[Renoveringstråd] Ska rädda farsans gamla cykel

Aspirant sa:
Wow, vilket fint jobb du har gjort!
Jag är en ny användare som själv går i liknande tankar.
Tack! Men då tycker jag att du och ni andra i samma tankar ska sluta fundera och bara köra!

Det är faktiskt inte svårt, och ni ska inte tro att jag har någon särskild kunskap eller erfarenhet. Om sanningen ska fram så har jag i princip aldrig skruvat i någon cykel förut. Dessutom så gjorde jag större delen av arbetet med cykeln på en stor kartongskiva hemma i lägenheten med väldigt basala verktyg (kan lista upp allt jag använde om intresse finns), så nästan vem som helst kan göra det.
Det blir också billigt att återanvända delarna, jag tänker att man kan byta ut dem allt eftersom man vill uppgradera sig.

Men framför allt så är det oerhört trevligt att ge saker nytt liv, att återställa komponenter till sin forna glans och funktion är någonting som iallafall jag tycker är djupt tillfredställande. När man sitter där på golvet i lägenheten med sina barfota 42or och en go film på TVn, samtidigt som man smörjer och monterar ett vevparti, då känner man att självaste Ernst skulle bli lite avundsjuk på den mysiga stämningen.

Nice tråd! Går cykeln bra? Jag fick tag på en gammal Världsmästarcykel häromveckan. Gjorde dock om den till Singlespeed! Men behöll original lacken. Bytte sadel, däck och styrlinda. Väldigt roligt! Väntar på att snön ska smälta så man kan ut och cykla i vårsolen!

Bra tips med scotchbrite rondellen.
Har själv en stålis med lite patina och det där var ju ett smart sätt att göra på.

Bjermo sa:
Nice tråd! Går cykeln bra? Jag fick tag på en gammal Världsmästarcykel häromveckan. Gjorde dock om den till Singlespeed! Men behöll original lacken. Bytte sadel, däck och styrlinda. Väldigt roligt! Väntar på att snön ska smälta så man kan ut och cykla i vårsolen!
Tackar tackar! Jodå, den går som en dröm, men är så rädd om den nu så jag har en "gravelbike/racer" till vardags, så jag har bara fincyklat med farsans i fint väder när man ska till stan bara.

Drifter sa:
Om du vill ha tag på passande delar till den där så besök Cykelverkstaden i Umeå.

https://www.google.se/search?q=cyke...fari#istate=lrl:iv&rlimm=12030388423730214897
Tack för tipset!

glitch sa:
Bra tips med scotchbrite rondellen.
Har själv en stålis med lite patina och det där var ju ett smart sätt att göra på.
Kan varmt rekommendera den metoden, blev riktigt nöjd med resultatet! Speciellt efter lite polish och vax så man fick till ordentlig glans!

Tillbaka
Topp