Dyr pendlarcykel och Cykelkrafts lurendrejeri
Jag köpte en Nishiki X-Nine (2017 års modell) i augusti 2018 och har nu cyklat cirka 500mil. Cykeln har i huvudsak använts för pendling, cirka 12km per dag, även på vintern. Innan jag går in på recensionen vill jag understryka att denna text är både en recension av produkten (cykeln) och företaget (Cykelkraft). I detta specifika fall sammanfaller dessa på ett sådant sätt att det motiverar att recensionen avser både produkt och företag. Det ska även sägas att denna recension har jag försökt att publicera två gånger på Cykelkrafts hemsida. Dock utan framgång. Vid det första tillfället valde att Cykelkraft ta bort recensionen utan motivering. Den är spårlöst försvunnen förklarade Cykelkraft. Vid det andra tillfället var förklaringen att recensionen inte kunde publiceras eftersom den inte avsåg själva produkten utan företaget. I praktiken avser recensionen både produkten och företaget. Detta eftersom produkten – i detta fall - inte kan separeras från företaget. Därtill ringde Cykelkrafts kundtjänst upp mig och förklarade hur en recension behöver se ut för att få publiceras på deras hemsida. Man skickade även över en ny version av min text som enligt instruktion skulle därmed uppfylla Cykelkrafts krav för att publicera. Detta är en ocensurerad version av min recension, som dock gjorts något mer utförlig än den version som jag först försökte publicera. Jag har även lagt till ett kort avslutande stycke samt gjort några språkliga förbättringar. Min recension av produkten och företaget är följande:
Nishiki X-Nine inte är en dålig cykel men den motsvarar inte sitt pris (ordinarie 11990kr), ens rabatterad (jag köpte min för ca 9500kr). Det har dessutom visat sig att X-Nine var både ett dåligt och problematiskt köp. Det finns en rad olika orsaker som ligger till grund för denna kritik. Vi börjar med hur cykeln marknadsförs. Så här marknadsförde Cykelkraft Nishiki X-Nine: ”Vill du cykla riktigt snabbt på grus och stigar, men ha en cykel som också lämpar sig för pendling? Välj isåfall Nishiki X-Nine!.....Du har 11 Shimano SLX-växlar (dvs. 1x11) med ett omfång för varje tänkbart scenario.....Nishikis Cross-hybrider är dämpade hybridcyklar som är utmärkta i stan och på asfalt, men som samtidigt är byggda för att kunna hänga med ut på grusvägar och motionsrundor. Serien hämtar sin tålighet och stabilitet från mountainbikes och kvickheten och rullet från de traditionella racercyklarna, slutresultatet är en extremt användbar cykel med brett register.” Ett första problem är att det inte går cykla snabbt med X-Nine. Det krävs nämligen inte mycket benkraft (med eller utan lutning) innan maxfart uppnås med cykelns 11 växlar. Högre hastigheter är därmed inte ett scenario. X-Nine är förvisso ingen dålig pendlarcykel för kortare sträckor i stadstrafik, säg upp till 15km i måttlig hastighet, men att påstå att det går cykla riktigt snabbt är en klar överdrift. Dessutom, på medellånga motionsrundor, säg upp till 50km, är X-Nine ett dålig cykelval. Min förhoppning var att X-Nine skulle kunna användas även i dylika sammanhang men för sådana turer är den är direkt olämplig. Detta är klart begränsande. För kortare pendlingssträckor är den dock bra, men inte väsentligen bättre än min tidigare Scott hybrid som var både var väsentligen billigare och enklare.
Huvudproblemet här har dock varit att vevpartiet gick sönder efter 10 månader och cirka 400 mil. Cykelkraft förklarade att detta var helt och hållet mitt fel och kan inte reklameras. Eftersom jag behöver cykeln för pendling försökte jag köpa ett nytt vevparti via Cykelkraft som lovade att ordnade detta med så låg (egen) marginal (vinst) som möjligt. För ett komplett vevparti begär Cykelkraft 1200kr (
https://www.cykelkraft.se/vevparti-nishiki-x-nine). Jag ifrågasatte detta pris då det verkade väldigt högt, men Cykelkraft bedyrade i ett mejl att priset var motiverat då ”det var tyvärr dyrt i inköp det där, jag har satt så låg marginal jag kan på det :(”. Men vevparti måste man ha så jag gjorde en beställning. Då uppstod nästa problem. Cykelkraft förmådde inte leverera vevpartiet, och i ett samtal med Cykelkrafts kundtjänst framkom att relationen med Nishiki/underleverantören var så dålig att de inte skulle leverera till Cykelkraft alls under sommaren. Detta besked tog sex veckor att få och många samtal med kundtjänst. Eftersom jag använder cykeln dagligen var leveransen viktigt för mig. Jag ringde t o m till Nishiki och Unicykel (underleverantör). Den senare förklarade att man hade vevparti på lager och kunde skicka samma dag, men också att man inte levererade till privatpersoner, utan att jag måste gå via en återförsäljare. Samtidigt levererade man tydligen inte till Cykelkraft, som tidigare uppgifter till trots, bedyrade att man inte hade dålig relation med Nishiki/underleverantör. Moment 22. Till slut vände jag mig till en annan återförsäljare som ordnade fram samma vevparti (orginal) på några enstaka dagar och sålde det för 499kr. Cykelkrafts s k ”vänliga pris utan marginal” på 1200kr var alltså inget annat än lurendrejeri. Självklart känner man sig lurad av Cykelkraft, dels på prisuppgiften då Cykelkraft tagit ut ett 2,4 högre pris jämfört med sin konkurrent och därmed ljugit för kund, och dels på att man säger att det inte är något fel på relationen till men ändå inte lyckas leverera trots att man säger att man kan göra det. Detta är inget annat än uselt av Cykelkraft. Skäms!
Vad mer kan sägas om X-Nine? Ramen, SLX-växel och dämpade framgaffel är det bästa med denna cykel. De släta handtagen är usla, rentav farliga om du blir svettig. Bromsarna är medelmåttiga och ger skavande ljud (ja, jag har servat cykeln men detta återkommer gång på gång). De medföljande SmartSam däcken (35-622 med mindre dubb) är inte dåliga men de körde jag slut på 4 månader (slätt bakdäck efter ca 200mil). Det gick snabbt att tappa detaljer som skyddande lock på stötdämpare. Sammanfattningsvis, vill du ha en dyr cykel för kortare pendlingssträckor så kan du köpa en X-Nine (eller annan X-hybrid då det är ganska lika). Om du är i behov av reservdelar så gör du bäst i att inte lita på Cykelkraft då de uppenbarligen har som policy att vilseleda kunderna och dra rejäl fördel av sitt informationsövertag. Det är tråkigt att behöva skriva en sådan här recension men det är viktigt att andra får ta del av denna information. Både avseende produkten och företaget.
Det är beklagligt att Cykelkraft - som har ett skapligt utbud av cyklar och tillbehör – väljer en attityd mot sina kunder som är förkastlig. Samtidigt som man ger sig ut att försöka kontrollera sina kunder fick jag även förklarat för mig (när kundtjänst ringde mig) att (jag citerar): ”...för Cykelkraft spelar det ingen roll hur kunderna bedömer företaget”. Kundtjänst tillade även något om att ”...kunderna få tycka vad de vill om oss”. En smula arrogant kan tyckas. Inte minst sett till att det idag är svårt att hindra spridning av information via kanaler som Cykelkraft inte kan kontrollera. Cykelkraft har naturligtvis full rätt i att göra som de vill mot sina kunder. Mig veterligen har det inte heller begått något brott när de nyttjade sitt informationsövertag kring kostnaden av vevpartiet med syfte att lura mig på pengar. Samtidigt är Cykelkraft ett företag verksamt på en konkurrensutsatt marknad och man kan anta att jakten på små kortsiktiga vinster baserat på lurendrejeri kan mycket väl få negativa konsekvenser på lång sikt. Det är just därför det är så förvånande att Cykelkraft kundtjänst, i sitt samtal till mig, förklarade att jag gärna recensera dem på t ex Trustpilot. Varsågod Cykelkraft, nu är min recension publicerad. Jag hoppas att ni är nöjda med mig att jag varit noggrann och förklarat att recensionen både avser produkten och företaget. Kan man vara annat är missnöjd och besviken på Cykelkraft och på Nishiki X-Nine – som inte lever upp till varken pris eller hur den marknadsförs av Cykelkraft.
/Simon