Mallis vs pippi holmarna ?

paramedic

Medlem
Funderar på att ngn gång i vår åka och trampa lite landsvägshojj. Undrar om det är ngn som varit på båda ställena och kan ge lite input om vart man ska åka. För och nackdelar och var ni tycker det är bäst.

Mallorca är finare och terräng som ger möjlighet till mer varierad cykling. Men osäkert väder på vintern.

Gran Canaria är sommarvarmt året runt (och väldigt lite nederbörd på sydsidan) och har tuffare, men också mer enformig, terräng.

Det jag skulle uppskatta är om man slipper jääätelånga transport sträckor till fin cykling, om det är lite berg gör inget, prioreterar om det är lätt att hitta till bra cykling.

Det är rätt lätt egentligen, om det inte framgick från mitt och Flikens identiska inlägg:

På vintern cyklar man på Gran Canaria eftersom det är bäst klimat där då.

På våren cyklar man på Mallorca eftersom det är bäst cykling +ANNAT där.

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är rätt lätt egentligen, om det inte
> framgick från mitt och Flikens identiska
> inlägg:
>
> På vintern cyklar man på Gran Canaria eftersom
> det är bäst klimat där då.
>
> På våren cyklar man på Mallorca eftersom det
> är bäst cykling +ANNAT där.

+1

Jag har varit både på GC och Mallorca ett flertal gånger och DTs inlägg beskriver precis varför man åker till respektive ställe.

Det ska dock sägas att även cyklingen på GC är bra men Mallorca strået vassare.

Jocke skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är rätt lätt egentligen, om det inte
> > framgick från mitt och Flikens identiska
> > inlägg:
> >
> > På vintern cyklar man på Gran Canaria
> eftersom
> > det är bäst klimat där då.
> >
> > På våren cyklar man på Mallorca eftersom det
> > är bäst cykling +ANNAT där.
>
> +1
>
> Jag har varit både på GC och Mallorca ett
> flertal gånger och DTs inlägg beskriver precis
> varför man åker till respektive ställe.

+1

Har cyklat på Mallis samt fyra av kanarieöarna (Teneriffa, La Palma, La Gomera och GC). Min rekommendation är att om plattkörning är viktigt för dig ska du strunta i de kanarieöar jag nämnt. De erbjuder mycket lite av den varan. Möjligen kan du skrapa ihop lite lättare mil på norra delen av Teneriffa (eller längs de rätt träliga vägarna bort mot El Médano eller Puerto de Santiago på sydsidan) men det kommer att bli ganska mycket upprepning.

Om du vill ha plattåkning skulle jag säga att Mallis eller Lanzarote/Fuerteventura är dina alternativ (El Hierro som är den sista lite större kanaireön är knölig att ta sig till och har ett rätt begränsat vägnät). Har inga personliga erfarenheter av Lanzarote/Fuerteventura, men de är lägre och inte lika kuperade och ska vad jag förstår erbjuda en del plattare åkning. JLarsson har väl f.ö. precis varit på Fuerteventura och kanske kan ge mer info om den ön ur ett cykelperspektiv. Dessa två öar har f.ö. rykte om sig att vara rätt blåsiga.

En annan viktig aspekt är när du tänkt åka och hur solsäkert/varmt du vill ha det. Över huvud taget tycker jag att inom måttligt flygavstånd är Kanarieöarna det enda som gäller vintertid. Jag är väl mer sol-och-värme-älskande än de flesta och jag skulle nog säga att gränsen för Mallis går i månadsskiftet mars-april. Andra tycker att (i alla fall andra halvan av) mars också är OK för Mallis.

Angående Kanarieöarna ska man tänka på att nordsidorna är ganska annorlunda mot sydsidorna. De södra delarna är tämligen solsäkra året om och har därmed ett torrare och mer sterilt landskap. Nordsidorna är däremot grönare och finare. På La Palma, Teneriffa och La Gomera finns t.o.m. vissa rester av lagerskogar. Nackdelen är att det är svalare, mer nedebörd och att det ofta kan ligga molnskärmar på 1000-2000 meters höjd. De där förhållandena är f.ö. kopplade till att La Palma anses som en av världens bästa platser för astronomiska observationer.

Sydsidan på Teneriffa har nackdelen att det ärligt talat inte är så väldigt många olika vägar att cykla och att en del av vägarna har rätt mkt trafik. När jag var där en vecka så tog jag två dagar och åkte över till La Gomera. Dessutom gjorde jag en tvådagarstur upp till norra delen på ön.

Angående DTs åsikt att Mallis är finare och Jockes att cyklingen är vassare så är det ju subjektivt. Jag kan köpa att Mallis är finare än de södraste delarna på Teneriffa och GC (även om jag på något sätt också kan uppskatta kargheten där). Vad gäller nordsidorna tycker jag dock Kanarieöarna är både finare och mer spektakulära. Och, som bergsälskare så går Kanarieöarna före Mallis i ett rent cykelperspektiv. Antalet tuffa (=roliga) backar på Mallis är i min värld för lågt. Du hittar garanterat inga stigningar på 3-4 mil och 2000+ höjdmeter på Mallis och antalet kul brytbackar är också mig veterligen rätt lågt (kan dock ha missat några pärlor)!

GoranS skrev:
> ...
> jag skulle nog säga att gränsen för
> Mallis går i månadsskiftet mars-april. Andra
> tycker att (i alla fall andra halvan av) mars
> också är OK för Mallis.
> ...

Mycket bra info, men om Mars anses "dåligt" vad är det mer exakt? Mulet? Regnigt? Kallt?
Är Mallis att glömma i februari?

CyberBike skrev:
> Var finns det minst gubbcyklister ?
> Var finns det mest fulla snygga brudar utan
> hämningar ?

Mallorca

underscore skrev:
> CyberBike skrev:
> -----
> > Var finns det minst gubbcyklister ?
> > Var finns det mest fulla snygga brudar utan
> > hämningar ?
>
>
> Mallorca

Nu ljuger du igen eller så har du aldrig varit i Petra en solig aprildag.

me.I.am skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > ...
> > jag skulle nog säga att gränsen för
> > Mallis går i månadsskiftet mars-april. Andra
> > tycker att (i alla fall andra halvan av) mars
> > också är OK för Mallis.
> > ...
>
> Mycket bra info, men om Mars anses "dåligt" vad
> är det mer exakt? Mulet? Regnigt? Kallt?
> Är Mallis att glömma i februari?

Det som är dåligt är att det är osäkrare vädermässigt. Vill minnas att veckan innan jag och GoranS var där 2010 (mitten mars var det väl) snöade det i bergen.

Jag var på Mallis i februari förra året, då var bergspassen stängda pga snö. Två dagar innan jag kom ner snöade det tom i Palma. Det högsta som var snöfritt då var Randa.

DT skrev:
> Matnyttigt inlägg GoranS!
>
> Måste testa nordsidan på GC någon gång.

Jag måste också göra det på riktigt. Har bara varit uppe och sniffat på den i verkligheten. Har dock streetviewat på google maps en del och om/när jag åker till GC igen så ska det bli mer uppåt det hållet. Om inte annat så skulle man kunna göra en tvådagarstur med lätt ryggsäck och övernattning i Agaete.

Om man jämför Palma de Mallorca och Maspalomas (södra GC) så anger worldweatheronline.com följande medeldata per månad (Min temp, max temp, nederbörd (mm), nederbördsdagar):

Palma:
Nov: 8, 19, 58, 13
Dec: 6, 16, 43, 13
Jan: 4, 16, 34, 12
Feb: 4, 16, 37, 9
Mar: 6, 18, 20, 9
Apr: 8, 20, 35, 10

Maspalomas:
Nov: 18, 24, 29, 10
Dec: 16, 22, 37, 11
Jan: 15, 21, 27, 8
Feb: 15, 21, 23, 7
Mar: 16, 23, 14, 7
Apr: 16, 23, 6, 6

Se det som en indikation snarare än som en absolut sanning. Andra sajter anger annan data. Det ger dock en fingervisning om skillnaden mellan Mallis och södra delarna av Kanarieöarna.

Mallorca i februari funkar fint om man prioriterar cyklingen. Ca 10 grader på morgonen, benvärmare på, uppåt 20 efter lunch, benvärmare av. 2012 var det rekordvinster i södra Europa. Bergspass på Mallorca var stängda några dagar och det var snösträngar vid sidan av vägen. 2011, 2013 helt ok. Bra cyklingen men ingen bränna.

Har aldrig cyklat där men varit på båda. Mitt standardråd är Mallorca på sommarhalvåret och Kanarieöarna under andra halvan. Mallorca är mycket finare men för svalt under vintern. Gran Canaria som jag varit på är ganska blåsigt men duger bra åt en frusen svensk.

Enligt accuweather.com var min-temperaturen i Palma februari 2012 resp 2013:

<=3 grader: 20 resp. 6 dagar
4-5 grader: 3 resp. 4 dagar
6-7 grader: 4 resp. 6 dagar
8-9 grader: 2 resp. 8 dagar
>=10 grader: 0 resp. 3 dagar

Motsvarande för max-temperaturen var:

<=10 grader: 9 resp. 2 dagar
11-13 grader: 8 resp. 12 dagar
14-16 grader: 9 resp. 13 dagar
17-19 grader: 2 resp. 0 dagar
>= 20 grader: 1 resp. 1 dag(ar)

Motsvarande för Maspalomas var för min-temp:

13 grader: 4 resp. 0 dagar
14 grader: 2 resp. 3 dagar
15 grader: 11 resp. 6 dagar
16 grader: 9 resp. 7 dagar
>=17 grader: 3 resp. 12 dagar

Och för max-temp:

19 grader: 3 resp. 1 dagar
20 grader: 7 resp. 12 dagar
21 grader: 12 resp. 10 dagar
22 grader: 7 resp. 4 dagar
>=23 grader: 0 resp. 1 dagar

Det i kombination med fler roliga backar gör att jag tveklöst skulle välja Kanarieöarna i februari.

Vore intressant om någon som skrivit att Mallis är finare kunde utveckla resonemanget lite. Gäller jämförelsen Mallis kontra sydsidan på GC?

Ja mitt uttalande gäller sydsidan på GC. Jag gillar GC skarpt men tycker som sagt att Mallis är något bättre då variationsmöjligheterna är större och du kan få alla typer av cykling.

I februari skulle jag definitivt välja GC

Mina erfarenheter:

Mallis har allt att erbjuda. Plattåkning och berg en bra mix.
Teneriffa: bergigt de finns typ ingen lättare återhämtningsrunda utan bara El Teide. Vägarna tycker jag var rätt dåliga på ön.
Fuertoventura: Lite likt Mallis men mera kuperat. En fin ö med få vägar av rätt bra kvalitet. Helt klart en bra ö att träna på under vintern. Kom hem därifrån i söndags. Dock rätt blåsigt den här tiden på året men annars superbra.

ElTeide.jpg
Upp mot El Teide (Teneriffa)

20110420118.jpg
Sollerpasset på Mallis

fuerto.jpg
en av många fina vägar på Fuertoventura

Tillbaka
Topp