[byggtråd] Rehabcykel. Version 2.0 typ klar. Summering och vägning.

desmo sa:
JojjeM sa:
Hade även flyt med interna dragningen till bakbromsen som inte bråkade ett skvatt.
/Johan

Skönt!
Jag lyckades få ut lite vajerhölje ur hålet i veckan. Men inte allt..

tips på att rensa vajerrören e köp en 3 mm stålvajer typ biltemas 19072 kapa till lämplig längd o fransa upp en änden lite andra änden sätter man fast i borrmaskin/skruvdragare o så borsta igenom vajerröret

darkforce sa:
desmo sa:
JojjeM sa:
Hade även flyt med interna dragningen till bakbromsen som inte bråkade ett skvatt.
/Johan

Skönt!
Jag lyckades få ut lite vajerhölje ur hålet i veckan. Men inte allt..

tips på att rensa vajerrören e köp en 3 mm stålvajer typ biltemas 19072 kapa till lämplig längd o fransa upp en änden lite andra änden sätter man fast i borrmaskin/skruvdragare o så borsta igenom vajerröret

Smart!
Det tror jag att jag ska göra innan jag monterar ny vajer!
Nu har jag manuellt rensat med en gängstång. Tror jag fått bort allt, men borsta ur vore smart. Tack för tipset!

Nu har jag haft ytterligare ett pysselpass och den är faktiskt cykelbar:

klar-ish.jpg

Alla 14 växlarna funkar men jag måste fixa yttre stoppläget fram och den spökväxlar bak. Jag misstänker att det senare beror på det antika vajerstoppet som jag inte har rätt ferrule (vad heter det på svenska) för.

vajerstopp.jpg

Annat att fixa:
- kortare styrstam
- annan icke-rosa sadel
- korta kedjan en länk
- linda styre (blir efter stambyte)
- dekalstrippa hjulen

EDIT: En sned och vindbrusig video från allra första parkeringsplatstestet:

Händerna i bocken är inte bekvämt :)

sittpos.jpg

/Johan

Senast ändrad:
ska väl igentligen sitta med en hylsa som går in i vajerstoppen hade liknande på en gammal racer för många år sen o på den modifierade ja en gammal justerskruv från en bakväxel så den passade i hålet

JojjeM sa:
Intressant. Tack för rapport. Tur att jag inte har nån riktig lvg-hoj. Det kommer förhoppningsvis kännas roligare än att rulla asfalt med en MTB i alla fall.

/Johan

Det är den garanterat! Jag har en mtb som går samma jobb/lördagskvällsrundor fast när det är dåligt väder. Det är som natt och dag att cykla mtb och Fondriesten. Den ligger klart närmare en modern lvg än en modern mtb så du kommer säkerligen bli nöjd när den är helt klar :)

Blev det bra med sadelstolpen? Blev det en 27,0 till slut?

JockeB83 sa:
Blev det bra med sadelstolpen? Blev det en 27,0 till slut?

Nej, jag testade med en 27,2 och den var inte ens i närheten att gå i så jag körde på en 26,8 från Biltema i alla fall. Verkar sitta som den ska när jag dragit åt. På sikt så ska den väl bytas till något mer passande om jag kommer igång med cykeln.

/Johan

Tack för geometriinput Fjärdebrunn och emmer.
Rehabrullade en liten sväng ikväll. Sänkte och flyttade fram sadeln en liten smula men stammen känns fortfarande väl lång. Tittade igenom bikefit-videon här på Happy och där nämns en tumregel; att styret ska skymma framaxeln. Jag är inte i närheten. Oavsett handposition ligger styret långt framför framaxeln.

Ett större bekymmer är dock att hjulet verkar glida i dropouten trots ordentligt hårt dragen QR. Finns det några bra tips på hur man motverkar det. Efter en uppförsbacke hade drivsidan glidit framåt så att däcket gick emot vänstra kedjestaget.

Stopp för att rätta till bakhjulet:
dropoutfix.jpg

Passerade Librobäcken
testrull2.jpg

/Johan

JojjeM sa:
Tittade igenom bikefit-videon här på Happy och där nämns en tumregel; att styret ska skymma framaxeln. Jag är inte i närheten. Oavsett handposition ligger styret långt framför framaxeln.
Den tumregeln är nog mest för "moderna" cyklar där man cyklar till 75% med händerna på hoodsen.
Med händerna i droppen eller i kröken så är det ju en decimeter bakåt.

Tack för tipsen darkforce. Ser absolut ut att kunna vara något. Den silvriga på Biltema skulle ju dessutom passa bra rent estetiskt.

Googlade och det verkar ju vara ett inte helt ovanligt problem. Steg ett verkar ofta vara att byta till Shimanos erkänt bra QR:s. Ett annat alternativ som dyker upp är manick typ Surly Hurdy Gurdy http://surlybikes.com/parts/drivetrain/hurdy_gurdy.

/Johan

Senast ändrad:
JojjeM sa:
Jag ser för mig hur jag och mitt läkande knä ska glida fram på uppländska småvägar i cirka 24 km/h nån gång ibland ...

Typ såhär alltså:

Besökte ett par cykelhandlare i hopp om att hitta en kortare stam i någon skrotlåda utan framgång så jag bestämde mig för att köra på emmers linje och HTFU :)

Tog en liten sväng och köpte glass med nylindat styre.

2.jpg

3.jpg

/Johan

Snyggt med sommarspolvätskan som bakgrund! Det behövdes lite mer färg i bilden :-)

Rundan som filmen är från finns inte på Strava va, för visst är du på Ströbylundsvägen på väg mot väg 72 i klippet?

dnleriksson sa:
Snyggt med sommarspolvätskan som bakgrund! Det behövdes lite mer färg i bilden :-)

Rundan som filmen är från finns inte på Strava va, för visst är du på Ströbylundsvägen på väg mot väg 72 i klippet?

Mycket skarpögt. Stämmer fint.
Och nu finns rundan på Strava. (hade egentligen tänkt svänga höger från Gamla Börjevägen och rulla ner till Ulva Kvarn men var orolig att få för mycket motvind hemåt då.)

/Johan

Ser väl inte så otoligt lång ut? Ser bra ut - hjulklibborna förgyller dock inte. Ser för modernt ut.

Fin väg där du filmade :-)
Det sådana (utan för mycket trafik och regn) som gör det värt :-)

emmer sa:

Tyvärr valde de inte den bästa och slätaste asfalten när de la om den för ett par år sen... Det är min väg till jobbet.

Åk mot Ulva och lite till nästa gång så bjuder jag på fika :-)
Vad är det som gäller i fikaväg förresten när man cyklar på gamla lvg-hojar? Det lär väl stå i några regler antar jag :-)

dnleriksson sa:
emmer sa:

Tyvärr valde de inte den bästa och slätaste asfalten när de la om den för ett par år sen... Det är min väg till jobbet.

Åk mot Ulva och lite till nästa gång så bjuder jag på fika :-)
Vad är det som gäller i fikaväg förresten när man cyklar på gamla lvg-hojar? Det lär väl stå i några regler antar jag :-)

macchiato och biscotti är väl inte fel.

Japp, stammen får vara kvar. Har rullat ett par mil mycket försiktigt och börjar tycka att jag sitter helt OK.
stilstudie.jpg

Idag åkte hjulklibborna av så fas ett (få rull på hojen med begränsad budget) får anses avklarad:
klar.jpg

EDIT: lade till bild med sittställning

/Johan

Senast ändrad:
Bra jobbat.
Då är det bara att börja fundera på uppgraderingarna.
Di2? Kol-hjul? =)

Oj, jag har helt missat det här. Skönt att se att du är tillbaka på hjulen i alla fall, och bra jobbat med hojen! Nästa steg är att hitta en matchande tröja tycker jag, om de ens gjordes för personer i din längd.

Tack för alla glada tillrop. Förvånad att nödsadeln inte väckte mer anstöt :)
Matchande tröja var en bra idé marran (även om du du fick det att låta som jag är typ två och femtio lång (vilket jag inte är)). Jag får hålla lite utkik.

Nu måste jag bara se till att komma ut och cykla lite också så får vi se om det ska uppgraderas något så småningom (även om det knappast blir tal om kålhjul och elväxlar ;))

/Johan

Design italo ‘79 borde passa fint? :-)

Korgpedaler (utan självmordsspurtklossar på skorna) vore kanske en uppgradering?

JojjeM sa:
Tack för alla glada tillrop. Förvånad att nödsadeln inte väckte mer anstöt :)
Matchande tröja var en bra idé marran (även om du du fick det att låta som jag är typ två och femtio lång (vilket jag inte är)). Jag får hålla lite utkik.

Nu måste jag bara se till att komma ut och cykla lite också så får vi se om det ska uppgraderas något så småningom (även om det knappast blir tal om kålhjul och elväxlar ;))

/Johan

Haha, jag tänker att de där tröjorna huvudsakligen är gjorda för folk som är runt en och femtio. Nere i Italien räknas ju jag som en välvuxen karl :)

Spottad finväderscyklist i riktning mot rehah-Sibylla idag på eftermiddagen! Kan iofs ha varit på väg hem också...

Jag gömde mig bakom solglasögon, peltorlurar och en flaska 45-gradig Loka Mango-Pannacotta, men finväderscyklisten hejade ändå:-)

dnleriksson sa:
Spottad finväderscyklist i riktning mot rehah-Sibylla idag på eftermiddagen! Kan iofs ha varit på väg hem också...

Jag gömde mig bakom solglasögon, peltorlurar och en flaska 45-gradig Loka Mango-Pannacotta, men finväderscyklisten hejade ändå:-)

Haha, jag hejar på alla mörka Mondeos med cykelställ på taket för säkerhets skull :)
Jag var på väg hem efter att ha shoppat glimtändare på K-Rauta.

/Johan

Liten uppföljning på problemet med att bakhjulet inte satt fast i dropoutsen.
Var på XXL i annat ärende och snubblade över BBB:s långsamkopplingar som man spänner med en vanlig insex.

Fult men verkar funkis efter gårdagens test. Hjulet satt spikrakt efter två mil strax över promenadtempo.

Rullade förbi Ulva kvarn
ulvapassage.jpg

Fondriesten poserar framför kyrkan i Gamla Uppsala:
frbigamlauppsala.jpg

/Johan

Du verkar på gång Jojje - härligt! Bra tips om "slow release", kan vara nåt för min Tzar ht också. Den brukar glappa när det blir lite våldsamt.

Eftersom de e långa så satte jag "botten" i en svarv och körde med slippapper ?
Skar sen av bottenänden.

Fondriesten rullar på och knät blir långsamt bättre. Har kastat kryckorna och går normalt (nästan). Lite problematiskt utför trappor bara. Imorrn väntar nytt sjukgymnasbesök och vi ska kika på styrketräning i gym.

Från kvällens runda med några PR i solnedgången:
Kvllstur17juli.jpg

Gjorde misstaget att byta sadel på cykeln. Är helt handikappad i rumpan efter bara tre mil :)

/Johan

Fondriesten rullar på fint och knät blir sakta men säkert bättre så det är smooth sailing för nästan hela slanten. Kan inte påstå att jag blivit direkt biten av asfaltscykling men helt oangenämt är det ju inte ;)

Igår råkade vi dock ut för en liten driftstörning när vevlagret började gänga ut sig efter nån mil. Upptäckte det eftersom kedjan plötsligt skrapade i framväxeln när lagret (och vevarna) kröp utåt. Typiskt problem med italiensk (och även fransk) gänga som ju är normalgängad på drivsidan = korkat.

Nåväl, nu sitter det förhoppningsvis på plats eftersom jag monterade om det med en rejäl skvätt blå gänglåsning,

Först var det finfint:
Finkvll_20160911.jpg

Sen höll hojen på att trilla i bitar.
gngtrams_20160911.jpg

Bara att rulla närmaste vägen hem
Hemt_20160911.jpg

/Johan

JojjeM sa:
Igår råkade vi dock ut för en liten driftstörning när vevlagret började gänga ut sig efter nån mil. Upptäckte det eftersom kedjan plötsligt skrapade i framväxeln när lagret (och vevarna) kröp utåt. Typiskt problem med italiensk (och även fransk) gänga som ju är normalgängad på drivsidan = korkat.

Nåväl, nu sitter det förhoppningsvis på plats eftersom jag monterade om det med en rejäl skvätt blå gänglåsning,

/Johan

Det hände mig med! Fast på premiärturen.

Tillbaka
Topp