Nove Colli -14 Nu med liten RR del II.

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Vi åker ett helt gäng med farbröder. Är det någon annan här vi ska hålla utkik efter?

Senast redigerad av en moderator:
Meh varför aviserar ni inte ett år i förväg då?? :-(
Men have fun och lägg gärna upp lite bilder sen :-)
(Aldrig åkt, intresserad)

Körde delar av banan i lördags, fantastiskt vackert (och några backar) och nån gång ska jag också köra!

Ha en underbar tur där nere!

Ett gäng farbröder åkte som sagt ner till Cesenatico i helgen som var och körde Gran Fondo Nove Colli. En dam var med som ressällskap (och teamläkare). Resan ner är lite bökig, flyg till Milano, tåg till Rimini och sedan taxi till Cesenatico. Ingen katastrof men ändå jobbigt att släpa cykelväskor längs tågperronger. Fördelen var att vi hann med en macka och en pilsner utanför stationen i Milano. Här är en trevlig och lagom inställsam kypare:

DSCN0033.JPG

På lördagen hämtade vi först nummerlapparna. Och provade nya Sverigetröjor. Alarik trivs i sin.

DSCN0058.JPG

Niclas fick sina nya Campa-hjul plåtade av en cykeltidning.

DSCN0060.JPG

Vi hälsade på en bulldogg och ett par svenskar som åkt ner med Cykeltours.

DSCN0066.JPG

DSCN0063.JPG

Själv var jag inte i högform. Rejält förkyld och cykeln knakade nåt bedrövligt nånstans ifrån. Jag letade en bra stund men hittade ingen vettig förklaring. Det var bara att försöka att låtsas att det var nåt ofarligt. Jag hade i alla fall mina hembyggda, lågprofilskinesfälgarskolfiberhjul på så att det skulle gå lätt i stigningarna!

Söndag morgon vid kvart i sex. Dags att ta sig ner till starten.

P1010002.JPG

Där fanns redan gott om folk.

P1010005.JPG

Vi startade med en glad tant från Schweiz som vi hittat på hotellet. Gammal bancyklist för övrigt!

P1010009.JPG

Niclas var lite sammanbiten inför starten.

P1010012.JPG

Efter sedvanlig försening kom vi iväg.

P1010014.JPG

Det är väldigt platt de första milen och går undan ganska bra. Efter en halvmil gick en gubbe omkull precis framför mig och jag hade inte en chans att väja utan slog en kullerbytta över farbrorn. Som tur var höll både jag och cykeln så jag var iväg igen efter nån halvminut. Sedan kom äntligen första stigningen, Polenta, och jag känd mig pigg som en mört. Niclas kör riktigt fort och hade redan försvunnit i fjärran. Alarik och jag tänkte hålla ihop, vi håller oftast ungefär samma tempo. De andra två farbröderna skulle åka korta banan och tog det lite lugnare. I första utförslöpan blev jag lite övermodig och blev tvungen att bromsa onödigt hårt. Det började lukta bränt och sedan small det ordentligt. Fälgen hade i princip brunnit upp. Jag som alltid trott att sånt var en myt!

P1010018.JPG

Där stod jag, lätt bedrövad, långt ute på bondvischan i Italien med en obrukbar cykel. Sedan vände allt till det bästa (tack vare min positiva inställning till livet, tror jag). Kompisarna kom förbi och kunde låna ut kontanter. Jag fick ta en promenad på en dryg kilometer in till närmsta by där det fanns en riktig cykelverkstad. Gubben där sålde mig ett bakhjul för åtti pengar och jag var på väg igen. Det var kö till mecken. Så här såg det ut när jag väntade:

P1010019.JPG

(Måste gå och lägga mig nu. Lägger till några bilder i morgon).

Vilken kämparinsats Anders! Jag vet ju iofs att du är en tuff dj..el men att fortsätta efter hjulet gett upp så där... hatten av! Ser fram emot fler bilder och resten av historien. Ha det bra där nere och krya på dig!

Hjulen var byggda på 20 mm kanttrådsfälgar som jag köpt via Ali Baba. Leverantören kommer jag inte ihåg. Jag kan tänka mig att klossarna kan ha en viss betydelse också, det här var lågbudget kolfiberklossar jag hittat på ebay.

Härligt kämpat! Mythbusters ringde och var lite arga för att du sabbat deras nästa avsnitt ska jag hälsa! ;-)

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjulen var byggda på 20 mm kanttrådsfälgar som
> jag köpt via Ali Baba. Leverantören kommer jag
> inte ihåg. Jag kan tänka mig att klossarna kan
> ha en viss betydelse också, det här var
> lågbudget kolfiberklossar jag hittat på ebay.

Mina farhågor är besannade. Tur att det "gick bra" för dig. :)

Här kommer fortsättningen.

Just det, glömde visa den här bilden från inledningen av Polentastigningen:

P1010015.JPG

Sedan kom Pieve de Rivoschio

P1010021.JPG

Maffig utsikt:

P1010022.JPG

Andra cyklister dök också upp, mest italienare. Det var dock ganska glest med folk eftesom jag hade blivit försenad dryga timmen på grund av debaclet med hjulet. Det var mest eftersläntrare som jag kom ikapp och körde förbi.

P1010023.JPG

Här är nog tredje backen, Ciola:

P1010024.JPG

P1010029.JPG

P1010030.JPG

En och annan liggist dök också upp. Jag såg en på en trehjuling som hade klara problem uppför. Nerför däremot kom han susande som en raket. Den här killen tycktes inte ha några svårigheter.

P1010032.JPG

Här är det vackert och fin asfalt vilket inte alltid var fallet. Det var riktigt läskigt i en del utförskörningar (även om jag höll igen till och med mer än vanligt efter fälghaveriet eftersom jag inte ville riskera att nåt liknande skulle hända fram också). Vägarna är ofta ganska trasiga i Italien. På grund av alla små jordskalv, sa nån. Följden blir att det hoppar och slår ganska ordentligt.

P1010033.JPG

Sedan var det dags för dagens höjdpunkt; Barbotto. Inte jättelång men brutalt brant på slutet.

P1010034.JPG

P1010035.JPG

P1010036.JPG

P1010037.JPG

P1010038.JPG

P1010039.JPG

Sedan tror jag att vi hade kommit till backe nummer fem, Monte Tiffi, som inte alls ser så farlig ut på höjdprofilen. Jag tycker ändå att den är bland de jobbigaste eftersom lutningen mest hela tiden ligger mellan elva och tretton procent.

P1010041.JPG

Här är toppen på den. Sedan blir det tvärt en svart backe när man kommer över krönet.

P1010042.JPG

Jag hade föresatt mig att plåta alla backar men kameran påstod att batteriet var slut efter den här. (När jag kom hem upptäckte jag att den bara skojat men då var det försent). Jag kom naturligtvis sist i mål i vårat gäng eftersom alla andra åkte korta banan, förutom Niclas som istället körde obegripligt fort. Själv var jag mycket nöjd med att ha kommit i mål med tanke på hur dagen börjat. Alla hade klarat sig fint och vi kunde fira med en skvätt vin på lokala glassbaren.

DSCN0077.JPG

Morron efter, tåget till Milano, sedan hem.

DSCN0087.JPG

Tack för maffigt RR Anders! Ser ju mycket trevligt ut det där... Kanske skulle hänga med farbröderna någon gång...

Härliga bilder, blir ju riktigt sugen på att åka ner och cykla!

För två år sedan åkte jag ner med kinakolshjul till Briancon för att cykla en vecka i franska Alperna. Då small bakdäcket det första det gjorde och tog bakfälgen med sig, cykelmeken hävdade att jag hade använt för hårda bromsgummin (gula swiss) för den typen av fälg, det genererade för mycket värme. Han rekommenderade Zipps korkbelägg för att vara på säkra sidan.

Jag fick köpa ett Aksiumhjul som jag körde med hela veckan där nere. Väl hemma bytte jag bakfälgen och hjulen har rullat sedan dess.

Jag tror man har mindre marginaler när man kör kinakol, speciellt i alperna. Till nästa gång så tror jag att jag tar med finhjul som tål utförsåkningen.

Fin fortsättning! Synd med kameran. Jag instämmer med ovan talare att man får sig en tankeställare angående billiga no-name hjul från Kina och bergskörning. Jag förstätter att följa devisen att har jag inte råd med finhjul så får det vara ;-)

Den gamla sanningen gäller fortfarande: Du vill ha grejor som är lätta, starka och billiga. Det går bara att uppfylla två av dessa villkor. Vilka två väljer du själv.

Tack Anders för en bra RR!

Teamläkaren undrar hur fingret mår. Bifogar bild på Anders från frukost i Milano.

Bilagor

• Anders H.JPG
    Anders H.JPG
    91.2 KB · Besök: 86
Fingret är på bättringsvägen och har återtagit normal färg men formen är fortfarande lite knubbig. Och så där jävla dystert var det aldrig vad jag minns. Måste ha blivit överraskad när jag satt och tänkte på min chef.

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> 2016 går Nove Colli by night igen :)

Den borde vi köra igen.

Härlig läsning och bra kämpat Anders!
/J

Tillbaka
Topp