Utan vett på Grandiosa Canaria

Aron

Inventarie
Bild_32.jpg

Vår utsände Andrea, mer känd på forumet som "Jackson", har dissekerat Kanarieöarna. Resan innehåller dödsstup, hippies och floder av tomater. Du kommer hädanefter att för alltid se på ögruppen med nya ögon.

Läs hennes berättelse: http://happymtb.org/2015/05/22/utan-vett-pa-grandiosa-canaria/

Senast ändrad:
Hurra!

Kul, välskrivet, inspirerande och lika galet som vanligt. Smart att ge Jackson plats på redaktionellt utrymme!

Ser fram mot fler - en serie om cykling i norra Norge snart kanske?

/Henrik

Riktigt härligt och medryckande skrivet! Hur lång tid tar det egentligen att ta taxin tilm toppen? Det känns som att det borde ta ganska lång tid även om man kamikazi kör.

Jösses vilken RR, riktigt cool! Men verkar snudd på livsfarligt att cykla där, tur man är en tarmac lover :-)

(Inte för det spelar nån roll men Mogan är nog utan e på slutet, tror jag.)

dileno skrev:
-------------------------------------------------------
> Underbart och välskrivet! Tveksam till mängden
> push bike etc men när man väl är klar med det
> är det ju klart värt det..
>
> Kollade på free-motions hemsida och visst kan man
> ladda ner gps-filer där! Gå in på varje tur
> här och ladda ner:
> http://www.free-motion.com/en/mountain-biking-gran
> -canaria/mountain-bike-tours/
>
> Tack!

+1, grymt berättat o fina bilder, Jackson har en skönt stajl på skrivandet!
Tuffa syrror också!!!

Som dileno skriver ovan så går det utmärkt att ladda ner gps-filerna från FreeMotions hemsida.
Jag använde deras GPS-spår och Edge 800 när jag körde en massa lvg-turer där förra året, fungerade fint.
Kan även rekommendera FreeMotions guidade turer för den som är lite mindre vågad, åtminstone MTB-turerna hade trevliga och bra guider. Funkade fint med shuttling och annat.

Jag har fegat och kört Free Motions guidade turer ett par gånger och kan kommmentera det som skrevs om stora grupper.
De båda gånger jag kört med dem har jag inte upplevt att grupperna varit för stora, 5-10 pers kanske. Det har varit en större grupp vid start, men båda gångerna har de sen kört en lätt och en tuffare variant och delat gruppen i två efter önskemål eller efter några kilometers cykling när de och man själv insett vilken grupp man bör satsa på.
För den som inte har cykelsällskap eller mod att utforska själv kan jag verkligen rekommendera deras turer. Och som konstaterats, det finns GPS-spår som man kan lada ner från deras hemsida. Den varianten testade jag och vågade mig ut på egen hand på landsvägscykling, funkade bra det också.
Den som är på Strava kan man kolla efter Bikeguide Danny, en av deras guider, man blir grymt avundsjuk på hur mycket han får cykla...

Jamenvafan, det var inte igår man såg en riktigt bra rr. Nästan så man blir nostalgisk bara av det skälet.

Var det någon som sa skopåse? Ok då gör jag de mä; SKOPÅSE!

Toppen-reportage Jackson, gillar mixen av underhållande språk och matigt innehåll (känns bekant på nåt sätt ;) )! Alltid kul att se Marzocchi-Marran i action i stora berg också, han verkar så lycklig när han får släpa och kämpa lite.

Själva turen från toppen och mot havet med dina (tuffa) syrror såg ju bäst ut om man inte bara går igång på släpande och elände. ;) Alltså "Pico de las Nieves – Mogane: Från topp till Mogane: 7 h." Har du någon uppfattning om hur cyklingen Mogane-Havet sedan är i omfattning och typ? Kan det vara en lämplig tvådagars med stopover i Mogane?

Senast ändrad:
För egen del skulle jag gärna testa en egen tur om jag bara hade några likasinnade gubbar (gummor?) med mig. Fast risken är väl att man hamnar nere i nån dal långt från civilisationen och får bära cykel resten av semestern innan man når befolkade ställen igen. Men det är ju sånt som gör att man har nåt att snacka om efteråt.
Men hittills är jag ensam i familj och tänkbara semestervänner om att inse tjusningen med att svettas av ansträngning och inte bara mha ozonhål, så jag får nog vackert hålla mig till guidade turer på mtb och på egen hand med lvg...

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Toppen-reportage Jackson, gillar mixen av
> underhållande språk och matigt innehåll (känns
> bekant på nåt sätt ;) )! Alltid kul att se
> Marzocchi-Marran i action i stora berg också, han
> verkar så lycklig när han får släpa och kämpa
> lite.
>
> Själva turen från toppen och mot havet med dina
> (tuffa) syrror såg ju bäst ut om man inte bara
> går igång på släpande och elände. ;) Alltså
> "Pico de las Nieves – Mogane: Från topp till
> Mogane: 7 h." Har du någon uppfattning om hur
> cyklingen Mogane-Havet sedan är i omfattning och
> typ? Kan det vara en lämplig tvådagars med
> stopover i Mogane?

Mmm, jag är som gladast när jag har cykeln på ryggen tror jag. Då vet man liksom att det är på rikt.

Det finns massor av cykling som inte innebär att man bär också, man får bara vara mindre optimistisk än vi var när man tittar på kartan.

Toppen-havet via Mogane hinner du lätt på en dag. Syrrorna benhård 1 och 2 hade en samlad mtb-erfarenhet som kan räknas i ensiffrigt antal timmar, då tar det lite längre tid.

Det finns massor av andra rutter ner från toppen också, som antagligen går ännu snabbare. Vi försökte välja en som erbjöd stig men ändå inte var alltför brant, med blandad framgång.

Vad kul att ni gillart! En fårtacka och getabocken för responsen! Jag ber om ursäkt för min bristande research och felstavningar, noggrannhet har liksom aldrig riktigt varit min grej.

Westman, jag tror att det tar betydligt kortare tid från toppen till Mogan om man inte har med sig två tuffa syrror. Det ska gå att cykla hela vägen ned till havet, fast då kör man inte via Mogan (rätta mig om jag har fel Marran). Marran tror fö att man kan köra från toppen till havet på en dag, men det är ju han det. Jag tror att vi kom ungefär halvvägs på vår tur. Kanske klarar man toppen till havet på 9 timmar om man är bra på att hoja (dvs marran-tid)?

Om jag skulle fara dit igen skulle jag definitivt göra om Guyadeque-turen och cykla ned där vi gick upp. Den stigen alltså!

frippegubben, du får skaffa dig lite misärintresserade gubbar och gummor i ditt umgänge tycker jag. Det finns fasen inget som slår ölen efter en riktigt bra misärtur (särskilt om man får fridans av stela hober som dessert).

Henrik_F, Jag hoppas också jättemkt på jättemånga RR:s från Norge, jättejättemkt :)

Edit: Oops, jag dubblade marran. Sorry.

Senast ändrad:
Fantastisk RR. Du är en riktig begåvning inom skrivandets och berättandets svåra konst. Kul att se många av de vyer man sett från landsvägscykel fast nu något förskjutna. Ja vad skall man säga, det här var bland det mest läsvärda jag läst på länge. Sköna bilder också. Slutligen skall man inte glömma magiska personliga formuleringar, förmodligen första och enda reporten med bildtext "Hej hopp gummisnopp"... Gillart!

Ååh tack för denna RR! Helt makalöst va bra! :) bra skrivet, bra bilder. En stor portion inspiration såhär på morgonen. :)

Inspirerande och fantastiskt underhållande Jacksson, jag vill ha mer.
Har man dock lite mer begränsat med tid och energi kan jag gladeligen rekommendera Freemotion. Har följt med på deras mer teknisk inriktade turer 2 gången och vi har nog aldrig varit fler än 6 i den avancerade gruppen. Senast jag var där tyckte jag att de var rätt duktiga på att organisera och ge olika alternativa slingor på vägen ner.

Det var på tiden att det blev en RR. ;-) Har väntat sedan jag såg lite bilder på marrans blogg.

Fina bilder och jättebra skrivet som vanligt. Imponerande att få med dig systrarna ut utan mer erfarenhet och kul att de verkade uppskatta det. Ser fram emot fler RRs från framtida äventyr!

/David

Helt makalöst underbar RR!!

Sambon undrade vad jag gjorde för jag skrattade så mycket! Finns ingen konkurrens alls till årets RR… eller den bästa jag läst sen jag började hänga här :-)

Härligt bra skriven RR! Tack för skratten (i första hand) och rapporten (i andra hand).

Hade planer på att åka dit, men det verkar vara mer AM som gäller än XC (som jag hade tänkt mig).

Tillbaka
Topp