Äntligen! Tour d'Ötzi XL 9/12

Hatten av för er hjältar som körde! Mina tankar har gått till er åtskilliga gånger under natten och morgonen, det ni har gjort är något riktigt stort. Jag känner beundran och..... viss avundsjuka. Missförstå mig inte, inga andra än ni som körde vet hur det var och vad ni upplevde därute , och det är lätt att sitta här inne i värmen och säga att man är avundsjuk, men den avundsjuka jag syftar på gäller känslan av att ha klarat av någonting, att övervinna naturkrafterna och att bevisa för sig själv att man man kan uträtta stordåd om bara viljan att kämpa finns där, och det är någonting som ni verkligen har gjort. Njut av denna känsla och känn er stolta, Ni har min fulla beundran för det ni har genomfört!

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Hatten av för er hjältar som körde! Mina tankar har gått till er åtskilliga gånger under natten och morgonen, det ni har gjort är något riktigt stort. Jag känner beundran och..... viss avundsjuka. Missförstå mig inte, inga andra än ni som körde vet hur det var och vad ni upplevde därute , och det är lätt att sitta här inne i värmen och säga att man är avundsjuk, men den avundsjuka jag syftar på gäller känslan av att ha klarat av någonting, att övervinna naturkrafterna och att bevisa för sig själv att man man kan uträtta stordåd om bara viljan att kämpa finns där, och det är någonting som ni verkligen har gjort. Njut av denna känsla och känn er stolta, Ni har min fulla beundran för det ni har genomfört!

Mvh Ulf S.

Kan bara hålla med 10, 15 kanske 20 mil känns görligt i mörker och snö, men 30.... nä - det är bara för er hårda....

Hemma igen
Dagen till ära blev den en Sne Bier
tsiXL11.jpg

De som körde hela rundan var imponerande pigga både i ben och huvud, ingen mjukost där inte.
tsiXL16.jpg

Jägern satt där den skulle, tack för den.
tsiXL15.jpg

Jag tyckte cykeln blev tung på slutet.
tsiXL13.jpg

Växeln slutade att fungera så det blev singel speed sista milen hem.
tsiXL12.jpg

Det var en kul och trevlig lördag, jag skramlade i hop 202 km

IMG_1974.JPG

Hela styrkan på plats, Sven skall oxå ha stor kredd så klart...
Hittade iaf ett kort på gänget innan fingrarna kändes som släggor o kroppen skakade som asplöv. Sjukt vad lätt man fryser efter några timmars trampande. Det måste vara däri misären verkligen ligger...
Alla var iaf vid gott mod hela rundan, stort tack för en oförglömlig natt som innehöll allt. Medvindscykling i månsken till motvindcykling i nysnö...

Jag tänkte vänta med att skriva till någon av mina vapendragare skrivit av sig. Men här kommer mina rader om Ötzin.

Mil 0.
Mötte övriga tre vid Lilla Barkarby 10 min innan avfärd. Så jag missade den gemensamma middagen. Alla tre var nya bekantskaper för mig. Inte så oväntat då jag är "ny" i byn.

Mil 5.
Snabbt stopp vid macken i Södertälje för att hämta paket. Inget stopp med fika utan snabbt iväg igen. Hit hade det gått rätt fort. Ivriga och pigga ben på flera i gruppen. Men redan från början gnistrade det om vägarna och alla insåg risken för halt väglag.

Mil 10.
Strängnäs. Vi svängde in för att fylla vattenflaskor och kanske lite energi. Men macken var stängd. Bara att fortsätta.

Mil 11.
Det börjar regna.

Mil 13.
Eskilstuna. Vi rullar in kl2:45. Både McD och BK stänger kl3! Byter några ord med polisen som står utanför McD för att hålla koll på fest-folket som är på väg hem. Vi väljer BK då det är lite lugnare och vi kan ta in cyklarna. Personalen låter oss sitta till 03.30 när vi ska vidare. Fick svara på en del frågor från tidigare nämnda fest-folk. När vi fortsätter vår färd så börjar det snöa. Och det kommer snöa resten av resan.

Mil 17.
Köping. Gick rätt okej hit. Men nu börjar tiden, vädret, mörkret ta ut sitt på gruppen. Lite fler stopp för koffeintabletter, byta handskar etc.

Mil21.
Västerås. Jag cyklar omkull på en stålplatta vid ett vägbygge. Det gick bra, men jag vart förvånad. Frukost på McD! Framme strax innan gryning. Nästan ensamma i lokalen så vi kunde sprida blöta kläder runt oss. Tog ganska god tid på oss för att bygga upp moralen för att fortsätta.
Någonstans mellan Västerås och Enköping möter Sven upp oss.

Mil24.
Enköping. "Extra" stopp.
Biten efter Enköping var den värsta på hela resan ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Bara två hjulspår i vardera riktning på vägen gjorde att vår grupp fick hålla oss i det högra. Omkörande bilar fick därför gå ut över mittmarkeringen eller "smeka" sig förbi oss. Inte så roligt när man själv känner hur man glider runt i snömodden.

Mil27.
Bålsta. Stopp vid macken för att samla ihop gruppen innan sista biten till Barkarby.

Mil 31.
Barkarby!
Alla nöjda med att vara framme. Öl, pommes, hamburgertallrik. Glada och sammanbitna på samma gång!
Sven cyklade sedan hem till Uppsala. Vi andra vek ner oss och tog pendeltåg.

Personligt:
Jag var orolig redan innan start hur jag skulle hantera natten. Min enda tidigare erfarenhet var negativ där huvudet blir "mos" och jag får svårt med koncentrationen. Min sömnuppladdning hade inte varit speciellt bra heller. Så jag hade köpt koffeintabletter för att testa. Och en stund innan Eskilstuna kom tröttheten ikapp. Enformigt trampande gjorde det inte heller lättare. Lite piggare efter maten men hade sedan "mosig" hjärna hela vägen till frukost trots att jag provade med koffeintabletter. Med frukost och dagsljus började den fungera någorlunda igen. Sitter happy inne på några knep?
På vägen hem från pendeln så märker jag hur bakhjulet skaver. Väl hemma upptäcker jag att en eker har gått av och hjulet blivit aningens skevt. Undra när det hände?!

Annars så är min spaning att skivbromsar nu dominerar helt.
5/6 hade skivbromsar. Jag åker runt med fantastiska cantilever.
2/6 hade navdynamo.
6/6 hade dubbdäck.

Min RR låter vänta på sig, troligen till imorgon kväll. Av någon anledning verkar det bli en hel roman men jag kan ju läcka titeln så länge:

Nere för räkning - reste mig på nio

Kul att läsa alla glada tillrop såhär dagen efter, tack för det! Tack desmo för bra RR!
Igår när jag kom hem stod middagen på bordet och några vänner kom på besök, jag somnade dock vid bordet innan efterrätten. Idag har jag känt mig bakis och man har ont lite här och var.. men i övrigt i hyggligt skick. Knåpade ihop en liten text och lite bilder. Enjoy!

Text: http://neroncyklar.blogspot.se/2016/12/episka-miserabla-30mil-tour-d-2016.html
Lite fler bilder: https://goo.gl/photos/ZC4tMdXwgotUiXqS9

Ser också fram emot Ingvars RR!

neron sa:
Kul att läsa alla glada tillrop såhär dagen efter, tack för det! Tack desmo för bra RR!
Igår när jag kom hem stod middagen på bordet och några vänner kom på besök, jag somnade dock vid bordet innan efterrätten. Idag har jag känt mig bakis och man har ont lite här och var.. men i övrigt i hyggligt skick. Knåpade ihop en liten text och lite bilder. Enjoy!

Text: http://neroncyklar.blogspot.se/2016/12/episka-miserabla-30mil-tour-d-2016.html
Lite fler bilder: https://goo.gl/photos/ZC4tMdXwgotUiXqS9

Ser också fram emot Ingvars RR!

Kul att läsa din RR (missade den igår). Din bubbla verkar vara ett bra ställe. För tusan vilket dragjobb du gjorde!
Och kul att du tog fram telefonen och dokumenterade lite. Själv tog jag inte ett endaste foto. Tack.

desmo sa:
Kul att läsa din RR (missade den igår). Din bubbla verkar vara ett bra ställe. För tusan vilket dragjobb du gjorde!
Och kul att du tog fram telefonen och dokumenterade lite. Själv tog jag inte ett endaste foto. Tack.

Härligt att höra! Inga proffsbilder direkt, men de funkar ju som bevismaterial att vi faktiskt genomförde detta om någon skulle tvivla :-)

IngvarW sa:
desmo sa:
IngvarW sa:

Jag förstår verkligen inte hur du lyckades reda ut den bonken du gjorde. Det var sjukt imponerande!

Ähh, det var väl inget. Gammal fallskärmsjägare :-), GU 79/80.

Ränderna går aldrig ur en jägare! "Vilja - Mod - Uthållighet"

GurraG sa:
IngvarW sa:
desmo sa:
IngvarW sa:

Jag förstår verkligen inte hur du lyckades reda ut den bonken du gjorde. Det var sjukt imponerande!

Ähh, det var väl inget. Gammal fallskärmsjägare :-), GU 79/80.

Ränderna går aldrig ur en jägare! "Vilja - Mod - Uthållighet"

Haha, stämmer kanske bra. Nu blir det lite OT men ---> "En gång fallskärmsjägare - alltid fallskärmsjägare"

IngvarW sa:

Trevlig läsning!

"Gamla Enköpingsvägen är en klassisk väg och jag kände igen en del ställen. Gubben vid Övergrans kyrka stod dock inte kvar och vinkade längre som han gjorde på 70-talet. Faktum är att han stod där i 57 år och vinkade till de som körde förbi. Det kan ni Googla."

Och om just denna historia kommer en kortfilmsdokumentär idag på SVT1 kl. 15:40 - 15:55

"Sheriffen i Övergran" http://www.svt.se/tv-tabla/SVT1//2017-01-05/

svt1tabl20170105.png

Tillbaka
Topp