[Notis] - Ny metod för gaffeltätning på Kickstarter

Aron

Inventarie
5ab3d05ecdba72c28429988755551547_original.jpg

Enligt ingenjörer som HappyMTB talat med inom dämparindustrin så är moderna MTB-dämpare idag så effektiva att intern friktion blivit en av de största utmaningarna.

Genom ett tyskt Kickstarterprojekt som lanserades idag så utlovas mindre friktion med en ny teknik för gaffeltätning.

https://www.kickstarter.com/projects/258021526/the-sentinel

Senast ändrad:
Min spontana tanke är att tärningen kommer fyllas med en massa dam och grus, eftersom det inte har någon stans att ta vägen. På en vanlig tätning bildar ju läppen en nedförsbacke där smutsen puttas undan, men de här har ju istället en krage runt tätningen.

Jag gissar på att man förutom fräsig färg på sina tätningar också kommer få en ny fräsig färg på gaffelbenen på sin Pike inom kort.

+1, men kommer dom med en uppdatering så man slipper den glipan kan det nog vara riktigt bra.

Jag tror att det är just den funktionen som de försöker förbättra med sin lösning. Om du kollar 3/4 nedför sidan så beskriver de att genom materialet (gummi) på dagens wipers så får man ändå en hel del rester som trycks ner förbi läppen. Denna genomträngning är problemet. De rester som samlas ovanför läppen är sällan ett problem då de samlas utmed innerbenets yta ändå, men trycks uppåt. Deras lösning handlar mer om att konstruera en tätning uppbygd av flera material som blir mer optimerade för varje steg. Plus att ha "lösa" tätningar gör dem mindre känsliga för olika toleranser i ytterbenen.

Synd att jag just beställde en 34mm Manitou....

Kan man köpa till dustwipers som fanns på äldre rockshox gafflar och ha det som tillägg till mer jävliga miljöer?

LasseB skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att det är just den funktionen som de
> försöker förbättra med sin lösning. Om du
> kollar 3/4 nedför sidan så beskriver de att
> genom materialet (gummi) på dagens wipers så
> får man ändå en hel del rester som trycks ner
> förbi läppen. Denna genomträngning är
> problemet. De rester som samlas ovanför läppen
> är sällan ett problem då de samlas utmed
> innerbenets yta ändå, men trycks uppåt. Deras
> lösning handlar mer om att konstruera en tätning
> uppbygd av flera material som blir mer optimerade
> för varje steg. Plus att ha "lösa" tätningar
> gör dem mindre känsliga för olika toleranser i
> ytterbenen.
>
> Synd att jag just beställde en 34mm Manitou....

Jo, fast poängen med en vanlig tätning som är konisk uppåt är ju att den ska skrapa bort smutsen vid kompression och släppa ut vid retur. De här tätningarna kommer ju istället samla på sig en massa grus och gegga i tätningen, eftersom tätningen/tätningarna sitter försänkt i hållaren. Vad händer när "hållaren" är mättad med gegga?

Hm, jag tror inte att det här är någon bra idé…
Deras retorik att toleransen inpassningen påverkar toleransen på på tätningen mot innerben stämmer ju inte, dom delarna sitter flera millimeters från varandra höjdledes.

Sen tror jag inte att glipan som några refererar till är så avgörande, men att ha trippel-tätningar är ju en riktigt sopigt. Att få ner lera i gaffeln är ju dåligt men att den stannar i tätningen och bildar en slipkloss är ju mycket värre.
Dessutom har man ju tagit bort skumringen som bidrar till smörjning och minskad friktion.

Senast ändrad:
Sen är ju en till konstig sak (utöver att det kommer samlas gegga på eller i) att om det nu var så revolutionerande så borde väl de stora företagen som tillverkar gafflar kommit på en liknande design redan eller så borde det väl gå att sälja lösningen till någon tillverkare?

Hur stor är egentligen marknaden sen? hur många är villiga att byta ut sina ringar på sin gaffel mot något som förmodligen bryter garantin (på en väldigt dyr del) och hur många har ens kunskapen eller möjligheten att byta ut dem?

Enduro Fork Seals är ju ett exempel på tillverkare som erbjuder aftermarket seals med egen konstruktion där wipern och skrapringen är separerade. Dessa, beroende på modell har även 3 kontaktpunkter i konstruktionen, så det är inte ovanligt. Tänk lite som en vanlig X-ring plus en ytterligare, yttre wiper (hmm som på min RP23a...). De flesta andra seriösa dammtätningar har mer än 2 kontaktpunkter vilket även ger effekten av ett inre utrymme där skit kan samlas.
Jag försöker inte försvara deras specifika konstruktion och höja den till skyarna, men rent konstruktionsmässigt kring själva kontaktytorna är det inte så märkligt. Deras lösning har dock möjliggjort att skrapringarna i optimerade material kan ligga separerade från "höljet" (vilket iofs skrapringen på Enduro Fork Seals gör fast där ligger den löst fastklämd under dammtätningen) och därför inte riskera att få en för tight eller lös passform mot innerbenet. Lite smart, men kanske inte flyger i slutändan.
Jag tror inte att man bryter garantin då man byter en slitdel till ett annat märke, men jag kan ha fel.
Orkade inte vränga mitt huvud kring den här sidan...
http://enduroforkseals.com/id33.html

Man kan ju hoppas att det funkar, själva iden med att dela upp den i olika material verkar ju bra. Att det är flera kontaktpunter är ju ok i vanliga fall när man har en flack vinkel på den yttersta så att den kan släppa ut skräp också.

Jag läste igenom lite noggrannare hur det var tänkt och har ju ändå en vinklad ytor på anläggningsytorna mot innerbenet men känns ändå rätt optimistisk...

Har sysslat en hel del med tätningar till andra applikationer och har haft nära samarbete med både SKF och Trelleborgs utvecklingsavdelningar. Måste nog tyvärr säga att så där lätt går det inte att utveckla en bättre tätning, därmed inte sagt att den inte går att sälja i den här branschen:)

TK skrev:
> Har sysslat en hel del med tätningar till andra
> applikationer och har haft nära samarbete med
> både SKF och Trelleborgs utvecklingsavdelningar.
> Måste nog tyvärr säga att så där lätt går
> det inte att utveckla en bättre tätning, därmed
> inte sagt att den inte går att sälja i den här
> branschen:)

+1

Varför används inte damasker till gaffelbenen numer egentligen?

Naugas skrev:
> TK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har sysslat en hel del med tätningar till
> andra
> > applikationer och har haft nära samarbete med
> > både SKF och Trelleborgs
> utvecklingsavdelningar.
> > Måste nog tyvärr säga att så där lätt
> går
> > det inte att utveckla en bättre tätning,
> därmed
> > inte sagt att den inte går att sälja i den
> här
> > branschen:)
>
>
> +1
>
>
> Varför används inte damasker till gaffelbenen
> numer egentligen?

Vet ej men förmodligen en designfråga.
Vill man ha en riktigt plush gaffel så borde damask utan skrapring vara optimalt men förmodligen skulle man inte märka skillnad annat än på parkeringsplatsen.

LasseB skrev:
> Jag tror inte att man bryter garantin då man
> byter en slitdel till ett annat märke, men jag
> kan ha fel.
> Orkade inte vränga mitt huvud kring den här
> sidan...
> http://enduroforkseals.com/id33.html

Men säg att jag använder en ring som består av grus, inte kan Rockshox tycka att den är ok att använda på deras gafflar om man vill behålla garantin? tycker det känns lite osäkert bara även om de säger att deras plast är helt säker. Jag ser ingen info om hur de stresstestat det hela.

Sen tycker jag fortfarande att gaffeltillverkarna redan borde ha utvärderat olika lösningar, Fox har ju exempelvis deras Kashima Coat för minskad friktion och andra tillverkar har andra lösningar, skulle de helt ha bortsett från att kolla på skrapringarna och istället har två tyskar löst hela problemet? :/

Men aja, jag ska inte dissa det helt utan vi får väl se hur det presterar om det blir något.

Just garantin spelar väl mindre roll, slitage på innerbenen är väl inte garantiärende ändå? Det är ju alltid missakötsel eller normalt slitage (om inte bussningarna är nedmonterade från fabrik då)

Hur viktig är egentligen friktionen i detta fall?
Cyklistens tyngd och en upppumpad fjäder är stora krafter i spel, då kan väl inte i sammanhanget ytterst små friktionskrafter spela någon större roll? Gaffelbenen lär ju flytta på sig ändå.

Fältprästen skrev:
> Hur viktig är egentligen friktionen i detta
> fall?
> Cyklistens tyngd och en upppumpad fjäder är
> stora krafter i spel, då kan väl inte i
> sammanhanget ytterst små friktionskrafter spela
> någon större roll? Gaffelbenen lär ju flytta
> på sig ändå.

Jag skulle nog våga påstå att skrapringens friktion är försumbar, har man problem men stiction så skall man nog fokusera på bussningarna eller luftfjädern.

Skulle ju inte vara så svårt med rätt mätinstrument att mäta upp friktionstalet för gaffeln med originalskrapring, deras variant och helt utan. Vore ganska intressant.

H. skrev:
> Skulle ju inte vara så svårt med rätt
> mätinstrument att mäta upp friktionstalet för
> gaffeln med originalskrapring, deras variant och
> helt utan. Vore ganska intressant.

Även nyservad, efter tillverkarens rek intervall och efter ett onödigt långt intervall vore intressant. Nog för att servicen är av andra anledningar också men jag tycker alltid gaffeln känns så plush efter service att det vore kul att se om det bara är placebo ;-)

Ubu skrev:
> Just garantin spelar väl mindre roll, slitage på
> innerbenen är väl inte garantiärende ändå?
> Det är ju alltid missakötsel eller normalt
> slitage (om inte bussningarna är nedmonterade
> från fabrik då)

Garantin var väl kanske inte heller det viktiga utan att man ändå ska förlita sig på en mer eller mindre hemmasnickrade tätning istället för den som är utvecklad tillsammans med gaffeln. Oavsett garanti är det ju tråkigt om gaffeln går sönder efter ett år istället för tre eller kräver tätare servicar.

De säger att den funkar bra och allt men det är bara massor av teori, jag ser som sagt inga tester. Sätt två gafflar i en maskin och pumpa gafflarna in och ut under flera dygn tillsammans med lite lera eller damm, då kan man väl ganska tydligt se vad som är bäst. "The construction has been controlled and proven by several experts" skriver de allra sist, vilka experter och experter på vad? är inte funktionen prövad, enbart konstruktionen?

Hydraulik är ju helt sjukt beprövat och används i extremt tuffa miljöer, och på alla hydraultuber sitter det skrapringar som väl inte borde skilja sig från de på dämparben? Klart de funkar bra.

Fattar fortfarande inte varför man inte använder damasker på gafflar. Inte ens för motorcyklar gör man det, och där är man generellt mer för beprövad funktion jämfört med cykelvärlden, där det är mycket lättlurat folk... Används ju inte på hydraulik heller, och där är det ju bara funktion som gäller, i princip.

Har hört någon teori om att det förr eller senare kommer in skit ändå och då stannar den inne och ställer till det.
Hur vettig den är låter jag vara osagt.

Jo men grävskopor kanske inte berörs av stiction på samma sätt?
Ang. damasker är det nog mest en estetisk fråga samt att det är lättare att hålla koll på att det faktiskt är smörjt och rent.

Men jag gillar definitivt de rosa!

Senast ändrad:
Kan tänka mig att man inte använder dammaskar för att kunna tjäna mer pengar på service, om man har en tät dammask så är det nästan omöjligt för smuts att tränga igenom.

Brato skrev:
> Kan tänka mig att man inte använder dammaskar
> för att kunna tjäna mer pengar på service, om
> man har en tät dammask så är det nästan
> omöjligt för smuts att tränga igenom.

Ja - detta har förvånat mig också. Med täta damasker (lefty t.ex.) så behöver man inga tätningsringar och det blir alltså ingen friktion. Är det för att det ser fult ut?

Problemet med damask är att det ändå kommer in fukt och så småningom smuts, men man ser det inte. Bättre att ha ett öppet system tycker jag.

theBrand skrev:
> Problemet med damask är att det ändå kommer in
> fukt och så småningom smuts, men man ser det
> inte. Bättre att ha ett öppet system tycker jag.

Ja. Jag hade mer peoblem med damask än utan.

Klavikel skrev:
> Jo men grävskopor kanske inte berörs av stiction
> på samma sätt?
> Ang. damasker är det nog mest en estetisk fråga
> samt att det är lättare att hålla koll på att
> det faktiskt är smörjt och rent.
>
> Men jag gillar definitivt de rosa!

Näe, grävskopor berörs nog mest bara av materialet man gräver när dom sitter på Grävmaskinen.

theBrand skrev:
> Problemet med damask är att det ändå kommer in
> fukt och så småningom smuts, men man ser det
> inte. Bättre att ha ett öppet system tycker jag.

Du tänker lika om damaskerna på drivknutarna på bilen? De håller ju i 15 år utan service och mycket ovanligt att de läcker in skit. Iofs så om de gör det märker man det först på att drivknuten är slut. Dyrt...

Jag tänker inte att det blir så, utan det är hur jag har erfarit att det blir.

Det jag tänker om drivknutar är att de har ganska lite gemensamt med dämpade gafflar.

Tillbaka
Topp