Kona sutra 17 Vajerdragning stjäl däckutrymme

bjornmelin90

Aktiv medlem
Enligt specs ska min nya Sutra ltd 17 med marginal svälja 2,1" däck. Min förhoppning är att trycka in ett par schwalbe isp 2,25"

DSC_0013.JPG

DSC_0015.JPG

Som vajern var dragen innan (bild 1) försvann en del av utrymmet. Flyttade plastguiden 1 hål (bild två) och det blev klart bättre. Kommer detta påverka växlingen så jag behöver justera? Eller något annat galet?

Vad tror ni om att helt vända på guiden. Tjänar jag mer på det? för det krävs att man lossar vajer.

Justera växeln måste du givetvis göra eftersom längden har ändrats. Dock känns det väl som att lösningen du har på bild två bör räcka till.

Ett alternativ annars är ju att dra en heltäckt vajer istället. Då kan du ju dra den så den formar sig med rören. Dessutom blir det mindre känsligt för smuts vilket, med tanke på däckvalen, är något som cykeln troligt kommer att utsättas för.

ceel sa:
Ett alternativ annars är ju att dra en heltäckt vajer istället. Då kan du ju dra den så den formar sig med rören. Dessutom blir det mindre känsligt för smuts vilket, med tanke på däckvalen, är något som cykeln troligt kommer att utsättas för.

Det var ingen dum ide, antar att det blir en massa fula buntband kring kedjestan och diagonalrör.
Men man slipper lita på att en plastbit ska hålla vajern rätt..

bjornmelin90 sa:
Det var ingen dum ide, antar att det blir en massa fula buntband kring kedjestan och diagonalrör.

Tjena!

Plastbiten håller vajern på plats utan problem, det är ju en väldigt vanlig lösning.
När det kommer till hölje så skulle jag bara dra det fram till vevlagret, inte längs hela diagonalröret också. Ju mer hölje destå sämre växlar.

Kneecap sa:
bjornmelin90 sa:

Tjena!

Plastbiten håller vajern på plats utan problem, det är ju en väldigt vanlig lösning.
När det kommer till hölje så skulle jag bara dra det fram till vevlagret, inte längs hela diagonalröret också. Ju mer hölje destå sämre växlar.

Att ha en öppning i höljet precis i sprutet från framdäcken låter inte särskilt smart.

Må vara att det är mätbart sämre om man har en tysk växelvajerihöljesämstometer men om den visar 24 eller 25 på en okänd skala har ingen praktisk betydelse. Jag har kört 10 år + med heldraget. Både Shimano och Sram och aldrig haft problem pga hög friktion i växlingarna.

s sa:
Kneecap sa:
bjornmelin90 sa:

Tjena!

Att ha en öppning i höljet precis i sprutet från framdäcken låter inte särskilt smart.

Må vara att det är mätbart sämre om man har en tysk växelvajerihöljesämstometer men om den visar 24 eller 25 på en okänd skala har ingen praktisk betydelse. Jag har kört 10 år + med heldraget. Både Shimano och Sram och aldrig haft problem pga hög friktion i växlingarna.

Du föreslår alltså heldraget hölje med buntbandsfästning runt ram. Kan bli så . Ska i första fall se ifall jag får plats med 2.25 däck med nuvarande ändring

Kneecap sa:
bjornmelin90 sa:

Tjena!

Jag har en racer med öppna vajrar och en gravel bike med heldragna. Båda med Shimano 105 5800. Jag upplever ingen som helst skillnad i växlingarna, även om jag vet att det finns en teoretisk motståndsskillnad.

Edit: särskrivning

Senast ändrad:
Öppet vs heldraget är ju ett vanligt ämne.
Öppna lösningar är bekvämt, billigare med hölje och ffa blir det styvare,då ramar med vajerstop är hårdare än höljen.
Men måste underhållas mtp smuts & fukt.

Heldraget är ju mer underhållsfritt då det bara kommer in fukt vid bakväxeln. Men ramtillverkare kan istället komma med kreativa dragningar av höljet som ger snäva böjar och dålig prestanda.

Personligen gillar jag när det blandas, dvs öppen dragning internt och heldraget när höljet är synligt. Även att använda sig av en kompritionsfri lösning på höljen, Dvs alligator mini i-links eller nokon

bjornmelin90 sa:
s sa:
Kneecap sa:
bjornmelin90 sa:

Tjena!

Du föreslår alltså heldraget hölje med buntbandsfästning runt ram. Kan bli så . Ska i första fall se ifall jag får plats med 2.25 däck med nuvarande ändring

+1 på heldraget hölje. Hade jätteproblem med min bakväxel pga av friktionen som uppstod när det blev skitigt under vevhuset. Testade massa lösningar utan framgång innan jag bytte till heldraget hölje. Inte lika snyggt men funkar bättre.

Mange. sa:
Öppet vs heldraget är ju ett vanligt ämne.
Öppna lösningar är bekvämt, billigare med hölje och ffa blir det styvare,då ramar med vajerstop är hårdare än höljen.
Men måste underhållas mtp smuts & fukt.

Heldraget är ju mer underhållsfritt då det bara kommer in fukt vid bakväxeln. Men ramtillverkare kan istället komma med kreativa dragningar av höljet som ger snäva böjar och dålig prestanda.

Personligen gillar jag när det blandas, dvs öppen dragning internt och heldraget när höljet är synligt. Även att använda sig av en kompritionsfri lösning på höljen, Dvs alligator mini i-links eller nokon

Det där med kompressions och styvhetsproblem verkar också var mest en teoretisk sak. Det skulle ju bli uppenbart annars vid injusteringen av växlarna om höljet trycktes ihop en massa på lägsta växeln. Jag kör med Shimanos standardhöljen och upplever då inga sådana problem. Kostar inte många kronor per meter heller.

Pajar ju lite utseende att dra hela vägen, så fram förbi vevhus kanske räcker. Finns det någon ersättning för växelvajerguiden som rymmer hölje?

@s du har kanske lagt märke till att de ståltrådar som ett hölje är uppbyggt av letar sig ut efter ett tag och skapar oreda & missljud

Mange. sa:
@s du har kanske lagt märke till att de ståltrådar som ett hölje är uppbyggt av letar sig ut efter ett tag och skapar oreda & missljud

Det har hänt mig en gång då jag kapade höljet i fel längd så att det blev en böj precis före reglaget. Annars nej.
Kapa vinkelrätt, med rätt längd och montera ändpluppar så skall det inte vara något problem.

Hur gick det, fick du in fetare däck?
Jäkligt sugen på en sån här, för att ersätta pendlingscrossen och för att ha som en "do it all" hoj för lek och bus.

Stewe sa:
Jäkligt sugen på en sån här, för att ersätta pendlingscrossen och för att ha som en "do it all" hoj för lek och bus.

det gick utan problem jag gjorde det enklaste och flyttade skruven ett hål. det räckte för att få in ett par schwalbe icespiker pro 2,25. Nöjd med hojjen även om jag verkar fått lite av ett måndagsex. En liten bula i ramen som hänt innan lack och en spricka i färgen vid bakstaget.

men annars går det utmärkt att köra singeltrack köra nerför trappor och hoppa trotoarkanter. Du blir nog inte besviken.

bjornmelin90 sa:
Stewe sa:

det gick utan problem jag gjorde det enklaste och flyttade skruven ett hål. det räckte för att få in ett par schwalbe icespiker pro 2,25. Nöjd med hojjen även om jag verkar fått lite av ett måndagsex. En liten bula i ramen som hänt innan lack och en spricka i färgen vid bakstaget.

men annars går det utmärkt att köra singeltrack köra nerför trappor och hoppa trotoarkanter. Du blir nog inte besviken.

Det låter fint, hur upplever du vikten?
Känns det tung och långsam, tänkte mest om man vill kunna sätta på vanliga Cx däck för mera grusvägsåka och pendling.

Nej jag upplever den tvärom lätt och rapp men samtidigt stadig i terrängen. Har pga korsbandrehab inte riktigt kört fullt ut men jag tror den klarar mer än vad man först tror. däcken är ett par vtb riddler 45 som jag tycker känns helt rätt. Kommer byta till ett par vtb nano 2.10 till sommaren och köra lite mer stig och backpacking

Det låter toppen, en sista fråga:

hur lång är du, och vilken storlek tog du?

Kollar man på geometrin så ser den ganska lång ut?

En 56:a har en TT på 585mm, det låter som ganska långt, men ser man på bilderna så är det en ganska kort stam.

jag är 174 och tog en 52a. Min första erfarenhet av en cykel med bockstyre så allt kändes galet fel i början men det är helt rätt för mig. finns du i stockholm är du välkommen att ta en titt på hojjen :)

bjornmelin90 sa:
jag är 174 och tog en 52a. Min första erfarenhet av en cykel med bockstyre så allt kändes galet fel i början men det är helt rätt för mig. finns du i stockholm är du välkommen att ta en titt på hojjen :)

Toppen, det kanske jag gör om det blir aktuellt.

Tack för all info ?

Tillbaka
Topp