Surt att vara hemma och missa detta, men glad att Martin var snabb på bollen och med snabba ryck både fixade ledigt och flygbiljett ett par timmar innan avresa. :)
Jag ser också med glädje att Fab varit med och fått Canyon att äntligen våga släppa längre hojar. Lång reach och kort stam är väldigt bra och kul för hård cykling, så att det äntligen släpps nåt med reach >450 tycker jag är bra. Race L ser bra ut för mina 187. Geon ser för övrigt rättigenom ut som en bra köra fort-hoj! Snygg var den också tycker jag. Första Canyon-hojen som väcker lite habegär hos mig..
Intressant grej, nu finns det flera olika system för att göra långslagiga hojar mer klättervänliga. Lapierre kör med elektronik för att låsa upp (EI), Cannondale ställer om bakdämparen för att få kortare och styvare slag och Canyon ställer om geometriskt för att få kortare och styvare slag och mer upprätt sittställning. De flesta andra jobbar mest med lockouts och plattform. Jag gillar Canyons lösning mer än Lapierres och Cannondales då den inte kräver specialdämpare, utan man är fri att stoppa dit vilken standarddämpare som helst, ex CCDB/BOS.
Däremot får man nog sila marknadsföringssnacket om att detta är två hojar i en. Det är det ju inte, det är en långslagig utförshoj med ett klätterläge. För även om styrvinkel, slag etc blir en vettig stighoj i 130-läget så är ju vevlagerhöjd på 365mm som ett höghus och inget man vill cykla omkring med annat än i just möjligen klättringar. Hade dom inte höjt bbt till denna nivå hade det ju funkat utmärkt som "hemma-mode"!
Men, angående diskussionen om man löst ett verkligt problem eller gjort ingenjörsmässig overkill, varför behöver man ställa om geometrin för att klättra? Upplevde du någon förbättring att klättra tack vare brantare styrvinkel och bb-höjningen Martin? Jämfört med om vevlagret alltid varit 345, sadelrörsvinkeln alltid fått vara 75 grader som man klättrar effektivt i och så bara styvat upp bakdämparen, som alla andra gör, är det ju detta som skiljer. Jag ser ingen nackdel att åka utför med brant sadelrörsvinkel, så det vore intressant att höra hur Canyon resonerade kring detta. Tekniska klättringar är väl möjligen där jag själv störs av väldigt flack gaffelvinkel, men där vete tusan om man vill ha så högt vevlager ändå? Sist jag provade stigklättring på (gammal) cykel med bb högre än 345 välte jag åt sidan så fort jag försökte mig på något svårt. På långa grusvägsklättringar i alperna kan det kvitta med styrvinkeln känner jag, så länge jag får brant sadelrörsvinkel så jag sitter effektivt.
Jag delar nog annars Martins analys som jag tror gäller alla de här hojarna med omställbar geometri/slaglängd oavsett hur dom uppnår det - Känns jättebra för alperna, skottland, åre och kanske Falun. Men jag skulle aldrig använda det hemma i superkuperade Göteborg eller i sthlm. Däremot hade jag hemskt gärna haft tillgång till det i Whistler förra sommaren. För långa sega klättringar följt av balla utförsstigar känns det vettigt, för mycket upp och ner blir det för mycket att hålla på och ställa om. Fast om man kunde lära sig det skulle det säkert finnas sekunder att spara på rejs..
Lite tragikomiskt för övrigt att de känt sig tvingade att utelämna "Enduro" och bara skrivit "World Series" på svingen, enligt uppgift på annan sida för att inte riskera att bli stämda. Stora S advokater har elakt rykte tydligen.. :/
Sammanfattningsvis är jag nyfiken att testcykla denna, helt klart!