[Renoveringstråd] Ska rädda farsans gamla cykel

TOST

Aktiv medlem
Ny användare här på forumet! Är novis på cyklar men i och med att jag bor i en stad där cykel är det ultimata trafikvapnet så har jag bestämt mig för att lära mig hur allt fungerar och vad man ska ha för komponenter.

Det började med att jag pratade med farsan om att jag skulle haft en cykel som jag kan använda i stan och ta mig runt på. Det hade varit kul med någon gammal racer istället för en ny billig cykel, och att den gamla turkosa racern han hade när han var yngre hade varit perfekt om den fanns kvar. Då svarar han "Jag tror faktiskt den finns kvar än, jag har för mig att jag ställde den i ett skjul hos mina föräldrar för kanske 20 år sedan."

Otroligt nog stod den kvar, en 10-växlad tysk Heidemann från 80-talet. Den såg inte ut som jag minns den. Vad jag minns var en landsvägsgasell med bockstyre (med vit styrlinda såklart), aerodynamik i sin renaste form, med så smala däck att det inte hade varit något problem att skära pizza med dem. Jag minns att den var så snabb att det enda 4-åriga jag såg, var livet som passerade i revy när jag åkte med i den röda barnstolen, och jag tror att jag var fartblind större delen av min förskoletid. Det enda farsan hade som var häftigare än den där cykeln var en sugtrimmad gräddgul Volvo 142 från 1969 med liggande hastighetsmätare, men den blev man inte fartblind i, man kände exakt hur fort den bilen gick.
Nästan ingenting av vad jag minns om cykeln visade sig stämma när vi väl hämtade den, så när som på bockstyret, som farsan bytt ut mot ett riktigt styggelseverk (tillsammans med sadeln) någon gång innan han ställde bort den.
IMG_0161.JPG

IMG_0165.JPG

Planen nu är att gå igenom hela cykeln och skapa någonting närmare det jag föreställde mig, kanske en oväxlad, robust, lättservad trottoar-racer som jag kan blåsa ifrån folk genom stan med eller en praktisk pendlarcykel till jobbet (1,2 mil enkel väg)? Själv är jag som sagt novis så jag skulle uppskatta lite vägledning i vilka prisvärda komponenter jag ska satsa på. Jag är lite osäker vilken väg jag ska gå, om jag ska behålla växlar eller om jag ska konvertera den till singlespeed och i så fall är frågan fotbromsat eller inte. Utseendemässigt så tänkte tänkte jag behålla färgen på ramen, jag vill fortfarande känna igen cykeln efteråt, förutom det är jag rätt osäker.

Hittills har jag plockat isär hela cykeln och gått igenom delarna, här följer lite bilder på ramen:
DSC_0849.JPG

DSC_0836.JPG

DSC_0847.JPG

DSC_0840.JPG

DSC_0838.JPG

Tog isär och rengjorde vevlager samt styrlager, och de var i förvånansvärt bra skick, ingen rost i lagren och kulorna samt lagerbanor såg riktigt fina ut. Återfettade och monterade därefter tillbaka framgaffeln eftersom jag med största sannolikhet ska använda den. Tog dessvärre fram kameran efter detta men tog bilder på vevlagret i alla fall:
DSC_0844.JPG

Av vad jag har lyckats mäta och läsa mig till så är detta ett 68mm med brittisk gänga (vänstergängat på drivsidan) med 130mm fyrkantaxel, alltså väldigt vanligt. Det borde då finnas gott om kvalitetsutbyteslager.

Det tråkiga är att hjulen är i dåligt skick med trasiga ekrar, skador och rost. Vevpartiet är också illa däran med wobblande klingor och växelmekanismens drev verkar slut samt armen verkar ha fått sig en smäll.

Är det smartast att satsa på singlespeed då med tanke på priset och det enklare underhållet? Ska jag fetta om och fortsätta med samma vevlager med nytt vevparti, byta till nytt lager med fyrkantaxel eller byta vevparti samt lager till någon annan standard? Eller ska jag bygga en gravel grinder pga det generösa däckutrymmet?

Lite intressant fakta om cykeln:
Ramhöjd - 580mm
Vevlager - 68mm BSA 14x130mm fyrkantaxel
Vevlängd - 170mm
Gaffelbredd fram - 95mm
Gaffelbredd bak - 125mm
Framgaffeldiameter - 25,4mm (1")
Styrstolpe diameter - 22,4mm
Sadelstolpe diameter - 25,4mm (1")

Blev ett långt första inlägg men ett stort tack ska ni ha som orkar läsa hela och tusen tack ni som kan dela med er lite av er kunskap och kanske gör mig cykelfrälst. :)

Edit: Ändrade rubrik

Senast ändrad:
Backigt eller platt där du ska pendla? Läande skog eller öppna fält. De med det i beräkningen när du väljer mellan växlar eller inte. Motvind kan vara ett litet helvete.

Växlar är bra skit och vill du lära dig allt så se till att få växlarna att fungera.

#åsikt

Senast ändrad:
Skogsgubben sa:
Har inget vettigt att bidra med, men jag gillar redan den här tråden :-)
jis330 sa:
Är också ny på forumet. Följer tråden med spänning :)
Tack för kommentarerna! Hoppas det blir något bra av den också. :)

Mycketvillhamer sa:
Backigt eller platt där du ska pendla? Läande skog eller öppna fält. De med det i beräkningen när du väljer mellan växlar eller inte. Motvind kan vara ett litet helvete.
Förhållanden:
Egentligen är jag inte helt säker då jag faktiskt aldrig cyklat till jobbet och kommer i så fall att ta en annan väg. Men min magkänsla säger väldigt plant, varierande underlag med både grusväg, gångstigar och lappad asfalt, det enda som jag tror saknas är slät asfalt. Konstant motvind i varierande styrka oavsett riktning.

Bengt-re sa:
Växlar är bra skit och vill du lära dig allt så se till att få växlarna att fungera.

#åsikt
Bra poäng! Men eftersom dessa växlar kändes sopslut så kändes det som att det är bortom min kunskapsnivå att lyckas fixa dem. Dessutom verkar det som att dreven är fastnitade i bakväxeln, se bilden:
DSC_0852.JPG

Finns det utbytesdrev till sånna här antika grejer?

Dreven ser det inte ut att vara något fel på. Den där växeln är säkert inte sämre än när den var ny...

oxr sa:
Dreven ser det inte ut att vara något fel på. Den där växeln är säkert inte sämre än när den var ny...
+1
Från bilderna ser de fullt funktionella ut.
Kanske inte jättekul att använda bortsett från nostalgivärdet, men inget läskigt skadat eller slitet.

TOST sa:
Bengt-re sa:

#åsikt
Bra poäng! Men eftersom dessa växlar kändes sopslut så kändes det som att det är bortom min kunskapsnivå att lyckas fixa dem. Dessutom verkar det som att dreven är fastnitade i bakväxeln, se bilden:

Finns det utbytesdrev till sånna här antika grejer?

Finns säkert delar att hitta.
Men om du inte är ute efter original så ser jag ingen orsak att leta.
Biltema säljer nya grejer som funkar för nån hundring.

Fin inledande berättelse, riktigt bra skrivet. Cykeln ser ganska enkel ut, inget exklusivt men lite ovanlig. Det är ändå roligt att kunna behålla gammalt originalstuk så jag tycker inte du skall lacka om och så. Behåll alla delar du inte använder i en låda ifall du ångrar dig. Du verkar inte ha problem med det mekaniska så nästan allt går nog att fixa. Jag skulle nog serva och återanvända så mycket som möjligt samt försöka skaffa de delar som gör att den återfår sin ursprungliga sportighet och barndomsminnena stämmer hjälpligt. Vill man ha en bättre cykel är det lättare att skaffa en nyare bättre cykel. Jag har något liknande i utförande, en Chimo. Har bestämt mig för att behålla skärmar och pakethållare eftersom det var så man ansåg att en rejäl cykel såg ut då.

Edit: Varför tycker telefonen att "näta" är ett bättre ord än "nästan"?

Senast ändrad:
Tack för era svar!

Är fullt medveten om att den inte är exklusiv eller ens nära en racer som jag inbillade mig innan jag såg den igen, det är därför jag vill göra någonting av den som känns lite sportigare. Jag är inte en purist som anser att man måste återställa den till originalskick och behålla "stuket" på den. Nostalgivärdet hos mig ligger i att jag kan använda en cykel som farsan cyklat på som ung, för mig räcker det att både han och jag känner igen den, därav beslutet att inte lacka om den.

Vad jag tyckte om växelföraren var att dreven gick att "vicka" väldigt mycket i sidled och inte snurrade särskilt lätt. Säkerligen fungerar den i klass med när den var ny, men där ligger också problemet, jag skulle vilja ha bättre grejer när man ändå är igång. Jag vill ju inte byta vevparti, bakhjul, kassett och kedja men samtidigt behålla en kass växelförare och riskera att kedjan slits ut i förtid pga nötta drev.

Jag tänkte mig något av följande två scenarion:
1. Hitta ett par begagnade racerhjul för rimligt pris, skaffa ett bockstyre, montera ny kassett, nytt vevparti, ny växelförare och konvertera till 1x11 växlat (har hört att det är modernt nu).
2. Köpa nytt fotbromsat bakhjul samt nytt eller begagnat framhjul, ta bort allt som heter växlar och montera ett lite för smalt rakt styre.

Kommer alternativ 1 kosta mer än en fullblodsracer från fabrik? Kommer alternativ 2 bli en tråkig cykel? Kommer jag hitta vettiga komponenter till alternativ 1 eller kommer kedjelinjen bli skevare än verklighetsuppfattningen hos Amerikas 45:e president i alternativ 2?

Med tanke på din uppenbara mekaniska händighet och att du redan rivit ned ramen skulle jag börja med att sätta ihop den som den är.

Nya vajrar, slangar, däck, styrlinda och en vettig sadel så skulle den se clean ut.

Känslan att växla med friktionsreglage och gammal fem-delad är faktiskt rätt skön. Personligen är jag rätt trött på fixie/SS-konverteringar, jag blir mer glad när jag ser en original med fixie-estetiken dvs utan massa skärmar, lampor mm vilket du enkelt kan pröva #åsikt :)

Att modernisera vet jag inte om jag själv skulle göra med tanke på kostnad och att det ändå inte blir en "racer" men en källa för jättebra info om sånt som vevlager, navbredd och liknande på såväl gamla och nya cyklar är sheldonbrown.com

Till sist; härligt skrivet, kommer följa och uppskatta oavsett vilken väg projektet tar!

Kristoffer Rs kommentar känns väldigt klok. Jättekul att du delar med dig, blir roligt att följa projektet.

Ubåt sa:
Kristoffer Rs kommentar känns väldigt klok. Jättekul att du delar med dig, blir roligt att följa projektet.

+1

Trevligt med lite renovering och återbruk som kontrast till allt "köpa nytt, köpa nytt, köpa nytt..."

TOST sa:
Vad jag tyckte om växelföraren var att dreven gick att "vicka" väldigt mycket i sidled...
Var och ett för sig, eller är "armen" glapp?
Att trissorna rör sig lite spelar ingen roll. Shimanos översta trissa är designad att röra sig i sidled t.ex.
Om hela armen vickar för mycket kan den bli besvärligt. Man vill inte att den ska kunna haka i ekrarna.
TOST sa:
Vad jag tyckte om växelföraren var att dreven .... inte snurrade särskilt lätt.
Trissorna är glidlagrade, och väger väldigt lite. De kommer aldrig snurra som skateboardhjul.
TOST sa:
Jag vill ju inte byta vevparti, bakhjul, kassett och kedja men samtidigt behålla en kass växelförare och riskera att kedjan slits ut i förtid pga nötta drev.
Kedjan är ett bra stål, trissorna i bakväxeln av plast. Och sitter dessutom på den slacka sidan av kedjan. Nötningen går åt ANDRA hållet - en sträckt kedja nöter trissorna.

dabac sa:
Att trissorna rör sig lite spelar ingen roll. Shimanos översta trissa är designad att röra sig i sidled t.ex.
Om hela armen vickar för mycket kan den bli besvärligt. Man vill inte att den ska kunna haka i ekrarna.

Trissorna är glidlagrade, och väger väldigt lite. De kommer aldrig snurra som skateboardhjul.

Kedjan är ett bra stål, trissorna i bakväxeln av plast. Och sitter dessutom på den slacka sidan av kedjan. Nötningen går åt ANDRA hållet - en sträckt kedja nöter trissorna.
Trissorna går att vicka i sida var för sig några mm, men inget annat känns faktiskt glappt och fjädrarna känns styva och fina.

Tusen tack för infon! Det är det här jag tycker är magiskt med kunniga människor på forum, som delar med sig av kunskap så amatörer som mig lär sig något, hatten av!

Här https://www.facebook.com/groups/chfpryltorg/
finns goda möjligheter att hitta passande delar.

Jo, bakväxeln ovan har drag av en Allvit.
Om du går i självmordstankar och vill driva dig själv till vansinne kan du försöka få liv i den men ett byte till snart sagt vad som helst rekommenderas å det varmaste. Leta rätt på en Campagnolo Nuovo Record, en Shimano 600 eller Deore om du vill ha större omfång ( eller en Huret Duopar eller Campagnolo GT för samma syfte) eller vilken Suntour som helst. Bara inte en Allvit!

Senast ändrad:
Okej ni har övertygat mig om att ge originalgrejerna en chans, så jag gjorde ett ryck med bakväxeln. Hade hoppats att den skulle gå att få isär i molekyler, men den är i princip nitad överallt så det enda jag kunde skruva loss förutom lite justerskruvar mm var ett av dreven. Rengjorde iallafall allt så gott jag kunde, smorde de rörliga delarna med lite kedjeolja och torkade bort allt överflöd.
DSC_0856.JPG

DSC_0857.JPG

DSC_0858.JPG

DSC_0859.JPG

Scaramanga sa:
Ser bra ut! Finns ingen anledning att bomba allting i småbitar. Rengör och smörj kommer man långt med.

Men inte särskilt långt med just den bakväxeln.
Den är svårjusterat och sladdrig. Huret gjorde även bra bakväxlar men denna i stansat plåt monterades på billiga hurtbullecyklar under sjuttiotalets cykelboom och är inte värd att rädda.
Hur blank och fin den är.

Återigen sitter man här och funderar.. Just nu kan jag kan inte på något vettigt sätt lossa kassetten då jag inte har rätt verktyg.
DSC_0868.JPG

Jag har ju likt varje ansvarig hobbymekaniker en kassettavdragare av modern kvalisort, men av någon outgrundlig anledning så har ju Shimano bytt standard sedan 80-talet.
Tror jag behöver den här, men det är inte säkert att den passar heller då Shimano helt enkel inte går att lita på:
http://www.parktool.com/product/freewheel-remover-fr-1-3

Men nu är återigen frågan, är det lönt att försöka få tag i rätt verktyg? Fälgen är ju inte jättefin och saknar ett par ekrar. Risken är ju att det ryker fler ekrar när man börjar cykla med den och jag har inte en janne om hur man ekrar om fälgar.

Ska man åka till en riktig cykelreparatör och kolla om denne har något begagnat utbyteshjul eller kan fixa det åt mig?
Enligt en gammal sägen talas det om en mirakelmakare här i stan. En man vars blotta åsyn smörjer upp lager, som likt MacGyver kan renovera en komplett cykel med endast en 13mm nyckel till sitt förfogande, i komplett beckmörker. En del säger att han kan rikta fälgar på gehör, andra att han gör det i farten.

de där e en frikrans o fåtalet har verktyget så ska du loss me den så sök upp nån cykelmeck av den äldre generationen

darkforce sa:
perurban sa:

tyvärr är den för moderna frikransar den ovanstående kransen har en helt annan utformning o vad ja vet så e de bara tre cykelhandlare som har den här i sthlm o de e tcm i tyresö sthlm cykel o sport o gamla stans cykel o ingen av dom säljer dessa då dom e mer eller mindre omöjliga att få tag på

Men den där från Biltema kanske kan passa, för den jag har verkar vara en som är gjord för Shimano HG (inte för att jag riktigt vet vad det är). Men om man tittar noga på bilden jag länkade tidigare så ser man att den har likadana splines, men diametern är mindre och man behöver plats i mitten eller tillräckligt djup på hylsan för att inte hjulaxeln ska vara i vägen.

Har redan lämnat in hjulet till en cykelmekaniker för att få ekrarna fixade, han var väldigt trevlig, seriös och intresserad samt hade ett imponerade lager av begagnade cykeldelar. Han sa innan han ens sett hjulet att han hade rätt verktyg (han hade tydligen skruvat i en hel del cyklar genom åren). När han väl fick se hjulet så konstaterade han att det inte alls var i så dåligt skick och att det skulle gå att fixa utan problem. Jag sa att det inte var särskilt bråttom att få tillbaka det av respekt för de som behöver hjälp inför cykelvasan, men inombords ville jag ju så klart få det fixat på momangen!

Fortsätter göra i ordning övriga detaljer så att de ser respektabla ut och fungerar som de ska. Tog tag i bromsarna ikväll.
DSC_0870.JPG

Observera att jag endast fixat den ena av dem på bilden.

Fixade till ramen i helgen. Jag uppskattar patina och skulle som sagt behålla färgen på den. Men eftersom jag ärvt farsans rostallergi så kan jag ju inte ha en massa rostfläckar som ska rinna och göra lacken ful med tiden.
DSC_0858.JPG

DSC_0859.JPG

Så jag slipade helt enkelt bort rostfläckarna med en Scotch-Brite skiva (ser ut som massa små gröna tvättsvampar på en lamellskiva) med rondellen. Passade även på att ta bort lampfästet på framgaffeln.
DSC_0862.JPG

DSC_0863.JPG

Klarlackade därefter hela ramen med denna:
http://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/11460.pdf

Tänkte först att det var smidigt med en snabbtorkande klarlack då den härdar på bara 1 dygn. Sen står det ju även att den tål kemikalier och det är ju ingen nackdel. Men då jag är ganska långt ifrån en lackerare så hade jag problem med att få till jämna lager, speciellt när den torkade innan jag hunnit täcka hela ramen. Försökte lägga på ordentlig för att den skulle hinna flyta ut, men då blev det en hel del rinningar istället. Blev ändå helt okej resultat med tanke på att jag främst vill skydda den underliggande lacken, och det tror jag den gör. Nedan är lite bilder på hur den såg ut efter att lacken härdat.
DSC_0865.JPG

DSC_0864.JPG

Våtslipade sedan lacken först med 1500p sandpapper och därefter med 2000p. Sedan torkade jag den ren och fortsatte med polish med polerduk följt av ett par lager vax för att den ska hålla sig någorlunda ren.
DSC_0871.JPG

DSC_0872.JPG

DSC_0876.JPG

DSC_0879.JPG

Är en del apelsinskal och rinningar, så en riktig lackerare hade nog fått ont i ögonen, men för mig duger det iallafall. Jag hade ju säkert kunnat göra det mindre fult genom att slipa mera, men nu var jag ju bara ute efter skyddet egentligen. Ni får vänta på helhetsbilder tills jag har satt ihop den.

Coolt, kul att hedra en gammal cukkel

Men bromsarna ... jag tror du ska byta ut de konventionella muttrikarna mot kupolmuttrar, åtminstone de två som håller bromsklossarna.

ensamvarg sa:
Coolt, kul att hedra en gammal cukkel

Men bromsarna ... jag tror du ska byta ut de konventionella muttrikarna mot kupolmuttrar, åtminstone de två som håller bromsklossarna.
Ingen dum idé, ska kika om jag hittar några. Bytte bromsbelägg och där följde det med kupolmuttrar till de nya.

Update:
Lyckades skruva ihop cykeln och få den körduglig! Då bockstyret som satt på från början inte längre finns, så satt jag istället dit ett rakt styre som jag hade. I väntan på att jag ska få tag i ett bockstyre med tillhörande bromshandtag så satt jag bara dit frambromsen också. Den som råkar ha ett retro bockstyre med tillhörande bromshandtag och styrnacke i Umeå-trakten får gärna höra av sig. :)

Måste även ge en eloge till Jan-Eric på Umeå Cykelsport som fixade mitt bakhjul och hjälpte mig med delar. Otroligt trevlig, kunnig och hjälpsam!

Bombar med lite bilder på hur den ser ut i dagsläget:
DSC_08773.JPG

DSC_08552.JPG

DSC_08572.JPG

DSC_0859.JPG

Som ni ser så bytte jag inte bromsvajer fram, eftersom jag tänkte byta styre och bromshandtag. Men det som sitter där är ju ett Magura så man vet ju att det är kvalité.
DSC_0862.JPG

DSC_0863.JPG

DSC_0884.JPG

DSC_0874.JPG

DSC_0875.JPG

Snyggt resultat, lite fixie-estetik med styret och riktigt mysigt polerat vevparti.

Extra plus för upplägget med lacken, fräsht och nytt men bibehållen karaktär och patina.

Kristoffer R sa:
Snyggt resultat, lite fixie-estetik med styret och riktigt mysigt polerat vevparti.

Extra plus för upplägget med lacken, fräsht och nytt men bibehållen karaktär och patina.
Tack så mycket, precis vad jag hoppades på!

Tillbaka
Topp