Hm, nu har jag ju lagt ned en massa tid på att svara "RiksskaTTeverkeT" som hann plockas bort medan jag skrev. Så jag vill ändå publicera mitt svar! Dessutom tror jag det kan tillfredsställa analakademikern Immersion! :)
Men först en utvikning; sådana här diskussioner som den Immersion för är ju ganska roliga, jag gillar att teorisera och optimera. Fast på lite äldre dar har jag i stort slutat med inför-köp-optimeringar, det tar för mycket energi i förhållande till kicken av att ha köpt det optimala. Helt enkelt mycket bättre att använda prylarna än att lägga tid och energi på att skaffa dem (varför jag ålagt mig själv ett prylköpstopp under året).
"The things you own, end up owning you."
-Tyler Durden
Riksskatteverket skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobbe Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> > kedjan kommer nämligen bli längre när den slits
>
> Jaså?
Jag veT inTe rikTigT vilken del av miTT påsTående du ifrågasäTTer, men jag anTar aTT deT är deT jag lämnade kvar av miTT ciTaT.
Här, hos salige Sheldon, finns illusTraTiva bilder:
http://sheldonbrown.com/chains.html#stretch
ATT mäTa kedjelängden är en vederTagen meTod för att bedöma en kedjas skick, T.ex. har ParkTools uTrusTning för deT:
http://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator-CC-3-2
Om deT var andra delen av miTT påsTående du ifrågasäTTer, orkar jag inTe bemöTa deT mer än att ciTera produkTTexTen från ParkTools-länken ovan:
A worn chain shifts poorly and wears sprockets at an accelerated rate.
> Jaså? Så slitaget på kassetten sker invärtes,
> aldrig utvärtes?
Läs vidare Till näsTa sTycke hos Sheldon, den om "Lubricant Flow". Om kedjans rulle TillåTs roTera som den ska, blir deT ingen signifikanT nöTning mellan kedjan och drev.
> Självfallet gör smörjningen även nytta på
> utsidan av mekanikens kontaktytor = Sunt förnuft!
Är deT därför man smörjer mellan järnvägsräls och Tåghjul, uTöver hjulaxlarnas lagring? Ok, kanske eTT dåligT exempel då Tågen behöver frikTion mellan räls och hjul för aTT kunna accelerera och reTardera, men Tänk på en berg-o-dalbana isTälleT då.