[Uppfräschning/pimpning] av GT från 90-talet - nu ska den användas

Skogsgubben

Aktiv medlem
Jag har kommit över en GT som jag tänkte försöka få rull på och samtidigt pimpa lite. Det kommer varken bli originalrenovering eller cleant och stilrent. Känsliga läsare bör undvika den här tråden.

Jag tänkte mig följande:
* Rengöring och puts av hjul, bromsar, vevar
* Nya wire (stavning?) och höljen.
* Ny sadel
* Nya handtag
* Nya pedaler
* Eventuellt ny kortare styrstam. Har inte bestämt mig riktigt. Skulle ju göra utseendet lite modernare, men sabbar jag geometrin?
* Om nödvändigt, nya bromsbelägg (de ser ganska fräscha ut, men finns risk att de är gamla och stelnade)
* Lagning av däck och slang
* Nytt fett i alla lager
* Lackering av gaffel, styre, styrstam och ram i färger valda av mina barn

Allt ovan ska göras med så slimmad budget som möjligt. Biltema och kineserna kommer vara mina huvudleverantörer. (Inte för bromsbelägg. Där snålar jag inte.)

Syftet med bygget är att lära mig saker. Ramen är för liten för mig och för stor för mina barn (135 och 150 cm). Om någon i Uppsala har en likvärdig ram i mindre storlek, så byter jag gärna. Jag hittar inget mått på den här ramen. Har försökt mäta själv och får den till ca 18".

Jag har inte mycket tid för sånt här pyssel, så det kommer bli ett projekt som pågår över sommaren och antagligen en bit in på hösten. Räkna inte med högt tempo i den här tråden.

Börjar väl med en förebild:
20160424_092546.jpg

Så här ser skicket ut om man kollar lite närmare:
20160502_220708.jpg

20160502_220626.jpg

Ganska slitet och repigt alltså, men funktionellt ser det mesta juste ut. Bromsytan på ena fälgen ser sliten ut, men ingen panik ännu. Kassetten ser ut som om den duger ett tag till. Har inte hittat några glapp i några lager. Sadeln är trasig och det känns inte meningsfullt att försöka rädda wire:ar (vajrar? Jag blir galen på det där ordet).

1. Vad tror ni? Är det bäst att slipa direkt på lacken och sedan epoxi på det, eller behöver jag färgborttagning först? Gör det något om det är lite gammal lack kvar under den nya?
Dekalerna lossnar nästan av sig själva.

2. Någon som vet något spännande om modellen? Enligt stöldskyddsmärkningen är den köpt -99. Ramen är av aluminium. Tror att jag läste på gaffeln att den är av stål. Komponenterna är STX-RC och STX.

Den som är extra intresserad/nyfiken kan se fler bilder här: https://flic.kr/s/aHskyGwxTD

Senast ändrad:
Nya vajrar(:)) är ett råd! Jag skulle sätta den lite tidigare, typ 96.. Slipning kan jag inget om..

Långsamt långsamt gör jag lite framsteg. Fick isär cykeln före sommaren och tvättade och putsade upp sådant som inte skulle lackas.
Använde Biltemas färgborttagning på framgaffeln. Det krävde flera omgångar innan färgen släppte, och ganska mycket skrapande och borstande med stålborste innan jag blev nöjd. Orkade inte gå igenom det med ramen, där det ju finns ännu fler skrymslen och vrår, så den kommer jag bara rugga upp och spraya på.

Idag blev det första lagret rostskyddsprimer på gaffeln.
20160803_202121.jpg

cola sa:
Nya vajrar(:)) är ett råd! Jag skulle sätta den lite tidigare, typ 96.. Slipning kan jag inget om..
Nya vajrar ligger och väntar :-)
Du har säkert rätt om årsmodellen. Hittade flera överklistrade stöldskyddsmärken när jag rensade ramen från dekaler.

Kul med renoveringstråd, har själv haft 2 GT-cyklar på 90-talet. En Tequesta och en Pantera. Båda blev dock stulna. Lycka till!

Jag kanske är tråkigt konservativ men ja hade inte bytt färg på ramen utan bara polerat upp den igen å på med klarlack eller va de nu är på den. sen nya dekaler.
/ Sivan

thisismycat sa:
Kul projekt, har själv gett mig in på både mer omfattande: http://happyride.se/forum/read.php/1/2581322
Och inte lika omfattande (GT Tequesta!): http://happyride.se/forum/read.php/1/2719411
Har läst båda trådarna. Byggtrådar (och vissa RR) är mina favoriter. Det är därför jag tänkte att jag skulle bidra med en egen istället för att renovera "i hemlighet".

sivan sa:
Jag kanske är tråkigt konservativ men ja hade inte bytt färg på ramen utan bara polerat upp den igen å på med klarlack eller va de nu är på den. sen nya dekaler.
/ Sivan
Har försökt involvera barnen lite i projektet i ett försök att väcka lite cykelintresse. De har varit med och skruvat lite, slipat på ramen och valt cykelns färg-schema.
Och jämfört med de färger de valt, så är du sjuuukt konservativ. ;-)

Tror också att originalrenovering skulle ha blivit snyggast, men dels ville jag involvera barnen och dels vill jag att cykeln ska bli lätt att känna igen (för att avskräcka från spontanstölder).

skogsvakt sa:
Det här går för långsamt. En bild sen i maj. Någon måste göra något.
Jag håller med! Jag väntade jättelänge utan att någon gjorde något. Så till slut blev jag tvungen att göra något.

Har väl i princip sprayat klart rostskydd och kulörlack.
Erfarenheter hittills:
* Biltema-lacken fungerar bra efter mina behov. Jag förstår att någon som vill ha det perfekt inte blir helt nöjd. Men för ett budget-jobb fungerar den bra. Ibland har munstycket skjutit iväg större droppar, men dessa har oftast hunnit jämna till sig innan det torkat. Jag läste om någon som använde 6 burkar innan hen blev helt nöjd. Jag har gjort av med två (räckte till ca 2,5 lager) och tänkte nöja mig så. Då har jag förutom ramen, även lackat styre och styrstam.
* Det var inte så sabla svårt att lacka som jag hade fruktat. Inte för mig som inte är jättepetig i alla fall. Fick rinningar på framgaffeln som jag blev tvungen att slipa bort. Slipade bort rostskyddslagret också, så det blev till att bättra på med rostskydd och lack innan jag kunde komma tillbaka till där jag klantade mig. Ju längre jag kommer med lackeringen desto mer otålig blir jag, vilket leder till slarv. Det gäller att vara tålmodig. Slarv sent i processen ger värre följder.
* Insekter gillar min färg. Om jag någonsin har gillat insekter, så gör jag det i alla fall inte nu längre. Har man möjlighet att hålla till inomhus, så bör man göra det.

Nästa steg blir klarlack. Väntar på bättre väder eftersom jag håller till utomhus.

I princip klar :-)

Tänkte faktiskt ge mig med lackandet nu.

Har sprayat ett par lager klarlack. Hade förväntat mig en blank yta, som om jag hade smörjt in hojen med matolja.
Så blev det inte alls. Märker knappt någon skillnad efter klarlack. Utseendemässigt gör det mig inget. Tycker att matt färg kan vara nog så snyggt på en cykel. Men jag tycker att blanka ytor är mycket lättare att tvätta.
Hade en mattsvart cykel för många år sedan. Det var snyggt, men skulle aldrig köpa en igen.

Ska se om jag kan bjussa på någon bild i närtid...

Jag köpte high-build up grundfärg (175.-) och 2-komponents lack på sprayburk (248.-) hos lokala färghandeln. Jävlars va bra det blev! Klarlack behövs inte. Ser proffslackat ut trots en noob som jag. Kan ju vara ett tips om man vill få riktigt bra resultat.

Startar man en sån här tråd så får man banne mig bjussa på bilder fortlöpande. Annars är det inte happykorrekt.

skogsvakt sa:
Startar man en sån här tråd så får man banne mig bjussa på bilder fortlöpande. Annars är det inte happykorrekt.
Ska försöka bättra mig. Här kommer lite detaljer. Missade visst en rinning på gaffeln. Det får vara.
Nu hänger allt på tork ett par veckor innan det är dags att skruva på komponenterna igen. Trots att jag kanske verkat lite neggo om finishen i tidigare inlägg, så är jag ändå riktigt nöjd. Känns faktiskt lite tråkigt att skruva på de gamla komponenterna igen. Skulle vara roligare med lite nytt och fräscht. Men men. Det skulle ju vara ett budgetbygge.

20160821_193928.jpg

20160821_193757.jpg

20160821_193659.jpg

20160821_193554.jpg

20160821_193500.jpg

Senast ändrad:
Fin färg men jösses vilken rå finish det blev... var avsikten att det skulle bli högblankt? Fan vet om ens våtslip 2000 rår på det där. Vad grundade du med? Våtslipade du mellan grund & lack? Vilken lack använde du?

julgus sa:
Jag köpte high-build up grundfärg (175.-) och 2-komponents lack på sprayburk (248.-) hos lokala färghandeln. Jävlars va bra det blev! Klarlack behövs inte. Ser proffslackat ut trots en noob som jag. Kan ju vara ett tips om man vill få riktigt bra resultat.
Men herre guuud. Tror Du att jag är gjord av pengar? Här är det biltema som är huvudleverantör. :-)
Skämt å sido. Tack för tipset. Sparar det till nästa projekt. Det lär bli fler. Det här var kul.

julgus sa:
Fin färg men jösses vilken rå finish det blev... var avsikten att det skulle bli högblankt? Fan vet om ens våtslip 2000 rår på det där. Vad grundade du med? Våtslipade du mellan grund & lack? Vilken lack använde du?
Avsikten var egentligen bara att det skulle bli så pass bra att den inte skulle se stulen ut. Jag trodde nog att klarlack var något magiskt som blankar allt. Nu tror jag inte det längre. Läxan lärd.

Kan ju vara (bristen på) grundarbete som är problemet.
* Gaffeln (som är av stål) rensades från all gammal lack och rost, grundades sedan med två lager rostskyddsprimer (gammal burk från biltema som skräpade i förrådet). Våtslipades före färgen.
* Övriga delar (alu) är bara ruggade med våtslip. Den gamla lacken sitter alltså kvar. (Styret kanske inte var lackat, utan svarteloxerat. Låter det troligt?)
* Sedan drygt två lager biltemas ljusgrönaste bättringsfärg på allt. Gjorde av med två burkar (79:- st). Och sen klarlack (också biltemas förstås) på det.

Ser ut med mitt otränade öga att du antingen sprutat på för långt håll eller för kall/oskakad färgburk. Men om allt är likadant så är det väl ok för ändamålet eller hur?... my 2 cents
Edit:eventuellt för tunna lager eller är det BTs hobbyfärg?(som jag har för mig inte riktigt funkar på alla underlag?)

Senast ändrad:
Gorby sa:
Ser ut med mitt otränade öga att du antingen sprutat på för långt håll eller för kall/oskakad färgburk. Men om allt är likadant så är det väl ok för ändamålet eller hur?... my 2 cents
Edit:eventuellt för tunna lager eller är det BTs hobbyfärg?(som jag har för mig inte riktigt funkar på alla underlag?)
Ledsen att svaret dröjt. Ville inte bumpa tråden förrän jag har någon bild att bjuda på (kommer om någon minut).
Jag har använt Biltemas bättringsfärg. Inte hobbyfärg.
Din gissning om för långt avstånd är nog helt korrekt, (eftersom jag var rädd att jag skulle få för tjockt lager och rinningar på kortare avstånd).

Har inga ambitioner om att den ska bli särskilt mycket lättare än original. Men det är ju lite kul om de få delar jag faktiskt byter ut inte gör den tyngre.

20160904_194148.jpg

20160904_194124.jpg

Den nya sadeln är antagligen inget för långfärder, men den känns inte lika stenhård som barndomens bmx-sadel. Det är lite mer hängmatteeffekt i den här.

Jag avvaktar färdigt resultat innan jag tycker något om helheten. Men lacken ser ut att ha drabbats av "torrsprut" dvs man lägger aldrig ett lager som flyter ut och blir blankt utan lägger istället litegrann här och där tills det är färg överallt. Det spelar ingen roll om det är klarlack, hamnar man inte i gränsområdet mellan flyt och rinning så blir det matt och strävt. Som vanligt helgarderar jag med mina 25-30 års avhållsamhet från lackandet, men grundprincipen torde vara densamma så länge vi inte pratar pulverlack eller annat jag inte vet något om.

ÄÄä..satan va negativa alla är. Matt grön blir skit bra. Putsa upp allt innan du monterar tillbaka det bara :)

Mini_me sa:
ÄÄä..satan va negativa alla är. Matt grön blir skit bra. Putsa upp allt innan du monterar tillbaka det bara :)

Jag avsåg inte att vara negativ utan mer informerande. Håller med om att det kan vara skitsamma med finishen på en skogshoj. Men nästa gång........

Mini_me sa:
Putsa upp allt innan du monterar tillbaka det bara :)
Har putsat, men inte helt lätt att få glans på aluminium. Kanske skulle behöva en maskin att polera med.

Hasse#7 sa:
Mini_me sa:
Jag avsåg inte att vara negativ utan mer informerande. Håller med om att det kan vara skitsamma med finishen på en skogshoj. Men nästa gång........
Jag tog det inte som negativt. Alla tips är bra. Det här projektet är för att lära mig.

Jag håller med Hasse#7, torrsprut.
Biltemas klarlack torkar så förbannat fort, man skulle nog behöva lacka med fem burkar samtidigt för att kunna "blöta" ner en hel cykel innan det torkat.

Nu behöver jag lite hjälp. Jag tyckte att jag var smart när jag trädde upp allt från framgaffeln på en ståltråd för att inte tappa bort något eller få sakerna i fel ordning. Men en av plastringarna visade sig vara delbar och lossnade från ståltråden under tvätt. Den lilla bebisen höll bokstavligen på att kastas ut med tvättvattnet.
Nu kan jag inte klura ut var den ska sitta. Jag tycker inte att den passar in någonstans. Det är ringen längst till vänster i bild det gäller.
20160911_201011.jpg

Jag börjar nästan tro att det är något annat, som inte hör till cykeln, som har trillat i badet.

Såhär såg det ut före demontering:
2016-09-11_08-17-14.jpg

Någon som vet var ringen ska sitta?

Den där ringen ska såvitt jag förstår sitta med smala änden nedåt som en tratt, just under det stora övre täcklocket. Försöker bifoga en sprängskiss, om det nu är ett Tioga Alchemy det där. Det ser ut så, eller åtminstone mycket likt.

Håller på med en liknande renovering (1998 KHS Team ST), känner igen modellen av styrlager. Borde kanske starta en tråd för mitt bygge också så folk kan berätta vad jag gör fel...

Bilagor

• tioga.png
    tioga.png
    113.7 KB · Besök: 79
Alkonaut sa:
Den där ringen ska såvitt jag förstår sitta med smala änden nedåt som en tratt, just under det stora övre täcklocket. Försöker bifoga en sprängskiss, om det nu är ett Tioga Alchemy det där. Det ser ut så, eller åtminstone mycket likt.
Allt ser precis ut som på skissen. Perfekt! Stort tack! Ska testa imorgon.

Alkonaut sa:
Borde kanske starta en tråd för mitt bygge också så folk kan berätta vad jag gör fel...
Tja, det fungerade ju för mig i alla fall :-)

Monteringen har börjat så smått. Knackade försiktigt dit lagerskålarna med träbit och hammare. Det gick bra. Att skruva dit styre och styrstam slet en del på lacken. Den lossnar ganska lätt.

20160914_201050.jpg

Jag har bett om tillåt... Jag har sagt åt frugan att jag måste hålla till inomhus. Råkade visst lova att jag skulle vara klar till på torsdag nästa vecka. Så nu blir det till att öka på takten lite.
Har inte inhandlat nya belägg till bromsarna, och har inte gått igenom hjullagren, men det får nog göras i efterhand. Skruvar ihop den så att den blir körklar först.

Behöver lite hjälp med montering av bromsarna (Shimano STX RC).

På delen som sitter mot gaffeln, sticker det ut två piggar. En rund och en fyrkantig. Den runda passar fint i ett av de tre hålen som är i fästet, men vad sjutton ska jag göra med den fyrkantiga?
Den fyrkantiga fjädrar lite inåt när man trycker på den. Den passar inte i något av de tre hålen och det ser inte rätt ut att montera bromsen så att den fyrkantiga piggen hamnar utanför "plattan" med de tre hålen.

Hoppas att bilderna kan förklara bättre vad jag menar.

Broms för vänster gaffelben.
Till höger en snygg, rund pigg. Lite till vänster om den en fyrkantig pigg, som mest liknar en spik som någon slagit in och sedan sågat av.
2016-09-1710.18.26.jpg

Höger gaffelben
2016-09-1710.19.27.jpg

Försök till montering på vänster gaffelben. Den fyrkantiga piggen ligger utanför "plattan" med hål.
2016-09-1710.17.32.jpg

Ska de fyrkantiga piggarna ens finnas? Eller är det något hemmahack?

EDIT: Ser nu i en av bilderna i trådens första inlägg att den fyrkantiga piggen ligger ovanpå "plattan". Kanske gör ett försök att montera så. Men det kommer helt klart repa lacken.

Senast ändrad:
Nu är den klar! Åtminstone tillräckligt klar.
Bakbromsen fungerar inte tillfredställande. Orsaken är att fjädrarna i bromsarna inte orkar dra tillbaka vajern efter att man har bromsat. Jag tror att fjädrarna har blivit lite klena med åren. Friktionen mellan vajer och hölje (kina-skit) gör det inte lättare.
Jag antar att det går att byta till vanliga V-bromsar. Så får det bli när äldsta barnet har vuxit i cykeln. Fram till dess är det frambroms som gäller. Bakbromsen fungerar i nödsituationer. Bara att man får stanna och dra tillbaka vajern manuellt efteråt :-)
Jag kommer ta jobbet ett par gånger till jobbet, och även en liten tur på rådjursstig. Sen kommer den tvättas och sedan lagras ett par år tills det är dags att plocka fram den.

Vikten jag sparade på sadeln förlorades raskt med de nya pedalerna. Men färgen blev ju rätt :-)

Beklagar de alldeles för långa vajrarna. Tanken är att slänga på ett otroligt brett och otroligt otidsenligt styre som jag snart får över, och då kommer längden behövas (Nuvarande styre är 57cm).
20160924_114740.jpg

20160924_114751.jpg

20160924_114800.jpg

Tack för lacktipsen, tack för hjälp med styrlager och tack oxr för däcken som snart kommer få ersätta de som sitter på som har sprickor både här och där.

Senast ändrad:
Bra jobbat! Du säger att du vill ha V-bromsar, men det har du ju? En ny V-broms till bak kostar inte mycket. Fjädrar borde annars gå att få tag på, sen undrar jag om du satt fjädrarna så spänt som möjligt? En av bilderna tyder inte på det. Men nära färdigt.

Hasse#7 sa:
Bra jobbat! Du säger att du vill ha V-bromsar, men det har du ju? En ny V-broms till bak kostar inte mycket. Fjädrar borde annars gå att få tag på,
Antar att det är V-bromsar. Har bara inte sett den här konstruktionen förut. (https://goo.gl/images/8QPKql) Därför skrev jag "vanliga" V-bromsar.

Hasse#7 sa:
sen undrar jag om du satt fjädrarna så spänt som möjligt? En av bilderna tyder inte på det. Men nära färdigt.
Jag har dragit åt justerskruven så långt det går. Antar att man skulle kunna montera bromsen lite annorlunda också för att få mer spänn på fjädern. Om man kunde stoppa den runda piggen på baksidan av bromsen i ett av de lite högre hålen i ramen, så skulle det ju bli mer spänt. Det går tyvärr inte på grund av den fyrkantiga piggen på baksidan av bromsen. (Se inlägget om mitt bromsproblem 3-4 inlägg upp så kanske det går att förstå vad jag menar. Önskar att jag visste vad sakerna heter, så skulle det bli lättare att förklara vad jag menar.)

Blev riktigt läcker!?
Tycker själv att GTs v-bromsar är lite klyddigare att ställa in än nyare pga konstruktionen för själva låsningen av klossarna.
Vanliga får du väl för en hundring på BT om det skulle hjälpa. De är inte sämre men GTs är "snyggare"

Kan du inte slipa/fila ner din tapp som sticker ut lite så du kan spänna fjädern mer?

Ballt men tycker även jag du borde ha GT logga på den där.

Ps, Att ha styrstam och styre i samma färg känns lite väl KLEIN för min smak, Ds.

Har själv en GT som ska få en ny lack ( synd på den snygga blåmetallic som tyvärr är för risig på sina ställen) och behöver tips. Man kan väl inte köpa från GT längre?

Tillbaka
Topp