Jag behöver nya kompakt-klingor. Vilka är bra?

Spacekitty

Aktiv medlem
Har nu Praxis Work som följde med P2M-vevarna. Men jag är inte helt nöjd med kedjelyften på dom, när jag växlar från liten till stor klinga, det blir ofta missar.

Inte ett svar på frågan men om man vill få fart i växeln fram så är tätare än 34/50 en lisa (36/48 som exempel).

Bor du i Sverige så är väl 50/36 eller 52/38 bättre val än 50/34. 34:an är ju snudd på oanvändbar på Svenska vägar och lägre än 50 är onödigt om man är i någotsånär form, att rulla i 50:19 eller högre känns väl normalt?

Jag kommer prova TA Specialites Syrius 52/38 när jag får kulor över till att köpa nya ringar. Gillar inte 52/36 annat än i Alperna, och då är det ju lätt att byta för just dom tillfällena.

Ja alltså det är märken/modeller som jag vill veta vilka som är bra. Inte själva antalet tänder, det ska vara vanliga 34/50 (BCD110)

Intressant! Jag hade ett tag Praxis-klingor innan jag bytte vevparti och tyckte de växlade riktigt bra, långt bättre än tex de Stronglight jag hade innan.

+1 på emilh, men är det inte tillfredsställande för rymdkatten kan jag tänka mig byte mot ett par SRAM Red klingor 50/34.

Jag litar på er två. Men konstigt är det. Kanske nåt tillverkningsfel på mina. Ska jag ge Praxis en chans till och köpa en uppsättning nya? Jag valde dom från början just för att jag läst att dom skulle fungera bra med Di2, dom andra som P2M också sålde skulle vara sämre.

Sätter jag tillbaka mina Ultegra-vevar/klingor så blir det änglasång och fin växling var gång, men då blir det ju å andra sidan inget effektmätande.

Fråga kolon - det är inte så enkelt att de inte är rätt orienterade mot varandra? En triangel som ska matcha på stora och lilla.

Jo det ser ut att vara rätt på den punkten. Får beställa nya och hoppas det blir bättre den här gången.
Ska bara krama ur det sista ur dom gamla på trainern nu under vintern.

30648226694_138f5825ce.jpg

Eller så är kedjan helt slut och allt är grisigt.
Byt kedjan och håll rent så kommer det fungera bättre.

Vill du ha grymma växlingar på klingor är wickwerks hur bra som helst!

Jag har redan fått hem ny kedja och kassett som åker på när jag har nya klingor också, då blir det rent och fint igen, kommer inte lägga ner tid på rengöring nu. Växlingen fram var problematisk redan när klingor och kedja var nya förra gången jag bytte.

lyftnitarna ser ut att vara klena eller slitna. kan ersättas
med något bättre som sticker ut en aning mer. jag har satt dit egna lyftnitar på en storklinga som saknade det. eller nitar; gängade i sättskruvar, undvek att gänga fullt så att man fick dom att sitta kvar efter att man skruvat i dom lagom. funkat fint.

Osymetric 52/38 bcd110. Jag är jätte nöjd med dom. Passa på att prova något nytt.

Provade först rotor men fastnade för osymetric.

Lycka till!!

Spacekitty sa:
Jag har redan fått hem ny kedja och kassett som åker på när jag har nya klingor också, då blir det rent och fint igen, kommer inte lägga ner tid på rengöring nu. Växlingen fram var problematisk redan när klingor och kedja var nya förra gången jag bytte.

Låter ev som en liten vinkeljustering på framväxel(e)n skulle kunna vara boven om det nu inte ens funkade OK med nya PraxisRosk-klingor & ren kedja. Men samtidigt, så tycker du det funkar fint med Ultregravevarna - skumt...

Iom att det som visas i bild är bakom vevarmen är det knappast en lyftnit, det är istället baksidan på den nit som hindrar kedjan från att våldas in mellan vevarm och spindel om man tappar kedjan utanför storklingan.

Jag skulle tippa på att det är nåt av dessa problem:
1. Dåligt justerad framväxel
2. Dålig teknik vid växling i fram
3. Stort gap 50/34 ger dålig växling generellt (som blir värre av 1 eller 2 )
4. Dåliga klingor

Iom att Praxis är erkännt bra så måste det vara nåt av 1-3 om det varit så sedan klingorna var nya. Att tipsa om tätare klingor tycker jag inte är dumt med tanke på att du redan har klingor av bättre sort.

AaRoN sa:
Henrik_E sa:
NickPick sa:
AaRoN sa:
Osymetric 52/38 bcd110. Jag är jätte nöjd med dom. Passa på att prova något nytt.
Provade först rotor men fastnade för osymetric.
Lycka till!!
Växlar ovala klingor lika bra som traditionella?
Nej.
Det kanske de inte gör, men jag upplever inte att de växlar dåligt.
Alla tvådelade framväxel som inte har idiotstort spann (34-50 är +50% - 39-53 är +35%) eller är feljusterade växlar bra.

Kurets sa:
Bor du i Sverige så är väl 50/36 eller 52/38 bättre val än 50/34. 34:an är ju snudd på oanvändbar på Svenska vägar och lägre än 50 är onödigt om man är i någotsånär form, att rulla i 50:19 eller högre känns väl normalt?

Jag tycker att 34 är rätt bra att ha uppför söderåsen och huarödsvägen, Skåne är inte helt platt.

Spacekitty sa:
Kurets sa:

Jag tycker att 34 är rätt bra att ha uppför söderåsen och huarödsvägen, Skåne är inte helt platt.

Det finns dessutom ganska många olika former att utöva sin cykling och detta spelar in när man väljer utrustning.
Bara för att man KAN komma upp alla backar i Sverige med en 39T så är det inte samma sak som att det är den bästa lösningen.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med goda råd om klingor, det är väldigt sällan jag skiftar mellan dem. Köpenhamn är plattare än Skåne...

Ännu en fråga: När du bytt klingor, var det med samma vevar ?

FWIW: Min bättre hälft kör med Praxis Works 46/36 (med 11-25) och verkar mycket nöjd, både på att det blir mer mitten på kassetten i marschfart på stora men också att lilla är tillräckligt liten (det är ju typ 6% större jmfr med 34T).

Det jag provat är Ultegra vevar med Ultegra klingor, som satt på cykeln när jag köpte den och Rotor vevar med Praxis klingor. Ultegraklingorna går (väl) inte att ta av och flytta till något annat (tror jag nästan bestämt).

Men nu har jag beställt Praxis 46/36 och det får blir 11-28 baktill tills det dåliga benet är i lite bättre form.

Right. Det kan ju vara så att med RotoR-vevarna så hamnar båda klingorna lite längre ut och framväxeln skulle behöva en liten ändlägesjustering. Har inte så bra koll på hur Di2 funkar där.

Hoppas du blir nöjd med valet ?

Jag har kört justering både med ändlägesskruvarna och elektriskt, punkt för punkt enligt "Dealers manual". Det här blir kalasbra.

NLC sa:
Låter ev som en liten vinkeljustering på framväxel(e)n skulle kunna vara boven om det nu inte ens funkade OK med nya PraxisRosk-klingor & ren kedja. Men samtidigt, så tycker du det funkar fint med Ultregravevarna - skumt...

Glömde bort att svara på detta. Jag justerade vinkeln lite extra noga när jag bytte till 36/46, dom var nämligen också svårväxlade, sen blev det hur hur bra som helst. Men nu är jag så nöjd med mina 36/46 att jag inte orkar prova med gamla 34/50, dom är sparade att ha i nödfall.

Härligt att höra, 46/36 är åas en väldig trevlig kombo om man inte har behov av att tävla LVG

för min del tävlar jag inte med landsvägshoj, men det är en stor glädje bara att ratta en villig häst.

för övrigt trivs jag bra med 61/46 i framklingor, med 13 som minsta drev bak, skall dock kompletteras med en 36-klinga, av inget särskilt skäl, kör ändå nästan alltid på stora. cykeln går lätt och smidigt även på högsta växeln, inte alls som en motvillig 53/11, vilket råkar vara nästan exakt samma utväxling. inte för att den används så ofta, men för nerförsbacke är den bra, särskilt i spridd klunga när man ligger bakom och vill undvika att trötta ut sig med hyperkadens.

vi är alla olika. kul att ts blivit nöjd! men han kommer eventuellt snart att slita ut sina minsta klingor. bra att dom finns att köpa lösa.

Hur bedömer du att slitaget kommer att se ut på det viset? Årets utomhuscykling med mestadels motvind och grus, endast två 200km breveter, ser ut såhär.

33694645603_418d8501bb_z.jpg

Spacekitty, det beror väl på vilken kadens man kör på.

jag är lågkadensare, på plan asfalt ensam utan vind ligger jag gärna på 85-90 i utväxling. alltså 13-14 med 46 kugg. då blir det mycket åka på mindre drev än så om man kör i klunga. och motsvarande slitage av dessa delikata små metallbitar.

detta gäller ju inte dig, du är nöjd med 46 och måste få vara det. när jag köpte min hoj hade den 50/13 som högsta, räckte definitivt inte till för den åkning jag gör. skulle nog klara mig med en 57a, men hade också en 61 liggande. den är kul:)

diagrammet ovan är intressant, men för lite svårtytt, bitarna kommer inte i utväxlingsordning? men stor användning backväxlar är det. själv använder jag huvudsakligen växlar över 70, vill gärna ha dessa tätt, skulle egentligen klara mig med ett par stycken under det. under 45 motsvarande ettan på en gammal treväxlad är det ytterst sällan jag längtar efter.

om man inte bonkar eller ska upp för dundret.

Tillbaka
Topp