Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Just det, skulle ju visa detta också. Väldigt bra trick att använda en extra styrstam på styrstammen så man kan sätta ett kort rör där och fästa väskan med bra avstånd!

Bilagor

• markbag1.jpg
    markbag1.jpg
    49.5 KB · Besök: 228
Bikepacking
Hur är det att lasta med click fix? Jag tänker att det vore så himla skönt med något som lägger lite vikt ner på gaffeln och inte bara på styret. Eller? Funkar det?

Alpkit har en harnest som spänner ner mot gaffeln också. Någon som testat?

Bikepacking
Outnorth har en "3 för 2-kampanj" men jag behöver bara två saker. Så om det är någon som vill ha något som kostar mellan 2-3000 kr så ger jag 15% rabatt på den saken samt frakten till dig inom Sverige (inom rimliga gränser så det inte är ett 7-mannatält som väger 19kg :). Swish före köp :-D

Senast ändrad:
Bikepacking
Bikester har lite kampanj på sånt här nu. Köpte ny liten bakväska från Red. Kostade 289 kr. Väldigt nöjd faktiskt. Tredje sorten jag testar nu.

Bilagor

• 20170627_220400_HDR.jpg
    20170627_220400_HDR.jpg
    342 KB · Besök: 183
Bikepacking
Ser bra ut!

Någon som har tips på en sadelväska? tänker att jag vill ha en av modellen "sele-man-sätter-en-drybag-i" så man kan ta med sig påsen in i tältet utan att behöva montera lös hela väskan, eller är sånna dåliga?

Bikepacking
Palle Kuling sa:
Ser bra ut!

Någon som har tips på en sadelväska? tänker att jag vill ha en av modellen "sele-man-sätter-en-drybag-i" så man kan ta med sig påsen in i tältet utan att behöva montera lös hela väskan, eller är sånna dåliga?

Har varit inne på samma tanke och det bästa jag hittat är https://restrap.co.uk/products/carryeverything-saddle-bag-dry-bag-black-black
Ser fin ut men vet inte hur det funkar med magnetspänne IRL.

Har haft Apidura Dry och absolut kanonbra men halvjobbigt att packa ur allt.

Nu funkar det ju iof att sätta en avsmalnad drybag i en Apidura men ändå känns hölster smidigare.

Bikepacking
den verkade ju bra!
har sånna spännen på en messenger bag. funkar felfritt efter ett år i alla fall.
Jag har aldrig haft en stor sadelväska, är det någon skillnad i hur vingligt det blir med ett hölster kontra en fast?

Bikepacking
Någon som på rak arm vet en liten styrväska, behöver bara rymma plånbok/telefon/kamera och vara vattentät, som funkar när man har växelvajrarna där framför styret (Claris-reglage)?

Bikepacking
Palle Kuling sa:
Den såg också bra ut, händigt med den där ventilen. väntar med spänning på en recension :D
nu har jag testat som hastigast.

Revelate Terrapin Saddle dry bag - Snabbrecension

Den är ganska lätt, känns gedigen och genomtänkt. Sitter stadigt.

Svajar lite fram och tillbaka när man står och cyklar exempelvis men det är inget som stör.

Rymmer 14L vilket är rätt mycket om man bara lyckas packa rätt, testade med litet tält, liggunderlag och sovsäck. Det gick inte riktigt tyvärr, men inte för volymen var för liten utan mer för grejjerna inte bygger åt rätt håll. Men på bilden är det tält + liggunderlag + regnställ nerpackat och då finns det ytterligare en del plats för kläder. Den är fylld kanske 2/3 där.

Går även att packa ganska lite, går inte att försluta den korrekt om man har för lite dock, men det är väl å andra sidan inte därför man har en sådan här. Man behöver inte heller använda deras drybag utan det går ju fint med en plastpåse eller något bara om man vill det. Fast deras drybag är rätt bra med ventil på den nyare modellen. Bra att också att de här två delarna säljs separat, så om en går sönder köper man bara den.

Det är inte jättesmidigt att öppna och stänga ofta. Så man vill inte ha kameran här kanske. Då man snabbt vill stanna och ta en bild och sedan iväg. Då blir man nog lite frustrerad efter ett tag. Tre spännen för att komma in. Men å andra sidan tror jag de här modellerna som inte har hölster är lika jobbiga. Man måste ju spänna ihop allt på något sätt så det skiljer nog inte mycket där. Bästa är att ha grejjer man vill ha lättåtkomligt i en annan väska, styrväska som jag har t ex.

En fördel jag kom på med sådan här väska är ju att man kan skippa bakskärmen om man vill. Den här fungerar ju som bakskärm :) men jag råkar ju redan ha en smidig sådan så den får sitta kvar.

Sammanfattningsvis tycker jag detta koncept verkar väldigt bra om man inte har pakethållare och inte behöver så hemskt mycket grejjer med sig. Är ju väldigt bra att man kan ta bort säcken och ta den med sig in i tält eller butik. Har tidigare haft en stor sadelväska men den rymde alltid för lite för en längre tur, sedan hade jag ett sadelstolp-rack med väska men det var ju ingen höjdare heller tyckte jag. Detta är nog den bättre lösningen då. Smidigt med allt i ett och som dessutom är regntätt. Made in Alaska så det känns ju bra för blött klimat som här :) happy touring!

Se även: https://happyride.se/forum/read.php/1/1844454/3182255#msg-3182255

Bilagor

• 20170629_182254_HDR.jpg
    20170629_182254_HDR.jpg
    181.2 KB · Besök: 224
Bikepacking
Var köper ni era prylar som tält, sovsäck, kök etc? Finns det några utländska sidor där man kan hitta bra saker till lägre priser än tex Outnorth och Addnature?

Bikepacking
Köpte min dunsovsäck från polska Cumulus. Roberts.pl verkar populärt också. I USA finns många små trevliga tälttillverkare. En kompis har ett från Tarptent som är lätt och smart och inte så dyrt. Själv köpte jag nyligen ett från Gossamer gear men jag har inte hunnit sova i det ännu så det återstår att se hur det går. Six moon designs är ett annat amerikanskt tältmärke som är poppis. Alpkit är väl annars standardtipset.

Jocke77 sa:
Var köper ni era prylar som tält, sovsäck, kök etc? Finns det några utländska sidor där man kan hitta bra saker till lägre priser än tex Outnorth och Addnature?

Bikepacking
scottparsley sa:
Köpte min dunsovsäck från polska Cumulus. Roberts.pl verkar populärt också. I USA finns många små trevliga tälttillverkare. En kompis har ett från Tarptent som är lätt och smart och inte så dyrt. Själv köpte jag nyligen ett från Gossamer gear men jag har inte hunnit sova i det ännu så det återstår att se hur det går. Six moon designs är ett annat amerikanskt tältmärke som är poppis. Alpkit är väl annars standardtipset.

Tack för svaret!
Alpkit har jag koll på och ska lägga en order där inom kort, verkar ju väldigt bra sett till kvalitet/pris. Var faktiskt inne på Tarptent för någon vecka sedan men känner mig lite osäker att beställa från USA, ett lägre pris kan ju bli högt med tull, moms och frakt....

Bikepacking
Jag ska köpa ett nytt liggunderlag, sovsäck och ett litet 1-manstält eller en bivysäck (den måste gå att stänga så man kan använda den i regn och ha myggnät). Har vistats mycket ute i skog och mark i alla årstider men med utrustning (gammal "ärvd") där jag inte har någon koll på vad det är för R-värde eller vilka temperaturer sovsäcken är gjord för vilket gör att jag inte har några referensramar när jag köper nytt.

Förutsättningarna är att utrustningen ska användas senvår/sommar/höst och för tillfällen där man kör "bikepacking" där man cyklar mycket och inte har så stort behov av en jättemysig sovmiljö. Utrustningen ska ha väldigt liten packvolym och väga lite (liten packvolym är prio 1), tänker om det går att få ihop ett kit som väger runt 1500-1600 gr totalt. Sist, vilket gör det hela lite svårare, är att det inte ska kosta för mycket. Tänker om det går att komma under 5000 kr totalt.

Så har några frågor som forumets samlade expertis kanske kan svara på :-)

- Tips på utrustning som uppfyller kraven ovan?
- Vilken komforttemp är lagom att ha på sovsäcken (är ganska varm av mig)? Kan ju ha mössa och merinotröja/t-shirt på sig också.
- Vilket R-värde ska man ha på liggunderlaget?
- Kan man öka komforten genom att ha ett lite tyngre liggunderlag med högre R-värde men spara den vikten genom att ta en lättare sovsäck? Jämfört mot att ha ett lättare underlag men tjockare sovsäck fast med samma totalvikt som det andra alternativet.
- Vilket blir varmast, bivysäck eller tält?
- Övriga tips/tankar?

Bikepacking
Min erfarenhet av komfort temperatur är att du vill ha 0 eller strax under på en sovsäck. Var senast ute för ett par dagar sedan vid sveg. 20 grader på dagen men det blev minusgrader på natten där jag sov. Tyvärr kommer en sådan sovsäck kosta dig cirka 3000. Komfort temperaturen är beräknad med tjockt underställ så du behöver mycket kläder för att höja den gränsen.

Jag skulle inte rekommendera tjockare liggunderlag och tunn sovsäck, hellre tvärtom.

Titta på marmot hydrogen + exped synmat ul som exempel.

Bikepacking
Man fick 25% rabatt om man handlade över 2000kr på Outnorth så jag köpte en Sea to Summit Sp2 sovsäck och ett Exped Synmat HI liggunderlag. Med den rabatten fick jag i princip liggunderlaget på köpet.

Bikepacking
Jocke77 sa:
jag köpte ett "Camp Minima 1 SL". Rätt nöjd med det, litet och bra, väger 1kg. Jag är 180cm och får just precis plats på längden :) se bild från tältning i Jotunheimen häromdagen. Har en Synmat UL 9 LW att ligga på och den är ju ganska tjock också så man ligger bekvämt men det är lite lite utrymme vid huvudet om man ligger helt raklång.

De grejjerna går lätt att packa för de är så små. Men sovsäck tar en del plats, har en Haglöfs Eurolite sommarsovsäck som ändå tar typ lika mycket plats som både tält och liggunderlag.

Den sovsäcken är inte jättevarm. Ligger alltid med underställ på samt sockor :) men har iofs en "Cocoon Mummy Liner" i silke som är sorts, innersovsäck man kan ha om det är riktigt kallt. Har dock inte känt något behov av den ännu (så fråga mig inte om den, läste att det skulle vara bra men har inte provat än).

Mer om tältet:
https://happyride.se/forum/read.php/1/2929458/2956624#msg-2956624

Bilagor

• 20170710_213938_HDR.jpg
    20170710_213938_HDR.jpg
    141 KB · Besök: 170
Senast ändrad:
Bikepacking
Jocke77 sa:
Man fick 25% rabatt om man handlade över 2000kr på Outnorth så jag köpte en Sea to Summit Sp2 sovsäck och ett Exped Synmat HI liggunderlag. Med den rabatten fick jag i princip liggunderlaget på köpet.
Gött. Hoppas du blir nöjd. Jag kom precis hem från min senaste cykeltur.

Bikepacking
Jag träffade de här killarna i Norge. De hade cyklat från Riga till Nordkap, var nu vid Jotunheimen och på väg till Stavanger. De var inne på sin sjunde vecka! Synd jag inte tog mig tid att prata ännu mer med dem, de gjorde stort intryck. Den vänstra killen sade att när han kommit till Stavanger får det nog räcka för hans del :) måste kännas speciellt att vara ute på tur i sju veckor!

Bilagor

• IMG_8615-Edit.jpg
    IMG_8615-Edit.jpg
    149.6 KB · Besök: 188
Bikepacking
Ang tält som varit uppe lite kan jag tipsa om Nordisk Telemark 2 ULW.
- Lätt
- Riktigt bra utrymmen
- Packas litet
- Kostar tyvärr en del

Helnöjd.

Soväsck - Cumulus Comforter har jag. Läste så jag fick den lite bredare mot en liten extrakostnad. Mycket smidiga att ha och göra med.

Liggunderlag - NeoAir Large

Kudde - Sea to summit Aeros Delux

Kök - Toaks Ti Kastrull samt Biltemas lilla top kök och en 50 g gas - allt ryms i kastrullen och packas litet.

Vandrar också så därför har jag sökt prylar som också ska funka på cykeln.

Bikepacking
micro553 sa:
- Lätt
- Riktigt bra utrymmen
- Packas litet
- Kostar tyvärr en del

Helnöjd.

Soväsck - Cumulus Comforter har jag. Läste så jag fick den lite bredare mot en liten extrakostnad. Mycket smidiga att ha och göra med.

Kök - Toaks Ti Kastrull samt Biltemas lilla top kök och en 50 g gas - allt ryms i kastrullen och packas litet.

50g gas, finns det eller menar du 110g?

Bikepacking
Micro553 köper onödigt dyra tält i min mening. Gossamer Jack Wolfskin är ett populärt backpacker tält som även används av många bikepackers, kolla in det istället.

Bikepacking
CW sa:
Micro553 köper onödigt dyra tält i min mening. Gossamer Jack Wolfskin är ett populärt backpacker tält som även används av många bikepackers, kolla in det istället.

Jag slog också till på ett *onödigt dyrt tält :-) Köpte ett begagnat Hilleberg Enan idag...

Efter mycket funderande senaste veckorna så kom jag fram till att jag ville ha ett tält eftersom det blir mer flexibelt och kan användas till andra aktiviteter. Dessutom tycker jag om att kunna ha tak över huvudet, har sovit under bar himmel i pissregn ett antal gånger och även om man sover (om man är tillräckligt trött) så är det ju inte jätteskönt. Att det blev ett Hilleberg beror på att jag vill ha ett tält som jag vet är bra, vill inte ha läckande duk, läckande sömmar, tältduk som inte går att spänna så det fladdrar. Då kan jag lika gärna ta en bivacksäck :-)

Nu har jag sovsäck, liggunderlag och tält. Det väger inte in under 1,5 kg men en bra bit under 2 kg, drömbudgeten på 5000 kr sprack men den var orealistiskt låg med mina krav. 7400 kr landade kalaset på, ska väga sakerna när jag fått allt.

*Vad betyder onödigt? Har aldrig hört talas om det ordet och har nog inte sett det på Happy innan :-D :-D

Bikepacking
CW sa:

Måhända :)

Hade testat några olika innan jag bestämde mig.

Testade Enan och Fjällräven Abisko Lite 1. De föll mig inte i smaken pga olika anledningar. Har även haft Marmot Starlight 1.

Bikepacking
Gött jocke, hoppas du blir nöjd. Passa dig för kalla nätter bara. Håll lite koll på vädret och ta en stuga eller vandrarhem om det blir kallt. Att behöva packa ihop vid 4 på morgonen för att man fryser är inte kul.

Bikepacking
Cannondale jekyl 1000 sa:
micro553 sa:
- Lätt
- Riktigt bra utrymmen
- Packas litet
- Kostar tyvärr en del

Helnöjd.

Sorry menar 110 g - den lilla :)

Bikepacking
micro553 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
micro553 sa:
- Lätt
- Riktigt bra utrymmen
- Packas litet
- Kostar tyvärr en del

Helnöjd.

Sorry menar 110 g - den lilla :)
Jag som fortfarande kör sprit undrar hur länge man klarar sig på 110g gas och vad den väger inkl glasflaskan.

Bikepacking
eketjall sa:
Jag som fortfarande kör sprit undrar hur länge man klarar sig på 110g gas och vad den väger inkl glasflaskan.

Det beror ju på massor av saker, tex yttertemperatur, vattnets temperatur när man börjar koka det och hur bra vindskydd köket har (sen spelar höjd roll men det är ju en ickefråga i Sverige rent generellt). Grovt räknat går det åt ca 10 gr gas / liter vatten man kokar.

Bikepacking
Jocke77 sa:
eketjall sa:

Det beror ju på massor av saker, tex yttertemperatur, vattnets temperatur när man börjar koka det och hur bra vindskydd köket har (sen spelar höjd roll men det är ju en ickefråga i Sverige rent generellt). Grovt räknat går det åt ca 10 gr gas / liter vatten man kokar.
Naturligtvis.
Låt mig omformulera mig.
Hur länge räcker gas i förhållande till sprit (Tenol) givet samma vikt och förhållanden.

Är gas ett smidigt alternativ om man ska vara ute 14 dagar? Eller är det en 2kg eller köpa gas var 3e dag som gäller?
Jag har som du märker ingen aning.
Vet bara att jag klarar mig ca 10 dagar på en liter sprit i nuläget.

Bikepacking
Nu i juni när jag cyklade från treriksröset gjorde jag av med en 110g gas på tre dagar, då kokade jag gröt på morgonen, kaffe förmiddag, pasta/soppa till lunch, kaffe eftermiddag och någon dag även pasta till middag. Sedan köpte jag en 230g och den räckte en vecka, men då bodde jag på B&B, vandrarhem en del eftersom det var 2-10 grader och regn hela tiden. Då blev det 2xkaffe och lunch på gas.
14 dagar om du inte passerar en mack under tiden så hade jag tagit 2x230g. Bättre med två än en stor ifall det blir något fel på ventilen.

Bikepacking
eketjall sa:
Låt mig omformulera mig.
Hur länge räcker gas i förhållande till sprit (Tenol) givet samma vikt och förhållanden.

Är gas ett smidigt alternativ om man ska vara ute 14 dagar? Eller är det en 2kg eller köpa gas var 3e dag som gäller?
Jag har som du märker ingen aning.
Vet bara att jag klarar mig ca 10 dagar på en liter sprit i nuläget.

Jag har inte jämfört men hela internet kryllar ju av mätnördar så det finns säkert någon tabell om man googlar :-D

Själv har jag gas på sommaren och när jag är ute kortare turer (dagstur upp till 2-3 övernattningar), har ett Primus EtaExpress. I övrigt använder jag mitt Optimus Nova med kemisk ren bensin, har som mest haft med 1.5l men aldrig gjort slut på bensinen. Det mest krävande köket varit utsatt för är 5-6 dygn på fjället under vintern.

Bikepacking
PappaG sa:
Gött jocke, hoppas du blir nöjd. Passa dig för kalla nätter bara. Håll lite koll på vädret och ta en stuga eller vandrarhem om det blir kallt. Att behöva packa ihop vid 4 på morgonen för att man fryser är inte kul.
För skogslandskapet under sommaren ska det väl inte vara några problem med den säcken.
Har ibland funderat på om man har onödigt tung sovsäck men då jag tältar på fjället så tackar jag mej själv varje gång det blir frostnätter för att jag släpat med de extra 400 grammen. Att frysa när man är vaken är en sak men att frysa när man ska sova är fan inte roligt.

Har förresten också ett enan av första generationen.

Tillbaka
Topp