E-mtb

E-mtb
Sahl sa:
Om man snittar 21 så har man betydligt högre hastighet vid flera tillfällen. Tror inte att maxhastigheterna kommer att öka så att det märks med en emtb. den slår ju av vid 25. Å för att köra fortare så måste man trampa lika mycke som en vanlig cykel!

Fast det är knappast bara maxhastigheten som folk stör sig på.
10km/h i trång skog ses säkert som för snabbt bara det, och ökar den siffran till 15km/h så gör det knappast underverk för anseendet.

E-mtb
Konkret sa:
ForesterGuy sa:
Konkret sa:
Om man skall se till slitaget på stigarna så är det ju knappast där det går i 25-30 där det är som värst, snarare där det går i 5-10.

...och då är det bromsandet som sliter. Förbjud skivbromsar! ;-D

Jag brukar inte behöva bromsa sönder så mycket när jag cyklar i 5-10 kmh.
Bromsa ner från 30 däremot.

Det är lätt att känna igen så kallade cyklar med hypereffektiva skivbromsar. Det är synd att vandaler ska använda såna i naturen och ge riktiga cyklister dåligt rykte.

E-mtb
E-mtb kommer utvecklas.
Av alla mina kompisar som först varit skeptiska men testat har ändrat sig till positiva.

Vart cyklar ni där ni har problem med så mycket folk i spåret?
I största delen av Sverige är det precis stendött i skogen. (Spår av vildsvin finns de dock)

Ang materialet:
Har Bosch (Cube Stereo Hybrid 160 HPA Action Team 2016) nu men hade nog satsat på nya Shimano om jag hade skaffat nytt. Tror de försvinner kraft i den uppväxlande planetväxeln till framdrevet(dock bättre markfrigång).

E-mtb
Ang skrämsel och slitage.

Det är inte maxhastigheten som ökar när de driver på extra upp till 25, det är snitthastigheten. På ställen där de flesta idag bara orkar hålla 5-15 km/h kommer det gå att ligga i betydligt högre hastighet. Om övriga nyttjargrupper förväntar sig en viss hastighet och några cyklister plötsligt kommer dubbelt så fort riskerar såklart dessa bli skrämda i större utsträckning.

Slitaget ökar av två anledningar. Uppför och slättför pga mer snitteffekt ner genom hjulet som också kommer göra att du spinner loss i fler situationer (detta tror jag är rättså försumbart) och utför genom att du har mer massa (betydligt tyngre cykel) att hejda och då kommer slita mer när du bromsar, ex i branter med löst underlag osv. Såna som vi har mängder av kring Gbg iaf.

Allt det här kanske later fånigt för en del men jag har varje år dialog via Göteborgs Stigycklister med bl a Park & Naturförvaltning, kommunförvaltare, stiftelsen Vildmarksleden, Länsstyrelsen (reservat) m fl och titt som tätt har det antingen uppstått
a) synligt slitage i en utsträckning som förvaltare/folk stör sig på
b) för manga skrämselincidenter
Vilket gör att en enkel lösning är att föreslå cykelförbud. Då försöker vi stoppa det. Hittills har vi varit ganska framgångsrika (utan att slå oss för mycket på bröstet) och bl a förhindrat cykelförbud på Bohusleden och stora delar av Delsjöområdet. Flera gånger har vi kunnat få förklara skillnaden mellan motorfordon och cyklar, skulle den gränsen suddas ut har vi stora problem är jag rädd. Detta är anledningen till att jag gärna upplyser om att vi som kollektiv behöver vara tänka oss för lite.

Slitaget har visat sig vara ett mindre problem än skrämsel när vi har dialog med reglerande myndigheter, nåt att tänka på för alla cyklister. Tre skrämda tanter/hundägare kan vara tre arga insändare till media och telefonsamtal senare, som får droppen att rinna over.

GeniusAnton sa:
E-mtb kommer utvecklas.
Av alla mina kompisar som först varit skeptiska men testat har ändrat sig till positiva.

Vart cyklar ni där ni har problem med så mycket folk i spåret?
I största delen av Sverige är det precis stendött i skogen. (Spår av vildsvin finns de dock)

Ang materialet:
Har Bosch (Cube Stereo Hybrid 160 HPA Action Team 2016) nu men hade nog satsat på nya Shimano om jag hade skaffat nytt. Tror de försvinner kraft i den uppväxlande planetväxeln till framdrevet(dock bättre markfrigång).

Jag säger inget om själva prylarna, de är säkert roliga för rätt användningsområde. Där jag cyklar (storstadsskog, naturreservat, fjäll) är de dock totalförbjudna och jag vill inte vara med och orsaka cykelförbud på dom områdena. Tror du har helt rätt att i 90% av Sverige är de inget problem i praktiken.

E-mtb
Fast hur många ställen är det egentligen som en e-mtb skulle vara avsevärt snabbare? Spontant skulle jag säga att ett större problem för stigcyklingen är alla pellejönsar som tycker att det är en skitbra idé att köra getefort på lättcyklade stigar där man helst tränar inför CV och annat. Jag tror att den kategorin är större än de som kör och kommer att köra e-mtb. Jag hävdar fortfarande att det är uppträdandet hos den som kör och inte valet av cykel som är relevant.

E-mtb
Det låter ju riktigt tråkigt att det största problemet då verkar vara att folk kör som svin och skrämmer andra runtomkring. Oavsett drift så är det ju lätt hänt om man inte verkligen tänker på att sakta ner vid möte. Att det ska vara så svårt för vissa att visa lite hänsyn. Tydligen svårt i dagens samhälle verkar det som.

E-mtb
Luthman Photography sa:
Fast hur många ställen är det egentligen som en e-mtb skulle vara avsevärt snabbare?

Jag tippar nästan överallt som är uppför och ganska många andra ställen också. När det är blött och lerigit och tungtrampat (och slitaget blir som störst) lär de också driva på bättre. Det är dock en moot point då det inte är upp till oss att göra bedömningen, Naturvårdsverket har redan ändrat i Allemansrätten så de inte är tillåtna.

Luthman Photography sa:
Spontant skulle jag säga att ett större problem för stigcyklingen är alla pellejönsar som tycker att det är en skitbra idé att köra getefort på lättcyklade stigar där man helst tränar inför CV och annat. Jag tror att den kategorin är större än de som kör och kommer att köra e-mtb. Jag hävdar fortfarande att det är uppträdandet hos den som kör och inte valet av cykel som är relevant.

Så är det. Men bara för att vi har problem a betyder det inte att vi (iaf jag) är sugna på att även få problem b. Folk som uttalar sig positivt om e-MTB verkar i ganska stor utsträckning vara just folk som är helt omedvetna om problemet (uppenbart i den här tråden), inte bryr sig om andra, inte bryr sig om lagar och regler och/eller inte fattar att man behöver visa hänsyn. Alltså typ personer som riskerar bli problem.

Senast ändrad:
E-mtb
Så mycket....

Bilagor

• maxresdefault (3).jpg
    maxresdefault (3).jpg
    30.2 KB · Besök: 39
E-mtb
Westman sa:
Luthman Photography sa:
Fast hur många ställen är det egentligen som en e-mtb skulle vara avsevärt snabbare?

Jag tippar nästan överallt som är uppför och ganska många andra ställen också. När det är blött och lerigit och tungtrampat (och slitaget blir som störst) lär de också driva på bättre. Det är dock en moot point då det inte är upp till oss att göra bedömningen, Naturvårdsverket har redan ändrat i Allemansrätten så de inte är tillåtna.

Luthman Photography sa:
Spontant skulle jag säga att ett större problem för stigcyklingen är alla pellejönsar som tycker att det är en skitbra idé att köra getefort på lättcyklade stigar där man helst tränar inför CV och annat. Jag tror att den kategorin är större än de som kör och kommer att köra e-mtb. Jag hävdar fortfarande att det är uppträdandet hos den som kör och inte valet av cykel som är relevant.

Så är det. Men bara för att vi har problem a betyder det inte att vi (iaf jag) är sugna på att även få problem b. Folk som uttalar sig positivt om e-MTB verkar i ganska stor utsträckning vara just folk som är helt omedvetna om problemet (uppenbart i den här tråden), inte bryr sig om andra, inte bryr sig om lagar och regler och/eller inte fattar att man behöver visa hänsyn. Alltså typ personer som riskerar bli problem.

Så dom är alltså förbjudna att köra i skogen enligt allemansrätten? Är det så så är ju saken klar. Vill man absolut köra emtb i skogen så är det ju inget problem. Det är ju bara att gå med i en enduroklubb och köra endurospåren på angivna tider.

E-mtb
@Ursus: självmål.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Westman sa:
Luthman Photography sa:

Luthman Photography sa:

Så dom är alltså förbjudna att köra i skogen enligt allemansrätten? Är det så så är ju saken klar. Vill man absolut köra emtb i skogen så är det ju inget problem. Det är ju bara att gå med i en enduroklubb och köra endurospåren på angivna tider.

Ja, dom är förbjudna.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Det är lite oklart för många vad som gäller i skogen, så vi i GSC har försökt samla infon på ett strukturat sätt på vår hemsida, länk i min signatur (vad gäller i Skogen).

E-mtb
Westman sa:

Westman sa:
Luthman Photography sa:

Luthman Photography sa:

Ja, dom är förbjudna.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Det är lite oklart för många vad som gäller i skogen, så vi i GSC har försökt samla infon på ett strukturat sätt på vår hemsida, länk i min signatur (vad gäller i Skogen).

Dock var det ju folk som bitchade även när någon sa att denne skulle köra på sin egen mark. Inte i den här tråden, men i någon annan. Det verkar t.o.m. Naturvårdsverket inte kunna förhindra. Eller om man bara har markägarens tillstånd.

E-mtb
Luthman Photography sa:
Westman sa:

Westman sa:
Luthman Photography sa:

Luthman Photography sa:

Ja, dom är förbjudna.

Dock var det ju folk som bitchade även när någon sa att denne skulle köra på sin egen mark. Inte i den här tråden, men i någon annan. Det verkar t.o.m. Naturvårdsverket inte kunna förhindra. Eller om man bara har markägarens tillstånd.

Jag kan inte uttala mig om vad "någon" sa i nån annan tråd. Det är inget problem att köra e-MTB på egen mark eller med markägarens tillstånd, då cyklar man inte mha allemansrätten. Bara att köra på.

Hur många av förespråkarna tror du har tillgång till en egen skog?

Ursus sa:
Weatman: nej. Finns mycket gnäll utan grund.

Du behöver inte bry dig om det du tolkar som gnäll, bara följ allemansrätten (alt håll dig på privat mark) så har ingen några problem med det.

Att möta argument (och förklaringar till någon annans beslut) med förlöjligande är f ö en rätt patetisk form av härskarteknik.

E-mtb
Fast det här känns som helt fel forum för el(motor)cyklar. Orkar man inte trampa så kan man väl lika gärna köpa en moped eller riktig motorcykel?

E-mtb
Westman sa:
Om övriga nyttjargrupper förväntar sig en viss hastighet och några cyklister plötsligt kommer dubbelt så fort riskerar såklart dessa bli skrämda i större utsträckning.

Det har ju dock ingenting med elmotorn att göra, utan cyklistens eventuella usla omdöme och/eller brist på respekt. Ser man folk så kan man hålla ner farten oavsett om cykeln får hjälp av en motor eller inte.

nikasp sa:
Fast det här känns som helt fel forum för el(motor)cyklar. Orkar man inte trampa så kan man väl lika gärna köpa en moped eller riktig motorcykel?

Själv tycker jag att det här är helt fel forum för att diskutera LVG, men inte går jag in i varje LVG-tråd och påtalar det.
Sen undrar man lite stilla varför dina preferenser är viktigare än någon annans vad gäller elcykel och motorcykel.

E-mtb
Makten sa:
Westman sa:
Om övriga nyttjargrupper förväntar sig en viss hastighet och några cyklister plötsligt kommer dubbelt så fort riskerar såklart dessa bli skrämda i större utsträckning.

Det har ju dock ingenting med elmotorn att göra, utan cyklistens eventuella usla omdöme och/eller brist på respekt. Ser man folk så kan man hålla ner farten oavsett om cykeln får hjälp av en motor eller inte.

nikasp sa:

Själv tycker jag att det här är helt fel forum för att diskutera LVG, men inte går jag in i varje LVG-tråd och påtalar det.
Sen undrar man lite stilla varför dina preferenser är viktigare än någon annans vad gäller elcykel och motorcykel.

+1

E-mtb
Makten sa:
Fast bara att man tycker det är okay att göra något som inte är okay i strikt mening är väl ett tecken på att omdömet och respekt inte är på topp till att börja med?

E-mtb
Att det blev Happyride och inte Happymtb var väl för att få bort MTB-stämpeln på forumet om jag inte förstått saken fel. Mina preferenser är nog inte viktigare än dina. Tycker bara att det känns totalt ointressant att snacka motorfordon här.

nikasp sa:
Sen undrar man lite stilla varför dina preferenser är viktigare än någon annans vad gäller elcykel och motorcykel.[/quote]

E-mtb
nikasp sa:
Att det blev Happyride och inte Happymtb var väl för att få bort MTB-stämpeln på forumet om jag inte förstått saken fel. Mina preferenser är nog inte viktigare än dina. Tycker bara att det känns totalt ointressant att snacka motorfordon här.

nikasp sa:
[/quote]

Det finns en skitbra lösning på ditt "problem", man skrollar helt enkelt bara förbi trådarna om elcyklar.

E-mtb
emmer sa:
Westman sa:
Hur många av förespråkarna tror du har tillgång till en egen skog?
Finns säkert några men av dessa så är det nog ingen som kör enbart i sin egna skog.
[Om någon undrar varför så kolla på tomtkartan på hitta.se och se hur skiftena ofta ligger...]

+1, i vissa delar av Sverige är skiftena så inihelvete smala att det med rådande styrbreddstrend snart blir omöjligt att köra dem ens på längden...

E-mtb
Makten sa:
Westman sa:

Så är det naturligtvis, elmotorn ger dock klart större möjligheter för folk utan omdöme att göra kaoz på våra stigar.

E-mtb
emmer sa:
Makten sa:
Fast bara att man tycker det är okay att göra något som inte är okay i strikt mening är väl ett tecken på att omdömet och respekt inte är på topp till att börja med?

Å andra sidan skulle man kunna resonera kring att omdömet saknas hos de som blint accepterar ett regelverk utan att ifrågasätta det eller utmana det.

+1 i övrigt till allt och alla som nämner att man skall visa hänsyn och använda åtminståne en handfull av de partiklar som finns mellan öronen

Senast ändrad:
E-mtb
plumse sa:
emmer sa:
Makten sa:
Å andra sidan skulle man kunna resonera kring att omdömet saknas hos de som blint accepterar ett regelverk utan att ifrågasätta det eller utmana det.
+1 i övrigt till allt och alla som nämner att man skall visa hänsyn och använda åtminståne en handfull av de partiklar som finns mellan öronen
Definitivt.
Sen om man ska försöka ändra det eller glatt skita i det är väl skillnaden mellan politik och anarki... :-)

E-mtb
Tordnado sa:
Som jag sa i en anna elcykeltråd: "First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win" I Sverige är eMTB nog på "fight" i övriga Europa har den sedan länge passerat "win".

Här är en riktigt trevlig sida: http://ebike-mtb.com/en

Det är en stooor skilnad och det är att i övriga Europa har dom ingen allemansrätt, dom cyklar redan på privat mark eller med markägarens tillstånd (eller olagligt). Vi har en helt unik möjlighet i Sverige att sticka ut och cykla på nästan vilken stig som helst, på vems mark som helst. Den bör man respektera och vårda. Det är fan världens bästa grej. Shit vad avundsjuka dom var i Whistler när man berättade om den.

Det är lite talande att du skriver "you" och inte "we"i din oneliner. För mig är "we" vi cyklister, och "win" skulle vara när vi kan cykla vart vi vill, inga förbud finns, inga konflikter med folk som bygger fällor och skäller finns och vi har förtroende och mandat att bygga roliga cykelstigar och pumptracks mest överallt. Din definition av "win" antar jag är att du kan cykla på din elcykel? Och därmed riskera att införa fler förbud, konflikter osv vilket kan leda till fler förbud. Det tycker jag är you win, men we loose. Fundera på det ett varv. Ber om ursäkt om jag tolkar din oneliner fel, men du gav inte direkt nån bra förklaring eller argument.

Erik O sa:
Makten sa:
Westman sa:

Så är det naturligtvis, elmotorn ger dock klart större möjligheter för folk utan omdöme att göra kaoz på våra stigar.

Helt rätt, om man har omdöme kunde man såklart hålla ner farten även på en e-mtb. Vilket inte hade känts som nåt problem om dom som var intresserade av en verkade ha bra omdöme. Tycker du det verkar som det i den här typen av trådar? Pubertala kommentarer, förlöjliganden och oneliners är det som argument och fakta bemöts med. Frågorna om hur man trimmar dom är vanligare än dom om dom är lagliga. Bådar ju gott eller hur? ;)

emmer sa:
Makten sa:

Sen är det också detta. Även om en elcyklist har bra omdöme så ändrar det ju inte på att det är olagligt (givet att det inte är på privat mark). Då står vi där igen, olagliga fordon som ser ut som cyklar som blandas med cyklar.

Vi hade en knepig diskussion häromåret ang bohusleden/vildmarksleden där dom var sjukt arga på att folk med motorfordon hade kört sönder spångar, och hade svårt att få dom att förstå att det inte hade nåt med cyklar att göra. e-MTB blandar ut den gränsen på ett jobbigt sätt.

Prylen är säkert rolig i massa situationer, men ska jag köra på privat mark i Sverige måste ju en MX vara mycket roligare, eller typ en KTM Freeride E-XC om man vill ha elektrifierat. Den riskerar inte blandas ihop med cyklar heller om nån nu mot all förmodan
skulle använda den olagligen utanför privat mark..

Senast ändrad:
E-mtb
Hur marknadsförs el-mtb's ute hos cykelhandlarna?
Säger dom saker som antyder att det är ok att cykla i terrängen?

Inte mtb iofs, men jag har sett marknadsföring för Rawbike. Typ, "Cykel med gasreglage och 750W motor, max 25km/h om man inte väljer att trampa fortare själv".
Någon vecka senare så var det inte riktigt samma klang i marknadsföringsskällan. När antagligen kritiska röster sagt sitt.
Men fortfarande så skriker dom ju inte ut "moped klass II" i rubriken direkt utan fortsätter ju marknadsföra sig som att det är en cykel man säljer även om det där med moped klass II finns med i faq'n.

E-mtb
Erik O sa:

"Klart större" tror jag inte på. Är det någon skillnad så tror jag den är tämligen marginell. Omdömet styrs rimligen inte av om cykeln har motor eller inte.

Oavsett så är det märkligt att så många förutsätter att den som frågar om el-MTB saknar omdöme och kommer förstöra för alla andra. Samspelet och förståelsen blir inte ett dugg bättre av snorkiga kommentarer som nedvärderar och förkastar alla försök att fråga om elcyklar till annat än vägbruk.

E-mtb
Nej, det är inte el-mtbs som orsakar problem. Det är folk med dåligt omdöme. Såna kan man tyvärr inte lagstifta bort.

Det vore intressant att se samma diskussion kring många av de svartrejs som körs på stigar som byggts utan markägarnas tillstånd, men det lär väl inte hända?

E-mtb
Det jag menade med min grinbild var alla problem det fokuseras på. All negativitet så fort e-mtb bara andas om är helt otrolig.
Att följa lagar är A och O. Jag vill inte ha fler förbud eller områden jag inte får cykla i.
Många av argumenten mot elcykel känns igen från 26 vs 29 debatterna när 29or blev bättre och vanligare i skogen. Då oroade sig folk överhastighet, spårval, hundägare osv.
E-mtb är förhållandevis nytt i Sverige och det väcker känslor. Det är bra, men låt det inte bli en debatt in i absurdum. Kommer alltid att finnas reaktionära krafter inom cykling, gäller bara att arbeta runt dom.

E-mtb
Som nu sagts av flera på ett vettigt sätt: diskussionen blir helt meningslös och absurd om den BARA utgår från vad som är lagligt eller inte. Om det automatiskt är fel för att det är olagligt borde alla som någon gång bryter lagar diskvalificeras från att delta i diskussionen och ingen (vettig) människa är hundraprocentigt laglydig.

E-mtb
Du kan ju också enkelt välja att ignorera och scrolla vidare om du inte gillar mina åsikter.

Luthman Photography sa:
nikasp sa:

nikasp sa:

Det finns en skitbra lösning på ditt "problem", man skrollar helt enkelt bara förbi trådarna om elcyklar.[/quote]

E-mtb
Makten sa:
Erik O sa:

"Klart större" tror jag inte på. Är det någon skillnad så tror jag den är tämligen marginell. Omdömet styrs rimligen inte av om cykeln har motor eller inte.

Oavsett så är det märkligt att så många förutsätter att den som frågar om el-MTB saknar omdöme och kommer förstöra för alla andra. Samspelet och förståelsen blir inte ett dugg bättre av snorkiga kommentarer som nedvärderar och förkastar alla försök att fråga om elcyklar till annat än vägbruk.

Nu skrev jag ju inte att omdömet skiljer mellan cyklister och elmotoristcyklister utan att de som saknar omdöme kan göra större skada på en el-mtb.

I övrigt tycker jag inte frågan om det är lagligt eller inte är den stora frågan här utan just hur mkt man stör och förstör genom sin cykling. Det är stor skillnad mellan stadsnära högfrekventerade skogar och skogar i glesbygden.

E-mtb
emmer sa:
För att förtydliga så finns det bara olika typer av motorfordon på vägen (transportstyrelsen) och inte i terrängen (naturvårdsverket).
OrjanX sa:
Ja. Den har en motor. Det är ett motorfordon.
Sahl sa:
Så är detta att betrakta som ett motorfordon eller en moped klass II?
Vilket med en så strikt tolkning alltså innebär att man inte ens får cykla med sin på vägen lagliga elcykel i minsta lilla terräng utom för sådan avsedd bana (crossbana eller endurospår) - spelar inte ens någon roll om man äger marken om jag fattar rätt (förutom tomt och inhägnat område kanske?). Motorfordonstrafik i naturen är generellt förbjuden.

E-mtb
Lejon sa:
emmer sa:
För att förtydliga så finns det bara olika typer av motorfordon på vägen (transportstyrelsen) och inte i terrängen (naturvårdsverket).
OrjanX sa:
Ja. Den har en motor. Det är ett motorfordon.
Sahl sa:
Så är detta att betrakta som ett motorfordon eller en moped klass II?
Vilket med en så strikt tolkning alltså innebär att man inte ens får cykla med sin på vägen lagliga elcykel i minsta lilla terräng utom för sådan avsedd bana (crossbana eller endurospår) - spelar inte ens någon roll om man äger marken om jag fattar rätt (förutom tomt och inhägnat område kanske?). Motorfordonstrafik i naturen är generellt förbjuden.
Som markägare får man bruka sin mark med de verktyg man behöver.

Tillbaka
Topp