Jag vill vara med och tycka saker!
Oavsett om du skulle skaffa nya Birden, en Stage 5 eller en Stage 6 har jag rätt svårt att se att du någonsin skulle vilja cykla på din Codeine igen.
Jag ser ingen nackdel som kedjestag. Efter att ha provat en massa, även på flera cyklar med kedjestagslängd så tycker jag den stora skillnaden är att cyklar med korta stag klättrar betydligt sämre. Jag svänger lika dåligt oavsett. Längre stag är stabilare, klättrar bättre och ger mer hjulbas vilket är gött.
Vad jag har sett så har plusdäck aldrig funkat något bra för rejsing. Det är bara att lägga ner.
Jag tror inte en Stage 6 blir okörbar med 150 gaffel. Jag tror även att en Stage 5 lätt räcker till för att köra hela ESS utan några som helst problem.
Ska man sätta fjäderdämpare på en Orange så är det värt att förstå att länkaget inte är nämnvärt progresivt. Det är mer eller mindre konstant hävstång genom hela slaget. Jag har testat en massa dämpare, både coil och luft på min Five och tycker min CCDB coil funkar bäst. Det märks däremot väldigt tydligt när man bottnar cykeln. Det är aldrig någon fråga om vad som har hänt. Cykeln och mina ben verkar dock hålla fint med hjälp av rubber bumpern.