Äntligen! Tour d'Ötzi XL 9/12

Jag hoppas fortfarande på minus och helst inte för mycket nysnö...
Det såg ju helt annorlunda ut igår så hinner ändra sig några ggr till...

IngvarW sa:
Jag har mest funderingar kring jacka. Har en varm pimpad Bianchi-jacka men italienarna är kanske inte så bra på det här med fuktventilationen och efter varje stopp lär jag var kall som ett kylskåp ett tag oavsett väder... hmm.. skall man kolla led Cerro kanske? Han har väl koll på allt.. då blir det väl någon 5 TSEK investering iof i rapha, café de cycliste eller poc.

Jag går all-in på flera lager med ull, jag tycker man blir mindre svett-blöt och mindre kall. Sen blir det någon typ av väst och en tunn regnjacka (kör nog min Shower Pass jacka) som står emot vind och regn. Värst skulle nog vara om man får punka, inte roligt...då riskerar man ju att dö. Alu-filten åker med definitivt.

MONTERA KOMPISLAPP :)
(förra året var det bedrövlig nivå på lapparnas längd.)

Jag packar nog ner min Diadora regnjacka. Tyngre och fladdrigare än min Endura men den ventilerar mycket bättre.

Det verkar börja regna vid lördag lunch. Då ska vi nog inte ha så vansinnigt långt kvar.

Idag hemma med hosta

Skall se om jag skall förlänga min kompislapp med 5 cm. Men är nu i stort oxå klar med de nödvändiga förändringarna...
IMG_1962.JPG

MrMoreau sa:
Skall se om jag skall förlänga min kompislapp med 5 cm. Men är nu i stort oxå klar med de nödvändiga förändringarna...

bra där!
Rekommenderar även förlängd egolapp.

En ordentlig kompislapp förhöjer alltid känslan av att hänga av hjulsugare längs pendelstråken

Är sugen på att hänga med. Men min hälsa är vacklande och eventuellt blir jag ensam hemma med dottern. Vi får se om jag kan vara med.

Fjärdebrunn sa:
Härligt Tobbe!
På med ingefära och whiskey.
Du cyklar ju när dottern ska sova så det kommer funka perfa.

Tydligen är det ingen vidare räckvidd på babyvakten.

Har förövrigt fixat en godkänd kompislapp hoppas jag. Fast den ger mig ångest bara jag tänker på att punktera...

IMG_5719.JPG

[/quote]

bra där!
Rekommenderar även förlängd egolapp.

En ordentlig kompislapp förhöjer alltid känslan av att hänga av hjulsugare längs pendelstråken[/quote]

Tror du det kommer behövas?
Kört så här i många vintrar och klart det stänker lite men inte så att det stör.
Sen är ju 30 mil mer än 10 så blir ju kallt värre om man blir blöt på riktigt...

Får testa till veckan o tar beslut efter det, om ni inte tror jag skvätter på dem som lägger sig bakom då...

Vädret ser ut att ordna till sig. Senaste prognosen säger spöregn hela natten och har vi tur kan vi pricka in lite snöblandat regn på fredagen. Episkt!

Låter inte som misär. Klart vi kör med dubb. Mycket roligare ju ?
Nu har de dessutom flaggat för nollgradigt på natten ...

Senast ändrad:
Jag tycker också dubb vore bra. Klarnar det upp under natten så är det stor risk för blixthalka. Varenda kväll under de senaste veckorna har det gnistrat till under hemvägen och kvällspromenaden med jycken.

Det här med handskar. Igår morse varm som tusan, på hemvägen frös händerna till is. Idag varmare handskar men ändå lite kalla och kroppen i övrigt kokt, blä.

Kommer köra tunna merinoull i lite grövre vinterhandskar. 2 varianter där jag alternerar beroende på hur kallt o blött det blir. Fryser oxå alltid om händerna så blir varma vinterhandskar. Sen brukar det ta ca 30 minuter o komma igång, Då är väl du redan framme?!? Mao borde det bli bättre i helgen

Jag kör med fler lager. tunna löparhandskar som kan kompletteras med ett par något varmare handskar, blir det riktigt kallt och blött drar jag på ett par goretex överdragstumvantar. Hur tänker ni kring skor??

Handskar, skulle behöva byta ut mina 3 år gamla Hestra Job Kobolt Winter (finns inte bättre för det priset). Vet bara inte när jag ska hinna in till Fredells. Dessa kompletteras vid behov med tunna merinoliners. Som backup har jag mina gamla lobstervantar.

För varma händer är det viktigt att hålla armar och handleder varma. Sedan får man inse att det i vissa fall kan ta en timme att värma upp blodet till fingrarna.

Fötter. Jag kör i mina nya NW-pjuck. Två sockar och så gummikådisar utanpå för regnet på lördag. Tror inte Biltemaöverdragen ska behövas.

För övrigt är min start i stor fara. Knät hålls i shack med naproxen men slemhostan vill inte ge sig av. Att pendla i lungt tempo känns ok men att sitta 15-20 timmar i 0-gradigt och regn är inte så vettigt då. Har inte halsen slutat klia imorgon så får jag nog kasta in handduken :(

Fjärdebrunn sa:
För övrigt är min start i stor fara. Knät hålls i shack med naproxen men slemhostan vill inte ge sig av. Att pendla i lungt tempo känns ok men att sitta 15-20 timmar i 0-gradigt och regn är inte så vettigt då. Har inte halsen slutat klia imorgon så får jag nog kasta in handduken :(

Nej, men det går inte ! Hur skall jag då hitta runt?

Hoppar det löser sig, jag har bara rethostan kvar. Nu är det bara att hoppas att verkstan lyckas skruva ihop min cykel i tid. Lät iaf lovande när jag pratade med dem...

IngvarW sa:
Fjärdebrunn sa:

Nej, men det går inte ! Hur skall jag då hitta runt?

Så länge ni har skog till vänster och vatten till höger ska det nog gå bra. När ni känner att ni har hamnat väldigt långt hemifrån på småtimmarna är det dags att börja vända mot en skiva gryning. Rundan finns för nerladdning som GPX en bit upp i tråden. Vill man ha en bättre variant (TCX) går det nog att tanka från min Strava-route https://www.strava.com/routes/7144995

Jag får se vad natten för med sig. Jag har laddat lite nödbatterier och letat pryttlar i hopp om start.

Jag får inte i hop logistiken med resten av livet och start på fredag kväll. Det är ju synd att helt missa denna episka runda så jag tänkte starta på lördag morgon och köra moturs tills jag möter er och drar nytta av era ryggar tillbaka till Barkarby (det är givetvis "after biken" jag är ute efter, att cykla är bara ett svepskäl och skall hållas så kort och angenämt som anständigheten kräver).

Om ni håller samma tempo som förra året så borde jag möta er någonstans mellan Västerås och Enköping. Är det någon som kan tänka sig att skicka ett SMS när ni är i Västerås så jag vet ungefär när jag ska lyfta blicken från framhjulet?

Kikar man på förra året (Fjärdebrunns Strava) så var rullsnittet ca 25km/h och då rullade man in straxt innan 7 på lördag morgon efter 9.30h från starten kl 21.13.

Tyvärr måste årets reseledare kasta in handduken nu. Snorighet och slem har tagit fart igen så efter två veckor utan friskhet tänker jag inte försöka. Bara pendlingen sliter ner mig.

Får internetcykla och återkomma till flickvarvet.

Tråkigt med sådant manfall. Krya på nu gubbs, Jag fick iaf veta att jag troligt får tillbaks min cykel idag. Så då kan jag utvilad (precis efter min sjukdom) cykla imorgon.
Räknar kallt med att någon veteran vet vart vi bör stanna o käka osv. Finns det någon anledning/möjlighet att lagra torra kläder I Barkaby? Verkar ju vara snöblask sista 10 timmarna så kan tänka mig att man vill ha något tort att sätta på sig om vi skall tanna till och ljuga efter turen innan hemfärden...

Jag hoppas också att någon känner igen sig och hittar varje meter. Helt egoistiskt har jag bara min android-telefon med inladdad rutt i bakfickan för eventuell nödnavigering. Är väl oftast bara rakt fram också? Dock tar jag med ett gäng powerbanks så att det inte strular till sig helt och man hamnar i Örebro eller i Surahammar.

Kör vi fortsatt på samling vid 19-tiden för helstekt oxfile och lättöl?

Jag räknar med att övergeneralen Bigmollo kommer och vinkar av oss med en öl i handen.

Senast ändrad:
Jag har lagt in filen i min Garmin. Skall se hur jag lyckas skjuta in stöd-el under turen iom att det kanske blir lite blött bitvis Helt klart är att min Garmin inte klarar detta utan att laddas på vägen iaf. Fram tar vi oss alltid...

Det här ska bli riktigt kul!

Cykelformen är under all kritik och har förberett mig på riktigt misär :). Jag tror jag hittar hela vägen, men läser in spåret på Garminen ändå. Jag kör dynamo med möjlighet till USB-laddning.

Tror ni verkligen det är nödvändigt med dubb på bakdäcket?

antonlindb sa:
Jag kör dynamo med möjlighet till USB-laddning.

Tror ni verkligen det är nödvändigt med dubb på bakdäcket?

Som newbie på randorundor har jag ännu ej kommit så långt i min utrustningsutveckling som till navdynamo. Skall låna ett gäng batterier till belysningen. Dubb eller inte bak? Ingen aning. Kvällens prognos får avgöra eller om man går upp tidigt innan jobbet och hinner kolla läget och göra ett eventuellt byte..

IOM 0 gradigt och massa regn/snö på norra sidan kommer jag köra dubb. Sen är det ju sagt att vi rullar lugnt så ser ingen vits själv att chansa. nu är det bara att de till så grejerna lirar o kläderna funkar så kööör vi.

Ni kommer få en grym runda. Ett knep om man inte vill svettas och blöta ner handskarna är att ha latexhandskar underst. Händerna blir jätteblöta men iochmed fuktspärren så hålls allt övriga lager torra och varma.

IngvarW sa:
Jag hoppas också att någon känner igen sig och hittar varje meter. Helt egoistiskt har jag bara min android-telefon med inladdad rutt i bakfickan för eventuell nödnavigering. Är väl oftast bara rakt fram också? Dock tar jag med ett gäng powerbanks så att det inte strular till sig helt och man hamnar i Örebro eller i Surahammar.

Kör vi fortsatt på samling vid 19-tiden för helstekt oxfile och lättöl?

Jag räknar med att övergeneralen Bigmollo kommer och vinkar av oss med en öl i handen.

Jag ansluter nog straxt efter 20 typ... käkar hemma innan.

Tillbaka
Topp