Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om man tar botkyrkaleden bredvid får man 10 hm till. :)Bengt-re sa:Masmobacken 35 hm bara iofs (har jag för mig). Men bilfritt och skugga.
Edit.
Länk
https://www.strava.com/segments/4326684
550 meter och 33 hm om kör optimalt. Blir ett VR för att fixa everest.... kanske lite för dåligt ändå.
Lingon sa:Om man tar botkyrkaleden bredvid får man 10 hm till. :)Bengt-re sa:Masmobacken 35 hm bara iofs (har jag för mig). Men bilfritt och skugga.
Edit.
Länk
https://www.strava.com/segments/4326684
550 meter och 33 hm om kör optimalt. Blir ett VR för att fixa everest.... kanske lite för dåligt ändå.
https://www.strava.com/segments/14950199
Rico sa:En annan backe jag tänkte på är Aborrbacken på Lidingö, men jag har ingen som helst uppfattning om antal höjdmeter. Sen vet jag att det finns en backe i Danderyd från Kvarnparken vid Danderydsgården och upp till högsta punkt. Ingen aning om antal höjdmeter där heller tyvärr.
Rico sa:En annan backe jag tänkte på är Aborrbacken på Lidingö, men jag har ingen som helst uppfattning om antal höjdmeter. Sen vet jag att det finns en backe i Danderyd från Kvarnparken vid Danderydsgården och upp till högsta punkt. Ingen aning om antal höjdmeter där heller tyvärr.
Får ta en dag och testa att köra någon backe så man får ihop typ 1000 hm och se hur det känns.
Nån som gjort en officiell Everest (eller hur man nu säger)?
GoranS sa:Den kravspec jag skulle ha på en backe för att pröva på ngt sådant skulle vara:
Minst 7% snittlutning
Minst 1 km lång
Lite/ingen trafik
Relativt rak och utan skymda utfarter
Asfalterad
Tyvärr tror jag inte det finns någon sådan i 08-land. Med 7% lutning snackar vi ändå i storleksordningen 25 mil.
Rico sa:Nån som gjort en officiell Everest (eller hur man nu säger)?
#1725 sa:Enligt hemsidan har Ekebyhovs backen på Ekerö 84 hm. Finns en otrafikerad grusväg till toppen.
Blir bara 100 vändor upp och ner. Fördelen är kanske att du kan öva DH på resterna av den banan som finns där.
GoranS sa:Om höjdkurvorna stämmer ser det ut som det är rätt flackt till att börja med och i slutet och betydligt brantare i mitten. Verkar inte helt idealiskt. Om det drar iväg upp mot 15% eller över gissar jag att det kan bli slitigt i längden om man inte är rejält stark.
K ristian sa:Hela Tyresö är ju som en bergodalbana. Och rätt lite trafik. Visst, kanske inte så många höjdmeter för varje backe. Men om du vill ha mer variation och inte bara köra samma backe hela tiden så går det ju att snickra ihop en del bra där.
GoranS sa:Går du ner till 5% blir du tvungen att köra 35 mil. Ju lägre lutning, desto mer energi kommer du att lägga på att övervinna luftmotstånd. Sen får det förstås inte bli så brant att du sliter ut dig.
Världsrekordhållaren på 24-timmarsklättring satte sitt rekord på en 1,7 km lång backe med strax över 10% snittlutning.
görveln sa:Everesting i stockholm tycker jag inte låter spesiellt roligt men började undra på om det finns någon spesiellt lång backe i Sverige.
Vad är sveriges högsta asfalts backe?
görveln sa:Everesting i stockholm tycker jag inte låter spesiellt roligt men började undra på om det finns någon spesiellt lång backe i Sverige.
Vad pratar du om? Du har ingen aning.Konkret sa:görveln sa:Everesting i stockholm tycker jag inte låter spesiellt roligt men började undra på om det finns någon spesiellt lång backe i Sverige.
Porjus tror jag är överlägsen. Finns två riktigt fina där.
GoranS sa:Nja, Äspötunneln är nog den tuffaste asfaltsbacken i Sverige.
Jeppe_E sa:GoranS sa:Nja, Äspötunneln är nog den tuffaste asfaltsbacken i Sverige.
Får man cykla där? :)
Eller jahaaaa.. out of context :)
hm sa:Fram o tillbaka i musketunnlen ...vädersäkrat så kan göra det på vintern ..