Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Intressant, aldrig hört om uppgraderingskit till gaffel. Coolt!
Kan nån förklara på svenska varför detta är bra, nån här provat? Tänker nån form av "klartext style" :)

Jag har inte testat något kit. Ska man gå på det som står i texten så ger det ökad känslighet utan att blåsa genom slaget. Man får ökat stöd och kontroll av fjädringen i mitten av slaget. Det ska hjälpa mot trötta händer/armpump.

Alltså, jag blir skeptisk när dom inte exakt berättar hur den fungerar :/
Tycker det mest ser ut som ett nytt "airshaft head" med pågängad aluminium-klump (dock snygg), vad den borde göra är ju detsamma som en extra token...

Nä, då vore en vettigare uppgradering någon form av reglerbart/flytande system (typ Manitou's IRT-system ) bättre, tror mig ha sett ngn tuningfirma som erbjöd något sådant för en tid sen (troligen fransk...)

Aluminiumklumpen ger mer volym till den negativa kammaren, till bekostnad av den positiva förstås. Syftet här med en starkare negativ fjäder är att göra den totala fjäder (positivt + negativt) mer lineärt i början av slaget och inte lika regressive som vanliga luftfjäder brukar vara.

Novyparts har jobbat i den riktningen i flera år nu så inget nytt under solen.

Jag gjorde en liknande mod till min Revelation i våras och fick som det utlovas utökad känslighet i början av slaget och mer stöd i mitten. Dual air gafflar tillåter detta utan extra utrustning bara man accepterar att minska den totala slaglängden.

larsaw sa:
Tycker det mest ser ut som ett nytt "airshaft head" med pågängad aluminium-klump (dock snygg), vad den borde göra är ju detsamma som en extra token...

Nä, då vore en vettigare uppgradering någon form av reglerbart/flytande system (typ Manitou's IRT-system ) bättre, tror mig ha sett ngn tuningfirma som erbjöd något sådant för en tid sen (troligen fransk...)
Skulle tro att det i princip är en större negativ kammare som dom säljer men även jag är skeptisk då jag aldrig fick deras luftburk till bakdämparen att fungera bra.
Dubbla positiva kammare är ju klart intressant men frågan är om man verkligen vill behöva fundera över om trycket är optimerat i båda kamrarna? Kanske bättre att trycka dit en riktig coil och slippa läckage och ständigt justerande med dämparpump..

Hmm....1316 svenska pengar för detta kit, inkl sökbar frakt, om man väljer att slänga i det själv....

Paco sa:
Kan det vara värt att peta i ett sånt där kit i en Yari?
Yari med aftermarket-dämpare och fjäder är det kommande Happykorrekta valet. Nån gång i sommar när Manitou mattoc blivit mainstream och Svensson, då kommer en stark mod-Yari trend.

/spågumman

Kopierar in min fråga från en annan tråd tidigare i år...

På tal om modifiering av Pike. Är det någon som hört något om Andreanis kit?
http://www.pinkbike.com/u/madelkcyc...stom-tuning-of-mtb-suspension-in-ireland.html

p4pb12769872.jpg

Köpte min bakdämpare direkt från Andreani, men de har nog även återförsäljare i Sverige på både cykel och MC-sidan.

TK sa:
larsaw sa:

Skulle tro att det i princip är en större negativ kammare som dom säljer men även jag är skeptisk då jag aldrig fick deras luftburk till bakdämparen att fungera bra.
Dubbla positiva kammare är ju klart intressant men frågan är om man verkligen vill behöva fundera över om trycket är optimerat i båda kamrarna? Kanske bättre att trycka dit en riktig coil och slippa läckage och ständigt justerande med dämparpump..

Aha' då fattar jag någorlunda...
Jo coil är ju fett trendjurååå, men att byta till det för att slippa länkage känns lamt. Har själv aldrig råkat ut för en luftläckande gaffel (bara andras dåligt servade...)
Däremot läckande Charger är ju vardagsmat :( Undrar varför det inte finns någon "upgrade" för att slippa det böket...

Hade jag gärna gjort. Men det blir rätt dyrt att köpa en dyr gaffel och sen slänga den efter ett år och köpa en annan dyr gaffel. Måste dessutom slänga hela cykeln och köpa en annan cykel med annan hjulstorlek då, så då blir det jättedyrt.

Luthman Photography sa:
Kan inte marran masa sig hit och ha en ingenjörsbattle med Brandt, happyfrankrike och H för att avgöra om det här är nåt som har existensberättigande?

Nu är jag här. Och jag är fan inte ingenjör, gå och tvätta munnen nu Bengt!

Jag tycker det ser ut som det Vorsprung har jobbat med tidigare på corset, och lite lik luftfjädern i Fox40 Float som han visade upp i en sån där nördfilm på pinkbike nyligen. Större volym i negativa fjädern borde betyda att den verkar i en större del av slaget, och enligt vad han själv tidigare sagt borde alltså fjädern bli mer linjär med mindre "hängmatta" i mid-stroke.

Intressant tycker jag och säkert värt att testa, gärna i kombination med ava-cartridge eller liknande för max mod-poäng och äckligt högt pris.

marran sa:
Luthman Photography sa:
Kan inte marran masa sig hit och ha en ingenjörsbattle med Brandt, happyfrankrike och H för att avgöra om det här är nåt som har existensberättigande?

Nu är jag här. Och jag är fan inte ingenjör, gå och tvätta munnen nu Bengt!

Jag tycker det ser ut som det Vorsprung har jobbat med tidigare på corset, och lite lik luftfjädern i Fox40 Float som han visade upp i en sån där nördfilm på pinkbike nyligen. Större volym i negativa fjädern borde betyda att den verkar i en större del av slaget, och enligt vad han själv tidigare sagt borde alltså fjädern bli mer linjär med mindre "hängmatta" i mid-stroke.

Intressant tycker jag och säkert värt att testa, gärna i kombination med ava-cartridge eller liknande för max mod-poäng och äckligt högt pris.

ingenjörsbattle har inget med era respektiva utbildningar eller andra erfarenheter att göra. det är bara ett ord för att beskriva er som smarta. I have words. I have the best words.

Om det nu ska bli en samlingstråd för uppgraderingskit kan vi ju nämna några fler.

Avalanche Pike
http://www.avalanchedownhillracing.com/Rock Shox/Pike Open Bath Cartridge Kit.htm

Avalanche Yari och Lyrik
http://www.avalanchedownhillracing.com/Rock Shox/Rockshox Lyrik.htm

Fast Suspension
http://www.fast-suspensionshop.com/3-ways-factory-kit-pike-c2x19813292

Novy parts (kan inte franska men tror det är denna sida)
http://www.novyparts.com/entretien-...x-fourches-1/entretien-fourche-rock-shox.html

Överväger också starkt, på happyfransosens inrådan, att köpa en Yari och trycka i kit från Novyparts istället för att köpa en Lyrik. Det skulle bli ca en lax billigare och enligt utsago alltså en bättre dämpare? Så var klämmer skon egentligen??

Garantin spelar ju ingen roll man behåller ju originaldelarna. Verkar ju definitivt för bra för att vara sant.

mg25 sa:

CRConception. Begriper inte var där står, men det är säkert bra. Stålfjädrar mm så att det blir riktigt moddat (och tungt).
http://www.crconception.com/index.php?p=1_10_Preparation-Rock-shox

durietz sa:
Överväger också starkt, på happyfransosens inrådan, att köpa en Yari och trycka i kit från Novyparts istället för att köpa en Lyrik. Det skulle bli ca en lax billigare och enligt utsago alltså en bättre dämpare? Så var klämmer skon egentligen??

Garantin spelar ju ingen roll man behåller ju originaldelarna. Verkar ju definitivt för bra för att vara sant.

Tyngre och ingen lockout, tror jag. Själv använder jag inte lockout så jag är lockad. Billigaste stället att köpa en Yari 29?

Octagon sa:
durietz sa:

Tyngre och ingen lockout, tror jag. Själv använder jag inte lockout så jag är lockad. Billigaste stället att köpa en Yari 29?

Måste det va en Rs?? En Fox36 för 630€ kanske kan vara något?

http://www.bike-discount.de/de/kaufen/fox-36-float-27,5-k-rc2-fit-180-tapered-qr20-467408

mikipedia_ sa:
Octagon sa:
durietz sa:

Måste det va en Rs?? En Fox36 för 630€ kanske kan vara något?

http://www.bike-discount.de/de/kaufen/fox-36-float-27,5-k-rc2-fit-180-tapered-qr20-467408

Kör ju dessvärre 29a, och där kan jag inte hitta Fox-gafflar under Öhlins-priser någonstans, och då vet man ju vad man väljer.

Yari finns väl för +-5000 lite varstans.

Tyngre kan väl vara max typ 50gr för en Splug? Och lockout på framgaffel tror jag aldrig jag vet någon som använt. Verkar fortfarande för bra detta. Kan omöjligt känna mig trygg i mitt köp om det inte är dyrt ???

Tillbaka
Topp