"Lurad av Cykelkraft?"... Men de löste det snabbt! :)

riwwe

Ny medlem
Hej,

Beställde en ROCK MACHINE RACERIDE 700 av en cykelshop.
http://www.cykelkraft.se/rock-machine-raceride-700-svart-rod-vit?person-height=185
Men det var fel på deras system så när jag ringer för att kolla att allt blivit rätt så ser de att den inte finns trotts det att jag fått en fullständig orderbekräftelse.

Så, då blir jag erbjuden en annan cykel som skall vara likvärdig men utan att behöva betala mer.

Den de erbjuder är den här
http://www.cykelkraft.se/kross-vento-5-0-svart-orange

Rock machine 700 som jag kollade på gick normalt för 19,990 (rea 9,990)

kross vento 5-0 för 15,990 (rea 12,179)

Jag är så pass ny på cyklar att jag vet inte om det är likvärdigt, är det en schysst deal?

Snälla hjälp mig.

Jag och cykelkraft har nu kommit överens :)! Jag är nöjd med hur snabbt vi lösste det.

Senast ändrad:
Den var ju lite oväntad från cykelkraft... igen...

Nej den är inte likvärdig. Nu tar de dessutom 15000 kr för rockride 700 med 35% rabatt från 22000kr. Det luktar cykelringen lång väg kring detta företag.

Cykelkraft är absolut sämst! Ville bara ha sagt det. Usel service!

De dumpar dessutom recensioner på sidor som prisjakt. De flesta är 1,2 poängare sedan emellanåt kommer det in 10 recensioner med högsta betyg... Alltid samma dag eller nära inpå

UNDVIK!

Senast ändrad:
gerrardsdobbar sa:
Dåligt drag här. Anti-Bikester-tråden hade mer hetta.
För få maskrosor hos Cykelkraft? :)

Jag tror att jag köpt en jacka eller något från dem utan problem. Det är ju dock väldigt illa att försöka sälja en annan (billigare) cykel för samma pengar dock.

Jeppe_E sa:
Nu tar de dessutom 15000 kr för rockride 700 med 35% rabatt från 22000kr. Det luktar cykelringen lång väg kring detta företag.
Lite interentsökning på danmark ger 9199 från 11499 vilket väl blir 12.400 och 15500 i svenska riksdaler.
Men sådanadär öststatscyklar kan ju variera lite i pris beroende på vilken väg dom tar - och det gäller ju kross oxå.

Hur som haver så är det väl bara att bryta ordern om cykelkraft inte kan leverera.
Och går inte pengarna i retur omedelbums så kontaktar man utfärden av kortet.

För att förklara riwwes fråga så kan jag hjälpa till med lite fakta.

Rockmachine Raceride 700 stl 58 2015 årsmodell med Shimano 105, som enligt leverantörens lagerlista fanns i lager men det visade sig inte stämma. Cykeln kostade 19999kr 2015 och vi reade ut den för 9999kr.

Vi har erbjudit riwwe en cykel från 2017 med en ram som är styvare men med lite enklare spec. Det är en Kross Vento 5,0 2017 som kostar oss betydligt mer än cykeln riwwe beställde. Den kostar nu på rean 12179 kr dvs ingen förtjänst kvar att tala om.
Den ´här cykeln väger 8,5 kg (motsvarar Rockmachine 8,4) och är 2 år nyare och finns hos oss i lager.

Är det här att försöka lura sina kunder?

Vi har ingen skyldighet att erbjuda något alternativ men vi vill göra vad vi kan för att förhoppningsvis kunna få en nöjd kund som återkommer.

Att Cykelkraft är ett företag som har växt galet snabbt, fördubblat omsättning år efter år och inte att kundtjänst, lager mm inte hunnit i kapp ännu kan jag beklaga. Vi jobbar stenhårt på att ändra den här tråkiga stämpeln vi har fått.

Jag har rekryterat ett bra gäng med stor produktkunskap och ett genuint cykel intresse så jag är övertygad om att vi kommer att kunna göra något bra av Cykelkraft.

Men...hur ska vi nu dra förhastade slutsatser och allmänt internettrolla?

Ska man tolka att du äger / driver firman?

Perrka sa:

Rockmachine Raceride 700 stl 58 2015 årsmodell med Shimano 105, som enligt leverantörens lagerlista fanns i lager men det visade sig inte stämma. Cykeln kostade 19999kr 2015 och vi reade ut den för 9999kr.

Vi har erbjudit riwwe en cykel från 2017 med en ram som är styvare men med lite enklare spec. Det är en Kross Vento 5,0 2017 som kostar oss betydligt mer än cykeln riwwe beställde. Den kostar nu på rean 12179 kr dvs ingen förtjänst kvar att tala om.
Den ´här cykeln väger 8,5 kg (motsvarar Rockmachine 8,4) och är 2 år nyare och finns hos oss i lager.

Vi har ingen skyldighet att erbjuda något alternativ men vi vill göra vad vi kan för att förhoppningsvis kunna få en nöjd kund som återkommer.

Att Cykelkraft är ett företag som har växt galet snabbt, fördubblat omsättning år efter år och inte att kundtjänst, lager mm inte hunnit i kapp ännu kan jag beklaga. Vi jobbar stenhårt på att ändra den här tråkiga stämpeln vi har fått.

Jag har rekryterat ett bra gäng med stor produktkunskap och ett genuint cykel intresse så jag är övertygad om att vi kommer att kunna göra något bra av Cykelkraft.

Bra med svar. Med tanke på svajigheten sen ni tog över Cyclecomponents kanske det skulle vara bra med en officiell cykelkrafttråd här. Tror de som valt den vägen har tjänat på det även om det tar lite energi att följa upp tråden.

Båda cyklar har dålig spec för priset, och betvivlar nypriserna. Ingen köper väll cykel till listpris?

Min erfarenhet av cykelkraft är bara negativ, med dålig service och dryg personal.

Häv köp och köp en bättre cykel för samma peng är mitt tips!

konscious sa:
Inte seriöst att man tar betalt för en vara som uppges finnas och senare visat sig inte kunna levereras.

Lagersaldon kan vara felaktiga, vilket upptäcks först när varan ska levereras. Givetvis ska företaget erbjuda sej att omedelbart betala tillbaka pengarna. Om de erbjuder en ersättningsvara så får man avgöra om det är en bra deal eller ej, själv avstår jag oftast...

Perrka sa:
Det är en Kross Vento 5,0 2017 som kostar oss betydligt mer än cykeln riwwe beställde. Den kostar nu på rean 12179 kr dvs ingen förtjänst kvar att tala om.

Men det är väl i sammanhanget oväsentligt vad den kostar er och vad ni har för marginaler på den?

//ED

Hasse#7 sa:
Perrka sa:

Bra med svar. Med tanke på svajigheten sen ni tog över Cyclecomponents kanske det skulle vara bra med en officiell cykelkrafttråd här. Tror de som valt den vägen har tjänat på det även om det tar lite energi att följa upp tråden.

Låter som en mycket vettig idé om man känner att förtroendet för bolaget svajar. Tar lite tid i anspråk men det kan reda ut mycket skitsnack, öppen dialog är nyckeln.

De svarade ju en del i tråden cyclecomponents blir cykelkraft men det slutade efter ett tag.

ForesterGuy sa:
konscious sa:
Inte seriöst att man tar betalt för en vara som uppges finnas och senare visat sig inte kunna levereras.

Lagersaldon kan vara felaktiga, vilket upptäcks först när varan ska levereras. Givetvis ska företaget erbjuda sej att omedelbart betala tillbaka pengarna. Om de erbjuder en ersättningsvara så får man avgöra om det är en bra deal eller ej, själv avstår jag oftast...

Just det är tecknet att man inte levererar det man lovar i en annons som tecken på att man vill hellre ha kundens pengar än att erbjuda en bra service.

Självklart ska det ingå lagersaldo och rimligt leveransdatum, om inte borde det framgå tydligt om vilka reservationer som gäller.

konscious sa:
ForesterGuy sa:
konscious sa:

Just det är tecknet att man inte levererar det man lovar i en annons som tecken på att man vill hellre ha kundens pengar än att erbjuda en bra service.

Självklart ska det ingå lagersaldo och rimligt leveransdatum, om inte borde det framgå tydligt om vilka reservationer som gäller.

Netonnet klarade inte av att leverera en surfplatta på mer än 10 dagar, och när jag ville häva köpet så fick jag ett automatsvar om att det skulle ta tag i ärendet inom 48 timmar eller nåt...
Sen tog det 14 dagar att få tillbaka pengarna. Jag borde begärt påminnelseavgift och ränta...

Dustin hade ett lagersaldo som stämde, det fanns en kvar och den skickades dagen efter min sena kvällsbeställning.

Seriösa handlare informerar om i vilket lager varan finns tillgänglig typ "Tillgänglig för omgående leverans" och "I lager hos leverantör"

Senast ändrad:
Beställde kl 11:31 igår och nu ett dygn senare har de inte ens plockat varorna (3 ganska små varor). Så jävla uselt och långsamt.

Kommer aldrig mer att handla av Cykelkraft.

Peach sa:
Beställde kl 11:31 igår och nu ett dygn senare har de inte ens plockat varorna (3 ganska små varor). Så jävla uselt och långsamt.

Jag väntade 2 veckor på ett litet paket. Avbeställde då och beställde direkt av absoluteblack tog 3 dagar att få hem då.

Aldrig met jag beställer av cykelkraft

Peach sa:

Ett dygn är väl inget att hetsa upp sig för. Det finns värre butiker som "försöker" att driva försäljning på nätet vid sidan av sina fysiska butiker.

Jag beställde hos Cykloteket tidigare i sommar och väntade förgäves ungefär en vecka på att ordern med lagerförda varor skulle plockas! När inget då hade hänt mailade jag och avbeställde ordern och fick betalningen återinsatt dagen efter.

Ska man sälja på nätet gäller det att vara på tå! Betalar gärna lite extra (typ Dustin) för att veta att det expanderas snabbt!

JTF sa:
Peach sa:

Ett dygn är väl inget att hetsa upp sig för. Det finns värre butiker som "försöker" att driva försäljning på nätet vid sidan av sina fysiska butiker.

Jag beställde hos Cykloteket tidigare i sommar och väntade förgäves ungefär en vecka på att ordern med lagerförda varor skulle plockas! När inget då hade hänt mailade jag och avbeställde ordern och fick betalningen återinsatt dagen efter.

Varför inte? Vi pratar nu om att plocka och posta varorna. Och då har vi inte ens kommit till PostNord-tråden ännu. Faktiskt första gången jag beställer på internet och varar INTE plockas och postas samma dag och då har jag handlat från alla möjliga web-shoppar i UK, DE och SE. Cykelkraft är usla och långsamma enl mitt förmenande.

Peach sa:
Varför inte? Vi pratar nu om att plocka och posta varorna.

Absolut. Respekterar din åsikt till fullo. Själv sträcker jag mig oftast till ca 2 dygn för plocka och posta från beställning innan jag börja klaga, eller i fallet Cykloteket där jag utan lön för mödan var lite för snäll med en veckas tålamod pga mitt i semestern.

JTF sa:
Peach sa:
Varför inte? Vi pratar nu om att plocka och posta varorna.

Absolut. Respekterar din åsikt till fullo. Själv sträcker jag mig oftast till ca 2 dygn för plocka och posta från beställning innan jag börja klaga, eller i fallet Cykloteket där jag utan lön för mödan var lite för snäll med en veckas tålamod pga mitt i semestern.

+1 på det.
Inte plockat/skickat på 1 dygn skulle inte hetsa upp mig. Blir det 2 dygn så börjar jag nog fundera.

Jag har också större acceptans för något längre handläggning än vanligt om det är i semestertider.

Well, då kan jag konstatera att vi står långt ifrån varandra om vad normal service innebär.

Jag har iaf berättat min story så får folk dra sina egna slutsatser om Cykelkraft - jag avser inte att handla där någon mer gång.

Undrar hur många som beställde den billiga och som fått erbjudande om den lite dyrare och med sämre spec.

Beställde ett par pedaler som fanns i lager hos cykelkraft i söndags, inte skickade ännu nu mer än tre dygn senare.

Lusten att gynna en svensk butik istället för att spara några hundringar och beställa från uk kommer inte vara så jättestor nästa gång jag köper något om den engelska butiken dessutom levererar fortare. Dyrt och slött är ingen vidare usp.

Beställde en ryggsäck i vintras, efter sådär 18 dagar utan leverans gav jag upp och bad dem avbryta köpet.

Den här nivån av missnöje måste man hantera. Vad är generellt fel, varför och vad kan man göra åt det? Känns rätt bråttom att vända denna skuta eller förklara varför de missnöjda haft sån extrem otur ifall de är få men hörs mycket. Jag tror att det finns genomgående systemet som måste hanteras. Växtvärk lät som en första anledning, prylar på annan plats än kunden tror den andra. Kompensationspolicy en tredje. Koppling som bokad/såld till specifik kund kanske en fjärde? CC funkade ju hyfsat så kompetens borde ju finnas.

Om det är något som är viktigt så är det väl att lagersaldo stämmer?
Inte skulle väl cykelkraft acceptera att det saknas 10.000 kr i kassan? Om det fattas något på lagret så har det blivit stulet som jag ser det.

Och då skall såklart cykelkraft direkt meddela kund att varan har kommit bort och omedelbart erbjuda pengarna tillbaka och dessutom ge ett presentkort som ett förlåt för att deras system faljerat.
Det kan ju kosta kunden att dom inte har koll på sitt lager och deras anställda kan stjäla hej vilt.

Hej allihopa som så snällt har stått till tjänst i vägledning för mig som nybörjare.

Jag vill medela att cykelkraft och jag har kommit överens och att jag är nöjd med slutresultatet.
Jag är nöjd med deras kundsrvice och det vi till slut kom överens om. :)!

Cadde sa:
Om det är något som är viktigt så är det väl att lagersaldo stämmer?
Inte skulle väl cykelkraft acceptera att det saknas 10.000 kr i kassan? Om det fattas något på lagret så har det blivit stulet som jag ser det.

Och då skall såklart cykelkraft direkt meddela kund att varan har kommit bort och omedelbart erbjuda pengarna tillbaka och dessutom ge ett presentkort som ett förlåt för att deras system faljerat.
Det kan ju kosta kunden att dom inte har koll på sitt lager och deras anställda kan stjäla hej vilt.

Saker kan även placeras fel. Det är kul att leta igenom 10000 pallplatser bara för att konstatera att någon på inleveransavdelningen skrivit fel, eller att någon ett år tidigare gjort ett felplock och skickat en dyrare vara till kunden som givetvis inte klagat... ?
Det finns ett otal orsaker till att ett lagersaldo kan vara felaktigt, men man bör givetvis kommunicera med kunden för att finna en lösning.

Brukar köra Klarna för att slippa ligga ute med pengar till handlare som inte sköter sig. Det funkar med alla utom Cykelkraft som konsekvent fakturerar vid orderbekräftelse istället för när dom skickar paketet...

Klarna säger följande:

IMG_1928.PNG

Edit: som exempelvis min beställning i söndags som bekräftades och fakturerades i måndags men ännu inte har skickats.

Senast ändrad:
Det verkar som deras affärsidé är att få in så många ordrar som möjligt. Sen bara låtsas som de regnar och casha in från de som glömt att de beställt.
Det är väldigt få gånger jag hört om någon som verkligen fått någon leverans.
Aldrig hört talas om att de själva tagit kontakt, trots att de kan gå veckor efter lagd order.

Perrka sa:

Med tanke på hur många som varit missnöjda med sitt försök att handla från er så verkar det inte vara nån lyckad rekrytering.

Som parentes oberoende cyklarna i fråga så tycker jag rubriken är lite taggigt ställd.

Iom att det är en fråga i välmening och behov av hjälp så känns det rätt skevt att redan i rubriken fråga om man blir lurad

Mårten sa:
Brukar köra Klarna för att slippa ligga ute med pengar till handlare som inte sköter sig. Det funkar med alla utom Cykelkraft som konsekvent fakturerar vid orderbekräftelse istället för när dom skickar paketet...

Klarna säger följande:

Edit: som exempelvis min beställning i söndags som bekräftades och fakturerades i måndags men ännu inte har skickats.

Fast jag har också nyligen gjort en beställning från Cykelkraft och valt Klarna. Fakturan skickades ut när ordern hade markerats som skickad.
Nu väntar jag bara på paketet ?

weldion sa:
Fast jag har också nyligen gjort en beställning från Cykelkraft och valt Klarna. Fakturan skickades ut när ordern hade markerats som skickad.
Nu väntar jag bara på paketet ?

Samma här, mitt paket fick uppdatering "skickad" och då kunde jag betala den via Klarna-appen. När jag handlade valde jag att betala via Klarna (ett annat val var betala via faktura). Valde såklart att betala min räkning på förfallodagen istf valet "här och nu" eller vad det hette.

Tillbaka
Topp