[Notis] Nytt från Pinion

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
[Notis] Nytt från Pinion
Den tyska gearbox-tillverkaren Pinion har något nytt på gång. Men exakt vad de hittat på avslöjas först på Eurobike om knappt en månad.

Pinion-teaser.jpg

Smygtitten de skickad tyder på tre nya växellådor som bygger på teknik från den nuvarande P1.18. De nya modellerna är avsedda för antingen MTB, elcyklar eller citycyklar. Vågar vi hoppas på en lättare MTB-låda med färre steg än dagens 18?

Pinion-p1.jpg

Pinion P1.18 har 18 växlar och ett omfång på 634%. Växellådan sitter centralt placerad vid vevpartiet och kräver därmed en speciell ram.

För den som inte besöker Eurobike så finns mer information om de nya växellådorna hos Pinion från den 27 augusti.

[Notis] Nytt från Pinion
P1.18 = 18 växlar
P1.XX = 1x växlar eller 2x växlar (mest troligt 1x växlar, typ 13)
P1.X = entaligt antal växlar. 7-8 kanske, men med stor spridning? (Förhoppningsvis med riktigt låg vikt på denna)
P1.X xr = antagligen också entaligt men kanske med andra utväxlingar, tex snävare omfång för mer grusvägsanpassad körning?

Jag tror små lätta växellådor är framtiden för MTBs, mycket tåligare och vikten placeras centralt på den fjädrade delen av cykeln.

Edit: Det stod vist XR och inte CX...

Senast ändrad:
[Notis] Nytt från Pinion
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Coolt men det ser ju rätt tungt ut men skenet
> kanske bedrar?

P1.18 väger 2700g + växelreglage 95g

Det ska jämföras med vikt för följande komponenter på en vanlig mtb:
- vevlager (ca 100g?)
- framväxel (ca 150g)
- bakväxel (ca 250g)
- kassett (ca 350g)
- några extra länkar på kedjan (det krävs längre kedja med utanpåliggande växlar) (50g)
- Växelreglage (ca 250g)

Totalt: ca 1150g

Pinion-systemet är alltså drygt 1,5 kg tyngre, men om de bygger en växellåda med typ halva antalet växlar borde vikten sjunka avsevärt, det är ju i alla kugghjul som en stor del av vikten ligger. Att offra 500-800g kan det ju vara värt för att få ett helt kapslat och underhållsfritt växelsystem.

Senast ändrad:
[Notis] Nytt från Pinion
Redan 2012 sa Pinion följande:

A Pinion gear box with a reduced downhill or freeride gear ratio is planed, also an 8-speed gear box e-motor unit, a light-weight or a budget version.

Så det är kanske några av de produkterna som kommer nu.

[Notis] Nytt från Pinion
Lillskeden skrev:
> Dreven i bilden ovan ser ju ut att ha rätt mycket
> lättningspotential också. Kombinera det med en
> schysst lågfriktionsbeläggning så
> verkningsgraden blir ok så tror jag det där är
> framtiden.
>
> Till Bengt-re: Varför? Cykling har förut varit
> helt inriktad på lvg och när mtb kom till för
> faktiskt inte så många år sedan kopierades
> växellösningarna rakt av. Först nu börjar man
> se små avsteg från kopierandet i form av shadow
> plus växlar och frångående från framväxlar.
> Nästa naturliga steg blir att helt frångå
> dagens i sin grundläggande konstruktion
> ömtåliga system och tänka om. Pinion är ett
> försök till detta.
>
> Inom XC kommer nog dagens utanpåliggande system
> fortsätta dominera på grund av sin höga
> verkningsgrad men inom enduro och downhill kan
> vissa förluster i verkningsgrad accepteras för
> den ökade driftsäkerheten, samma sak inom
> stig/fikacykling. Genom smart konstruktion kanske
> man kan få en växellåda som har mindre
> förluster på en specifik växel gjord för
> långa stigningar speciellt anpassad för
> transportsträckorna inom enduro.
>
> Hade din värld varit verklig hade vi fortfarande
> bott i grottor. Utvecklingen kan ibland tyckas
> långsam men om man bara tänker tillbaka några
> år så kan man se att den kontinuerligt
> fortsätter framåt, inom många områden då och
> då påskyndad av något krig.

Så många försök har gjorts att revulutionera cykeln, men det är en produkt där ta mig fn alla återvändsgränder är testade och förkastade. En tung växellåda med låg verkningsgrad var en dålig ide 1963 och det än idag.

[Notis] Nytt från Pinion
När jag har ett jämförelser mellan navväxlar och utanpåliggande har skillnaden varit max 10 % i verkningsgrad. Jag misstänker att Pinons låda dels kan vara effektivare och dels så är sådana tester gjorde på rena system för utanpåliggande växlar. Jag har aldrig ren drivlina på min skogshoj, så jag undrar om skillnaden verkligen är så stor i praktiken. Jag kan tänka mig att växellådan blir mer effektiv eftersom den bör gå att hålla tät/ren.

[Notis] Nytt från Pinion
Jag kanske är dum i huvudet på riktigt men jag fattar inte hur det funkar.... Sitter den där klumpen där vevlagret sitter på en "vanlig" cykel? Vart sitter pedalerna i så fall? Hur sker själva växlandet?

[Notis] Nytt från Pinion
Jaaaaaa!!!! :-)

Att växellådor skulle vara trams är nog likvärdigt med att cykelvärlden tyckte att skivbromsar var trams. Givetvis ska man inte ha växlarna på utsidan om det inte behövs. Visst; Pinion-lådorna är än så länge tunga, men minskar de utväxlingsambitionerna en smula så blir det nog kalasbra.

Fast underhållsfritt blir det ju inte så länge man fortfarande har öppna drev och kedja mellan hjulet och lådan. Remdrift kanske är en bra lösning. Men hur lirar den när den är totalt nersölad med lera och mög? Hur märker man när den blir sliten? Ska man ha en extrarem med sig i ryggan?

[Notis] Nytt från Pinion
Körde flera av transporterna i La Thuile med en som jobbar på Pinion. Och det verkar som att det ska komma en lätt version för am/enduro på interbike. Ska bli kul att testa det så småningom, är ju en snygg lösning :)

[Notis] Nytt från Pinion
Bengt-re skrev:
> Hade det varit rätt väg så hade det redan varit
> vanligt.

Du menar som när MTBs fick,

- Kolfiberramar
- Kolfiberhjul
- Skivbromsar
- Dämpning, både fram & bak
- 29" däck

Sjukt vilka dåliga ideér, förstår att de aldrig slog igenom...

[Notis] Nytt från Pinion
Den här tråden bara måste jag besudla!
Denna nyhet förklarar varför Pinion inte besvarat mina förfrågningar om framtida lättare, mindre tätstegade varianter (typ 1.9), jag var helt enkelt precis för exakt på deras plan...
Ang vikten så går det att få ner den, eftersom Pinion inte ville prata så sökte jag vidare och fann Effigear vars koncept med just 9-växlar och nästan samma omfång som P1.18 lär väga strax över vikten av en utanpåliggande-drivlina:
a380a7_bd520b36f559cc7f70457ae73daea904.png_srz_617_314_75_22_0.50_1.20_0.png

Cavalliere-bikes ska i sommaren släppa sin trenduro-moppe Anakin med denna låda som jag skrivit om tidigare, bla här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2442911/2443675#msg-2443675
Tycker dock att spec/geo är så fantastisk att jag lägger upp den igen:

image.jpg

hmta1.jpg

Ända minuset är att den inte är officielt lanserad ännu, samt priset då som hamnar på ca 50Tkr för en komplett hoj :/

Så det så! // Larsa

[Notis] Nytt från Pinion
Ser mycket lovande ut, skulle gärna testa irl! Tänk vilken lättnad att få slippa den där j-a saken som hänger o dinglar längst bak
Ny standard och förfinad/uppköpt av shimano om 10år?

[Notis] Nytt från Pinion
Jag gnuggar händerna av vällust!
Äntligen går utvecklingen åt rätt håll. Vem blir först att prångla ihop en enduromaskin på 1.9XR-lådan, Nicolai eller Alutech?
Fast personligen så tycker jag Effigear/Cavalerie's kedjedragning ser bättre ut...
// Larsa

[Notis] Nytt från Pinion
larsaw skrev:
> Fast personligen så tycker jag
> Effigear/Cavalerie's kedjedragning ser bättre
> ut...

Ja, den kedjespännaren som Pinion använder är verkligen gräslig, och måste man köra med en sån så tappar man ju nästan vitsen med att bli av med bakväxeln.

[Notis] Nytt från Pinion
H. skrev:
> larsaw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast personligen så tycker jag
> > Effigear/Cavalerie's kedjedragning ser bättre
> > ut...
>
> Ja, den kedjespännaren som Pinion använder är
> verkligen gräslig, och måste man köra med en
> sån så tappar man ju nästan vitsen med att bli
> av med bakväxeln.

Ja, en utanpåliggande bakväxel sabbar ju inte markfrigången iaf. Det gör ju den där spännaren. Den lär ju få äta en hel del sten.

Kör man en hoj med växelöra borde man väl kunna ha spännanren där bak? Det är ju inte ofta jag slår i spännaren på min ss-hardtail.

[Notis] Nytt från Pinion
H. skrev:
> >
> P1.9XR ser ju trevligt ut... :)
>
> Bredare omfång än 11-delat och 500g lättare än
> deras 18-växlade. Fortfarande så är det en
> kännbar viktökning, men frågan är om det inte
> kan vara värt att ta den vikten?
>

Den ofjädrade vikten blir ju betydligt lägre vilket är nog så viktigt!

[Notis] Nytt från Pinion
Men får de bort den där segheten, bristen på direkt driv, som man tyvärr har i både Nexus och Rohloff?
Den som lyckas med det och får ner vikten närmare ett kilo (se H.:s uträkning ovan) har ju vunnit.

[Notis] Nytt från Pinion
garfunkah skrev:
> Varför behöver man en kedjespännare öht?

har man en heldämpad cykel så blir det väl nästan alltid lite drag i kedjan när länkaget komprimeras.

[Notis] Nytt från Pinion
Luthman Photography skrev:
> garfunkah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför behöver man en kedjespännare öht?
>
>
> har man en heldämpad cykel så blir det väl
> nästan alltid lite drag i kedjan när länkaget
> komprimeras.

Om man inte gör som Effigear (se bilder högre upp i denna tråd)

erik h skrev:
> Men får de bort den där segheten, bristen på
> direkt driv, som man tyvärr har i både Nexus och
> Rohloff?
> Den som lyckas med det och får ner vikten
> närmare ett kilo (se H.:s uträkning ovan) har ju
> vunnit.

Är det någon som testat Pinion/Effigear? Det har ju ändå gått några år sedan Rohloff utvecklades? Kanske har det hänt lite sen dess?

[Notis] Nytt från Pinion
Jag körde ett åk i Les 2 Alpes i somras på Cavalieres (ägs av skaparna av Effigear) DH-hoj. Då jag inte har kört utför på DH-hoj på flera år så kan jag inte uttala mig om prestandan (dämparprestanda, trampeffektivitet osv) på ramen i jämförelse med andra märken, men för växellådan så var det här mina intryck:

*Det var lite ovant att inte kunna växla när man trampar, men det räckte med ett kort (<0.5s) stopp för att man skulle få i växeln. Annars var det ganska smidigt att kunna växla när man coastar.

*Reglaget var lite udda och jag tror att de måste jobba på att förbättra det ifall de ska lyckas få någon spridning. De finns både med grip-shift och trigger-reglage, men hojen som jag testade var med trigger-reglage. För att växla ner tryckte man med tummen, men för att växla upp var man tvungen att ta bort pekfingret från bromsen för att kunna trycka reglaget åt andra hållet. Det känns aldrig helt säkert att ta bort fingret från bakbromsen, men en av ägarna sa att man ju ändå inte bromsar ifall man ska växla upp, vilket jag delvis kan köpa. Vanesak eller inte, ovant var det i alla fall.

En generell nackdel med växellådor likt Pinion och Effigear där pivotpunkten på ramlänkaget ligger koncentriskt med framdrevet är ju att man får väldigt låg anti-squat. På en DH-hoj spelar det mindre roll och det kan kanske till och med vara fördelaktigt pga att dämparen kan jobba fritt utan påverkan av kedjekraften, men på en AM/enduro-hoj vill man ju ha lite bättre trampeffektivitet. För att få anti-squat i nivå med ramar med vanliga drivlinor så måste man ju flytta pivotpunkten som Nicolai har gjort. Därmed behövs ju också en kedjespännare och då tycker jag att man förlorar lite av vitsen med en växellåda.

En av ägarna till Cavaliere berättade för övrigt att de hade sålt hela Effigear-konceptet till Nicolai.

[Notis] Nytt från Pinion
Härlig tråd, som jag hoppas att vi kan hålla levande under en lång tid. Pinion tillverkar intressanta prylar som förtjänar att uppmärksammas. Och nu när de presenterar varianter med färre växlar, och versioner för fatbikes, kommer många cyklar byggas med växellådor. Gärna i kombination med remdrift.

Jag bifogar några detaljbilder på min Nicolai. Själv tycker jag det är riktigt porrigt med orange anodiserad aluminium på en svart cykel. Till och med skalan vid vridreglaget är färganpassad!

Har tyvärr inte cyklat speciellt mycket med den ännu, så känslan i växellådan är lite rå och mekanisk. Fast det är inget som jag stör mig på. Snarare är det fascinerande att man kan ana hur kugghjulen flyttas runt, när man vrider på reglaget. Och vad jag har förstått, så kommer den råa känslan att mjukna så småningom.
Något riktigt “testutlåtande” tänker jag inte skriva. Det går nog att finna på nätet. Men jag är i alla fall imponerad över växellådans funktion, och hur tyst och trevligt det är att cykla med remdrift.
Fast 18 växlar känns egentligen lite överflödigt, eftersom steget mellan de olika växlarna är ganska litet.

Bilagor

• Nicolai-B1.jpg
    Nicolai-B1.jpg
    123.7 KB · Besök: 161
  • Nicolai-B2.jpg
    Nicolai-B2.jpg
    106.4 KB · Besök: 152
  • Nicolai-B3.jpg
    Nicolai-B3.jpg
    44.9 KB · Besök: 74
  • Nicolai-B4.jpg
    Nicolai-B4.jpg
    73.3 KB · Besök: 60
[Notis] Nytt från Pinion
V8-Robban skrev:
> Jag bifogar några detaljbilder på min Nicolai.
> Själv tycker jag det är riktigt porrigt med
> orange anodiserad aluminium på en svart cykel.
> Till och med skalan vid vridreglaget är
> färganpassad!
>

Dreggel... :D
// L

[Notis] Nytt från Pinion
Fattar inte varför de prompt ska ha utgående vid vevpartiet. Om de hade låtit sekundäraxeln driva drevet direkt så hade de ju kunnat skippa en växel i lådan, borde ju göra hyfsad skillnad för effektiviteten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp