Äntligen! Tour d'Ötzi XL 9/12

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Otzi2.jpg

Äntligen är det dags!
Vinterns ultimata höjdpunkt infaller igen, eller återuppstår efter Tonis cykelmässiga frånfälle.

Vi samlas förslagsvis för gemensam middag på Lilla Barkarby vid 19 på fredag 9/12.
Avresa 21:00
Återkomst någon gång på eftermiddag/kväll på lördagen. Exakt tidpunkt brukar vara väderberoende.

Även om turen sker i samlad grupp förväntas var och en ta ansvar för navigation, förplägnad, klädsel, reflexväst, belysning och överlevnad i övrigt i sann randonné-anda. Räkna med långt mörker, kyla, nederbörd och motvind. Ibland blir det misär. Ibland bjuds det på Jägermeister. Kompislapp är ett krav.

Normalt görs stopp i Södertälje, Strägnäs, Eskilstuna, Köping, Västerås, Bålsta. Det kan variera något. Turen är runt 32 mil. Så här såg mitt spår ut senast. Tror inte vi kör så värst annorlunda i år. https://www.strava.com/activities/452785567

Viktigt, det är inget randorejs. Vi ska ut på äventyr och alla ska med. Kliver man av gör man det vid någon tågstation längs vägen. Dock förväntas alla kunna ta sig 30+ mil nattcykling under lite annorlunda förhållanden.

Rita in årets fest i kalendern!

Det går att läsa om tidigare festrundor i arkiven
2015: https://happyride.se/forum/read.php/1/2812307/page=1
2013: https://happyride.se/forum/read.php/1/2286042/page=1
2011: https://happyride.se/forum/read.php/1/1743379/page=1
2010: https://happyride.se/forum/read.php/1/1526805/page=1

Jag försöker skriva upp de anmälningar som kommer.
1. Fjärdebrunn
2. antonlindb
3. mhenry
4. neuron
5. krabbe
6. IngwarW
7. MrMoreau
8. Havoc 5

Senast ändrad:
Tack Oscar! Snygg bild :-)

Jag lämnade över planeringen för att det är ytterst tveksam att jag kan vara med på detta, årets cykelhöjdpunkt. Det krockar tyvärr med en Australienresa.

Edit: Vilka otroliga minnen i trådarna från tidigare år. Ffa 2010 var episk :-)

Senast ändrad:
Kul (eller något annat lämpligt ord)! Jag hänger med. Jag har säkert inget annat för mig två helger innan jul... jag inleder marknadsföringskampanjen redan på kvällens familjeråd. Bra initiativ Oscar!

kitzblitz sa:
Tack Oscar! Snygg bild :-)

Jag lämnade över planeringen för att det är ytterst tveksam att jag kan vara med på detta, årets cykelhöjdpunkt. Det krockar tyvärr med en Australienresa.

Edit: Vilka otroliga minnen i trådarna från tidigare år. Ffa 2010 var episk :-)

Många ord...Australien ligger kvar även efter den 10/12. Då åker du som en hel människa.

Åh, internetcyklandets årliga absoluta höjdpunkt, att sitta i soffan med en glühwein och följa detta spektakel.

Försökte hitta året där polisen bestämt rekommenderade några att stiga av, fanns några magiska bilder på cyklister i snödrev o dimma, var det inte på Ötzin?

Ah, stora misärÖtzin!
Minns hur jag tvärbonkade efter Enköping för att sedan köra ifatt på golvet inne på Shell Bålsta :)

ÖtziXL förra året kördes, av vissa, med bara ben. Jag rullade på 28 mm GP4000. Det var en trivselrunda.

Den där rundan var något utöver det vanliga. Det var så mycket misär så att cykelturen förvandlades till en polarexpedition och i med det flyttades de mentala spärrarna fram eller sattes ur bruk. Jag tyckte det var ett riktigt kul äventyr!

Hm, GurraG skrev ju i tråden och han fick en "Ha det så kul"-kommentar medan en annan får någon insinuant kommentar som jag tolkar som att jag skulle cykla. Jag är kränkt! ;-)

F.ö. har jag ingen kompislapp så det är omöjligt ändå.

Den här blir man ju sugen på. Jag har nog inga problem med distansen eller farten däremot med kvällsstart. Jag har inte möjlighet att vända på dygnet så jag kommer bli duktigt sömnig på slutet. Det är ju knappast läge att ta en "power nap" i något dike.

Om avfärden ändras till tidig lördag morgon så tror jag att fler är intreserade.

SC

Kul Sven! Fast du kanske missar ett avgörande kriterium för rundan och det är att ha både pre-bike och after-bike på Lilla Barkarby. Varför ska man annars plåga sig runt Mälaren mitt på vintern?! :-)

Kul om vi blir flera, en lite klunga kan vara bra att ha i motvinden.

Sven, du om någon fixar tempot och då vi kör snacktempo, typ, så håller sig alla vakna. En powernap på jobbet kommer göra susen.

Sign me up Fjärdebrunn.

Fast MarcusS följer väl med och spårar? Gick ju bra senast jag var med på kvällsstart. Även om det här är kortare än 40-milaren lär det ju ta längre tid antar jag. Fast det här med navigation är jobbigt. Jag gör som vanligt, lägger in sträckan i telefonen som nödverktyg och lägger mig bakom i Kaféet

Kanske skulle vara kul att utmana sina inre demoner. Ser ju flera man känner sedan tidigare i denna tråd ;)
Då blir det att kitta om lite grejjor för att vara redo mao...

lägg med mig oxå vettja

Kul gubbar!

Tiden i mål är inget mål, vägen är målet. Det här blir hur mulligt som helst.
Jag köpte en foliefilt igår, om någon skulle behöva.

Det börjar närma sig. Jag kraxar på mot formtoppen. Kom att tänka på den här bilden. Vore najs om alla bemödade sig med en kompislapp på kompisnivå.

Bilagor

• E48DDDDB-D6AF-4DDA-A244-54C855BFF6E4-279-0000002522FA2AFE_tmp.png.jpg
    E48DDDDB-D6AF-4DDA-A244-54C855BFF6E4-279-0000002522FA2AFE_tmp.png.jpg
    38 KB · Besök: 164
Skall vi inte börja fundera på hur vädret blir och diskutera med massor av inlägg klädsel och dubb eller inte? Är ju i princip en vecka kvar..

Prio just nu är att bli av med förkylning o hosta från h***te, har iaf fixat med allt jag saknade för äventyret. Dvs. Vinterkläder, skärmar och lite extra batterier för gps o lampor.
Ser ju ut att bli barmark men risk för halka så min betting just nu är dubbdäck (tycker iofs att det borde vara krav oavsett väder om man förkunnar detta event). Men det är väl bara jag?

ska bli skoj det här! Det har blivit lite väl mycket inomhuscykling den senaste tiden, så det ska bli skönt att få lite frisk luft. I veckan blir det lite pyssel med hojen för att få den funktionsduglig. Dubb blir det definitivt för min del, jag orkar inte byta och behöver dessutom något att skylla på om det skulle kännas tungt av någon anledning..

Då det är nattcyckling detta handlar om så är dubb viktigt även då det kan bli svartis även vid plusgrader. Då vi ska tugga på utan direkt stress så blir dubben lite mindre jobbiga, får vi hoppas :)

Jag ska hosta hem nu, saaaaakta

Blir jobba hemma imorgon så i abstinensens tecken började jag Ötzikitta.

Lampan blev av med reflexen för att komma tillräckligt lågt. Väskan vinklades upp något. Tror det blir bra.

Kompislappen från en gammal väskas inredning.

Bilagor

• IMG_2187.JPG
    IMG_2187.JPG
    215.7 KB · Besök: 93
  • IMG_2188.JPG
    IMG_2188.JPG
    303.5 KB · Besök: 118
Jag har mest funderingar kring jacka. Har en varm pimpad Bianchi-jacka men italienarna är kanske inte så bra på det här med fuktventilationen och efter varje stopp lär jag var kall som ett kylskåp ett tag oavsett väder... hmm.. skall man kolla led Cerro kanske? Han har väl koll på allt.. då blir det väl någon 5 TSEK investering iof i rapha, café de cycliste eller poc.

Tillbaka
Topp