[Tävling] - Hjälp oss att döpa måttenheten för vår nya skotestningsapparat - Vi har en vinnare!

Aron

Inventarie
[Tävling] - Hjälp oss att döpa måttenheten för vår nya skotestningsapparat - Vi har en vinnare!
_7D_2293.jpg

HappyMTB har fått ett nytt verktyg för att kunna testa cykelskors styvhet. Vi kommer att ta hjälp av en linjal för att se hur mycket skorna böjs. Styvhet och linjal. Någonstans där börjar huvudet att svämma över av dåliga vitsigheter.

Tävlingen
Hjälp oss att namnge denna "nya" måttenhet som beskriver hur styv sulan på en cykelsko är. Det enda kravet är att den nya måttenheten ska kunna härledas ur millimeter, vi kommer som sagt att utgå från en linjal.

Förutom ära och beundran så kommer personen bakom det vinnande bidraget att belönas med en happytshirt.

Läs allt om vår nya skotestningsapparat: http://happymtb.org/2015/06/29/hjalp-oss-att-dopa-mattenheten-for-var-nya-skotestningsapparat/

Den vinnande måttenheten presenteras här! http://happymtb.org/forum/read.php/1/2725300/2754702#msg-2754702

Senast ändrad:
Då börjar jag för att komma igång och för att sätta en standard på inläggen.

Enheten skall vara "Vinballefaktor", Många millimeter är "Reject" och noll millimeter är "Erect".

Hmm, men Feet på latin är Pedes, inte så dumt!? Nästan ett cykelord också.

Sambal Oelek skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns ju ett etablerat, Feet :-)

Jag gillar det. Feet som mäts i mm.

Kanske detta är uppenbart men det kan vara intressant att jämföra mätningar på olika storlekar av samma skomodell, möjligen är det uppmätta värdet storleksspesifikt.

Hoidoifleks som ett ord med i och k istället för j och x. Möjligen skippar man H:et också.

I övrigt funderar jag över hur mycket skons överdel bidrar till styvheten när en fot finns i skon. Kanske behövs även en flexibel fotprotes?

PPS, plastpuppestyvhet som mäts i last/böjning (kg/mm) ju högre värde desto styvare sko.

(fast jag undrar om inte styvhet åt andra hållet är viktigare? Man vill ju ha en styv "plattform" för foten eller?)

Flexskometer

EDIT: Storlek M blir bra.

Senast ändrad:
flex capacity

Maskinen heter så klart "flex capacitor" :)

Sambal Oelek skrev:
> Finns ju ett etablerat, Feet :-)

Ja diggart. Nästan som Felt, men ändå inte...

Elastometer, 42 elastometer var det på den dojjan.

Eller Sullometer. Sulometer

Senast ändrad:
Orkar inte delta i tävlingen, men stort kudos till uppfinningsrikedomen och konstruktionen :)

mmmrrrr skrev:
> Rimligtvis Ingvar. Efter en viss statsminister.

Naturligtvis!

/Andreas

Fantastisk kreativitet! Pjuckflexighet/Pjuckflex är mina bidrag

Ballerinaindex såklart; ju högre ballerinaindex, desto flexigare sula.

Kalla enheten för Löwdin, men definiera den inverst, så det blir Per Löwdin.

Efter uppfinnarens efternamn: Gooch.

En Gooch - Flera Gooch.

Styvhetsindex.
Så kan vi ha vadslagning sen om hur lång tid det tar innan specilazed advokater hör av sig...

Maskinen heter kängguru och enheten macrowallabi

Hojdojböj

Edit: och på engelska bikebootbend

Senast ändrad:
GOOCH! Fantastiskt! Smaka på det ordet! Shit va bra *skopåse*

-Hej, vad kan jag hjälpa dig med?
-Hej, jo jag skulle behöva ett par nya cykelskor. Storlek 43, mediumbreda och liten hålfot.
-Tänker du sommar/inne/ute eller något speciellt?
-Jo jag skulle vilja ha ett par mtp-skor för sommarhalvåret men inte mer än 4 Gooch. Då tappar jag bara känseln i foten.
-Perfekt, du verkar ju kunna det här, jag har skorna som passar dig här. I guld dessutom!

Men GAAAH, ni kan inte mäta i millimenter, det gör att det blir beroende av sullängden och dit vill ni inte bege er, då är måttet ganska så värdelöst.

Ni får mäta som tysken mäter styvhet. N/grad. Det blir inte Nm i det här fallet eftersom det är en dragande kraft, inte vridande, det blir väl N då.

Nu kikar jag på bilderna och blir fundersam. Är det verkligen intressant att mäta flexet i den riktiningen, det borde väl vara åt andra hållet? Dvs mäta hur mycket hälen sjunker när man trycker den nedåt.

TBone skrev:
> Nu kikar jag på bilderna och blir fundersam. Är
> det verkligen intressant att mäta flexet i den
> riktiningen, det borde väl vara åt andra
> hållet? Dvs mäta hur mycket hälen sjunker när
> man trycker den nedåt.

Skall man mäta hur komforten är att gå till fikabuffén så...

TBone skrev:
> Nu kikar jag på bilderna och blir fundersam. Är
> det verkligen intressant att mäta flexet i den
> riktiningen, det borde väl vara åt andra
> hållet? Dvs mäta hur mycket hälen sjunker när
> man trycker den nedåt.

theBrand skrev:
>
> (fast jag undrar om inte styvhet åt andra hållet
> är viktigare? Man vill ju ha en styv "plattform"
> för foten eller?)

Hahaha, underbart överseriös bildserie. Påminner om gamla lampbyggen där bilder togs före varje liten lödning :)

Storheten är Pjuckfjonghet, enheten pf.

P = 1 / x * o

där alltså

P = Pjuckfjonghet [pf]
x = mellanskillnad på mätning av remmen [mm]
o = ol__'s konstant; 152,7 pf/mm

(Konstanten kan behöva viss empirisk justering, mitt underlag är lite tunt. Jag kan såklart bidra med detta)

:)

Tack för alla fina förslag!

Att använda mitt efternamn som enhet känns dock inte helt aktuellt. Jag tycker inte riktigt att jag kvalar in bland Celsius, Volt, Sievert, Hertz och de andra giganterna. De är ju döda.

På ett tidigt stadium skissade jag på en "trycka ned hälen" maskin. Tanken släpptes dock då jag tyckte att den konstruktion jag hade i tankarna blev lite enkel och tråkig.

Jag har utgått från följande antaganden i konstruktionen:
* Det ska vara gjort med glimten i ögat
* Det som är intressant är att kunna jämföra olika skor. ex: sko A är ungefär dubbelt så styv som sko B. Exakta tal blir rätt obegripliga och lämnas med varm hand över till tüskarna.
* Någonstans har jag inbillat mig att en sko som är dubbelt så styv som en annan är det både uppåt och nedåt. Men det kan ju faktiskt vara så att tillverkarna lyckas bygga in olika stora uppåt/nedåtförhållanden i sina skor.

Jag ska fundera lite och se om jag kan komma på en version 2.0 av apparaten som både trycker nedåt och är tillräckligt intressant för att jag ska känna mig motiverad att lägga tid på den.

Oavsett hur testriggen ser ut så behöver jag en måttenhet, så dundra på med era bidrag.

Självklart skall det mätas i enheten Fjång (Fj). Då Fjång är en så stor enhet så använder man naturligtvis millifjång (mFj) eller mikrofjång (μFj) till normala mätningar.

Tillbaka
Topp