Edarion sa:
Slutsatsen är att jag bör leta väskor som passar flera cyklar.
Jag har Revelate sadel- och styrväskor och använder de på alla cyklar (4 stycken) och de passar perfekt. De små Revelate topprörväskorna (gastank, feedbags etc) och också Salsa AnythingCages som sitter på framgaffelben passar också alla cyklar. Fatbiken har på varje gaffelben 3 eyelets/mounting holes (förlåt, vet inte svensk ord för det) men det går också bra med t.ex slangklämmor.
Har några pics från fatbikes bikepack outfit, den duger för långa turer i fjällen, skog, utomlands etc. På långa vinterturer har jag fram/bakpakethållare med drybags eller sidoväskor/panniers, för vintergear har mycket mer volym. Då räcker bikepackingbags inte.
Fatbikes vanliga outfit :)
Högt i fjällen ..
Mitt i skogen ..
uhmm .. nånstans mellan jävlastenar :)
Nånstans utomlands ..
Och om man inte ha lust att cykla då finns det alltid bilar ;)
Ibland blandar jag ihop, så sidoväskor, framebag och en drybag på styret ..
..och ibland har jag två pakethållare ..
..och fyra sidoväskor plus en framebag. Jävlatung i snön!
Revelates framebag är speciellt för en Pugsley men den passar också min hybrid/touringbike. Okej, det ser lite konstigt ut men det gör jag också och jag lever fortfarande. Om jag vill ha sidoväskor då är det bara sätta fast pakethållare och stänkskärm och då är den en vanlig tourbike igen.
Touringbike med pakethållare, lowrider och stänkskärm.
Och här med bikepackoutfit. Pugsleys framebag är egentligen för lite men det går ändå :)
Racern har en mindre Xtreme xl framebag som passar också de andra cyklarna.
Vill jag cykla ssssuperlight då är det bara två drybags (så utan revelates harness) och spänna fast på sadeln och styret. Framförallt kul på racern för då flyger man över asfalt :)
Enkelt och billigt; 18L drybag som väger 80gram. Jämför med Revelates styrharness 425g och Terrapin sadelharness 370g (exl drybags) är det nästan ett kilo mindre.
Racer har också en Tubus Fly pakethållare som väger bara 340g men kan bära 18kg, mycket fin pakethållare. Cykeln har inga eyelets men med Tubus quick release mountingkits är det inget problem. Hjulen är sexiga starka Zonda (med exotiska ekrar och ett vackert sjungande Campa nav) så det går också att cykla med lätta sidoväskor. Det finns folk som tror att en racer är inte skapat för den typ av cykling men då skrattar jag och trampar vidare :) Jag har bl.a cyklat några gånger Dalarna/Amsterdam, retur Dalarna/Lofoten, Bottniska havet runt (tror hjulen har kört 1200mil nu) så det går mycket bra.
Så slutsatsen är: när man anpassar cykeln får man ännu mer cykel :)