Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

mg25 sa:
mikipedia_ sa:
mg25 sa:
mikipedia_ sa:
Om det nu ska vara dyrt så fins ju Bos?

Jag har nyligen köpt Bos Deville och Kirk för samma pengar som Pike och Monarch RC3 plus Debonair ?

Vi kan byta så slipper du ha att göra med italienarna vid garanti\service????

Vilken Deville, prmium med extra allt lr den "vanliga"?

Det är en Deville 160 TRC, inte AM som har mindre inställningar.

Najs! Hur gillar du den då? Vad sitter den på för hoj?

mikipedia_ sa:
mg25 sa:
mikipedia_ sa:
mg25 sa:
mikipedia_ sa:

Jag har nyligen köpt Bos Deville och Kirk för samma pengar som Pike och Monarch RC3 plus Debonair ?

Har inte kunnat testa den än då min tumme inte är helt återställd än, sen gillar inte mina luftrör den kalla luften som är nu. Här är hojen https://happyride.se/forum/read.php/1/3042748/3051502#msg-3051502 bakdämparen borde komma i slutet av denna eller början av nästa vecka.

happymtb.fr sa:
soderblom sa:
Kopierar in min fråga från en annan tråd tidigare i år...

På tal om modifiering av Pike. Är det någon som hört något om Andreanis kit?
http://www.pinkbike.com/u/madelkcyc...stom-tuning-of-mtb-suspension-in-ireland.html

Köpte min bakdämpare direkt från Andreani, men de har nog även återförsäljare i Sverige på både cykel och MC-sidan.
Ska du ha en Pike nu?
Hur var det med #vågavägragäddan ? ;-)

Nädå, tänker på er andra. Kanske skulle satsa på en Formula eller MRP härnäst... ;-)

mg25 sa:
mikipedia_ sa:
mg25 sa:
mikipedia_ sa:
mg25 sa:
mikipedia_ sa:

Har inte kunnat testa den än då min tumme inte är helt återställd än, sen gillar inte mina luftrör den kalla luften som är nu. Här är hojen https://happyride.se/forum/read.php/1/3042748/3051502#msg-3051502 bakdämparen borde komma i slutet av denna eller början av nästa vecka.

Ja men va dum jag är, den har jag ju redan dreglat över?

larsaw sa:
.... vore en vettigare uppgradering någon form av reglerbart/flytande system (typ Manitou's IRT-system ) bättre, tror mig ha sett ngn tuningfirma som erbjöd något sådant för en tid sen (troligen fransk...)

YES! Hittade stället med detta kit :)
http://sdcomponents.com.au/dynamic-volume-chamber/ som även planerar att erbjuda Charger-trimning samt COIL-uppdatering , stay tuned på deras FB-sida: https://m.facebook.com/sdcomponentsptyltd/#!/sdcomponentsptyltd/

Alltså, de här moddningarna i standardutförande börjar kännas lite svenniga. Finns det inga eftermarkandsuppgraderingar till några av dem?

/Johan

larsaw sa:
larsaw sa:
.... vore en vettigare uppgradering någon form av reglerbart/flytande system (typ Manitou's IRT-system ) bättre, tror mig ha sett ngn tuningfirma som erbjöd något sådant för en tid sen (troligen fransk...)

http://sdcomponents.com.au/dynamic-volume-chamber/ som även planerar att erbjuda Charger-trimning samt COIL-uppdatering , stay tuned på deras FB-sida: https://m.facebook.com/sdcomponentsptyltd/#!/sdcomponentsptyltd/
IRT låter bra i teori, men som Vorsprung skrev, man har ungefär lika mycket chans att ställa in det rätt än man man har chans att vinna på bingolotto...
CRconception har en kit framme för coil för 135euro http://www.crconception.com/web_images/2017_spring_kit.bmp

happymtb.fr sa:
larsaw sa:
larsaw sa:

IRT låter bra i teori, men som Vorsprung skrev, man har ungefär lika mycket chans att ställa in det rätt än man man har chans att vinna på bingolotto...
CRconception har en kit framme för coil för 135euro http://www.crconception.com/web_images/2017_spring_kit.bmp
Jag har svårt att se att chansen skulle vara större att det blir rätt när någon annan gör inställningarna åt en baserat på godtycklighet.

Sen tycker jag iofs att just Mattocens luftfjäder fungerar utmärkt som den är från början.

mg25 sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
mg25 sa:
Kul! Då får vi ett utlåtande av den sen ?

Japp! men jag ska även skicka iväg på service, så han monterar. Och kommer NOG inte bli på en gång?

Skönt, då slapp jag bli försökskanin?

Du kan ju vara försökskanin på att installera den själv ?

Grejen är att jag tänkt serva chargern , men har inget skruvstäd lr vettiga låsringstänger. Då blir det så himla dyrt helt plötsligt?
Mekaniskt är det inge bekymmer, har skruvat värre grejer än så! Fiat traktor från 90talet som legat i lådor tex?

mikipedia_ sa:
EST sa:
mikipedia_ sa:
EST sa:
Vart skickar du??? Min ena är iväg nu men jag kör på orginal dyk ;)

Det blir Racing bike.

Fint där är min & kungens gamla bakdämpare nu ska bli lite mera progressiv i baken :)

Najs!
Det var antingen dit lr Filariosa, men finnarna blir så dyrt annars är dom bra att handla av.

Vad får ni betala för dämpartrimning hos Racing resp. Filariosa?
Kollade finnarnas hemsida för någon dag sedan men hittade bara kostnad för std.service, inte vad trimning av Charger'n går på...

Nää jag ska bara serva duger orginal åt mig :) jag bottnar oavsätt ;) Bak brukar han pilla om lite bara, faktiskt inte en aning vad han tar för det för jag brukar alltid komma på massa med bra å ha saker han ska skicka med tillbaka till mig när han ändå skickar. Karln har ju massa fina saker i gömmorna :)

Jag bifogar vad Racing Bike skrev till mig när jag frågade om pris.

"Kan tyvärr inte ge ett exakt pris på en gaffel som jag inte ser, måste öppna och kolla innan..

Har dom varit servade innan? ..med tiden dom har på nacken så borde det vara så..

Som riktpris:
Års service Pike 750-900:-
Stora servicen Pike 900-1100:-
Monarch lilla servicen 550-650:-
Monarch Stora servicen 650-850:-
Fox 36 950-1100:-

Kan ge exakta priser och rekommendationer när jag öppnar dom..

Vill du skicka kan du få fraktsedel av mig och lämna paketet vid ett ombud.

Mvh"

Edit. Fillariosa ska ha 109€ för Pike service plus frakt dit=dyrt.

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Jag bifogar vad Racing Bike skrev till mig när jag frågade om pris.

"Kan tyvärr inte ge ett exakt pris på en gaffel som jag inte ser, måste öppna och kolla innan..

Har dom varit servade innan? ..med tiden dom har på nacken så borde det vara så..

Som riktpris:
Års service Pike 750-900:-
Stora servicen Pike 900-1100:-
Monarch lilla servicen 550-650:-
Monarch Stora servicen 650-850:-
Fox 36 950-1100:-

Kan ge exakta priser och rekommendationer när jag öppnar dom..

Vill du skicka kan du få fraktsedel av mig och lämna paketet vid ett ombud.

Mvh"

Edit. Fillariosa ska ha 109€ för Pike service plus frakt dit=dyrt.

Jag servade Charger inkl. custom shimstack hos Fillariosa för 65 EUR (50 för bara service) i våras. Skickade bara in själva Chargern och körde frakt med Fraktjakt, tror det blev 59 kr.

happymtb.fr sa:
Racing Bros är likvärdiga pikens original och skf när det gäller friktion. RS har lägre pris.
Dvs uppgraderings-kit till Revelation och gamla Boxxer men inte till Pike och andra nyare RS. Tur man har en Revelation som går trögt. :)

Octagon sa:
happymtb.fr sa:
Racing Bros är likvärdiga pikens original och skf när det gäller friktion. RS har lägre pris.
Dvs uppgraderings-kit till Revelation och gamla Boxxer men inte till Pike och andra nyare RS. Tur man har en Revelation som går trögt. :)
Jag använde Fox 32 SKF packboxar på min rev och behövde plötsligt mer rebound och kompression! :)

Altså, den där Vorsprung Luftkappe, vad är nackdelarna då? Dom radar upp en lång lista på vad som blir bättre men det måste givetvis ske på bekostnad av andra egenskaper. Jag har svårt att tro att Rockshoxs ingenjörer är så dumma i huvudet att de inte räknat och testat med olika volym i negativa kammaren och sedan gjort en bra avvägning av egenskaper. Eller är jag bara naiv?

Den och alla andra "uppgraderingskit" kan säkert passa en och annan med speciella behov men att de passar för den breda massan ställer jag mig ytterst tveksam till.

Luftkappen tar volym från positiva kammaren och lägger den i negativa. Kör man redan med en eller flera volymspacers bör man kunna få till samma upprampning med en luftkappe om man samtidigt tar bort en eller två spacers. Men om man kör utan volymspacers får man en upprampning i slutet av slaget som man kanske inte vill ha. Minskad positiv-kammare ger en större progressivitet. Detta kan göra att man inte längre lyckas använda hela slaget i gaffeln.

Senast ändrad:
s sa:
Altså, den där Vorsprung Luftkappe, vad är nackdelarna då? Dom radar upp en lång lista på vad som blir bättre men det måste givetvis ske på bekostnad av andra egenskaper. Jag har svårt att tro att Rockshoxs ingenjörer är så dumma i huvudet att de inte räknat och testat med olika volym i negativa kammaren och sedan gjort en bra avvägning av egenskaper. Eller är jag bara naiv?

Den och alla andra "uppgraderingskit" kan säkert passa en och annan med speciella behov men att de passar för den breda massan ställer jag mig ytterst tveksam till.

RS släppte ju Debonair-luftburken för några år (?) sedan, vars uppgift är att öka den negativa volymen. Så de är med på tåget, gissar att nästa generation gafflar kommer ha större negativ volym. Nackdelen är väl att du är tvungen att köra, vad som motsvarar, minst 2st tokens. Har dock svårt att se det negativa i det.

Edit: Too late + kolla in denna

Edit2: Det har ju funnits Dual position air ett bra tag, som ger samma effekt. Skillnaden här är väl att systemet är självbalancerande mellan positiv och negativ.

Senast ändrad:
Bra video Shrue!
Dual position är inte riktigt samma sak. Snarare flyttar man var i slaget man tryckutjämnar pos/neg kamrarna. När man slår om DPA-switchen stänger man en luftkanal och öppnar en annan längre upp i slaget. Men visst, negativ-kammaren ökar i volym, men samtidigt flyttar dock man sag-punkten (30 mm i Pike DPA).

Dual air är det väl som gör samma sak, inte dual position air som ändrar slaglängd. Dual air verkar ha försvunnit.

Nya Lyrik har ju större negativ fjäder än Pike vad jag förstår, för att öka känslighet för småsten. Kanske passar det bättre på längre gafflar för utförsåka än halvlånga för stigtrampande? Min Revelation dual air blir I alla fall något mindre trampeffektiv om jag pumpar upp den negativa kammaren.

happymtb.fr sa:
Octagon sa:
happymtb.fr sa:
Jag använde Fox 32 SKF packboxar på min rev och behövde plötsligt mer rebound och kompression! :)
Vad tror du om Skf eller RB packboxar plus en Splug till min Rev 29" RCT3 20maxle? Är det pengar i sjön som jag hellre borde lägga på en Yari/Pike/Lyrik när jag ändå håller på? Upplever Rev som rätt kass, träig på småskravel och slår igenom så fort man får upp lite fart. Kompression har massa klick, men först händer inget, sen händer inget, sen finns typ 3 klick när det blir lite bättre och sen är den för hård, dock fortfarande genomslag om man kör på lite, känns som att den packar ihop, trots att returen är lågt ställd. Större drop funkar, men över stenkistor och brakebumps får man hålla i sig. (Vid närmare eftertanke kanske Rev aldrig var tänkt för stigar med brakebumps...)

Senast ändrad:
Octagon sa:
Dual air är det väl som gör samma sak, inte dual position air som ändrar slaglängd. Dual air verkar ha försvunnit.

Nya Lyrik har ju större negativ fjäder än Pike vad jag förstår, för att öka känslighet för småsten. Kanske passar det bättre på längre gafflar för utförsåka än halvlånga för stigtrampande? Min Revelation dual air blir I alla fall något mindre trampeffektiv om jag pumpar upp den negativa kammaren.
Den negativa kamaren skall göra så att gafflen blir mera känslig över småsten men om man har lika mycket tryck i bägge kammarna så blir det skit gafflen klappar igenom i mitten läget och blir helt okänslig känns mera som man har en stumgaffel.
Jag har testat dualair över armtjocka rötter och gafflen är inte bra har gjort samma test med Mattoc och den bara glider över utan problem.

sdx sa:
Octagon sa:
... .
...
Jag har testat dualair över armtjocka rötter och gafflen är inte bra har gjort samma test med Mattoc och den bara glider över utan problem.
Ha ha, ja bra är den inte. Det jag menade var att det är med "Dual Air" som RS försökt åstadkomma variabel negativ fjäder, inte "Dual position air" som skrevs ovan. R-P skrev samma sak, jag råkade bli 2:a på bollen. Uppenbarligen tyckte inte RS heller att det funkade så bra, det är väl därför den slutat tillverkas. Jag har svårt att få det att funka bra.

Senast ändrad:
Dual air är förmodligen för svår att ställa in rätt för genomsnitt användaren plus att det väger något mer och har ofta problem med luft som läcker från det positiva till det negativa kammaren (solo air har inte det problemet eftersom trycket jämnar ut sig varje gång kolven passerar förbi utjämningspunkten). Det finns kanske fler anledningar till varför det försvann....

Octagon, du verkar köra på gränsen av vad din gaffel klarar i styvhet. Luftfjäder och hydraulik kan förbättras men inte styvheten! Speciellt med tanke på att du kör 29a
Jag skulle satsa på en Yari och eventuellt optimera den hos novyparts som jag skrev i ett annat tråd om du fortfarande har invändningar mot standardutförandet

happymtb.fr sa:
Dual air är förmodligen för svår att ställa in rätt för genomsnitt användaren plus att det väger något mer och har ofta problem med luft som läcker från det positiva till det negativa kammaren (solo air har inte det problemet eftersom trycket jämnar ut sig varje gång kolven passerar förbi utjämningspunkten). Det finns kanske fler anledningar till varför det försvann....

Octagon, du verkar köra på gränsen av vad din gaffel klarar i styvhet. Luftfjäder och hydraulik kan förbättras men inte styvheten! Speciellt med tanke på att du kör 29a
Jag skulle satsa på en Yari och eventuellt optimera den hos novyparts som jag skrev i ett annat tråd om du fortfarande har invändningar mot standardutförandet

+1
Min sambo hade en Reba dual air på sin förra hoj, rätt inställd var det en av de bästa luftgafflarna jag känt på. Men det krävdes ju lite tänka och lite fippel för att få den bra.

happymtb.fr sa:

Jag tycker att dual air är ganska enkel att ställa in, speciellt för att ställa in trampeffektivitet kontra rotmatte-fjädringen, dvs progressivitet precis i början av slaget. Däremot uppnår jag inte riktigt det jag vill ha speciellt inte i bottenläget, skulle behöva en volymreducerare också i kombination. Plus att dämparen är mindre bra, men det är ju inte fjäderns fel.

Skulle varit bra om man sett en enda recension av Splugen mer än lovord på Novys egen sida, antar att såna finns på diverse franska forum? Lite knapphändigt beskrivet på Novyparts sida vad det egentligen är för något.

Tillbaka
Topp