[Notis] - Svenska Cykelförbundet växer

Aron

Inventarie
Ny statistik från Svenska Cykelförbundet visar en annan bild än den som brukar målas upp i forumet. 2014 slår rekord med det högsta antalet licensierade cyklister på 20 år.

Under 2014 hade SCF 4.535 licensierade cyklister vilket innebar en ökning av antalet tävlande med dryga 20 procent från föregående år.

Ökningen har främst skett bland klasserna Ungdom, Master och Elitmotion (baslicens). Enligt SCF beror denna utveckling på den stora motionstrenden, där motionärerna hittar till tävlingsbanorna, men också på att många ser cykelsporten som en familjeidrott och att det stora antalet Masters introducerar sina barn till cykelsporten.

– Efter ett intensivt och fokuserat arbete med att vidareutveckla organisationen, SCF, som präglats av öppenhet, glädje, delaktighet och glädjefull gemenskap börjar vi se resultat, säger Lena Alfvén, generalsekreterare på Svenska Cykelförbundet. Vi arbetar vidare med att utveckla organisationen i syfte att möta både ett större medlemsantal och ett stort antal tävlande cyklister och tillsammans med aktiva föreningar skapar vi nya svenska framgångar på cykel, avslutar hon pressmeddelandet.

Bra med antalet licenser. Nu behöver vi fler tävlingar och flera start i våra tävlingar.

Det ÄR en bra start som borde gå att bygga på. Varning dock för att lägga för mycket vikt vid antalet licenser.

Om man ger bort 400 000 licenser till alla skolbarn under 12 så hade vi då haft 404 535 licenser. Men hade svensk cykel blivit större för det? Ja delvis för man hade fått mer bidrag från RF och grunden för att fler skulle komma till en tävling hade varit större. Men långt ifrån 100 ggr större.

En benchmark siffra som borde vara mer intressant än antalet licenser för att mäta storleken på svensk cykel är antalet start i de samlade sanktionerat tävlings- och motionslopp. Om man går från 500 000 start till 550 000 så har svensk cykel växt med 10%. En siffra som är mycket intressant för sponsorerna. Den nya GS nämnde denna siffra vid ett möte i Sollentuna i höstas så HON är inne på något.

Just baslicensen (300kr) är bra, den ger 10% rabatt vid varje köp vid Bauhaus. Borde inte varje Bauhaus kund som har köpte något för över 3000kr har skaffat licensen? Jo, men tveksamt om de har gjort det. Hade de gjort det hade vi sålt ännu fler licenser och visst - några hade säkert kommit till en tävling med sina barn.

Jag ställde en fråga vid ett cykelforum än gång i tiden då man pratade endast om antalet licenser.

Vilket är bättre för svensk cykel?
A) Att man säljer 10 000 licenser till ungdomar 11-16 år och alla 10 000 startar i en enda cykeltävling (och inte fler) under året
eller
B) Att man säljer 100 licenser till samma målgrupp men att alla 100 licenser används 20 gångar under ett år.

Grönkvist och company fattade och röstade för B. Men många andra tyckte att A var bättre för man har hela sin fokus på antalet licenser.

(Med A har man arrangerat dåliga tävlingar som inte har gett mersmak och 10 000 ungdomar har vänt cykel ryggen, med B har man 100 ungdomar som satsar ganska seriös på cykel).

Vad tycker ni?

Jag deltog bara i en sanktionerad tävling förra året. Känner inte att jag har vänt cyklingen ryggen för det.

Det behövs fler tävlingar med knorr på. Hur roligt är det egentligen för ungdomar och nybörjare att tävla långt ut i ingenstans utan vare sig publik eller speaker och mötas av en klapp på axeln av de närmast sörjande när de tagit klungspurten?

Licenskostnad och rabattavtal har nog en sekundär betydelse. Vad är en licens mer än ett plastkort som ingen ändå vill se förutom kassören på Bauhaus?

Så poängen med licensen är alltså en rabatt på Bauhaus? Aha, då fattar jag vad den är till för.

grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Det behövs fler tävlingar med knorr på. Hur
> roligt är det egentligen för ungdomar och
> nybörjare att tävla långt ut i ingenstans utan
> vare sig publik eller speaker och mötas av en
> klapp på axeln av de närmast sörjande när de
> tagit klungspurten?

Precis. Förbundet borde jobba mer för arenacyklingen.

Vore kanske en idé att förenkla licenssystemet?
Jag som aldrig haft någon cyklingslicens och bara deltagit i ett mindre lokalt motionslopp fattar ju ingenting av vad som står här: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/SvenskaCykelforbundet/Licenser/
Utifrån att jag vet hur gammal jag är och vilket kön jag har så kan jag ändå utesluta några och blir kvar med: H30-H75, Senior, H-Sport och Elitmotion.
Jag har alltså 4 olika licenser som jag kan skaffa. Jag antar att dom är uppdelade efter nivå/prestation, men namnen ger knappast någon hint om vilken som är vilken.

Eftersom jag håller på med triathlon så kan man ju dra lite paralleller. Helårslicens eller engångslicens kan man välja, that's it.

Du kan skaffa två typer av licens.
Antingen baslicens som tillåter dig att ställa upp i klassen H-sport eller veteranlicens för att ställa upp i veteranklass och seniorklass efter vad du själv känner.

zirxo skrev:
> Du kan skaffa två typer av licens.
> Antingen baslicens som tillåter dig att ställa
> upp i klassen H-sport eller veteranlicens för att
> ställa upp i veteranklass och seniorklass efter
> vad du själv känner.

Ja, förlåt, jag blandade ihop licens och klasser lite där.

Masterlicens -> Senior, H-sport eller Veteranklass
Baslicens -> H-sport eller Elitmotion

Elit får jag inte köra för jag är för gammal. Betyder det att man teoretiskt bara kan vinna SM om man är under 30år eller kan man köra SM i seniorklass också, och vad är då skillnaden på Elit och Seniorklass?
Veteranklass är åldersindelad och jag antar att man kan delta i någon form av Riksmästerskap i sin ålder.
Då återstår H-Sport och Elitmotion som jag inte kan gissa mig fram till vad det skulle vara för skillnad på inbördes eller jämförelse med de klasser jag tror jag gissat mig fram till vad de innebär.

För att krångla till det så tycks klasserna Senior och Elit bara finnas för herrar medan det är bara en klass som heter DamElit för damer.

När det gäller tävlingsklasser tycker iaf jag att man bör slopa nuvarande och istället tillämpa kategorier efter prestationsnivå som de har i t.ex USA.

Grump, håller helt med dig om det. Tyvärr så vill inte veteranerna ha ett sådant system och därmed verkar inget hända.

eketjall,
Jag vet inte heller vad ElitMotionär betyder och det är ingen klass jag sett på någon tävling.
SM körs i seniorklass har jag för mig, det finns ingen elitklass då. Du har även rätt angående SM i veteranklasser, det är per åldersklass.
H-sport är en dysfunktionell klass som ingen riktigt tävlar i men tänkt som en nybörjarklass för vuxna. Som jag förstått det.

Visst får man köra elitklass även om man är över 30 år. Åldersgränsen verkar vara 50 år - då är det stopp.

Är man vuxen och inte fyller 30 eller mer under året så är det bara Elit som gäller. Är man vuxen och fyller 30 eller mer under året, så är det Elit eller Master som finns.

Baslicens räknar jag inte, det är nån konstig grej som inte riktigt fyller nån funktion.

Detta om licenser!

Tävlingsklasser är däremot mer komplicerat, men inte väldigt.

På damsidan saknas en seniorklass, så i praktiken är elitklassen en kombination av elit och vad som borde vara senior. Det är en mycket stor spridning i kapacitet där. För de som har licenstypen Master är det veteranklasserna eller sportklassen som gäller. Sportklassen tillåts också för de som har Elit.

På herrsidan finns elitklass, seniorklass och veteranklasser, och dessutom sportklass.

Har man licenstyp Elit får man inte tävla i veteranklasserna. Man får (herrar) tävla i seniorklass men jag vet inte om det finns restriktioner i stil med att man bara får göra det om elitklass saknas i tävlingen.

De argument jag hörde gick i princip ut på att förändring är läskigt samt att det på nåt sätt skulle bli krångligt vid mästerskap.

Jag har aldrig förstått vad Elitmotion är, för mig är det en motsägelse i sig själv. Men då är det alltså inte något som borde finnas alls eller har någon användning om geologens sammanställning är korrekt?

Westman skrev:
> Jag har aldrig förstått vad Elitmotion är, för
> mig är det en motsägelse i sig själv. Men då
> är det alltså inte något som borde finnas alls
> eller har någon användning om geologens
> sammanställning är korrekt?

Det behövs väl för att alla ska få vara elit/lucia?

Ett antal inlägg senare och man är inte klokare direkt.
Varför denna uppdelning på klasser där man tydligen själv ska välja vilken man vill vara med i. Som sagt vad är skillnaden varför ska jag välja?

Gör det enkelt;
Motionsklass, ingen licens krävs ingen vinner, lottade priser.
Elitklass, för seniorer som vill tävla om att vara bäst (utan handikappsystem i form av åldersindelning).¨
Veteranklass, åldersindelade elitklasser om man så vill.
Därutöver åldersindelade barn, ungdom och juniorklasser naturligtvis.

zirxo skrev:
> De argument jag hörde gick i princip ut på att
> förändring är läskigt samt att det på nåt
> sätt skulle bli krångligt vid mästerskap.

Ja, förändring är skrämmande.

Problemen med mästerskap måste väl finnas i USA också?!

Skillnaden mellan cykel och triathlon är att i triathlon så kör du solo hela loppet. I cykling så är det mycket mer beroende av att kunna hänga med klungan. Dessutom brukar eliten köra längre än senior.

Jag tror mer på att använda samma system som i t.ex. England och USA där du har fyra kategorier och inga åldersindelningar över huvud taget.
Sen får du klättra i kategorierna genom att ta poäng på tävlingar.

Edit:
Andreas, det är väl egentligen inget problem, enda skillnaden är att du får ett jämnare motstånd resten av säsongen.

Senast ändrad:
zirxo skrev:
> Skillnaden mellan cykel och triathlon är att i
> triathlon så kör du solo hela loppet. I cykling
> så är det mycket mer beroende av att kunna
> hänga med klungan. Dessutom brukar eliten köra
> längre än senior.
>
> Jag tror mer på att använda samma system som i
> t.ex. England och USA där du har fyra kategorier
> och inga åldersindelningar över huvud taget.
> Sen får du klättra i kategorierna genom att ta
> poäng på tävlingar.

Ah, naturligtvis. Men då ska det ju som sagt styras av något slags poängsystem vilken klass man hör till och inget man ska kan välja själv.

EDIT: Jag har fortfarande inte förstått vilken klass jag ska ställa upp i om jag får för mig att köra någon tävling i år. Senior går väl bort för någons som mig gissar jag, men ska jag välja H30, H-Sport eller Elitmotionär?

Senast ändrad:
Jag tycker du ska anmäla dig till Elitmotion för att se vad som händer. Antingen finns en klass eller så uppmärksammanar du att det är en licens som inte har någon användning.

En dum sak med licenssystemet är att man tvingas ha samma licens i alla olika discipliner. Inom t ex MTB och CX är teknik och mod extremt avgörande, medan t ex tempocykling på landsväg knappt kräver teknik alls. Om man är på elitnivå på landsväg kan man mycket väl ändå bara vara motsvarande veteranklass i skogen. Men det går inte att kombinera.

Jag trampar oftast i veteranklass och ibland seniorklass. Jag tycker det vore mer rättvist för alla om man införde kategorier som sagts ovan. Det är ofta en stor spridning på de bästa i t.ex H40 mot de sämsta som kanske aldrig får chansen att komma in på pallen. Borde vara utmanande för de som alltid placerar sig på pallen, om de istället möter andra som ligger på samma nivå. Mer rättvist som sagt. Den här rädslan för förändring känns ju sådär om den stämmer :-/

Miss Lycka skrev:
> En utomhusvelodrom på regnsäkra platser är en
> garanterad hit.

Fel tråd?

Miss Lycka skrev:
> En utomhusvelodrom på regnsäkra platser är en
> garanterad hit.

+1, eller fler velodromer som Faluns

eketjall skrev:
> zirxo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skillnaden mellan cykel och triathlon är att i
> > triathlon så kör du solo hela loppet. I
> cykling
> > så är det mycket mer beroende av att kunna
> > hänga med klungan. Dessutom brukar eliten
> köra
> > längre än senior.
> >
> > Jag tror mer på att använda samma system som
> i
> > t.ex. England och USA där du har fyra
> kategorier
> > och inga åldersindelningar över huvud taget.
> > Sen får du klättra i kategorierna genom att
> ta
> > poäng på tävlingar.
>
> Ah, naturligtvis. Men då ska det ju som sagt
> styras av något slags poängsystem vilken klass
> man hör till och inget man ska kan välja
> själv.
>
> EDIT: Jag har fortfarande inte förstått vilken
> klass jag ska ställa upp i om jag får för mig
> att köra någon tävling i år. Senior går väl
> bort för någons som mig gissar jag, men ska jag
> välja H30, H-Sport eller Elitmotionär?

Lös veteranlicens och välj sedan själv mellan H30 och senior.
Jag har fått för mig att H30 är lättare då det är många med småbarn och därmed begränsat antal träningstimmar i den klassen.

zirxo skrev:

> Jag har fått för mig att H30 är lättare då
> det är många med småbarn och därmed begränsat
> antal träningstimmar i den klassen.

Och akta för H40 där alla nyskilda men cykelgifta herrar spenderar minst 37 ... jag menar 15 timmar i veckan på träning! :)

Ja, 2013 var H30 en väldigt klen klass. 2014 var det mer motstånd. Ingen aning hur det blir i år.

Jag har tidigare sagt att jag ska köra hela säsongen i senior, men eftersom jag till största delen kommer att samåka med folk som kör H30 och H40 så kommer det nog inte att funka av rent logistiska skäl. Ta t ex Falkenloppet. Där är H30 och H40 färdigt strax 12. Ska man köra senior är det kanske 3-4 timmar till innan man kan rulla hemåt. Och det är ändå 5-6 timmars hemresa. Så pigga lär de inte vara på att vänta på mig vid varje tävling. Så det blir väl ändå H30 där veteranklasser finns och senior där veteranklasser saknas.

Ja M40-44 är tuffare än M35-39 även i triathlon. Till viss del för att de allra duktigaste fortfarande kan hävda sig i elitklassen men också pga familjesituation hos deltagarna naturligtvis.

Men åter till cykling.
Har jag förstått det rätt (Sorterat i prestationsordning)

-Senior väljer man om man är duktig på riktigt eller om man gillar att bli kränkt?
-H30 väljer man för att man är mellan 30-40år
-H-Sport väljer man för att man inte riktigt platsar i H40 och uppåt, men H30 är ett undantag så under 40år så väljer man inte H-Sport?
-Elitmotions väljer man för att uppmärksamma SCF på att det är en klass som inte gör någon nytta?

H-Sport väljer man inte i mina ögon, man ställer upp i de andra klasserna på en gång.
Senior bör vara snabbare än både H30 och H40, men det kan vara lite olika från tävling till tävling. Är man dessutom under 30 så har man inget annat val än att ställa upp i senior eller elit.

Kör man LLC eller liknande där förutsättningarna att jämföra klasserna rakt av då alla kör samtidigt tycker jag talar sitt tydliga språk om att klassindelningen är helt ointressant och fullständigt meningslös. Överlappet mellan klasserna är ju helt gigantiskt. Vinnaren i H30 (och ibland även H40) är ju i regel topp-20 i Elit. Placering i veteranklasserna handlar mycket mer om vilka som VÄLJER att köra H30 istället för Elit.

Allt annat än prestationsbaserade klasser eller enbart en klass känns för mig som det enda intressanta.

JT skrev:
> Kör man LLC eller liknande där
> förutsättningarna att jämföra klasserna rakt
> av då alla kör samtidigt tycker jag talar sitt
> tydliga språk om att klassindelningen är helt
> ointressant och fullständigt meningslös.
> Överlappet mellan klasserna är ju helt
> gigantiskt. Vinnaren i H30 (och ibland även H40)
> är ju i regel topp-20 i Elit. Placering i
> veteranklasserna handlar mycket mer om vilka som
> VÄLJER att köra H30 istället för Elit.
>
> Allt annat än prestationsbaserade klasser eller
> enbart en klass känns för mig som det enda
> intressanta.

Jo, kör man masstart då alla startar samtidigt blir det onödigt med klassindelning. Speciellt på landsväg eftersom man kan komma långt på att löka i klungan och spara kraft till spurt.

JT skrev:
> Kör man LLC eller liknande där
> förutsättningarna att jämföra klasserna rakt
> av då alla kör samtidigt tycker jag talar sitt
> tydliga språk om att klassindelningen är helt
> ointressant och fullständigt meningslös.
> Överlappet mellan klasserna är ju helt
> gigantiskt. Vinnaren i H30 (och ibland även H40)
> är ju i regel topp-20 i Elit. Placering i
> veteranklasserna handlar mycket mer om vilka som
> VÄLJER att köra H30 istället för Elit.
>
> Allt annat än prestationsbaserade klasser eller
> enbart en klass känns för mig som det enda
> intressanta.

Jag är absolut för prestationsbaserad indelning, tex som i lvg i Tyskland eller Danmark. (kan tyvärr inte så mycket om mtb). Här kör man indelat i a, b, c -klass (eller även i d i Danmark), man börjar sin karriär i lägsta och kan genom bra placeringar samla poäng och jobba sig uppåt. Eller så här man sämre placeringar och åker ner igen, i vart fall i Tyskland. Detta hade ju inte varit så svårt att införa i swe med tanke på att vi har chip och online resultatsrapportering. Givetvis finns även klasser h40 och uppåt i dk, dessa kallas senior 2 osv i brd. Att kunna välja klasser för dagen efter starttid, motstånd eller dagsform känns helt fel.

eketjall skrev:
> -Senior väljer man om man är duktig på riktigt
> eller om man gillar att bli kränkt?
> -H30 väljer man för att man är mellan 30-40år
> -H-Sport väljer man för att man inte riktigt
> platsar i H40 och uppåt, men H30 är ett undantag
> så under 40år så väljer man inte H-Sport?
> -Elitmotions väljer man för att uppmärksamma
> SCF på att det är en klass som inte gör någon
> nytta?

+1000 på alla röster för prestationsbaserade klasser. Den här sammanfattningen säger ju det mesta om avsaknaden av rim och reson i nuvarande system.

wobblie skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > -Senior väljer man om man är duktig på
> riktigt
> > eller om man gillar att bli kränkt?
> > -H30 väljer man för att man är mellan
> 30-40år
> > -H-Sport väljer man för att man inte riktigt
> > platsar i H40 och uppåt, men H30 är ett
> undantag
> > så under 40år så väljer man inte H-Sport?
> > -Elitmotions väljer man för att uppmärksamma
> > SCF på att det är en klass som inte gör
> någon
> > nytta?
>
> +1000 på alla röster för prestationsbaserade
> klasser. Den här sammanfattningen säger ju det
> mesta om avsaknaden av rim och reson i nuvarande
> system.

Ska är ärligt talat säga att jag trodde jag skulle få lite tydligare svar från forat.
Att SCF är otydliga är väl inget konstigt, men att fråga om klassindelningen på Sveriges största cykelforum (?) trodde jag faktiskt skulle resultera i att man blev lite klokare, men inte mycket.

Tillbaka
Topp