Elmotor-assistens är väl jättefint för de som vill pendla på cykel men inte orkar/vill ta i och bli svettiga. Bra alternativ till bilen för måna pendlare. I skogen däremot? Nej, där tycker jag inte motorfordonen hör hemma, utom på områden där man har tillstånd eller privat mark. Tippar att det skulle bli kaoz och cykelförbud ganska snabbt i skogarna kring storstadsområdena (ex Hellas/Delsjön) om diverse el-MX började härja där. Rent objektivt så kan jag annars tycka att den som vill får väl köra det och ha skoj, men det är ju nåt annat än cykling. Dessutom - om jag ändå ville ha en elcykel att leka med i skogen måste väl dessa cyklar vara rätt meningslösa jämfört med en KTM Freeride E? Verkar ju rätt lamt med 250w jämfört med 22000watt. Ska det va ska det va osv.. ;)
http://www.ktm.com/freeride/freeride-e/highlights.html
Ang ryktet om vissa hjulstorlekars eventuella död (som några vill få oss att tro) så förstår jag varför industrin tar i så de blir blå för att övertyga alla om 650b:s förträfflighet och att 26 är heeeeelt ute. För då måste ju alla som redan har prylar köpa allt igen - nya ramar, gafflar, däck, hjul etc. Konsumenterna verkar dock mindre övertygade eller sugna. Tvärtom verkar en anti-reaktion snarare uppstå där folk är lessa på att matas med påståenden om att 650b är överlägset - samtidigt som skillnaden är så liten att ytterst få tycks märka något av den i praktiken. Tror branschen skjuter sig lite i foten faktiskt, kolla på reakionen mot Giants 27.5-kampanj till exempel.
För övrigt tror jag årets storm av 650b nyheter beror på att "alla" vill ha en i sitt utbud och inte missa det evenutella tåget, som några gjorde vid 29. Då läggs alla resurser på att konvertera befintliga 26-ramar till 650b och presentera som, i mina ögon, relativt tråkiga nyheter istället för något nyskapande. För de allra flesta "nyheterna" i år är ju just bara konverteringar till 1cm större hjul. Föga upphetsande (med några undantag).
De mest spännande nyheterna jag själv hittade hade för övrigt 26-tumshjul, antingen vanliga eller feta sådana. Commencal Meta Hip Hop tyckte jag var mässans mest lovande nya hoj, för oss som hojar för att det är skoj: 140mm fram, 120 bak och 66 i styrvinkel. Helt inriktad på bus!
http://enduro-mtb.com/en/brandnew-commencal-meta-hip-hop-2014/
Tycker också det är oerhört ironiskt att både Enduro World Series och DH-VM fullständigt dominerats av 26"-hojar i år, trots att många förutspått och noterat att 650b måste vara mycket snabbare i båda dessa fall. Säg det till Clementz och Graves.. Graves har för övrigt en av de nyktraste synerna på hjulstorlekscirkusen jag läst på länge:
I’ve been trying some 650b prototype stuff, I really like it, but it’s not a game changer like people say! I do think it’s probably a bit faster for the majority of trails (but definitely not all) but it’s not going to completely transform your riding! The wheel size debate is blown so far out of proportion it’s not funny. A good rider will be able to ride any wheel size fast. At the end of the day it comes down to what you enjoy, and that’s all it should be about. Some people like how a 29er smoothes a trail out and gives a more forgiving ride, other people love how they can throw a 26 around, and love how it makes you really work the trail to maintain your speed. I think 26 inch wheels make better/more skilled riders, and are more fun! All have their positive and negative points; it should be all about personal preference and how you like to ride, and nothing more. People arguing about what’s better is pointless, everyone likes different things.
Jag trodde för övrigt inte det fanns någon som var mot skivbromsar på lvg på riktigt, argumenten som listas i artikeln känns ju mest som ett skämt kan jag tycka. Tur konsumenterna inte bryr sig om UCI utan köper det som verkar fungera och vara vettigt. Skivbromsar på lvg måste vara det bästa som hänt på mycket länge.