tider hos lbs och vänta på reservdelar...Det blir självreglerande. Åtminstone hoppas jag det.

Dessutom så känns det ärligt talat som att en laglig 250w-cykel med pedalsensor inte kommer vara superfestlig. De flesta pedalsensorer är inte så himla exakta heller utan elmotorn börjar driva strax efter att man börjat trampa och fortsätter en stund efter att man slutat. Inte riktigt min kopp te i teknisk terräng. Som klätterhjälp på grusväg, tja, kanske.

Och de övermotoriserade "cyklarna" med gasreglage är ju inte cyklar längre i lagens mening.

Fan vad gamla och tråkiga ni är.

En lätt El-AM-hoj öppnar ju upp för att köra "downhill" på ställen som helt saknar lift. Kan man få ihop det med att batterierna är mindre och ex laddas om/byts ut där "liften" skulle vara så hade man nog kunnat få till riktigt roliga anläggningar. Slitaget/behovet av mer konkreta leder minskar drastiskt då man inte måste hålla lederna nära liften. Samtidigt låter det inte mer, inga utsläpp etc. Dvs man får det inte svårare än det är idag att komma överens med markägare.

Om ni tänker lite utanför era Nick,Helas eller Bohusled spår så tror jag ni skulle kunna ha kul med en El-AM. Däremot så måste dom ju som sagt bli lika roliga som en vanlig cykel nerför annars faller det ju platt.

underscore skrev:
> Fan vad gamla och tråkiga ni är.
>
> En lätt El-AM-hoj öppnar ju upp för att köra
> "downhill" på ställen som helt saknar lift. Kan

Det var exakt så jag menade, det kanske skulle funka, jag skulle inte ha några principiella åsikter om det iaf.

Det vore ju inte så krångligt att programmera in i elektroniken att el-assistansen bara skulle aktiveras när det lutar uppåt (samt ett tröskelvärde för hur länge det lutat innan el'en kickar in), lite som Maguras eLECT jobbar på deras gafflar...

En helt annat ämne från EB 2013 som jag snappade upp från http://reviews.mtbr.com/interbike-2013-syntace-liteville-sqlab-and-66sick , var hur fin-tyska märket Liteville laborerar med olika hjulstorlekat:

"Liteville uses their ‘Scaled Sizing’ theory on their bikes, and that entails having different sized wheels for the front and back depending on frame size. So the XS frame would use a 24″/26″ rear and front wheel combination, the S/M/L a 26″/27.5″ and the XL-XXL a 27.5″/29″. Needless to say, you can still use a standard 26″ set up on the S/M/M/XL, or full 27.5″ on the M/L/XL, or full 29″ on the XXL. Each frame size gets its own rear triangle or specific chainstay (except M/L which shares one) instead of the typical design where the rear triangle is the same for all sizes, while the front gets a different geometry. The thought process behind the wheel sizes is that a taller rider has a higher Vector angle and center of gravity, and a bigger wheel rolls better for them over objects, while the rear wheel gets pulled along, and doesn’t have that same requirement. So big front wheel where it’s needed, and faster rolling rear wheel."

Gillart!!!
// Larsa

Jag har aldrig förstått varför det skulle vara bra för korta cyklister med hjul som rullar sämre.

oxr skrev:
> Jag har aldrig förstått varför det skulle vara
> bra för korta cyklister med hjul som rullar
> sämre.

+1, vill gärna bli upplyst om det jag också.

revolutionerande med olika hjulstorlekar.. säg det till alla som kört 96er senaste 10 åren, eller till spesch som hade det på sin huckhoj bighit från början.

underscore skrev:
> En lätt El-AM-hoj öppnar ju upp för att köra "downhill" på ställen som helt saknar lift.

Exakt min poäng. Det blir ju snabbt misär om de storstadsnära strövområdena/vandringslederna blir liggande downhillbanor. Åres stigar förändrades en hel del mellan 1996 och 2006.

> och ex laddas om/byts ut där "liften" skulle vara
> så hade man nog kunnat få till riktigt roliga anläggningar.

Ja! En sådan anläggning vore fantastiskt. Eller egentligen behövs det ju bara ett berg med lite grusvägar upp och stigar ned. Där det är OK att cykla. Många alptrakter används ju så.

> Om ni tänker lite utanför era Nick,Helas eller Bohusled spår
> så tror jag ni skulle kunna ha kul med en El-AM.

Absolut. Jag har ALLTID velat köra enduromotocross (och downhill). Är man tillräckligt ensam tillräckligt långt ute i mörka glesbygden är det ju fritt fram för sådan lekstuga.

Tillbaka
Topp