[Artikel] - Stigbiten vid gränsen

Aron

Inventarie
Rorbacksnas-stig-4.jpg

Det börjar med hundbajs och slutar med asfalterad multi track. Däremellan cyklar Happys reporter Anders Wingqvist några av Sveriges mest välrenommerade mountainbikeleder. Häng med på cykelhelg i Rörbäcksnäs med omnejd.

http://happymtb.org/2015/02/19/stigbiten-vid-gransen/

Bara för att få lite perspektiv, hur mycket fjällcykling hade artikelförfattaren och medresenär ägnat sig åt innan resan?

Jag och min sambo med ringa erfarenhet klarade Skogsätraleden med ett leende på läpparna.
Känner inte alls igen oss i beskrivningen.
Faktum är att vi fastslog att stigen ner från Hundfjället till Skogsätrastugan var höjdpunkten.
Här är en liten film om just den biten.
http://www.rorbacksnas.se/cykel/2014/09/28/skogsatraleden/

Edit: Förstod nu när jag läste artikeln en gång till att de pratar om den lilla kullen närmare Rörbäcksnäs och inte Hundfjället och stigen ner mot Skogsätra. Hmm...Stenig, visst, cykelbar, verkligen. Dålig kondis eller nybörjare? Den stigen de pratar om tog mig och min sambo ca 45min, ca 60min hela vägen från Rörbäcksnäs till Hundfjället. Dvs att snitta ca 18km/h gick fint.

Kalugapasset (blå leden) är väldigt enkel men skön, Vallsjörundan (röda leden) är också fin men lite mycket grusväg.

Edit, dum mobil.

Senast ändrad:
Cyklade under en veckas tid dagligen de 18km till och från Rörbäcksnäs utöver slingorna i själva Rörbäcksnäs och jag är typ medeltränad långloppsnisse.

Den här meningen gör mig en aning besviken:
"I ren apati rullar vi till sist i blåbärsriset vid sidan om."
Don't widen the trail är ju annars en bra regel...
Kan inte förstå hur en inte kan klara av den nedfarten med all-mountain hojar, när vi körde där utan problem med för min del en en långloppshoj med bara 100mm dämpning.

Att de dessutom verkar sig på att ha försökt köra Skogsätraleden bakvägen som är av DH-karaktär är ju också lite komiskt, de borde ha tagit vänster där leden delar sig och fortsatt på leden som leder runt Hundfjället istället för över den. Där finns flera fina partier av flow.
Synd att dålig research får färga en artikel på det viset, lite självkritik kanske vore på sin plats?

Senast ändrad:
Kan tyvärr inte se någon av bilderna/filmerna i min nya iPhön 6a. Crome eller Safari verkar inte spela roll. Vilket format är de uppladdade i? Andra bilder går bra.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan tyvärr inte se någon av bilderna/filmerna i
> min nya iPhön 6a. Crome eller Safari verkar inte
> spela roll. Vilket format är de uppladdade i?
> Andra bilder går bra.

Jag hoppas att det ska funka för alla klienter nu. Hojta till annars.

Rörbäcksnäs har fina leder som är väl markerade. Jag körde den längsta för 2,5 år sen under sommaren. Jag var överraskad över att det var så lite höjdmeter för att vara i fjällen.

Medresenären här och kan svara på några av frågorna:

H. skrev:
> Bara för att få lite perspektiv, hur mycket
> fjällcykling hade artikelförfattaren och
> medresenär ägnat sig åt innan resan?

Jag hade cyklat stig väldigt lite och köpt min första mtb ca 2 mån före (men hunnit klämma ett par dagar på Vancouvers NS veckan före Rörbäcksnäs, men det är en annan historia). Anders har cyklat nåt/några år längre, men mig veterligen mest i gbg.

Teknik lämnade alltså en del att önska för min del men konditionsmässigt liknar vi nog båda MRobson.

MRobson skrev:
> Cyklade under en veckas tid dagligen de 18km till
> och från Rörbäcksnäs utöver slingorna i
> själva Rörbäcksnäs och jag är typ
> medeltränad långloppsnisse.
>
> Den här meningen gör mig en aning besviken:
> "I ren apati rullar vi till sist i blåbärsriset
> vid sidan om."
> Don't widen the trail är ju annars en bra
> regel...

Det är det, ber om ursäkt till skogsgudarna & lovar bot och bättring..

> Kan inte förstå hur en inte kan klara av den
> nedfarten med all-mountain hojar, när vi körde
> där utan problem med för min del en en
> långloppshoj med bara 100mm dämpning.
>

Nedfarten var inga problem, det var snarare resten av stigen som var seg. I mitt minne var vägen till hundfjället = 35% grusväg (snark) + 5% spång (småkul) + 15% vanlig stig (skoj) + 43% stenig gammal vandringsled i lätt motlut (aptrist) + 2% nedför (svinkul) = tråkig runda.

> Att de dessutom verkar sig på att ha försökt
> köra Skogsätraleden bakvägen som är av
> DH-karaktär är ju också lite komiskt, de borde
> ha tagit vänster där leden delar sig och
> fortsatt på leden som leder runt Hundfjället
> istället för över den. Där finns flera fina
> partier av flow.
> Synd att dålig research får färga en artikel
> på det viset, lite självkritik kanske vore på
> sin plats?

Hoppas lite för stigens skull att vi körde fel, även om jag är rel. säker på att vi följde skyltarna, för det betyder att den egentligen är mycket roligare än vi fick uppleva.

Sammanfattningsvis är stigarna i Rörbäcksnäs mycket fina och personerna bakom ska ha all cred men likt happymtb.fr var jag förvånad över hur platt det var överlag. Orten förtjänar helt klart epitetet xc-mecca men är därmed också mindre lockande för en adrenalinjunkie som undertecknad.

Nils Wingqvist skrev:
> Efter en domesticerande lufttrycksdämpning av min stålhästs
> däck från cirka sextio PSI ned mot runt trettio-fyrtio
> dito kom det – stigbettet.

60 är helknasigt, så det var ju bra att du pyste ur.

30 är bättre men fortfarande högt imho.

Skogling skrev:
> Får vem som helst mot betalning skriva reportage?

Ja, seså.. sätt igång!

Skogling skrev:

Ser fram mot ett "uttömmande" test av olika Land Rovers avgasrör! ;)

Kanske ska tillägga att artikeln är välskriven och bra i övrigt, men kände att er beskrivning av leden mellan Rörbäcksnäs och Hundfjället var minst sagt märklig :-)

Skogsätraleden ska inte cyklas bakvägen som ni gjorde, se mitt inlägg längre upp där det är en film om just detta parti.

Den är tänkt att starta vid Hundfjällshotellet och sedan slingrar sig leden upp för fjället (där slalomombackarna är) till toppstugan (det partiet är tufft rent konditionsmässigt), därefter bjuds en på underbar stig med härlig utsikt över t.ex. Trysil. Den löper längs med en ås innan den vänder utför på superhärlig stig av DH-karaktär ned till Skogsätrastugan. Sedan är det ytterligare en liten bit lättcyklad stig fram tills grusvägen tar vid några km och Skogsätraleden ansluter till Hundfjällsleden (mest troligt här ni missade, grusvägen har en T-korsning där ni i er körriktning borde ha tagit vänster, ni fortsatte rakt fram och hamnade då på baksidan av den svarta Skogsätraleden). När en cyklar från Rörbäcksnäs till Hundfjället ska en följa den röda leden hela vägen (om en inte gillar push-bike då).

Från Hundfjället till Rörbäcksnäs kan en välja att starta med svarta Skogsätraleden som då ansluter till röda Hundfjällsleden. Så i den riktningen finns alltså två olika alternativ som går samman.

Er beskrivning av Skogsätraleden blir lite som att åka till Åre och försöka cykla uppför DH-lederna och skriva en recension baserat på hur jobbigt det var att push-bikea uppför lederna ;-)

Sambons föräldrar har stuga i Hundfjället så för oss var det asgrymt och toppen med en ny MTB-led mellan Hundfjället och Rörbäcksnäs. Använde den flitigt och har väl hojat den ca 8ggr ToR.

De har lagt ner mycket jobb med långa och nybyggda spänger (ni missade flera av dessa då ni istället körde upp bakvägen på Skogsätraleden). Till nästa år ska de rusta upp lite ytterligare då en del av de äldre spängerna och broarna kunde vara lite svårcyklade.
I slutet av veckan tog jag dock hela leden utan att klicka ur ;-) (*skryt*)

MRobson skrev:
> Kanske ska tillägga att artikeln är välskriven
> och bra i övrigt,

va?! kan du länka för den jag läste var en rörig dröm av dallasmått.

och det här konstanta jävla gnället om att det var grusväg..

Skogling skrev:

Vissa måste dock betala mer än andra för att få skriva...

Jag skall förtydliga mig lite.

Måste man inte kunna skriva för att få betalt på Happy?

(Jag har aldrig fått betalt. Men så kan jag ju å andra sidan inte heller skriva).

916 ord om hur tråkigt det kan vara om man inte vet vad man håller på med och 649 om att det kan vara rätt trevligt i Rörbäcksnäs. Tyvärr både börjar och slutar artikeln med det dåliga, så oavsett om läsaren orkar igenom texten eller ej får denne ett tråkigt intryck.

Inte speciellt inspirerande läsning med andra ord och rätt förvirrande kring om det är bra eller inte i Rörbäcksnäs. Jag tror på det senare, men för att inte riskera något så ska jag ta reda på det själv under året. ;)

Skogling skrev:
> (Jag har aldrig fått betalt. Men så kan jag ju
> å andra sidan inte heller skriva).

Du har snart fler inlägg än mig, skönt! Jag fick dessutom betalt för ett fåtal av mina. ;)

Rubriken "Stigbiten vid gränsen" är finurligt skriven. :)

Det kan - dels syfta på att någon/några blev bitna/beroende och blev väldigt upprymda och positivt påverkade av den raska cykelturen i skogen.

Det kan - även syfta på den korta lilla biten stig som återfinns på Stockholms motsats av fastlandet.

42Hz skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får vem som helst mot betalning skriva
> reportage?
>
> Ser fram mot ett "uttömmande" test av olika Land
> Rovers avgasrör! ;)

Mmm, skön läsning.

mattel skrev:
> MRobson skrev:
> -----
> > Kanske ska tillägga att artikeln är
> välskriven
> > och bra i övrigt,
>
> va?! kan du länka för den jag läste var en
> rörig dröm av dallasmått.
>
> och det här konstanta jävla gnället om att det
> var grusväg..

Jag ville vara diplomatisk efter mitt gnäll =)
Sedd i skenet av att de är nybörjare på både cykel, i det berörda området och som skribenter (åtminstone på Happy) så var det en kul skildring av hur det kan upplevas.
När inget av detta framgår i artikeln så blir det dock en konstig bild som målas upp.
(En annan kul grej är att det nämns SPD-klickningar ihop med en bild på plattsformspedaler)

En av de mest störiga inslagen är att skribenterna i dagens tidsanda hellre skyller på stigen än ser till sina egna tillkortakommanden (nybörjare, ingen koll på området, tar stigar åt fel håll etc), något som inte kan skyllas på lederna.

Att det är en del grusväg är ofrånkomligt på den sträckan, skribenterna har troligen ingen koll på att leden togs fram för att få till en cykelbar sträcka mellan Hundfjället och Rörbäcksnäs för att på så sätt slippa ta bilen. Som boendes i Hundfjället någon vecka per år så tycker jag det är suveränt att kunna ta hojen till och från Rörbäcksnäs och kunna lämna bilen hemma.
(Längdskidor har funkat fint, men många myrar har gjort det svårt att cykla sträckan)

Ser fram emot fler artiklar, tycker ändå de har en del roliga formuleringar som får mig att dra på smilbanden (lite i skadeglädje ska väl erkännas). Det är lite #Fjällgate (Kinberg-Batra) över den =)

Svetten rinner i takt med tramptagen och när vi tar vätske- och chokladpaus verkar skogens alla småkryp vara ute efter oss; från stacken strax till höger rinner en armé av röda skogsmyror mot oss och uppför våra bara ben och bits, runt ansiktena svärmar svarta bollar av knott och på våra underarmar slår sig mygga efter mygga ned i hopp om en färsk och blodig kvällsvard.

Senast ändrad:
MRobson skrev:
> mattel skrev:
> -----
> > MRobson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kanske ska tillägga att artikeln är
> > välskriven
> > > och bra i övrigt,
> >
> > va?! kan du länka för den jag läste var en
> > rörig dröm av dallasmått.
> >
> > och det här konstanta jävla gnället om att
> det
> > var grusväg..
>
> Jag ville vara diplomatisk efter mitt gnäll, sedd
> i skenet av att de är nybörjare på både cykel,
> i det berörda området och som skribenter
> (åtminstone på Happy) så var det en kul
> skildring av hur det kan upplevas.
> När inget av detta framgår i artikeln så blir
> det dock en konstig bild som målas upp.
> (En annan kul grej är att det nämns
> SPD-klickningar ihop med en bild på
> plattsformspedaler)

+1, starkt skrivet, håller med.

Ska testa om ett par månader. Bara tre timmar ner dit. Det var förvirrande artikel men hoppas dom har mest fel. Jag har sett fram emot testa Rörbäcksnäs.

Jag ska försöka ge min bild av lederna kring Lofsdalen i sommar. Bara åkt lederna nån gång/led men det är rätt grymt. Vi ska dessutom uupp å ut för att reka och fixa till miltals med vandringsleder och göra dom mer rullningsbara för mtnbajks ? vi ses i Lofsa!

Senast ändrad:
sitter och planerar en liten tur till rörbäcksnäs tillsammans polare kompis och två av våra scouter som precis börjat cykla mtb i 15 års åldern.

Blir lite avtrubbad på skrivandet om att det är så otekniskt, jag kör hellre sakta och stökigt än platt och snabbt, men med en dag i trysil och att en dag ta liften upp på fjället i lindvallen kanske man kan få en härlig femdagars tur på blandande nivå?.

vi har tänkt oss en fem nätter på carlsborgs wärdshus.

bjornmelin90 skrev:
> jag kör hellre sakta och stökigt än platt och snabbt

Nu har jag ju inte varit i Rörbäcksnäs, men det känns på (andra) beskrivningar som det de har där är flow. Ibland är det rätt skönt att lägga millimetertekniken och kampen åt sidan och bara bli ett med stigen, men det kräver ett litet annat mindset. Alltså en tredje kategori mot de två du listar, där din första är mer belöning att klara partier och din andra endorfinpumpande XC. Den här tredje är mest ett högre medvetandetillstånd av lyckorus.

Jag cyklade några av lederna i somras och håller med om att det inte är så kuperat, men väldigt roligt ändå. Flow är det ord som beskriver min känsla bäst :-)
Flera gånger var jag tvungen att stanna, nypa mig i armen, jubla och ta en bild på den vackra, böljande stigen som låg orörd (dvs "okörd" av mig) framför mig.
Jag tycker det är vansinnigt kul med en hyfsat lätt stig där man kan köra fort redan första gången, och sen riktigt pressa gränserna andra och tredje gången...
Kombinerat med Lindvallens enkla dh-banor har man nöje för i alla fall tre, fyra dagar. Ett stort plus för att där finns aktiviteter för hela familjen inkl roliga små banor för barnen både i Rörbäcksnäs och Lindvallen.

Tillbaka
Topp