Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Cannondale jekyl 1000 sa:
En tanke kan ju vara att knyta tältet direkt på överröret, en väska på styret för den utrymmeskrävande sovsäcken och någon form av sadelväska för gasköket och lite verktyg och en mindre ryggsäck för kläder, liggunderlag och mat. Eller skulle ni gjort på annat sätt?
Lite beroende på respektive storlekar så kanske både tält och sovsäck (+ liggunderlag?) kanske får plats i en packpåse modell större som sätts på styret? Det finns även dom som har packpåsar "upp-och-ner" som sadelväsor m.h.a. spännband. Personligen är jag ett fan av ramväska, trots att det kan ställa till det med hur man fraktar vatten.

Bikepacking
Dude sa:

Har ögnat igenom de flesta sidorna. Googlat en stund. Det finns många ideér på att göra egna väskor. Men har någon sett något mönster?
Främst för sadelväska. Men även väska fram/necessär är av intresse.
Klar det går att lösa på egen hand, men mönster påskyndar ju processen lite.

Bikepacking
Har för mig att jag sett något på instructables? Om inte där så någon annanstans. Lägg till myog eller diy i googlingen så hittar du nog något. Sen är det väl mer teknik och tanke än mönster, då alla ramar/behov är olika.

Bikepacking
desmo sa:
Dude sa:

Har ögnat igenom de flesta sidorna. Googlat en stund. Det finns många ideér på att göra egna väskor. Men har någon sett något mönster?

Största fördelen med att sy egna väskor är just att man kan anpassa dom efter sin egen cykel och behov.
Om du följer tipsen jag länkade till eller googlar själv är det inte mycket svårare att göra ett eget mönster än att anpassa ett redan färdigt. Ang sadel och styrväskor skulle jag välja en styv "hölstermodell" för vattentäta packsäckar.

Bikepacking
Dude sa:
desmo sa:
Dude sa:

Största fördelen med att sy egna väskor är just att man kan anpassa dom efter sin egen cykel och behov.
Om du följer tipsen jag länkade till eller googlar själv är det inte mycket svårare att göra ett eget mönster än att anpassa ett redan färdigt. Ang sadel och styrväskor skulle jag välja en styv "hölstermodell" för vattentäta packsäckar.

Tänke mer att det vore smidigt att har en design att tjuvkika på. Men det får väl bli att börja med blankt papper.
Väskorna är mer tänkt för rando-cykling så de kommer bli ganska små tror jag. Så det blir nog inte "hölstermodell" i detta skedet.

Bikepacking
En fundering..

Hur gör ni med mat/stormkök? Jag tycker det är trevligt att laga lite mat när man är ute, och varm mat och dryck kan vara nödvändigt om det är lite kallt. Men mitt stormkök är stort och kastrullerna är rejäla och det tar plats när man ska packa. Men i de små köken kan man ju nästan bara värma vatten.

Här kommer ett tips till er alla, Vindskyddskartan:
https://www.google.com/maps/d/viewe...D4&ll=58.3668756214274,14.234494654092373&z=7

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
Bikepacking
desmo sa:
En fundering..

Hur gör ni med mat/stormkök? Jag tycker det är trevligt att laga lite mat när man är ute, och varm mat och dryck kan vara nödvändigt om det är lite kallt. Men mitt stormkök är stort och kastrullerna är rejäla och det tar plats när man ska packa. Men i de små köken kan man ju nästan bara värma vatten.

https://www.google.com/maps/d/viewe...D4&ll=58.3668756214274,14.234494654092373&z=7

nu har jag aldrig bikepackat "på riktigt" utan bara dagsturer, men jag har ett trangiakök som jag brukar ta med mig. dock är det rätt så otympligt så nu har jag köpt en sånhär:
https://www.addnature.com/primus-litech-trek-kettle-487650.html

i kombination med något som liknar denhär:
https://www.addnature.com/primus-express-stove-457182.html

vet inte exakt vilken modell av brännaren jag har, men funktionen och dimensionerna bör vara typ samma.
man får exakt ner brännaren och en 230g kruka i kastrullen, eventuellt en liten tändare också.

Har inte testat dessa skarpt än men vid första anblicken så tror jag det blir bra. litet och kompakt!

/P

EDIT: har även vindskydd som man kopplar på krukan som får plats i. jag lindar även in allt i ett tygstycke för att inte repa kastrullen.

Senast ändrad:
Bikepacking
Palle Kuling sa:
desmo sa:
En fundering..

nu har jag aldrig bikepackat "på riktigt" utan bara dagsturer, men jag har ett trangiakök som jag brukar ta med mig. dock är det rätt så otympligt så nu har jag köpt en sånhär:
https://www.addnature.com/primus-litech-trek-kettle-487650.html

i kombination med något som liknar denhär:
https://www.addnature.com/primus-express-stove-457182.html

vet inte exakt vilken modell av brännaren jag har, men funktionen och dimensionerna bör vara typ samma.
man får exakt ner brännaren och en 230g kruka i kastrullen, eventuellt en liten tändare också.

Har inte testat dessa skarpt än men vid första anblicken så tror jag det blir bra. litet och kompakt!

/P

EDIT: har även vindskydd som man kopplar på krukan som får plats i. jag lindar även in allt i ett tygstycke för att inte repa kastrullen.

Jo, det finns ju dessa mini-kök. Eller rena "vattenkokare" som jetboil. Men går det att laga någon vettig mat? Eller blir det bara att värma vatten?
Jag är van att ha en stor kastrull+stekpanna om jag har mina vanliga cykelväskor. Det är kanske lite lyxigt men det är trivsamt att laga mat i det fria.

Bikepacking
Konkret sa:
Men vad kör ni med för väskor?

Inga i dagsläget.
Har bara varit ute på touring med Ortilebs fina väskor på pakethållare.
Lite sugen på att göra enklare/snabbare/kortare turer till vinskydd. Så sovsäck/liggunderlag på styret och en väska under sadeln för ombyte, lite kvällsmat/öl/frukost/ + stomkök då. Typ.

Bikepacking
desmo sa:
En fundering..

Mellantinget mellan Trangia och vattenkokarna brukar benämnas som spindelkök. De är små, smidiga och det går utmärkt att laga mat på dem. Kombinera detta med en lämplig kastrull. (Jag har ett Koeva Spider och en av Primus ETA-powerkastruller som används nästan varje helg.)

Bikepacking
Ska man laga mat på riktigt så är ett trangia med duosalgrytor och gasbrännare riktigt bra. Men vill man spara vikt och packvolym( minskad packvolym=minskad vikt) så är det toppmonterat kök som gäller om man fortfarande vill hålla sej till gas. Jetboil och andra värmeväxlare sparar bara vikt om man ska vara ute riktigt länge och om man inte kan inhandla mer gas under turen eftersom man endast sparar några få gram gas per uppkok.
Själv har jag ett litet optimus kastrullset https://www.addnature.com/462499.html och en japansk Soto brännare http://sotooutdoors.com/products/item/OD-1R.html
Kokar mest vatten till frystorkat men några gånger har jag lagat älgskavsgryta med potatismos så det går att göra god mat även med små lätta grejor. Jag har tänkt att skaffa mej en mindre gryta/mugg i titan för att ytterligare komma ner i vikt. Det man bör tänka på med titan är att det lättare bränner fast och leder värme något sämre.
Jag har även två bensinkök för dom kalla dagarna eller de dagar man är snål.

Bikepacking
Jag fick plats med en stor kastrull i påsen på styret. Men det var för en dagstur och jag behövde inte spara plats för tält etc. Men kastrullen tar ju egentligen inte upp så mycket volym, om man lägga saker i den på ett effektivt sätt.

20160807-1123-R0012005.jpg

Bikepacking
Jag har provat en sån där och jag är ingen fan. Visst, de tar liten plats men man kan inte packa brännare, diskgrejor, gastub mm i den som jag gör i mina andra kastruller. Den är också väldigt tung för en kastrull, man måste lyfta den med två händer och den är något ostabil när man vill röra om. Enda gången jag skulle se en fördel är om man behöver en stor gryta, som deras 2.8 liters version för att kunna laga mat till en riktigt stor grupp.

Annars så är det här mitt favorit kök för bikepacking, äldre version av Primus ETA Power. Allt inklusive gasoltuben får plats i köket. Non-stick beläggning som gör att det går att laga riktig mat, steka pannkakor mm. Bara att stoppa ner i ramväskan. Funkar till två pers men det kan bli lite tajt när man ska koka pasta mm. Då tar jag hellre mitt större kök kök.

Gearlist10.jpg

Bikepacking
edvin_m sa:
Annars så är det här mitt favorit kök för bikepacking, äldre version av Primus ETA Power. Allt inklusive gasoltuben får plats i köket. Non-stick beläggning som gör att det går att laga riktig mat, steka pannkakor mm. Bara att stoppa ner i ramväskan. Funkar till två pers men det kan bli lite tajt när man ska koka pasta mm. Då tar jag hellre mitt större kök kök.

Den ser ut att vara samma som mitt kitt. I alla fall funktionsmässigt! Din analys stämmer bra med första anblicken för min del (bra för en, duger för två om det krisar)
kul! :D

Bikepacking
Jag har skaffat lite väskor inför sommarens utflykter. Det blev Planet X:s billiga ramväska för 10£. Den ser ut att ha kvalitet som matchar priset, men om den håller för några turer kan jag utvärdera vad jag vill ha ut av en sådan väska och skaffa något fräschare. http://www.planetx.co.uk/i/q/BAPXSAPO/planet-x-saddle-pod-saddlebag

Sneglat ett tag på Alpkit och slog till på en Big Papa till sadeln och en Kanga harness till styret. Ser grymt genomtänkta och välgjorda ut. Tyvärr tror jag inte att Kangan kommer att motsvara mina behov. Svårt att få den att samarbeta med crossreglagen och vajrar. Skulle kunna skippa crossreglagen men jag tycker ändå att man går miste om utrymmet under styrstammen när selen hamnar framför styret. Tycker inte heller att det går att utnytta bredden när lasten kommer så långt fram mellan bockarna.

I något flöde fick jag syn på Triglav - polskt(?) märke - som endast verkar finnas på facebook. Deras sele till styret ser ut att vara exakt vad jag är ute efter, med bl.a. en distans mellan styret och lasten så att vajrar går fritt. Är det någon som har testat?
http://www.facebook.com/pg/triglav.bikepacking. De har också en variant som verkar vara tänkt för barncyklar.
Vore kul att höra om någon har testat dem, kvalitet, funktion osv.

Senast ändrad:
Bikepacking
En annan fråga till er som åker mycket med tält på cykeln. Hur långt cyklar ni om dagen och på vilket underlag?

Funderar på att rusta en gammal lvg-cykel, men när jag ser bilder här blir jag sugen på att istället fixa väskor till min moderna mtb. Båda är inte ett alternativ just nu.

Bikepacking
Edarion sa:
En annan fråga till er som åker mycket med tält på cykeln. Hur långt cyklar ni om dagen och på vilket underlag?

Funderar på att rusta en gammal lvg-cykel, men när jag ser bilder här blir jag sugen på att istället fixa väskor till min moderna mtb. Båda är inte ett alternativ just nu.

Beror lite på vars man har tänkt sig samt vilken årstid det är.

Bikepacking
mickeolofsson sa:
Edarion sa:

+1
Det jag har märkt är i alla fall att Apidura sadelväskan (stora) sväljer konstigt nog mycket mer än man tror, om man knökar ihop det.
Fast tungt blir det ju förstås! :)

Bikepacking
mickeolofsson sa:
Edarion sa:

Så klart! Det är ju därför jag frågar...
Om vi säger så här :
Hur långa dagsetapper har ni på förra utflykten?
Vilken typ av cykel har ni?
Vilken typ av underlag cyklade ni på?
Var det kort/lagom/långt?

Bikepacking
Ha, kul en bikepacking tråd!!

Edarion sa:
Om vi säger så här :

För mig finns det tre bikepacking sätt: några dagar med bara de mest nödvändiga sakerna (ju lägre vikten, desto roligare att cykla), ultralight racing (jättefin att flyga över vägen) och expedition/dirt touring (explore milslånga trails med en fullpackad fatbike). Så jag har olika cyklar (från 26mm till 4.8" däck) med var och en sitt eget tempo, underlag och för/nackdelar. Så det kan vara 15 eller 250km per dag :)

Senast ändrad:
Bikepacking
staine sa:
mickeolofsson sa:
Edarion sa:

+1
Det jag har märkt är i alla fall att Apidura sadelväskan (stora) sväljer konstigt nog mycket mer än man tror, om man knökar ihop det.
Fast tungt blir det ju förstås! :)

Du behöver en bag of holding.

Bikepacking
Yonna sa:
Ha, kul en bikepacking tråd!!

Edarion sa:
Om vi säger så här :

För mig finns det tre bikepacking sätt: några dagar med bara de mest nödvändiga sakerna (ju lägre vikten, desto roligare att cykla), ultralight racing (jättefin att flyga över vägen) och expedition/dirt touring (explore milslånga trails med en fullpackad fatbike). Så jag har olika cyklar (från 26mm till 4.8" däck) med var och en sitt eget tempo, underlag och för/nackdelar. Så det kan vara 15 eller 250km per dag :)

Slutsatsen är att jag bör leta väskor som passar flera cyklar. Hmm... Får fundera vidare.

Bikepacking
Edarion sa:
Slutsatsen är att jag bör leta väskor som passar flera cyklar.
Jag har Revelate sadel- och styrväskor och använder de på alla cyklar (4 stycken) och de passar perfekt. De små Revelate topprörväskorna (gastank, feedbags etc) och också Salsa AnythingCages som sitter på framgaffelben passar också alla cyklar. Fatbiken har på varje gaffelben 3 eyelets/mounting holes (förlåt, vet inte svensk ord för det) men det går också bra med t.ex slangklämmor.

Har några pics från fatbikes bikepack outfit, den duger för långa turer i fjällen, skog, utomlands etc. På långa vinterturer har jag fram/bakpakethållare med drybags eller sidoväskor/panniers, för vintergear har mycket mer volym. Då räcker bikepackingbags inte.

1DSC05558800x533.jpg

Fatbikes vanliga outfit :)

2DSC03371800x533.jpg

Högt i fjällen ..

4DSC09611800x533.jpg

Mitt i skogen ..

3DSC03193800x533.jpg

uhmm .. nånstans mellan jävlastenar :)

5DSC02696800x533.jpg

Nånstans utomlands ..

6800x533.jpg

Och om man inte ha lust att cykla då finns det alltid bilar ;)

7DSC05307800x522.jpg

Ibland blandar jag ihop, så sidoväskor, framebag och en drybag på styret ..

8DSC04603800x552.jpg

..och ibland har jag två pakethållare ..

9DSC04727800x533.jpg

..och fyra sidoväskor plus en framebag. Jävlatung i snön!

Revelates framebag är speciellt för en Pugsley men den passar också min hybrid/touringbike. Okej, det ser lite konstigt ut men det gör jag också och jag lever fortfarande. Om jag vill ha sidoväskor då är det bara sätta fast pakethållare och stänkskärm och då är den en vanlig tourbike igen.

10DSC00766800x533.jpg

Touringbike med pakethållare, lowrider och stänkskärm.

11DSC00740800x533.jpg

Och här med bikepackoutfit. Pugsleys framebag är egentligen för lite men det går ändå :)

Racern har en mindre Xtreme xl framebag som passar också de andra cyklarna.
Vill jag cykla ssssuperlight då är det bara två drybags (så utan revelates harness) och spänna fast på sadeln och styret. Framförallt kul på racern för då flyger man över asfalt :)

12foto196800x533.jpg

Enkelt och billigt; 18L drybag som väger 80gram. Jämför med Revelates styrharness 425g och Terrapin sadelharness 370g (exl drybags) är det nästan ett kilo mindre.

13191800x533.jpg

Racer har också en Tubus Fly pakethållare som väger bara 340g men kan bära 18kg, mycket fin pakethållare. Cykeln har inga eyelets men med Tubus quick release mountingkits är det inget problem. Hjulen är sexiga starka Zonda (med exotiska ekrar och ett vackert sjungande Campa nav) så det går också att cykla med lätta sidoväskor. Det finns folk som tror att en racer är inte skapat för den typ av cykling men då skrattar jag och trampar vidare :) Jag har bl.a cyklat några gånger Dalarna/Amsterdam, retur Dalarna/Lofoten, Bottniska havet runt (tror hjulen har kört 1200mil nu) så det går mycket bra.

Så slutsatsen är: när man anpassar cykeln får man ännu mer cykel :)

1400042800x556.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Tackar!

Arctic alpine design - "Veloce". Väldigt likt Hilleberg Akto fast avsevärt mkt billigare.
Har sålt tältet häromdagen samt beställt ett annat som jag kommer att ha mer nytta av.

Bikepacking
Hej!
Vad mycket bra tips här!

Jag har en racer som jag använder mest som utflyktscykel men att packa på den är ingen höjdare. Jag kommer inte behöva mer än gaskök, mat, dricka, kamera och badkläder typ. Men får inte riktigt till det. Vad finns det för options till Eddy?

Jag tror jag helst vill ha packningen fram och gärna något jag kan öppna relativt enkelt för att få fram kameran. Förslag?

eddy.png

Bikepacking
Jag köpte en specialized burra burra handlebar stabilizer, det är en hållare för en drybag eller dylikt. har inte hunnit testa den än men den verkar bra vid första anblick.

annars är ju styrväska, sadelväska eller en halv ramväska ett alternativ. personligen tycker jag att halv ramväska verkar nice

Bikepacking
olaola sa:
Hej!
Vad mycket bra tips här!

Jag har en racer som jag använder mest som utflyktscykel men att packa på den är ingen höjdare. Jag kommer inte behöva mer än gaskök, mat, dricka, kamera och badkläder typ. Men får inte riktigt till det. Vad finns det för options till Eddy?

Jag tror jag helst vill ha packningen fram och gärna något jag kan öppna relativt enkelt för att få fram kameran. Förslag?

Någon vanlig styrväska fram tycker jag duger på kortare turer och är behändiga för att plocka upp prylar. Plus en större sadelstolpväska typ apidura eller ramväska om det behövs.
Edit: lite sent svar

Senast ändrad:
Bikepacking
olaola sa:
Hej!
Vad mycket bra tips här!

En porteurbag (heter de väl?) vore väl perfekt. De är lite större än normala styrväskor.

Tillbaka
Topp