[Notis] ShockWiz – hjälp till rätt dämparinställning.

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
shockwiz-pike.jpg

Svårt att få till inställningen på gaffel och dämpare? Shockwiz kan vara lösningen.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27688

Senast ändrad:
Jag har en sån, kan bekräfta att det hjälper en hel del. man kan känna efter, man kan också mäta och få konkreta resultat.

Just att den använder trycket, som ändrar sig med temperaturen, känns lite si och så.
Det hade känts bättre om den mätte förflyttningen.

Fältprästen sa:
Just att den använder trycket, som ändrar sig med temperaturen, känns lite si och så.
Den klarar nog att filtrera sånt. Om det ens är mätbart.

Tycker det känns som en rätt smart makapär för hobbylabbande.

Fältprästen sa:

Om du ser till att hålla dämparen vid tänkt arbetstemperatur genom hela kalibreringen så är det inget problem.
Det är ju också så att även förflyttningen kommer påverkas av temperaturen då även den är beroende av trycket i dämparen.

En sån här mackapär tror jag är perfekt för att hitta en bra balans mellan alla inställningsparametrar. Men 4000 känns lite väl saftigt. Det vore kanon om det gick att hyr en sån här hos LBS:en för en dag till en rimlig peng. Hint hint, Velotek...

Fältprästen sa:

Men även fjädring och dämpning ändrar sig med temperaturen, så lösningen är att köra en serie mätningar vid olika temperaturer o spara för framtida bruk.

Men hörrni alla dämparrunkare... visst borde det funka tjuna FOX-dämpare med denna mojäng? Alltså helt vanliga och inte Talas och DRCV och andra avarter.

Stalle

Jag utgår från att Henrik83 redan har en på ingång som en del i kampen om Kristin så jag ser fram emot att få testa den :)
Tycker returen är svårast att få till, har inte detaljläst men utgår att denna mojäng mäter detta om dämparen packar ihop och ger info om vad man ska ändra?

Klart användbart för att få till en hygglig baseline, precis som s säger vore det grymt att ha för en lbs att hyra ut. I den perfekta världen skulle man få låna en för en tur när man köpt ny cykel.

marran sa:
Klart användbart för att få till en hygglig baseline, precis som s säger vore det grymt att ha för en lbs att hyra ut. I den perfekta världen skulle man få låna en för en tur när man köpt ny cykel.

I en perfekt värld är grejerna så lätta att ställa in att man inte behöver en manick.

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
I en perfekt värld är grejerna så lätta att ställa in att man inte behöver en manick.

I en perfekt värld har man en personlig dämpartekniker.

Fast det har jag och mitt liv är rätt långt från perfekt.

Tänkte köpa manicken, kostar bara som två styre men borde ge bättre fartökning per krona.

Raggamuffin sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Tänkte köpa manicken, kostar bara som två styre men borde ge bättre fartökning per krona.

Perfekt, då kan jag låna den :D

s sa:
En sån här mackapär tror jag är perfekt för att hitta en bra balans mellan alla inställningsparametrar. Men 4000 känns lite väl saftigt. Det vore kanon om det gick att hyr en sån här hos LBS:en för en dag till en rimlig peng. Hint hint, Velotek...

+1 alt den lokala cykelklubben. Hint hint, CFBC...
BTW har jag för mig att någon Sthlm's Happy'it använt den konkurrerande manicken med någon typ av fjäderbelastade vajer som mäter rörelsen istället för lufttrycket, den idéen låter mera universell...

EDIT: Kom på att den alternativa manicken/systemet heter: http://www.sussmybike.com/
Och går att förbeställa för 169£+frakt :) https://www.indiegogo.com/projects/sussmybike-suspension-set-up-tool#/

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:

Grejerna är lätta att ställa in, det är i allmänhet bara att vrida på några rattar. Men många är i likhet med mig alldeles för okänsliga för att få till det.
Det vore intressant med ett test där ett gäng kompetenta cyklister provade Shockwizzen o jämförde med sina egna favvoinställningar.

Luthman Photography sa:
Raggamuffin sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Vad har du för styren?

Lite olika, fast bara ett i taget.

C-dale sa:
Luthman Photography sa:

Grejerna är lätta att ställa in, det är i allmänhet bara att vrida på några rattar. Men många är i likhet med mig alldeles för okänsliga för att få till det.
Det vore intressant med ett test där ett gäng kompetenta cyklister provade Shockwizzen o jämförde med sina egna favvoinställningar.

Nejnej, det finns minst tre saker att justera på min gaffel. Jag vill ha en gaffel med en knapp, när jag trycker på knappen blir gaffeln justerad som jag vill.

Luthman Photography sa:
Jag vill ha en gaffel med en knapp, när jag trycker på knappen blir gaffeln justerad som jag vill.

Jag vill ha en gaffel med en app. Så ska jag kunna välja hur jag ska köra. Typ "svinsnabbt race" eller "tjockisrunda med hunden" och så blir den asbra.

s sa:
Det vore kanon om det gick att hyr en sån här hos LBS:en för en dag till en rimlig peng. Hint hint, Velotek...

Såg på Veloteks FB att den var beställd och de inväntade leverans :)
Ingen närmare info om ev. uthyrning...

/Johan

H. sa:
Luthman Photography sa:
Jag vill ha en gaffel med en knapp, när jag trycker på knappen blir gaffeln justerad som jag vill.

Jag vill ha en gaffel med en app. Så ska jag kunna välja hur jag ska köra. Typ "svinsnabbt race" eller "tjockisrunda med hunden" och så blir den asbra.

Inga jävla appar, wajfaj och blutuf blir ingen lycklig av. Nej, ge mig en knapp! Eller ännu hellre, en spak!

Jag har använt den på en lefty och den levererade som utlovat, för rekommenderat utpris så är det sällan det är värt det men som uthyrningsdetalj så är den väldigt prisvärd.
Dusty Dynamics som utvecklade den innan SRAM köpte den har haft en lång startsträcka och jag tycker slutresultatet var bra. Appen är bra, man kan få till en bra baseline på nästan vilken dämpare som helst. Det passar ju bra när jag fulmoddat dit en CC på en RM Altitude.

Med en sådan Shockwiz så krävs det inte en lång runda för att få till alla inställningar till 80% rätt. Därefter justerar man ju till smak och tycke.

Fältprästen sa:
TK sa:
Fältprästen sa:
Kör med nitrogen så är problemet löst!
Så du menar att om man tillför energi till kvävgasen så påverkas den inte?
Mitt inlägg kan du skriva av som ironi med hänvisning till den vilda diskussion som pågick i en annan tråd. Som svar på din fråga så blir ca 2/3 av energin värme resten lagras i gasen (fjäderkraft).

larsaw sa:
s sa:

BTW har jag för mig att någon Sthlm's Happy'it använt den konkurrerande manicken med någon typ av fjäderbelastade vajer som mäter rörelsen istället för lufttrycket, den idéen låter mera universell...

EDIT: Kom på att den alternativa manicken/systemet heter: http://www.sussmybike.com/
Och går att förbeställa för 169£+frakt :) https://www.indiegogo.com/projects/sussmybike-suspension-set-up-tool#/

Jag skull inte bli förvånad om det sitter några små gyron i Shokwiz som ger dem info om rörelsen.

Då borde den inte fungera på en Lefty eller andra uppåner-gafflar, vilket Kid1000 gett förstahandsinfo om att den gör. Och det dessutom finns en version för.

AAverdal sa:
larsaw sa:
s sa:

Jag skull inte bli förvånad om det sitter några små gyron i Shokwiz som ger dem info om rörelsen.

C-dale sa:
Luthman Photography sa:

Varför inte ett gäng inkompetenta också?

Artikel/testupplägg för Happy? Låt några gaffelgurus, och några gaffelnoobs testa och utvärdera.

s sa:
Om du ser till att hålla dämparen vid tänkt arbetstemperatur genom hela kalibreringen så är det inget problem.
Det är ju också så att även förflyttningen kommer påverkas av temperaturen då även den är beroende av trycket i dämparen.
Vet ej hur och varför man kalibrerar denna enhet. Om du med arbetstemperatur menar den som genereras inuti dämparen som håller jag nog med. Men det förutsätter kanske ungefär likadant underlag hela tiden.
Vad du menar i den sista meningen är jag inte riktigt klar över. Det är ju förflyttningen (och derivator därav) som man vill åt, oavsett vad som händer inuti dämparen. Trycket däremot kommer att ändra sig beroende på hur hårt dämparen arbetar + ANNAT (yttertemp, avkylning mm).
Men det är väl kanske som H skrev att man kan filtrera bort delar av det.
Enheten är säkert tillräcklig noggrann för hobbybruk och en grundinställning i alla fall.
Men som du skriver känns priset lite i överkant för en tryckmätare med lite lullull.

Senast ändrad:
Sensorn borde kunna känna när dämparen är helt "uppe", eftersom tryckderivatan då blir noll under en period. Det statiska trycket vid den tiden borde kunna användas för att kompensera eventuell temperaturpåverkan.

fhloston sa:
C-dale sa:
Luthman Photography sa:

Varför inte ett gäng inkompetenta också?

Artikel/testupplägg för Happy? Låt några gaffelgurus, och några gaffelnoobs testa och utvärdera.

Jag utgår från att de inkompetenta har skruvat åt helvete och får en förbättring. Men hur bra? Ger Shockwiz en lika bra eller t.o.m. bättre inställning än vad de kompetenta kan åstadkomma?

Vad finns det annars för alternativ för att få hjälp med inställningar? Diskuterade det tidigare med en annan happyit, vi undrade båda om det finns nån som har "lektioner" i hur man ska tänka och komma med förslag på inställningar? Typ som dh teamen osv har under försäsongen för att få en basetune att utgå ifrån.

mikipedia_ sa:
Vad finns det annars för alternativ för att få hjälp med inställningar? Diskuterade det tidigare med en annan happyit, vi undrade båda om det finns nån som har "lektioner" i hur man ska tänka och komma med förslag på inställningar? Typ som dh teamen osv har under försäsongen för att få en basetune att utgå ifrån.

Kör utför här och sedan berätta vad som känns fel; "För mycket stenar och rötter på skrå, stora hopp och brant."

Tillbaka
Topp