Sambal Oelek
Aktiv medlem
Bikepacking
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Palle Kuling sa:Ser bra ut!
Någon som har tips på en sadelväska? tänker att jag vill ha en av modellen "sele-man-sätter-en-drybag-i" så man kan ta med sig påsen in i tältet utan att behöva montera lös hela väskan, eller är sånna dåliga?
Palle Kuling sa:Ser bra ut!
Någon som har tips på en sadelväska? tänker att jag vill ha en av modellen "sele-man-sätter-en-drybag-i" så man kan ta med sig påsen in i tältet utan att behöva montera lös hela väskan, eller är sånna dåliga?
nu har jag testat som hastigast.Palle Kuling sa:Den såg också bra ut, händigt med den där ventilen. väntar med spänning på en recension :D
Jocke77 sa:Var köper ni era prylar som tält, sovsäck, kök etc? Finns det några utländska sidor där man kan hitta bra saker till lägre priser än tex Outnorth och Addnature?
scottparsley sa:Köpte min dunsovsäck från polska Cumulus. Roberts.pl verkar populärt också. I USA finns många små trevliga tälttillverkare. En kompis har ett från Tarptent som är lätt och smart och inte så dyrt. Själv köpte jag nyligen ett från Gossamer gear men jag har inte hunnit sova i det ännu så det återstår att se hur det går. Six moon designs är ett annat amerikanskt tältmärke som är poppis. Alpkit är väl annars standardtipset.
Tindeberg.se kanske (norsk)Jocke77 sa:Var köper ni era prylar som tält, sovsäck, kök etc? Finns det några utländska sidor där man kan hitta bra saker till lägre priser än tex Outnorth och Addnature?
jag köpte ett "Camp Minima 1 SL". Rätt nöjd med det, litet och bra, väger 1kg. Jag är 180cm och får just precis plats på längden :) se bild från tältning i Jotunheimen häromdagen. Har en Synmat UL 9 LW att ligga på och den är ju ganska tjock också så man ligger bekvämt men det är lite lite utrymme vid huvudet om man ligger helt raklång.Jocke77 sa:litet 1-manstält
Gött. Hoppas du blir nöjd. Jag kom precis hem från min senaste cykeltur.Jocke77 sa:Man fick 25% rabatt om man handlade över 2000kr på Outnorth så jag köpte en Sea to Summit Sp2 sovsäck och ett Exped Synmat HI liggunderlag. Med den rabatten fick jag i princip liggunderlaget på köpet.
Bra benträning i uppförsbackarna dock ?Spacekitty sa:Avskräckande exempel på hur man inte ska göra.
Jaha, det visste jag inte. Så jag gör nåt fel, damnnn ;)Konkret sa:Bikepacking < långfärdscykling
50g gas, finns det eller menar du 110g?micro553 sa:Ang tält som varit uppe lite kan jag tipsa om Nordisk Telemark 2 ULW.
- Lätt
- Riktigt bra utrymmen
- Packas litet
- Kostar tyvärr en del
Helnöjd.
Soväsck - Cumulus Comforter har jag. Läste så jag fick den lite bredare mot en liten extrakostnad. Mycket smidiga att ha och göra med.
Liggunderlag - NeoAir Large
Kudde - Sea to summit Aeros Delux
Kök - Toaks Ti Kastrull samt Biltemas lilla top kök och en 50 g gas - allt ryms i kastrullen och packas litet.
Vandrar också så därför har jag sökt prylar som också ska funka på cykeln.
CW sa:Micro553 köper onödigt dyra tält i min mening. Gossamer Jack Wolfskin är ett populärt backpacker tält som även används av många bikepackers, kolla in det istället.
CW sa:Micro553 köper onödigt dyra tält i min mening. Gossamer Jack Wolfskin är ett populärt backpacker tält som även används av många bikepackers, kolla in det istället.
Cannondale jekyl 1000 sa:50g gas, finns det eller menar du 110g?micro553 sa:Ang tält som varit uppe lite kan jag tipsa om Nordisk Telemark 2 ULW.
- Lätt
- Riktigt bra utrymmen
- Packas litet
- Kostar tyvärr en del
Helnöjd.
Soväsck - Cumulus Comforter har jag. Läste så jag fick den lite bredare mot en liten extrakostnad. Mycket smidiga att ha och göra med.
Kök - Toaks Ti Kastrull samt Biltemas lilla top kök och en 50 g gas - allt ryms i kastrullen och packas litet.
Jag som fortfarande kör sprit undrar hur länge man klarar sig på 110g gas och vad den väger inkl glasflaskan.micro553 sa:Cannondale jekyl 1000 sa:50g gas, finns det eller menar du 110g?micro553 sa:Ang tält som varit uppe lite kan jag tipsa om Nordisk Telemark 2 ULW.
- Lätt
- Riktigt bra utrymmen
- Packas litet
- Kostar tyvärr en del
Helnöjd.
Sorry menar 110 g - den lilla :)
eketjall sa:Jag som fortfarande kör sprit undrar hur länge man klarar sig på 110g gas och vad den väger inkl glasflaskan.
eketjall sa:Jag som fortfarande kör sprit undrar hur länge man klarar sig på 110g gas och vad den väger inkl glasflaskan.
Naturligtvis.Jocke77 sa:eketjall sa:Jag som fortfarande kör sprit undrar hur länge man klarar sig på 110g gas och vad den väger inkl glasflaskan.
Det beror ju på massor av saker, tex yttertemperatur, vattnets temperatur när man börjar koka det och hur bra vindskydd köket har (sen spelar höjd roll men det är ju en ickefråga i Sverige rent generellt). Grovt räknat går det åt ca 10 gr gas / liter vatten man kokar.
Konkret sa:Bensinkök är grejen!
eketjall sa:Låt mig omformulera mig.
Hur länge räcker gas i förhållande till sprit (Tenol) givet samma vikt och förhållanden.
Är gas ett smidigt alternativ om man ska vara ute 14 dagar? Eller är det en 2kg eller köpa gas var 3e dag som gäller?
Jag har som du märker ingen aning.
Vet bara att jag klarar mig ca 10 dagar på en liter sprit i nuläget.
För skogslandskapet under sommaren ska det väl inte vara några problem med den säcken.PappaG sa:Gött jocke, hoppas du blir nöjd. Passa dig för kalla nätter bara. Håll lite koll på vädret och ta en stuga eller vandrarhem om det blir kallt. Att behöva packa ihop vid 4 på morgonen för att man fryser är inte kul.