Konkurrenskraftiga XC-/stigcyklar med bäst geometri för tjejer?

floors

Aktiv medlem
En kompis letar ny hoj och för män på runt 185 cm finns det inga hinder men för en tjej på runt 160 cm är det inte lika lätt att hitta bra och snabba cyklar som funkar lika bra i Hellas som att köra långlopp. Vad är era bästa tips på butikshyllan och från nätet? Pris 35k + - 5 000.

Giants dam segment borde du kunna shopa genom Velotek i uppsala. Sen har ju Specialized oxå damspecifika modeller, troligtvis hos/genom alla åf.

Oftast är det ju typ bara annan sadel, handtag och färgschema så är det inte bara att kolla eftef något med lagom standover i första hand?

Om jag får säga mitt så hade jag tittat på dessa modeller:

Liv Hali 1 en trail hoj för 37000:-
Giants damspecifika märke

Juliana Roubin en Enduro hej för 4600$
Santa Cruz damspecifika märke och en cykel jag ägt om jag hade varit tjej!!

Sen har du en mer budget variant
Canyon Spectral WMN al 8.0 ex en trail hoj för 32300:-
En relativt billig cykel med srams eagle!

Här har du lite att gotta dig i!! ?

Kolla standover som sagt.

Vad är en trailcykel är väl också en befogad fråga?

När vi köpte Bird till min sambo som är 163 lång gick vi faktiskt upp från XS till S efter att ha frågat och provat lite. Så det finns små cyklar för små personer som inte offrar något i geometrin. Deras 120mm kanske kan vara något? Med reservation för att jag inte detaljstuderat geometrin på den.

Fokus bör ligga på en modern XC-raket so to speak. Jag har själv yrat om nya Kona Hei Hei DL, men det är bara för att jag har en hang up på Kona och egentligen ingen aning mera än det som jag har läst i tester.

Det där med könsspecifika ramar är ju en spännande fråga. Ett tag så var det tal om att skelettet på kvinnor och män hade något olika proportioner i benlängd m.m. och därför var det nödvändigt att bygga cyklar med annorlunda geometri och nu verkar pendeln slå åt andra hållet och tillverkarna börjar därmed i rask takt överge den tesen och istället lanserar de idén om att det enda rätta är att tillverka mindre storlekar. Någon som har någon initierad teori om detta? Jag menar, har skeletten ändrats nu igen, eller var det feltänkt från början eller är det bara krasst så att det var svårt att få stordriftsekonomi i olika rambyggen och att marknadsteamen därför bestämt sig för att sälja idén om att det var feltänkt från början? Jag har ingen koll, men det är lite märkligt att det som var sanning om kroppens geometri för något år sedan nu inte gäller.

Det som jag också funderar på är ju hur stora möjligheter det finns att efteranpassa ramarna för kvinnor (eftersom ramarna i de flesta fall tar utgångspunkt i manliga proportioner och en normallängd runt 180 - 185) om vi utgår från att kvinnor har kortare reach, samtidigt som cyklarna blir längre och styrstammarna kortare redan från fabrik. Finns det verkligen så mycket att jobba med sett till styrstammar om fabrikshojens stam börjar på 50 mm?. Eller omvänt; finns det fördelar att tänka tvärtom och byta till längre stammar? Jag är ingen ingenjör så jag bara killgissar lite, men om någon har någon bra idé om det här med könsspecifika ramgeometrier och varför det ser ut som det gör så vore det spännande att få höra mera om det. Så popcornpåsen öppnad - unleash the snille!

Senast ändrad:
Det var feltänkt från början. Skillnaderna mellan individer är tillräckliga för att ingen ska ha någon större glädje av en minimal anpassning till någon sorts genomsnittsperson.

Så att bara göra fler storlekar tycker jag är helrätt. Det har alla glädje av.

Aofie Glass förklarar en hel del trender inom "tjej-gemetri" i denna tre veckor gamla video, värd att se! Plus, hon recensionserar Liv Hali ?

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Det var feltänkt från början. Skillnaderna mellan individer är tillräckliga för att ingen ska ha någon större glädje av en minimal anpassning till någon sorts genomsnittsperson.

+1
Det där inlägget borde komma upp automatiskt varje gång någon skriver "damspecifik" eller liknande
Som jämförelse, vem är på forumet skulle känna sig tilltalad av tex en "sadel, optimerad för män", eller en "manlig färgsättning"

Rattnalle sa:

+1
Damer har i genomsnitt eventuellt lite längre ben och kortare överkropp än herrar i samma längd, men spridningen mellan individer är stor nog att det fördelningarna överlappar mycket mer än spridningen i genomsnitt.

Tänk att du tar alla cyklar i Treks katalog, lägger ihop priserna och räknar ut genomsnittet. Då har du i någon mening priset på en genomsnittlig Trek. Sen gör du samma övning med Scott. Med allra största sannolikhet kommer inte de två genomsnitten vara lika, mao är antingen den genomsnittliga Treken eller den genomsnittliga Scotten dyrare. Det säger inte så mycket, du kan köpa både Trek och Scott för 15000kr eller 85000kr, och de flesta är nog överens om att varken det ena eller det andra märket är dyrare.

Genomsnitt är farliga. I genomsnitt har människan en testikel...

Köp en cykel du trivs med i rätt storlek, gissningsvis S.

marran sa:
Genomsnitt är farliga. I genomsnitt har människan en testikel...
Icke att förglömma en äggstock var också.

Vad gäller standover så tror jag sambons Bird ligger precis över 70. Högre hade inte varit bekvämt, det är dåligt med marginal som det är för henne att stå över den om underlaget inte är plant. Visst, så jäkla ofta står man kanske inte gränsle över ramen men jag hade inte velat ha en där det inte går..

Jag vill för det första säga att frågan inte är min, utan det är en kompis till mig och som letar cykel och för det andra så var jag mera nyfiken på företeelsen om varför det satsades så brett på könsspecifik konstruktion från första början; om det verkligen fanns forskning på att kroppsgeometrin ser annorlunda ut ur ett cykelperspektiv för kvinnor och män? Påståendet att kvinnor och mäns bäcken skiljer sig åt är nog de flesta överens om, och är tämligen vederlagt, men påståendet om att även den övriga geometrin skulle skilja sig åt (så som många tillverkare var övertygade om till för bara något år sedan) borde ju även det ha haft sin källa, eller sadlade tillverkarna bara om baserat på en hörsägen? Det är alltså den frågan som jag är nyfiken på, hur kom de från första början på idén om att geometrin var olika? Det hade ju varit lättare att teoritisera kring andra mer uppenbara anledningar; som att den genomsnittsliga mannen och kvinnan har en någorlunda annorlunda tyngdpunkt och att det skulle påverka designen av cyklar, eller att muskelmassan skiljer sig åt osv osv.

Den andra delen som är intressant, är om det finns en diskrepans mellan vilka cykelmodeller som uppskattas av elitsatsande kvinnor och män och som är oberoende av missvisande faktorer som sponsring etc, vore ju också intressant att få siffror på eller om det inte finns någon skillnad?

Senast ändrad:
marran sa:
Ubu sa:
Rattnalle sa:
Det var feltänkt från början. Skillnaderna mellan individer är tillräckliga för att ingen ska ha någon större glädje av en minimal anpassning till någon sorts genomsnittsperson. Så att bara göra fler storlekar tycker jag är helrätt. Det har alla glädje av.
+1
Det där inlägget borde komma upp automatiskt varje gång någon skriver "damspecifik" eller liknande
+1
Damer har i genomsnitt eventuellt lite längre ben och kortare överkropp än herrar i samma längd, men spridningen mellan individer är stor nog att det fördelningarna överlappar mycket mer än spridningen i genomsnitt.

Makten sa:
...geometrierna är inte "tjejspecifika", vilket är vettigt, för varför skulle det behövas annorlunda geometri för tjejer?

+1
Jag ser det bara som marketing, ett försök av tillverkarna att fylla ett behov skapat av dem själva eller någon konkurrent, och därmed sälja mer och få en större del av kakan. Om tjejer vill ha tjejigare färger eller former på ramar/cyklar av estetiska skäl är det väl ok att tillhandahålla sådana produkter, men det har mycket lite med geometri att göra.

Inte ett tjejspecifikt tips, men jag håller med många andra här att det inte är ett jättebehov med tjejspecifik cykel. Sadeln osv kan man alltid byta till nåt som passar. Många tillverkare har det så trist att motsvarande modell i tjejcykel är rätt mycket sämre specad trots samma namn..
Nu skulle jag inte skriva om det utan tipsa om en trevlig cykel.

Frun och jag har var sin Cannondale Habit. En Habit Carbon SE Kan jag rekommendera.

Varför det var så många som satsade på det är väl inte konstigt. Om man inte har superkoll och som tjej ska köpa cykel så är det klart att det känns rimligt att köpa en tjejspecifik. Dessutom är det ju skillnad på herr- och damramar på vanliga cyklar, det cementerar antagligen det hela ännu mer.

Och om man som cykeltillverkare då inte har en dammodell att erbjuda så tappar man antagligen den affären.

Sadel är det enda vi brukar byta på min frus cyklar. Försök få med det bytet i själva dealen, bra sadlar brukar kosta en slant.

Senaste "damcykeln" i stallet (reflexerna är borta nu):
32657763326_28c67cf90f_k.jpg

Eh, jag har hojat ett fåtal ggr i Hellas och XC-raket optimerat för Cykelvasan känns väl inte alls som rätt typ där? Jag har en av varje (för att jag började med HT så den cyklar jag lopp med).

@nikasp: Sant för de flesta - mer åt AM/Trail-hållet är kanske en bättre kompromiss om man inte söker det lite extra tekniska och fysiska i att cykla XC-hoj i Hellas, eller är fokuserad på XC-race. Men moderna XC-ish hojar som Kona Hei Hei fulldämpade (kan inte alla varianter) är väl en hygglig mellanväg.

Jag kan förstå behovet av att ha cyklar med "tjejdelar" på från början. Alla är inte som jag och tycker att det är ok att byta sadel å styre på en helt ny cykel. Speciellt i instegssegmentet tror jag många uppskattar att inte behöva byta något direkt.

Istället tycker jag att fler tillverkare borde speca både en "kill"- och en "tjej"-sadel/styre från början och skicka ut till återförsäljare som sedan kan låta kunden välja den de vill ha direkt i butik.

Ett förtydligande.

Personen som letar hoj bor precis bredvid Sicklaskiftet så att Hellas ligger i kravspecen är inget konstigt eftersom det är hemmaplan , men hennes önskan är att köra snabba XC-lopp varför det är huvudprioritet trots att hon bor bredvid Sveriges trailmecka. Hon har cyklat mtb i alla fall sju år så hon är ingen nybörjare. Trail-/Endurohojar är alltså inte modellen men om det är cyklar som inte ger allergiska utslag i kontakt med Hellas så är det ingen dålig sak.

Just nu kollar hon på Specialized Era (men Storlek small verkar vara slut på väldigt många ställen där den kan testköras, för det är också viktigt att hon kan prova den.) och Scott Spark 720. Där står vi nu.

pennan sa:
Scott spark dög ju att vinna os på av Jenny så...

Absolut. Har inte stenkoll på om hon har letat efter testexemplar på den i rätt storlek. Tänkte bara höra om det finns utmanare i samma prisklass eftersom sparken ju är ganska dyr sett till komponenter.

Tillbaka
Topp