E-mtb

E-mtb
emmer sa:
Lejon sa:
emmer sa:
För att förtydliga så finns det bara olika typer av motorfordon på vägen (transportstyrelsen) och inte i terrängen (naturvårdsverket).
OrjanX sa:
Ja. Den har en motor. Det är ett motorfordon.
Sahl sa:
Så är detta att betrakta som ett motorfordon eller en moped klass II?
Vilket med en så strikt tolkning alltså innebär att man inte ens får cykla med sin på vägen lagliga elcykel i minsta lilla terräng utom för sådan avsedd bana (crossbana eller endurospår) - spelar inte ens någon roll om man äger marken om jag fattar rätt (förutom tomt och inhägnat område kanske?). Motorfordonstrafik i naturen är generellt förbjuden.
Som markägare får man bruka sin mark med de verktyg man behöver.

Ok, mitt sista inlägg i en meningslös diskussion: om du när du skrev "som markägare får man bruka sin mark med de verktyg man behöver" alltså menade att man får brukscykla med elcykel istället för att nyttja ett mer realistiskt skogsbruksfordon som en traktor eller fyrhjuling håller ditt resonemang, men det känns som ett rätt löjligt och teoretiskt resonemang (i en iofs redan löjlig och teoretisk diskussion).
Klart att det var det du menade - vad dum jag var som inte fattade det!

E-mtb
emmer sa:
daikai1 sa:
emmer sa:
Lejon sa:
emmer sa:
För att förtydliga så finns det bara olika typer av motorfordon på vägen (transportstyrelsen) och inte i terrängen (naturvårdsverket).
OrjanX sa:
Ja. Den har en motor. Det är ett motorfordon.
Sahl sa:
Så är detta att betrakta som ett motorfordon eller en moped klass II?
Vilket med en så strikt tolkning alltså innebär att man inte ens får cykla med sin på vägen lagliga elcykel i minsta lilla terräng utom för sådan avsedd bana (crossbana eller endurospår) - spelar inte ens någon roll om man äger marken om jag fattar rätt (förutom tomt och inhägnat område kanske?). Motorfordonstrafik i naturen är generellt förbjuden.
Som markägare får man bruka sin mark med de verktyg man behöver.
Jasså? det fick jag inte lära mig när jag tog "Terränghjuling" dvs. 4-hjuling för skogsbruk. ska man använda fordonet i skogen så ska det vara för skogsbruk, dvs. dra virke eller röja, inga nöjesresor där inte
Så du får inte titta till dina domäner? Jag skulle kräva pengarna tillbaka för den kursen om jag vore du...

Tror inte jag får pengarna tillbaks från gymnasiet ;)
men formulerade mig kanske dåligt med "skogsbruk" oavsett så är nöjeskörning förbjudet.

https://www.transportstyrelsen.se/fyrhjuling

Mycket förenklat är all körning på barmark i terräng med motordrivna fordon förbjuden, även om de flesta fyrhjulingar är konstruerade för att klara terrängkörning. Det finns några undantag från förbudet mot terrängkörning på barmark. Det kan vara tillåtet att köra i terräng om du:

*utför viss yrkesutövning, till exempel är läkare eller veterinär
*hämtar fälld björn, älg, hjort eller vildsvin
*arbetar inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djur
*utför skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden.

E-mtb
ForesterGuy sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Skönt att naturvårdsverket gjort den tolkning dom har gjort när det gäller elcyklar i skogen. Nu ska vi bara bli av med den jävla skoterkörningen också. Kan man inte ta sej fram på skidor så har man fan inte i någon annans skog att göra och tro mej, omdömmet försvinner linjärt med motorns effekt och mattans kamhöjd. Har aldrig i hela mitt liv sett ett skidspår över en avbruten planta.

Ja, hur kommer det sej att snöskotrarna fått hållas så länge?

Det är väl som med enduromotorcyklarna. Det är för få som bryr sig och polisens ansträngning för att få bukt på problemet motsvarar inte fördelarna.

E-mtb
Yes... jag förstår!

Jag var själv bort till rideaway i sthlm när jag hälsa på en polare och testade en haibike med boschmotorn.
Jag var inne på elhoj redan innan iofs... Jäkligt mkt pengar man ska ut med hur man än vrider och vänder på det.

scott e-genius 730 plus är en favorit för mig just nu... verkar ha det mesta jag är ute efter.

E-mtb
40 000 ... Så det tar emot.

Är ute efter minst 140mm dämpning fram.
plus-size däck.

Sen gillar jag att man kan låsa framdämparn + bakdämparn från styret.

Men har inte bestämt mig än så mycket kan ändras.... Vill helst ner mot 30000 kr.

E-mtb
Plus däck låter helt klart vettigt. Men jag tänker att dethär med låsningen av fjädringen spelar mindre roll i och med att man har support. Men det kanske är helt fel!!

E-mtb
Sahl sa:
Plus däck låter helt klart vettigt. Men jag tänker att dethär med låsningen av fjädringen spelar mindre roll i och med att man har support. Men det kanske är helt fel!!

Låsningen vid styret för båda dämparna kanske bara är en gimmick. Men jag har just nu låsning på framdämpningen för min mtb... Och det använder jag hela tiden vid klättring. Riktigt bra.

Jag har aldrig haft bakdämpning men får för mig att det ska vara stelt vid klättring där med. Men precis som du säger så underlättar ju motorn....

Ja mkt är det att tänka på... Har du börjat kolla in dig på några hojjar elller är det mest i tankestadiet ännu?

E-mtb
För mig personligen så skiter jag helt i det. Varför ska du låta andra avgöra vad du vill göra?
Bakåtsträvare tänker jag om dom...

Jag har massa resande framöver nu men om några veckor slår jag till på nån hoj... Kommer jag ihåg tråden skriver jag då :)

E-mtb
Det gör väll jag med om jag tänker efter! Men här där jag bor så är cyklandet gansk ordnat och uppstyrt på ett väldigt bra sätt, pilat å snittslat osv... å jag tror tom att den lokala klubben nyttjar emtb i flera syften, som uppföljning av träning och vård av stigar mm. Så jag tror inte det är ett problem..

E-mtb
Jag bor mitt i centrala stan där jag bor... skippar bil än så länge. Så jag kommer använda hojjen i flera syften.
Perfekt att inte behöva bli svettig om man bara vill åka till nån polare som bor en bit bort.

Samtidigt tänker jag att samma vägar som jag kunde ge mig iväg och träna på som tog ca 1 tim... Kan jag nu dra av på samma tid fast komma en bra bit till. Möjligheter :)

E-mtb
razorrazor sa:
För mig personligen så skiter jag helt i det. Varför ska du låta andra avgöra vad du vill göra?

Jag har massa resande framöver nu men om några veckor slår jag till på nån hoj... Kommer jag ihåg tråden skriver jag då :)

Vad får dej att tro att jag skulle låta dej utföra olagligheter i min skog? Tror du jag kommer låta dej göra vad du vill i min skog bara för att du har den inställningen?

E-mtb
razorrazor sa:

Vad får dej att tro att jag skulle låta dej utföra olagligheter i min skog? Tror du jag kommer låta dej göra vad du vill i min skog bara för att du har den inställningen?

Du kommer aldrig kunna se skillnad på "din skog" om det varit en e-mtb eller mtb som passerat.

E-mtb
Från tidigare sida:
Makten sa:
Oavsett så är det märkligt att så många förutsätter att den som frågar om el-MTB saknar omdöme och kommer förstöra för alla andra. Samspelet och förståelsen blir inte ett dugg bättre av snorkiga kommentarer som nedvärderar och förkastar alla försök att fråga om elcyklar till annat än vägbruk.

Ja, det är helt obegripligt hur man bara kan anta att motorer, många hästkrafter och dåligt omdöme hänger ihop. Något sådant samband har vi ju aldrig sett tidigare.

Sahl sa:
Tankestadiet helt klart! Behöver kolla över lite hur attityden kring detta är i min hemstad först!

razorrazor sa:
För mig personligen så skiter jag helt i det.

Sahl sa:
Det gör väll jag med om jag tänker efter!

VSB

E-mtb
Milamber sa:
razorrazor sa:

Du kommer aldrig kunna se skillnad på "din skog" om det varit en e-mtb eller mtb som passerat.

Jodå, jag har byggt fällor för att fånga in dom. Hört att en del tycker det inte är okej att göra så men det skiter jag helt i för jag tänker inte låta någon annan bestämma vad jag ska göra. Jag kallar dom för bakåtsträvare.

E-mtb
Milamber sa:
razorrazor sa:

Jodå, jag har byggt fällor för att fånga in dom. Hört att en del tycker det inte är okej att göra så men det skiter jag helt i för jag tänker inte låta någon annan bestämma vad jag ska göra. Jag kallar dom för bakåtsträvare.

Fast att jämför något med potentiellt fatala konsekvenser med något som inte kan särskiljas från vanlig cykling när det gäller skador på mark är väl kanske inte så rimligt?
Att det är förbjudet med e-mtb tror jag bygger på oförståelse för vad det egentligen är.. En elcykel med plusdäck kan jag inte för en sekund tänka mig kan göra ett uns mer skada på stigar eller mark än en vanlig cykel.

E-mtb
Milamber sa:
Milamber sa:
razorrazor sa:

Fast att jämför något med potentiellt fatala konsekvenser med något som inte kan särskiljas från vanlig cykling när det gäller skador på mark är väl kanske inte så rimligt?
Att det är förbjudet med e-mtb tror jag bygger på oförståelse för vad det egentligen är.. En elcykel med plusdäck kan jag inte för en sekund tänka mig kan göra ett uns mer skada på stigar eller mark än en vanlig cykel.

Nej precis.
Grejen är väl att det inte är några lagstiftare som har gått in och exkluderat elcyklar i allemansrätten för oj va den är farlig, snarare så har ingen lagändring skett sen el-cykeln tänkt för terrängkörning blev en realitet, vilket är rätt nyligt. Lagen har inte hunnit ikapp, att elcyklar räknas som cyklar i trafiken är ju relativt nyligt trots allt (2001). Naturvårdsverket har gjort sin tolkning av rådande lagstiftning, men vad jag vet har frågan inte varit uppe i domstol så egentligen så vet vi inte vad som gäller.

Min spaning är att frågan om e-MTB väldigt mycket den om drönare. Att nej nej det är fel och farligt och irriterande och det bryter mot lagen och.. nu kanske det blir tillåtet och problemet kanske inte är så stort ändå? Även om det ju är en politisk fråga, och för att den ska nå ljuset så får den tas till domstol. Se ex: "Tidigare i höstas slog en dom fast att drönare omfattas av kameraövervakningslagen. Men nu vill regeringen ändra på det för att inte försvåra användandet av den nya tekniken. " http://computersweden.idg.se/2.2683/1.672401/regeringen-dronare-undantag-filma

Kan vi prata om eMTB-cykling istället? :)

E-mtb
Börjar faktiskt bli lite nyfiken på få lite draghjälp :) Cyklar ju med min surfski varje ggr jag ska paddla å jag bor rätt backigt så för 1:a ggr börjar jag titta lite på el mtb. Har alltså redan cyklar för träning som typ cross,racer å mtb.
Kan ingenting om det eldrivna finns det nån insatt som kan tipsa mig om en lämplig eldriven "draghäst" som jag kan byta ut Duden med?
Vägen till mina paddelvatten är både asfalt grus å stig så gärna cykel med grövre däck å fjädring fram!

Bilagor

• IMGP7253.JPG
    IMGP7253.JPG
    584 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
E-mtb
https://www.specialized.com/se/en/men/bikes/turbo/mountain/turbo-levo-hardtail-ce-29/128321
Kan denna funka? Har suttit hela kvällen å kollat på lite olika elcyklar...dom flesta ser ju riktigt tråkiga ut men gillade den här :)
Har ju även en tung havsracer Extreme type-R som väger ca 25kg å den är lite tung dra efter ett paddelpass så jag börjar med ålderns rätt bli riktigt sugen på att skaffa ett ett eldrivet dragfordon!
PS Har inte fattat riktigt om dom elcyklar som sälj i Sverige har olika motorstyrka? Vill såklart ha så stark motor som möjligt men hög fart är inte lika viktig!

PS Blir såklart ett foto på min vackra men ack så tunga Extreme(25kg)...min Epic V8:a Ultra väger bara 12.5kg!

Bilagor

• Bild 1622.jpg
    Bild 1622.jpg
    132.9 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
E-mtb
Stuvarn sa:
https://www.specialized.com/se/en/men/bikes/turbo/mountain/turbo-levo-hardtail-ce-29/128321
Kan denna funka? Har suttit hela kvällen å kollat på lite olika elcyklar...dom flesta ser ju riktigt tråkiga ut men gillade den här :)
Har ju även en tung havsracer Extreme type-R som väger ca 25kg å den är lite tung dra efter ett paddelpass så jag börjar med ålderns rätt bli riktigt sugen på att skaffa ett ett eldrivet dragfordon!
PS Har inte fattat riktigt om dom elcyklar som sälj i Sverige har olika motorstyrka? Vill såklart ha så stark motor som möjligt men hög fart är inte lika viktig!

PS Blir såklart ett foto på min vackra men ack så tunga Extreme(25kg)...min Epic V8:a Ultra väger bara 12.5kg!
Elmoppe klass II, fortfarande bara 25km/h men upp till 1000kW. Samma regler som moppe klass II i övrigt naturligtvis.

E-mtb
eketjall sa:
Stuvarn sa:

Elmoppe klass II, fortfarande bara 25km/h men upp till 1000kW. Samma regler som moppe klass II i övrigt naturligtvis.

Det blir många hästar det...

E-mtb
Makten sa:
s sa:
Ja, det är helt obegripligt hur man bara kan anta att motorer, många hästkrafter och dåligt omdöme hänger ihop. Något sådant samband har vi ju aldrig sett tidigare.

Jag tror du får läsa på lite om hur många hästkrafter 250 Watt motsvarar.

Va? Vad tillför en omräkning till hästkrafter? Effekt och beteende förblir desamma.
Watt är dessutom mer relevant att använda i sammanhanget då det är den storhet man brukar använda för att mäta cyklistens effekt. 250 Watt är ungefär vad en cyklist förmår under en längre tid. 250 Watt till innebär alltså en fördubbling av effekten.

E-mtb
s sa:
Makten sa:
s sa:

Va? Vad tillför en omräkning till hästkrafter? Effekt och beteende förblir desamma.
Watt är dessutom mer relevant att använda i sammanhanget då det är den storhet man brukar använda för att mäta cyklistens effekt. 250 Watt är ungefär vad en cyklist förmår under en längre tid. 250 Watt till innebär alltså en fördubbling av effekten.

250 watt är däremot inte "många hästkrafter".

E-mtb
ForesterGuy sa:
s sa:
Makten sa:
s sa:

250 watt är däremot inte "många hästkrafter".

Inte ens en fördubbling av 250W är många hästkrafter.

E-mtb
Det har skrivits en del om skrämsel vs hänsyn.

Personligen skulle jag bli mer skrämd om någon på en cykel utan motor kom i fullt tempo och trampade förbi mig med små marginaler i sidled än om någon kommer på en elcykel i lugnt tempo och mer avstånd i sidled trampar förbi.
Alltså det är inte elcykel vs icke elcykel som är problemet utan cyklister som inte visar hänsyn mot medmänniskor vs cyklister som gör det, som är problemet.
Däremot är det svårt att lagstifta om krav på sunt förnuft och empati.
Men jag tror definitivt att det går "alldeles utmärkt" att skrämma både gamla tanter och andra på en cykel utan elmotor om det nu är syftet med att cykla på stig.

Gällande stig slitage så beror det på....
Låg vikt är positivt, men viktskillnaden mellan en tung och en lätt cyklist är större än viktskillnaden mellan en tung och en lätt cykel, även om vi inkluderar elcyklar (rena elmotorcyklar (såna som inte ens anspelar på att vara trampcyklar) undantaget).
Gällande kraftfördelning så tvivlar jag på att någon människa kan klara av lika jämn kraftfördelning över pedalvarv som en elmotor klarar.
Så en hjälpmotor kan t.o.m. hjälpa cyklisten att cykla jämnare/mindre ryckigt.

Jag tror absolut att människor som totalt saknar empati för andra kan orsaka problem. Men då är det större problem än eventuellt innehav av el-mtb.

Varken elcykel eller ren trampcykel borde vara ett problem om folk kan uppföra sig och visa hänsyn mot andra människor och djur.

E-mtb
Stuvarn sa:

Det finns lite olika varianter...
250W (eller lägre) är det som gäller i Sverige.
Men det finns olika varianter med olika vridmoment.
Exempelvis Bosch har Active Line, Performance och Performance CX.
Active line är relativt klen.
Performance är betydligt starkare
Performance CX ska vara ytterligare starkare, men har jag inte haft chansen att prova ännu.
(Alla är 250W, men olika vridmoment och det märks)

E-mtb
ForesterGuy sa:
eketjall sa:
Stuvarn sa:

Det blir många hästar det...
Nu ska vi inte vara kinkiga bara för att någon råkade skriv lite galet och därmed vara fel ute med en faktor 1000. Finns ju värre saker att förtvivlad sig över i tråden. ;-)

E-mtb
eketjall sa:
Stuvarn sa:

1000kW? Det är en hel del.

E-mtb
GuessWho sa:
Stuvarn sa:

Det finns lite olika varianter...
250W (eller lägre) är det som gäller i Sverige.
Men det finns olika varianter med olika vridmoment.
Exempelvis Bosch har Active Line, Performance och Performance CX.
Active line är relativt klen.
Performance är betydligt starkare
Performance CX ska vara ytterligare starkare, men har jag inte haft chansen att prova ännu.
(Alla är 250W, men olika vridmoment och det märks)

Ok ...tack det var bra att veta! I mitt fall är det ju bra vridmoment som är det viktiga!

E-mtb
Köp e-mtb om du vill ha kul i väldigt kuperad terräng och köra året runt! Bor du dessutom lite mer på landet och slipper avundsjuka stadsfjollor som tror de äger skogen och måste agera lagens väktare genom att skriva otrevliga kommentarer på forum som detta så är det ett plus. ?

Till frågan så är det bästa att prova olika för att känna vilken motor och fjädring etc som funkar bäst. Alla har för och nackdelar men Bosch är vanligast i Europa och är tekniskt det mest avancerade systemet just nu. En fördel är elektronisk växelgivare som avlastar kraften från motorn vid växling. Kör själv med Yamaha och tycker den funkar bra men behöver lite mer tillvänjning av föraren. Den är urstark på låga varv med jämn ökning och går tystare än Bosch som har interna kugghjul. Den går också skapligt att trampa utan batteri vilket inte Bosch klarar. Yamaha är också den mest driftsäkra motorn av alla enligt handlare. Du borde kunna hitta en bra för runt 30 000 kr. Ha så kul!

E-mtb
Mycket skitsnack i tråden, på 90-talet var stötdämpare tönt, sen var dubbeldämpat skit, till och med de jag känner som köpt fetaste med framdämp senaste modell (för de är 40år) ångrat sig för de borde köpt heldämp, när man kör min Scott e-genius ångrar de sig igen, för "detta var ju mycket roligare".

Ni som inte fattat har såklart inte provat, och ni som säger "vaa orkar du inte cykla" kom igen, - varför cyklar du ens, spring istället din lata jävel..? Jag springer sthlm maraton och gymmar 5dgr i veckan, så glöm det. Kort sagt, den som inte vet har ingen aning, era cyklar ligger på skroten om 10år, alla vill ha el-assist.

/Ha kul

E-mtb
SleekRide sa:
Mycket skitsnack i tråden, på 90-talet var stötdämpare tönt, sen var dubbeldämpat skit, till och med de jag känner som köpt fetaste med framdämp senaste modell (för de är 40år) ångrat sig för de borde köpt heldämp, när man kör min Scott e-genius ångrar de sig igen, för "detta var ju mycket roligare".

Ni som inte fattat har såklart inte provat, och ni som säger "vaa orkar du inte cykla" kom igen, - varför cyklar du ens, spring istället din lata jävel..? Jag springer sthlm maraton och gymmar 5dgr i veckan, så glöm det. Kort sagt, den som inte vet har ingen aning, era cyklar ligger på skroten om 10år, alla vill ha el-assist.

/Ha kul

Man skall bara ha ett konto...

Och vill du göra reklam så köp rekamutrymme vettja.

E-mtb
Ett återkommande tema är "Ha kul", precis som när fhansson925 skriver.

Kan det vara en bror till honom eller så?

De borde i alla fall känna varandra eftersom de sitter på samma IP-nummer...

E-mtb
SleekRide sa:

/Ha kul

+1000

Haha, kommer ihåg på 90-talet när dämpade framgafflar ansågs "fusk" och många tyckte det var onödigt tungt etc etc. Samma sak med heldämpade och nu elassist. Debatten om elektriska växlar har inte kommit igång riktigt än men det kommer säkert många att klaga på att det bara är kärringar som behöver elväxlar och "riktiga män" använder vajer osv. Bara att skratta åt dessa tragiska personer som även kommenterar massa idioti på detta forum. Ha kul!

Tillbaka
Topp