Everesting i Sthlms-området

Rico

Medlem
Jag är lite sugen på att testa everesting, dvs köra höjden av Everest i en och samma backe i ett svep.

Vilka backar i Stockholmsområdet med omnejd kan ni tipsa om? Helst långa med många höjdmeter. Kommer cykla lvg.

Spelar backens längd någon roll? Skulle jag köra så skulle jag försöka hitta någon backe som inte har biltrafik eftersom du kommer få vända både uppe och nere X antal gånger innan du är klar..

Edit: tips på backe till detta: mellan hallunda och södertälje så ligger bornsjön rundan. Den vägen har väldigt lite bilar och endel fina backar :)

Senast ändrad:
Högsta punkten i Stockholm är 111 meter, så jag misstänker att det knappast går att hitta en asfalterad backe med mer än 50-60 meters stigning. Många vändor blir det.

Ja, lite trist att det är så platt här. Rätt segt att cykla typ 150 ggr upp för samma backe.

Men bra tips med bilfritt. Jakten går vidare.

Enligt hemsidan har Ekebyhovs backen på Ekerö 84 hm. Finns en otrafikerad grusväg till toppen.
Blir bara 100 vändor upp och ner. Fördelen är kanske att du kan öva DH på resterna av den banan som finns där.

Har också kikat efter backar för detta. Mest på skoj då, men det får ju gärna vara branta korta så att totalsträckan inte blir så lång.
De jag har sållat bort har 160+ reps och 200k i uppförs..

Vattenverksvägen i Järfälla, runt 50 hm och väldigt lite trafik, mest båtfolk som ska upp/ner till sina båtar. Jag brukar köra backintervaller där.

En annan backe jag tänkte på är Aborrbacken på Lidingö, men jag har ingen som helst uppfattning om antal höjdmeter. Sen vet jag att det finns en backe i Danderyd från Kvarnparken vid Danderydsgården och upp till högsta punkt. Ingen aning om antal höjdmeter där heller tyvärr.

Får ta en dag och testa att köra någon backe så man får ihop typ 1000 hm och se hur det känns.

Nån som gjort en officiell Everest (eller hur man nu säger)?

Det går faktiskt att få (nästan) 90 hm i en backe i Sthlm, åtminstone för den som kan tänka sig att starta på gräs,
och fortsätta på cykelbanor. Och göra allt detta i förorten!
Jag tänker på vägen från så nära Mälaren som möjligt vid Johannesdal/Vårbergsbadet,
cykelbanan längs Söderholmsgränd,
höger på cykelbanan längs Vårbergsv
och avsluta med cykelbanan upp på Vårbergstoppen
Kolla här: http://kartor.eniro.se/m/ewMB8

/Håkan

Rico sa:
En annan backe jag tänkte på är Aborrbacken på Lidingö, men jag har ingen som helst uppfattning om antal höjdmeter. Sen vet jag att det finns en backe i Danderyd från Kvarnparken vid Danderydsgården och upp till högsta punkt. Ingen aning om antal höjdmeter där heller tyvärr.

Om du ska köra asfalt får du starta en bit ovan vattnet och sedan går inte asfalten upp på samma höjd som Lidingöloppsspåret som toppar på 48 m. Kör du LL-spåret kan du starta nästan vid vattennivån.

Rico sa:

Får ta en dag och testa att köra någon backe så man får ihop typ 1000 hm och se hur det känns.

Jag har bara kommit till tanken - brist på bra backar. Men tänkte ta och testa masmobacken 30 gånger eller i nu i sommar bara för sakens skull.

Den kravspec jag skulle ha på en backe för att pröva på ngt sådant skulle vara:

Minst 7% snittlutning
Minst 1 km lång
Lite/ingen trafik
Relativt rak och utan skymda utfarter
Asfalterad

Tyvärr tror jag inte det finns någon sådan i 08-land. Med 7% lutning snackar vi ändå i storleksordningen 25 mil.

GoranS sa:
Den kravspec jag skulle ha på en backe för att pröva på ngt sådant skulle vara:

Minst 7% snittlutning
Minst 1 km lång
Lite/ingen trafik
Relativt rak och utan skymda utfarter
Asfalterad

Tyvärr tror jag inte det finns någon sådan i 08-land. Med 7% lutning snackar vi ändå i storleksordningen 25 mil.

Jag tror inte heller att det finns någon sådan som är lämplig att cykla på iaf. Det är största felet med detta länet. Brist på riktiga backar.....

Nu är jag inte hemma på allt tekniskt men kommer på en backe som är skyltad 17%. Och det är Lilla Björknäsvägen i Nacka. Även Talluddsbacken är rätt fin. Men det är 10år sedan jag var där..

Rico sa:

Mjo, några svenskar har ju gjort det. Senast ut var väl Daniel Johansson. Han är den 6:e svensken som gjort det (officiellt)

http://www.cyclingplus.se/randobloggen/8848-hojdmeter-senare/

Lövhultsbacken

https://www.strava.com/activities/1017156427

Man vill nog generellt sett ha en backe som lutar 5-7% och där man kan klättra typ 100 höjdmeter på en inte alltför lång sträcka. Då landar man in runt 30 mil.

Jag har fått för mig att jag ska göra detta i sommar på detta segmentet

https://www.strava.com/segments/3890608

101 höjdmeter ger 88 rundor á 2,9 km = 255km

#1725 sa:
Enligt hemsidan har Ekebyhovs backen på Ekerö 84 hm. Finns en otrafikerad grusväg till toppen.
Blir bara 100 vändor upp och ner. Fördelen är kanske att du kan öva DH på resterna av den banan som finns där.

Kollade på Eniro runt Ekebyhovs backen och om 84 höjdmeter stämmer så är det ca 1km längs cykelbana och otrafikerad grusväg till toppen.
Det ger 106 reps för 8900m och 107km uppförs cykling

Bilagor

• Screenshot_20170613-063321.png
    Screenshot_20170613-063321.png
    87.3 KB · Besök: 139
Om höjdkurvorna stämmer ser det ut som det är rätt flackt till att börja med och i slutet och betydligt brantare i mitten. Verkar inte helt idealiskt. Om det drar iväg upp mot 15% eller över gissar jag att det kan bli slitigt i längden om man inte är rejält stark.

GoranS sa:
Om höjdkurvorna stämmer ser det ut som det är rätt flackt till att börja med och i slutet och betydligt brantare i mitten. Verkar inte helt idealiskt. Om det drar iväg upp mot 15% eller över gissar jag att det kan bli slitigt i längden om man inte är rejält stark.

Vem säger att det ska va lätt att cykla upp för Everest då ;) :P

Hur många hm är det från tullingesjön upp till tullingeberg då?
Kan kanske vara en ide då det är en del cb och knappt nån trafik däremellan

Hela Tyresö är ju som en bergodalbana. Och rätt lite trafik. Visst, kanske inte så många höjdmeter för varje backe. Men om du vill ha mer variation och inte bara köra samma backe hela tiden så går det ju att snickra ihop en del bra där.

K ristian sa:
Hela Tyresö är ju som en bergodalbana. Och rätt lite trafik. Visst, kanske inte så många höjdmeter för varje backe. Men om du vill ha mer variation och inte bara köra samma backe hela tiden så går det ju att snickra ihop en del bra där.

Iden är väl annars att det skall vara lite galet och köra samma backe upp och ner...

Vill man verkligen ha en alltför brant backe? Jag skulle nog föredra en lite flackare runt 5-6%, kan vara tacksamt när man är inne på runda 130 eller något sånt.

Går du ner till 5% blir du tvungen att köra 35 mil. Ju lägre lutning, desto mer energi kommer du att lägga på att övervinna luftmotstånd. Sen får det förstås inte bli så brant att du sliter ut dig.

Världsrekordhållaren på 24-timmarsklättring satte sitt rekord på en 1,7 km lång backe med strax över 10% snittlutning.

Everesting i stockholm tycker jag inte låter spesiellt roligt men började undra på om det finns någon spesiellt lång backe i Sverige.

Vad är sveriges högsta asfalts backe?

GoranS sa:
Går du ner till 5% blir du tvungen att köra 35 mil. Ju lägre lutning, desto mer energi kommer du att lägga på att övervinna luftmotstånd. Sen får det förstås inte bli så brant att du sliter ut dig.

Världsrekordhållaren på 24-timmarsklättring satte sitt rekord på en 1,7 km lång backe med strax över 10% snittlutning.

Bättre säkert med en brantare backe och se till att låga växlar nog så att man tar sig upp med rimlig last och kadens. Totalsträckan blir ju kortare på det viset och precis som du säger - mindre offrat till rull och luftmotståndsmonstren.

görveln sa:
Everesting i stockholm tycker jag inte låter spesiellt roligt men började undra på om det finns någon spesiellt lång backe i Sverige.

Tror det är Stekenjokk. Är dock ingen backe att Everesta på då den är för flack.

görveln sa:

Det beror ju på hur du menar, men det finns gott om dem att välja på bland Skånes åsar. Allt ifrån 5-15% och mellan 80-200 höjdmeter.

http://shortestpath.se/skanebackar/

Om någon känner sig manad så är det bara att skicka ett PM.

Jag undrade om det fanns någon backe som var högre än några hundra meter och som jag gissar så verkar det inte finnas det (hittade en gammal tråd på forumet).

Sverige har en del fjell men det verkar inte finnas så många vägar som går upp dem.

Konkret sa:
görveln sa:

Porjus tror jag är överlägsen. Finns två riktigt fina där.
Vad pratar du om? Du har ingen aning.
Tuffaste asfaltsbacken i dom trakterna (och i Sverige) är Dundret upp, i Gälka.

Tillbaka
Topp