Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?
http://reviews.mtbr.com/mrp-releases-ramp-control-cartridges-for-fox-34-forks

Ett vred för att labba med progressivitet istället för tokens.

Kanske inte här men den har diskuterats tidigare.
Fattar inte varför alla verkar så rädda för att bottna en dämpare ibland? Det är ju bra mycket bättre att bottna än att bli tillbakasparkad av en alldeles för stark fjäder.

TK sa:
mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?

Fattar inte varför alla verkar så rädda för att bottna en dämpare ibland? Det är ju bra mycket bättre att bottna än att bli tillbakasparkad av en alldeles för stark fjäder.

Vet inte riktigt?
Jag vill åt lite mera finkänslighet i min pike, typ som jag har i gammel fox36an

TK sa:
mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?

Jag brukar resonera som att jag vill ha lite i reserv till de där gångerna man fuckar up det helt.

TK sa:
mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?

För att det är så tråkigt med läckande (i värsta fall spräckta) gummiblåsor i dämparenheten...

Dvs när du bottnar dämparen så har du troligen gått igenom hela slaget från 1x0mm till 0mm på mycket kort tid och utan uppbromsning, det är ett bra sätt att få dämparens gummibälg att börja läcka och om den är gammal även att spricka...

larsaw sa:
TK sa:
mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?

För att det är så tråkigt med läckande (i värsta fall spräckta) gummiblåsor i dämparenheten...

Dvs när du bottnar dämparen så har du troligen gått igenom hela slaget från 1x0mm till 0mm på mycket kort tid och utan uppbromsning, det är ett bra sätt att få dämparens gummibälg att börja läcka och om den är gammal även att spricka...
Ok så tokens är en quickfix för dåliga dämpare?;)

larsaw sa:
TK sa:
mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?

Låter som en rätt kass dämparkonstruktion, släng i et shim på några mm under genomslagsgummit kanske?

Att ha lättare bottenkänning ibland är väl inte hela världen, med en rejäl bottning är rätt trist för handlederna och gör att man tappar flowet direkt. Så om man bottnar lite då och då på en vanlig tur så kan man vara rätt säker på att åka på en rejäl bottning när man råkar ta fel linje eller landa taskigt efter ett hopp/dropp.

(Fast det är ju inte något problem för mig längre, då jag kör Mattoc med HBO :P )

TK sa:
larsaw sa:
TK sa:
mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?

Ok så tokens är en quickfix för dåliga dämpare?;)
Ja, det trodde jag var ganska uppenbart. Men inte bara om det larsa skriver stämmer utan också för att en jätteprogressiv fjäder inte behövs om dämparen gör sitt jobb och faktiskt dämpar rörelser.

TK sa:
mikipedia_ sa:
xyz-saft sa:
Är den här postad innan?

När du bottnar har du per definition en stel gaffel, och typiskt så ligger man redan nära gränsen när man bottnar. Att ligga nära gränsen på stela grejer låter jag gärna bli.

Sen MÅSTE man inte ha en tokprogressiv fjäder för att inte bottna, givet att alla grejer är rätt dimensionerade från början. Men vill man ha första 30% av slaget tokmjukt så blir det såklart svårare att få ihop det utan en väldigt progressiv fjäder.

Bumpelibumpbump :)

I min julledighets-ev.preinfluensa-slappar-surfning så snubblade jag över denna "component check" av Yari-gaffelns förmåga:

"RockShox Yari fork: This is an excellent fork for the money, and for the Bigwig. It’s easy to set up and the Motion Control damper provides excellent performance. A stronger negative spring, compared to the Pike, means you can run the fork at a higher pressure but still get smooth ride on the initial stroke - I didn’t need to fettle with Tokens because the spring felt good."
Källa: http://m.pinkbike.com/news/ragley-big-wig-review-2017.html

Två saker slår mig...
1: Som nyköp, finns det över huvud taget någon anledning att köpa Pike/Lyrik (med småläckande men relativt bra dämpande Charger-enhet) framför Yari'n (med rock-solid MotionControl vilken ger nästan lika välfungerande dämparförmåga) ?

2: Som befintlig Pike-ägare, skulle det inte gå att pula i Yari'ns airshaft och då få tillgång till ovan nämnda "stronger negativ spring"?
Blir iof samma som en sån där Vorsprung-grej, men den måste ju köpas från staterna med dyrfrakt, tull, moms o fan o hans moster, m.m....

Är inte Yarins luftkammare smalare än Pikens? Det är väl därför de har olika tokens? Skulle jag köpa ny nu skulle jag köpa en Yari, lättare att serva billigare och jag har egentligen aldrig varit direkt missnöjd med mina motion control-enheter på gamla gafflar. Jag är inte blown away av chargern heller. Det är så sjukt mkt annat som måste förbättras vad gäller min cykling att en mikroskopiskt sämre gaffeln spelar ingen roll.

Kan nämna att jag åkte på tull på min Luftkappe, den landade på 270kr tull, 700kr för Kappen med frakt så runt 1000kr hemma i postlådan.

Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Kan nämna att jag åkte på tull på min Luftkappe, den landade på 270kr tull, 700kr för Kappen med frakt så runt 1000kr hemma i postlådan.

Hoppas den gör Pike'n 1000 pengar bättre nu då :-D

Är heelt övertygad☺

Det finns en läsvärd tråd på Mtbr (i absolutly hate my pike) om skillnaderna i shimstacken på rct3 och rc modellen. Så blir den inte bättre kanske man ska pilla lite i inälvorna?

mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:

Hoppas den gör Pike'n 1000 pengar bättre nu då :-D

Är heelt övertygad☺

Det finns en läsvärd tråd på Mtbr (i absolutly hate my pike) om skillnaderna i shimstacken på rct3 och rc modellen. Så blir den inte bättre kanske man ska pilla lite i inälvorna?

Tälja sina egna shims kanske? ;)

larsaw sa:
Bumpelibumpbump :)

I min julledighets-ev.preinfluensa-slappar-surfning så snubblade jag över denna "component check" av Yari-gaffelns förmåga:

"RockShox Yari fork: This is an excellent fork for the money, and for the Bigwig. It’s easy to set up and the Motion Control damper provides excellent performance. A stronger negative spring, compared to the Pike, means you can run the fork at a higher pressure but still get smooth ride on the initial stroke - I didn’t need to fettle with Tokens because the spring felt good."
Källa: http://m.pinkbike.com/news/ragley-big-wig-review-2017.html

Två saker slår mig...
1: Som nyköp, finns det över huvud taget någon anledning att köpa Pike/Lyrik (med småläckande men relativt bra dämpande Charger-enhet) framför Yari'n (med rock-solid MotionControl vilken ger nästan lika välfungerande dämparförmåga) ?

2: Som befintlig Pike-ägare, skulle det inte gå att pula i Yari'ns airshaft och då få tillgång till ovan nämnda "stronger negativ spring"?
Blir iof samma som en sån där Vorsprung-grej, men den måste ju köpas från staterna med dyrfrakt, tull, moms o fan o hans moster, m.m....

Bigwig är ju en hardtail, vilket borde göra behovet av sofistikerad dämpare mindre. Jag har själv haft en Ragley Blue Pig och när man körde nog snabbt för att gaffel dämparen skulle bekänna färg hoppade bakhjulet omkring så mycket att subtila dämparegenskaper var svåra att känna. Findämpare är väl mest till för att bomba på? Hucka till platt, köra pumptrack, klättra osv kräver ingen särskilt bra gaffel, eller? Har för mig att jag läste nånstans att Yari är minst lika bra som Lyrik så länge man låter bli att pressa gränserna på naturliga stigar med sten och rötter.

Såhär är det jag har inte en aning :) Men är mycket nöjd med att ha en 140mm solo air pike på min big wig :) Skulle inte vilja ha en klenare iallafall, dock en som inte dyker lika lätt kunde vara nice.

EST sa:
Såhär är det jag har inte en aning :) Men är mycket nöjd med att ha en 140mm solo air pike på min big wig :) Skulle inte vilja ha en klenare iallafall, dock en som inte dyker lika lätt kunde vara nice.

Vilken soloair har du då?
Enligt vissa på mtbr som mätt shimstacken så är rc hårdare i tunen.

EST sa:

Precis detta har ju alltid varit ett av dom två argumenten för Charger-dämparen, dvs att den inte dyker lika lätt som MotionControll-dämpade gafflar, den andra anledningen är ökad finkänslighet över rotmattor. Men om ju RockShox trimmat Yari'ns MC-dämperie samt fixat med dämparkurvan för luftfjädern, så är det ju suveränt!
Om en sen inte tycker att MC-dämperiet duger så går det ju senare att trimma med andra dämparenheter långt utöver vad Charger'n klarar av.
Å andra sidan finnas ju alltid Mattoc Pro2... :)

mikipedia_ sa:
EST sa:

Nada aning hur vet man det??? Den där med en 3:a vad den nu heter har jag nog ;)

EST sa:
mikipedia_ sa:
EST sa:

Nada aning hur vet man det??? Den där med en 3:a vad den nu heter har jag nog ;)

Den har enligt vissa en mjukare tune på dämparen, kan länka när jag inte sitter på luren☺

Petter.T sa:
mikipedia_ sa:

Kan nämna att jag inte åkte på tull på min ;) Har du monterat och testat?

Ska lämna in det till fraktombudet imorgon? så borde få tebax den nästa vecka tillsammans med en ny servad gädda?

Vilken tur du hade då!

Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Lite mera upgraderingar för moderna rs gafflar http://www.fahrrad-fahrwerk.de/awk

Om inte annat så ser det ju fräsigt ut med 2 ventiler på topcapen ;)

Ja verkligen! Ska nog limma fast en extra?

Lite som att dekaltrimma en 35 år gammal Saab med fartränder va? ;)

Fast om funktionen blir samma som Manitou's IRT så är det ju en rätt fin uppdatering för 130 EU-pengar...

larsaw sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Lite mera upgraderingar för moderna rs gafflar http://www.fahrrad-fahrwerk.de/awk

Fast om funktionen blir samma som Manitou's IRT så är det ju en rätt fin uppdatering för 130 EU-pengar...

*S* Nu avsåg min kommentar själva grejen med att limma på en dekorativ ventil extra ;-)
Annars så tror jag på konceptet med den där fahrwerk-prylen.

larsaw sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:

Alla som inte har en Mattoc verkar tycka att det är världens grej. Jag som har en ser inte behovet. Vill jag ha gaffeln högre i slaget och lite mer marginal på smällar drar jag ett klick till i kompressionsvredet, något som faktiskt märks :)

Jag skulle gärna prova ett coil-kit i gaffeln om någon hittar ett sånt på nätet.

mikipedia_ sa:
Petter.T sa:
mikipedia_ sa:

Ska lämna in det till fraktombudet imorgon? så borde få tebax den nästa vecka tillsammans med en ny servad gädda?

Vilken tur du hade då!

Nu står enduron å skäms medans piken är på spa?

Bilagor

• WP_20170103_13_11_15_Rich.jpg
    WP_20170103_13_11_15_Rich.jpg
    290 KB · Besök: 129
mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
Petter.T sa:
mikipedia_ sa:

Vilken tur du hade då!

Nu står enduron å skäms medans piken är på spa?

Hahaha... Fan vad du skräms!
Trodde för ett ögonblick att du hade totalat hojen medels vikning av ram ;-)

mikipedia_ sa:

Lite dåligt med info om den där men jag antar att det är två kammare som man fyller med olika tryck. VId lågbelastning så sjunker bara lågtryckskammaren ihop och ger bra stötupptagning vid små hinder. När den kammaren tryckts ihop så att trycket är samma som i den andra så börjar båda kammrarna att komprimeras. Men vad händer vid full komprimering? Får man fortfarande tuna med olika tokens om man vill ha den riktigt progressiv eller sköter man det med högre tryck i högtryckskammaren? Hur funkar det med pikens "ogynsamma" förhållande mellan negativa och positiva kammrarna?

Var väl redan ganska inställd på att skaffa en Vorschprung men om man pallar mixtra med trycket kanske den där vore lite roligare att skaffa?

edvin_m sa:
mikipedia_ sa:

Lite dåligt med info om den där men jag antar att det är två kammare som man fyller med olika tryck. VId lågbelastning så sjunker bara lågtryckskammaren ihop och ger bra stötupptagning vid små hinder. När den kammaren tryckts ihop så att trycket är samma som i den andra så börjar båda kammrarna att komprimeras. Men vad händer vid full komprimering? Får man fortfarande tuna med olika tokens om man vill ha den riktigt progressiv eller sköter man det med högre tryck i högtryckskammaren? Hur funkar det med pikens "ogynsamma" förhållande mellan negativa och positiva kammrarna?

Var väl redan ganska inställd på att skaffa en Vorschprung men om man pallar mixtra med trycket kanske den där vore lite roligare att skaffa?

Dåligt insatt i den där men jag tolkar det som att man bara har sina vanliga positiva/negativa luftkamrar fast med en ventil till den negativa oxå.

Skulle jag köpa gaffel för bygge idag skulle jag alldrig välja en rs iaf(undantaget en yari för att peta i en avacartridge), fox36 står betydligt högre i min värld iaf allra helst nåt med fjäder?

Så man ska köpa en Pike/Yari, en Luftkappfe och en extra luftkammargrejsemojs för totalt 3000kr extra eller vad det blir, och sen helst kasta i en AVA/FAST/annan groda i dämparbenet för ytterligare ett gäng tusenlappar, så man med all säkerhet är uppe i en bra bit över 10kkr för något som fortfarande är en gaffel tillverkad på otroligt tight budget med medföljande toleranser och materialval. Varför inte bara köpa en bättre gaffel direkt?

Edit: Jaja, jag förstår att man köpte en medelklassialized, Canyon eller någon annan av alla de märken som specar Pike/Yari/Lyrik oem pga SRAMs aggressiva oem-prisstrategi.

Senast ändrad:
Men på riktigt lär er cykla istället allting kan väl inte vara för dåligt eller ?
Om de är så dåliga så kan jag ta en 29"pike för jag tycker de duger helt oki?

marran sa:
Så man ska köpa en Pike/Yari, en Luftkappfe och en extra luftkammargrejsemojs för totalt 3000kr extra eller vad det blir, och sen helst kasta i en AVA/FAST/annan groda i dämparbenet för ytterligare ett gäng tusenlappar, så man med all säkerhet är uppe i en bra bit över 10kkr för något som fortfarande är en gaffel tillverkad på otroligt tight budget med medföljande toleranser och materialval. Varför inte bara köpa en bättre gaffel direkt?

Edit: Jaja, jag förstår att man köpte en medelklassialized, Canyon eller någon annan av alla de märken som specar Pike/Yari/Lyrik oem pga SRAMs aggressiva oem-prisstrategi.

Då är man junte lika custom!

Tillbaka
Topp