Jag vill för det första säga att frågan inte är min, utan det är en kompis till mig och som letar cykel och för det andra så var jag mera nyfiken på företeelsen om varför det satsades så brett på könsspecifik konstruktion från första början; om det verkligen fanns forskning på att kroppsgeometrin ser annorlunda ut ur ett cykelperspektiv för kvinnor och män? Påståendet att kvinnor och mäns bäcken skiljer sig åt är nog de flesta överens om, och är tämligen vederlagt, men påståendet om att även den övriga geometrin skulle skilja sig åt (så som många tillverkare var övertygade om till för bara något år sedan) borde ju även det ha haft sin källa, eller sadlade tillverkarna bara om baserat på en hörsägen? Det är alltså den frågan som jag är nyfiken på, hur kom de från första början på idén om att geometrin var olika? Det hade ju varit lättare att teoritisera kring andra mer uppenbara anledningar; som att den genomsnittsliga mannen och kvinnan har en någorlunda annorlunda tyngdpunkt och att det skulle påverka designen av cyklar, eller att muskelmassan skiljer sig åt osv osv.
Den andra delen som är intressant, är om det finns en diskrepans mellan vilka cykelmodeller som uppskattas av elitsatsande kvinnor och män och som är oberoende av missvisande faktorer som sponsring etc, vore ju också intressant att få siffror på eller om det inte finns någon skillnad?