Vad ni ej verkar förstå här, är att den största delen av inläggen här har ingenting med själva ämnet att göra, min fråga är fortfarande vilken olja jag ska välja, den stora majoriten handlar bara om trams istället för att hålla sig till ämnet. Raggmuffin är en av dom få som försökt ge konstruktiv hjälp och förlsag, och en av de få övertygande inläggen och som motiverar mig varför jag ska välja den oljan. Andra åsiker jag får är "vem bryr sig köp vilken olja som helst"
För att återgå tillämnet läs Ragmuffins post igen!
"Du ska ha den här oljan.
http://www.rosebikes.se
Den är speciellt framtagen för pendling i svenskt klimat mellan -15 till +30 grader.
Oljans största styrka är pendling runt 10-15 grader i regn men fungerar lika bra när det är torrt.
Viskositeten är speciellt framtagen för att passa bra till 9-delade kedjor men passar även bra till 8 och 10-delat. Även flaskan är genomtänkt, barnsäker skruvkork, lagom genomskinlig plast utan att tappa
finishen - helhetskonceptet är väl genomtänkt. Bak på flaskan finns ett ihopvikt informationsblad med all info som kan vara nödvändig.
Utan tvekan kommer den att förlänga livslängden på din cykel så väl som att förmodligen höja din snittfart med 1-2km/h. Denna oljan har satt flest pendlings-KOMs i Stockholm stad genom åren - vissa tävlar tom på den.
Köper du genom Rose så ingår även Svensktalande support som svarar både på telefon och mail.
"
Och kan säga efter jag läst Alla recensioner på Finish Lines gröna Wet olja att deras Keramiska är bättre. Det enda som verkar vara bättre med den gröna är att den tål regn bättre. Men andra nackdelar med den gröna är att den ska suga åt sig enormt med smuts lätt.
På Vintern när det är kallt ska den tydligen blir mycket trög, i detta avseende är kanske keramiska bättre på vintern.
Är som sagt öppen att använda 2 olika oljor, men jag är dock lite osäker på vilka månaderna på året jag ska använda respektive olja. Vore ju intressant om någon med mer ingående kunskap kunnde hjälpa. Hjälp av personer som inte bryr sig om oljetyp utan använder rapsolja och annat behöber ej lägga ner energi i tråden, då de personer endast skräpar ner tråden med tramskomentarer.