[Artikel + bildgalleri] Cykelprovning och subluxation i Järvsö

jomper

Forumpappa
Forumvärd
7D_8789-448x298.jpg

Vi skickade vår reporter Aron Gooch till Järvsö för att testa nästa års utförscyklar. Det borde vi inte ha gjort. Här är hans rapport.

Läs mer

Tråkigt med krasch. Krya på dig!

> Gaffelvinkeln kan ändras mellan 61 och 65 grader genom att byta mellan de medföljande vevlagerkopparna.

Styrlagerkopparna känns närmre till hands för att ändra gaffelvinkel. Eller så är det nåt jag inte fattar.

Surt med axeln Aron, men det blev ju mera fotat o filmat så här...

Bra repotage i allafall. Läk väl.

// Larsa

åberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Styrlagerkopparna känns närmre till hands för
> att ändra gaffelvinkel. Eller så är det nåt
> jag inte fattar.

Du fattar helt rätt. Det är jag som snurrat till det. Nu är det rättat. Thanx!

Subluxation, är inte det när nåt ben hamnar på fel plats tillfälligt och sen trillar tillbaka till rätt läge? Samt att det blir svårt att spetta hål i en grusplan inför en 12-timmarstävling utan att skrika? Får inte ihop det med röntgenbilden, den ser mycket värre ut. Premium-subluxation?

Edit: Skiljetecken.

Senast ändrad:
Bilden ser definitivt ut som en nyckelbensfraktur. Doktorn menade kanske att du även slog axeln ur led i samband med smällen men att den typ hoppade tebaks... Är dock inte röntgenläkare.

Krya anyway

Tack för kryapåönskningarna!

Läkaren som undersökte mig hade själv haft samma skada, så jag hoppas att han visste vad han gjorde. Såhär står det i mitt läkarutlåtande:

"Ingen fraktur. Clavinkeln är lätt kranialförskjuten på höger sida men förändringen är diskret. Subluxation."

Att inget var brutet var i ärlighetens namn det enda jag förstod av ovanstående. Men subluxation var det mest spännande ordet, och läkaren nämnde det ett par gånger, så därför platsade det i rubriken. Hoppas att jag inte gjort någon medicinsk fadäs.

Jag ska köra en första landsvägsrunda i helgen och räknar med att vara tillbaks i skogen om några veckor. Så ni blir inte av med mig särskilt länge.

Uppsidan är att jag fick tid över att sätta ihop ett bildgalleri och en liten film. Ni har väl inte missat det? Kolla i så fall längst ned under "Bonusmaterial".

Trist med axeln, men kul att du tog så mycket fina bilder.
Eftersom du redan fått några bra förslag på vad som egentligen är fel tänkte ta chansen att äntligen få vara en riktig besserwisser (jag är röntgenläkare och vi får inte många andra tillfällen att stila i vardagen) och fylla i med att det man ser på bilden är precis som de sagt till dig en subluxation i acromioclavikularleden, leden mellan nyckelbenet och skulderbladet. Underkanterna på benen (här pilade) ska egentligen ligga på samma nivå, men hos dig står nyckelbenskanten lätt kraniellt (mot huvudet) förskjutet.
Lycka till framåt och krya på dig!

nyckelben.jpg

Hade tillverkarna bara sina grövsta cyklar med? Ingen ny Giant Reign att klämma och känna på?

Jag har gjort en liknande skada i en kampsportsmatch och jag kunde börja träna igen efter en vecka. Det gjorde däremot ont bra länge efter skadan. Det är tur att du är tuff.

oberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom du redan fått några bra förslag på
> vad som egentligen är fel tänkte ta chansen att
> äntligen få vara en riktig besserwisser (jag är
> röntgenläkare och vi får inte många andra
> tillfällen att stila i vardagen) och fylla i med
> att det man ser på bilden är precis som de sagt
> till dig en subluxation i acromioclavikularleden,
> leden mellan nyckelbenet och skulderbladet.
> Underkanterna på benen (här pilade) ska
> egentligen ligga på samma nivå, men hos dig
> står nyckelbenskanten lätt kraniellt (mot
> huvudet) förskjutet.

Det är bara att vänta på att det masar sig tillbaka till rätt plats eller?

Och vad är det som håller den änden på nyckelbenet i rätt position i normalfallet? Känns som det är nån vävnad som har failat...

Nu sparkar jag väl in öppna dörrar, men glöm inte att lyssna på kroppen och börja inte träna för hårt för snabbt. Det gjorde jag och förlorade på så vis ett års träning på grund av inflammationen som uppstod och inte ville ge med sig . Det var ändå en betydligt mildare subluxation än den du råkade ut för. Hade nog sluppit detta om jag varit lite mindre "tuff".

Välkommen i klubben Aron!

Den 16 sep fixade jag en likadan skada, AC-luxation grad III, på tisdagsrajden. OTB i lösgrusbranten ovan busshållplatsen innan kyrkogården, på Fem Svåra. En vecka har gått sedan operation med fixering av hook platta.

Verkar som du hade tur i oturen så att ledbanden tänjts ut men inte gått av. Kanske medeltida utrustningen fyllde en viss funktion i alla fall?

Instämmer med wobblie, ta det lugnt. Rehab för att stryka ledbanden tar tid. Vore dumt att fara ner i surhål, OTBa på Gröna och sedan inte cykla förrän långt senare.

Hur gick det med cykeln?

@skate: Ouch, den branten är stökig. Hoppas att du får en bra läkning du också.

@Aron: Tack för en bra artikel. Det vore intressant att veta; hur hamnade du utför ett stup i DH-backen? Att komma cyklande utför och plötsligt flyga utför ett stup är ett av mina mardrömsscenarion. :)

Var det inte ett ordinarie spår? Försökte du cykla ett stup i övermod, som visade sig vara högre än du laddat för?

Q: Det är bara att vänta på att det masar sig tillbaka till rätt plats eller?
A: Tydligen så kommer jag att få leva med en liten knöl på axeln. Om jag förstått det rätt så kommer mellanrummet som syns på röntgenplåten så småningom fyllas igen med ledband/jox.

Q: Hur hamnade du utför ett stup i DH-backen?
A: Jag körde stigen osett och med alldeles för stora horn. Plötsligt svänger stigen en aning samtidigt som den leds via en träspång nedför en ca 170 cm hög bergsklack. Jag blir överraskad, fumlar bort mig helt, missar träkonstruktionen och bränner rakt utför klacken.

Q: Hur gick det med cykeln?
A: Jag dämpade ömsint cykelns fall genom att krascha med huvudet och axeln först och sedan låta cykeln landa på min kropp.

Sensmoral: Jag borde ha droppat möget och i stället låtit cykelns 200+ mm slag ta smällen. Då hade jag rullat vidare med aningen förhöjd puls och inget mer.

Vart var det du kraschade? Jag kan tänka mig antingen i direkt i början från liften där röda/svarta går ner i stöket eller att det var det droppet på Kristin innan man kommer ut och korsar skidbacken?

Det är lite tvekmacka på om det verkligen växer tillbaka något nytt ledband, men så gott som alla jag känner och mig själv inkluderat och klarat sig ganska bra efter en smälld ac-led utan någon form av kirurgi inblandad. Jag känner dessutom jätte jätte många med skadade ac-leder. Om man inte har en skadad ac-led är man ingen. Är du tillbaka på skogscykeln ännu?

Har smällt bägge ac-lederna i bägge axlarna och det blir bra efter tag men det kan ta ganska länge innan axeln hänns helt stabil igen (nyckelbensbrott läker ex snabbare). Känner många som har skadat ac-leden men bara en (1) som faktiskt har behövt operera sig.

Tillbaka
Topp