Immersion skrev:
-------------------------------------------------------
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lulle skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Varför inte köpa lite olika flaskor och
> testa
> > > fram din egna favorit? Jag har nog testat ett
> > > tiotal oljor och kommer alltid tillbaka till
> > > finishlines gröna.
> >
> > Visst visst, men vad säger proffsen?
> >
> > Brukar det inte finnas ett visst samband att ju
> > mer energi man lägger på att välja den
> 'bästa'
> > oljan, desto mindre energi lägger man på att
> > verkligen använda oljan? Stämmer iaf på mig,
> > kan vara rätt omständig när jag köper men
> är
> > sen inte så noga med skötseln...
>
> Jag kan bara prata för mig själv, men hur
> ansträngande kan det vara att olja var 3e veckan
> ? Inte speciellt ansträngande för mig, hör jag
> minsta missljud från kedjan vet jag att det
> börjar bli dax. Min kedja är ljudlös. Men då
> är min cyckel ganska ny också.
> För kedjan massa oljud då kan man ju räkna ut
> att den inte mår bra.
Eftersom jag ändå är en optimist prövar jag igen, även om många andra gjort liknande redan:
om du oljar var tredje vecka, men använder cykeln ca tre ggr per vecka kommer ingen olja i världen rädda dig. Själv skiter jag i vilken olja jag använder (även om finish Lines gröna funkar bra) utan oljar varje till var 7e dag ungefär på min pendlingscykel som används dagligen. Jag smaskar helt enkelt på lite när den ser torr ut, helst innan den börjar låta, men ibland efter den gnisslat en pendelsträcka. Detta gör att min drivlina ofta ser lite halvskitig ut, men jag kör en kedja ca 300 vintermil i slask/sand/salt och kanske 400 sommar/höst/vår-mil. En kassett (tiagra eller 105 oftast) håller för mig två eller tre kassetter.
kedjebyten enligt optimerat schema skulle kanske ge mig några mil extra men det är det verkligen inte värt för mig. Den "optimala" oljan tror jag inte skulle spela någon roll för antalet mil, men det vet jag förstås inte hundraprocentigt. Att torka av kedjan, applicera en droppe per rulle osv orkar jag inte på fulcykel. Tvivlar starkt på att det ger annat än en estetisk vinst. Meka med smutsiga kedjor undviker jag helst.
Det jag försöker säga (men jag tvivlar på att det är av intresse) är alltså: smörj ganska ofta med vadsomhelst och dinkedja och kassett kommer hålla ganska länge men smörj ganska sällan med världens bästa olja så kommer de hålla sämre...