Ang skrämsel och slitage.
Det är inte maxhastigheten som ökar när de driver på extra upp till 25, det är snitthastigheten. På ställen där de flesta idag bara orkar hålla 5-15 km/h kommer det gå att ligga i betydligt högre hastighet. Om övriga nyttjargrupper förväntar sig en viss hastighet och några cyklister plötsligt kommer dubbelt så fort riskerar såklart dessa bli skrämda i större utsträckning.
Slitaget ökar av två anledningar. Uppför och slättför pga mer snitteffekt ner genom hjulet som också kommer göra att du spinner loss i fler situationer (detta tror jag är rättså försumbart) och utför genom att du har mer massa (betydligt tyngre cykel) att hejda och då kommer slita mer när du bromsar, ex i branter med löst underlag osv. Såna som vi har mängder av kring Gbg iaf.
Allt det här kanske later fånigt för en del men jag har varje år dialog via Göteborgs Stigycklister med bl a Park & Naturförvaltning, kommunförvaltare, stiftelsen Vildmarksleden, Länsstyrelsen (reservat) m fl och titt som tätt har det antingen uppstått
a) synligt slitage i en utsträckning som förvaltare/folk stör sig på
b) för manga skrämselincidenter
Vilket gör att en enkel lösning är att föreslå cykelförbud. Då försöker vi stoppa det. Hittills har vi varit ganska framgångsrika (utan att slå oss för mycket på bröstet) och bl a förhindrat cykelförbud på Bohusleden och stora delar av Delsjöområdet. Flera gånger har vi kunnat få förklara skillnaden mellan motorfordon och cyklar, skulle den gränsen suddas ut har vi stora problem är jag rädd. Detta är anledningen till att jag gärna upplyser om att vi som kollektiv behöver vara tänka oss för lite.
Slitaget har visat sig vara ett mindre problem än skrämsel när vi har dialog med reglerande myndigheter, nåt att tänka på för alla cyklister. Tre skrämda tanter/hundägare kan vara tre arga insändare till media och telefonsamtal senare, som får droppen att rinna over.
GeniusAnton sa:
E-mtb kommer utvecklas.
Av alla mina kompisar som först varit skeptiska men testat har ändrat sig till positiva.
Vart cyklar ni där ni har problem med så mycket folk i spåret?
I största delen av Sverige är det precis stendött i skogen. (Spår av vildsvin finns de dock)
Ang materialet:
Har Bosch (Cube Stereo Hybrid 160 HPA Action Team 2016) nu men hade nog satsat på nya Shimano om jag hade skaffat nytt. Tror de försvinner kraft i den uppväxlande planetväxeln till framdrevet(dock bättre markfrigång).
Jag säger inget om själva prylarna, de är säkert roliga för rätt användningsområde. Där jag cyklar (storstadsskog, naturreservat, fjäll) är de dock totalförbjudna och jag vill inte vara med och orsaka cykelförbud på dom områdena. Tror du har helt rätt att i 90% av Sverige är de inget problem i praktiken.