[En vild ide] Ska vi spela tärning? (Enduro hoj)

marr sa:
xdr sa:
larsaw sa:
mikipedia_ sa:

+1 Du lär ju bli sjukt ensam om en sån där svenskifierad bapelsin, en Fågel-FS29'a tror jag kommer bli rätt svenne i skogarna framöver...

Har det inte gått lite inflation i Orange. En Cotic kanske vore nått istället. Stort, Brittiskt, Opraktiskt.

Och kompisen har en redan....
En BTR då? Då är den dessutom tung.

xdr sa:
marr sa:
xdr sa:
larsaw sa:
mikipedia_ sa:

+1 Du lär ju bli sjukt ensam om en sån där svenskifierad bapelsin, en Fågel-FS29'a tror jag kommer bli rätt svenne i skogarna framöver...

Har det inte gått lite inflation i Orange. En Cotic kanske vore nått istället. Stort, Brittiskt, Opraktiskt.

Ruggigt dyr med har jag för mig.

marr sa:
xdr sa:
marr sa:
xdr sa:
larsaw sa:
mikipedia_ sa:

Ruggigt dyr med har jag för mig.

Äh, det skiljer bara £1000, vad är det i den stora konkursen?

Vem kan säga nej till dylik porr?
BTR_Pinner_Frame_Burf_Edition_-1-840x558.jpg

Senast ändrad:
larsaw sa:
Fast inget slår ju Portus custom-stål-FS...

Fast Karl! StålFS med 166mm's VPP-länkage, 2950€ i grundpris utan dämpare.
Efter lite Insta-chattrande förra veckan kläckte han ur sig att den kommer att kunna fås som 29'a också (men det dröjer nog något halvår eller så...)
http://www.portus-cycles.de/der-flotte-karl-unsere-maschine-fuers-grobe/

Haha, för jävla dyrt :p men fränt.

Nä jag är mest orolig över en stage6 blir för mycket, eller hur det skulle skilja sig mot en bird am9.
Kan man undergaffla apelsinen? Eller imploderar den då? Dvon verkar ju smidig att ändra slaglängd på.
Får man roligare på en småhjuling?

Eller så ärver du min Mega 290 med full DVO, XT/XTR och Enve så jag kan gå all in på svettopsykling istället?

Hur ska man göra med hjul då? Har två par 29or och ett par plushjul. Plushjulen finns det konvertering till.
Kvar är två par funworksnav med xm481 fälgar i rent för bra skick.

Ska man nava om?

Något som vet om en stage6 sväljer plus hjul? Googlat en del utan framgång.

Japp klart han gör :) Å så jäkla bra att ha å göra med!!
Bara köp så har du stålar kvar till semester :)

Jag vill vara med och tycka saker!

Oavsett om du skulle skaffa nya Birden, en Stage 5 eller en Stage 6 har jag rätt svårt att se att du någonsin skulle vilja cykla på din Codeine igen.

Jag ser ingen nackdel som kedjestag. Efter att ha provat en massa, även på flera cyklar med kedjestagslängd så tycker jag den stora skillnaden är att cyklar med korta stag klättrar betydligt sämre. Jag svänger lika dåligt oavsett. Längre stag är stabilare, klättrar bättre och ger mer hjulbas vilket är gött.

Vad jag har sett så har plusdäck aldrig funkat något bra för rejsing. Det är bara att lägga ner.

Jag tror inte en Stage 6 blir okörbar med 150 gaffel. Jag tror även att en Stage 5 lätt räcker till för att köra hela ESS utan några som helst problem.

Ska man sätta fjäderdämpare på en Orange så är det värt att förstå att länkaget inte är nämnvärt progresivt. Det är mer eller mindre konstant hävstång genom hela slaget. Jag har testat en massa dämpare, både coil och luft på min Five och tycker min CCDB coil funkar bäst. Det märks däremot väldigt tydligt när man bottnar cykeln. Det är aldrig någon fråga om vad som har hänt. Cykeln och mina ben verkar dock hålla fint med hjälp av rubber bumpern.

jofahjalm sa:
Jag vill vara med och tycka saker!

Oavsett om du skulle skaffa nya Birden, en Stage 5 eller en Stage 6 har jag rätt svårt att se att du någonsin skulle vilja cykla på din Codeine igen.

Jag ser ingen nackdel som kedjestag. Efter att ha provat en massa, även på flera cyklar med kedjestagslängd så tycker jag den stora skillnaden är att cyklar med korta stag klättrar betydligt sämre. Jag svänger lika dåligt oavsett. Längre stag är stabilare, klättrar bättre och ger mer hjulbas vilket är gött.

Vad jag har sett så har plusdäck aldrig funkat något bra för rejsing. Det är bara att lägga ner.

Jag tror inte en Stage 6 blir okörbar med 150 gaffel. Jag tror även att en Stage 5 lätt räcker till för att köra hela ESS utan några som helst problem.

Ska man sätta fjäderdämpare på en Orange så är det värt att förstå att länkaget inte är nämnvärt progresivt. Det är mer eller mindre konstant hävstång genom hela slaget. Jag har testat en massa dämpare, både coil och luft på min Five och tycker min CCDB coil funkar bäst. Det märks däremot väldigt tydligt när man bottnar cykeln. Det är aldrig någon fråga om vad som har hänt. Cykeln och mina ben verkar dock hålla fint med hjälp av rubber bumpern.

Men fan Jofa, ge mig facit istället. 5 eller 6? För en fegis. Under liften i gesunda var rätt skitnödigt med codeine när det brantade på :p

Plus är inget jag tänkt rejsa, soft o glida runt på. Kanske läge att sluta glida runt o börja trampa. Htfu!

Est: de är svincoola. Men jag är lite för feg för att chansa. Custom är inget för mig, har inget att tillföra. Lika lite som den normale ramkonstruktören kan behandla mjölk på ett adekvat sätt, lika lite kan jag ge input i några mått och vinklar på en ram.

Jag hade valt en Stage 5 av de alternativen. Stage 6 kommer vara ännu tryggare, men att kunna rejsa ESS hänger ju inte på cykeln av dom cyklarna du väljer. Det är bara HTFU och köra. Dagens tävling i Falun var bitvis rätt teknisk/köttigt och det var ett helt gäng som körde hardtails där, även lättvikts xc-hardtails med absurt hög fart...

Jag kör ju allt i serien på en Orange Five med 27,5". Det är ytterst sällan jag skulle vilja ha köttigare, samtidigt som samma cykeln funkar bra till vanlig stigcykling. Jag tror att det främst som är fel med din Codein är att den helt enkelt är för kort. Jag bytte från en 2014 Five i storlek S med 410 mm reach (tror jag?) till en 2016 Five M med 442 i reach och det är en enorm förbättring.

jofahjalm sa:
Jag hade valt en Stage 5 av de alternativen. Stage 6 kommer vara ännu tryggare, men att kunna rejsa ESS hänger ju inte på cykeln av dom cyklarna du väljer. Det är bara HTFU och köra. Dagens tävling i Falun var bitvis rätt teknisk/köttigt och det var ett helt gäng som körde hardtails där, även lättvikts xc-hardtails med absurt hög fart...

Jag kör ju allt i serien på en Orange Five med 27,5". Det är ytterst sällan jag skulle vilja ha köttigare, samtidigt som samma cykeln funkar bra till vanlig stigcykling. Jag tror att det främst som är fel med din Codein är att den helt enkelt är för kort. Jag bytte från en 2014 Five i storlek S med 410 mm reach (tror jag?) till en 2016 Five M med 442 i reach och det är en enorm förbättring.

Mjo, codeine är både kort och brantare än alla nya alternativ...

Så en Örange då kanske? :p

Stage 5:an ser ju jäkligt gammalmodig ut i gemeotrin jämfört med Birden. Uråldrig typ. Men Birden lär vara mycket cykel att trampa runt på hemma. Typ som att stigcykla på en Spesh Enduro vilket många iofs gör och är nöjda med. Frågan är bara om Stagen är så mycket mindre att det spelar någon roll.

Bird har ju inte blivit något stort märke än även om de har modern geo och är attraktivt prissatta så du lär inte riskera att det blir Canyon-fest med Birds nu heller skulle jag tippa på.

Jag håller f ö med jofa att du inte kommer att vilja cykla vidare på din Codeine. Den får Stagen att se modern ut. Hög, kort och ändå inte en nätt cykel att trampa runt.

Jag gillar upsale-nivån i tråden, mycket bra. Röstar för en custom Magnus Bovall eller BTR. ;)

qma sa:
Jag gillar upsale-nivån i tråden, mycket bra. Röstar för en custom Magnus Bovall eller BTR. ;)

Haha, btr är jävligt rå, men det är nog lite för mycket cykel.

Vad tycker folk om de finska pålarna pole nuförtiden? Evolink 140 är lång nog iallafall. Får knappt plats på gatan.

Du vet vad du vill ha... Du får testa min någon dag.... :-)

Ärligt talat tror jag oxå att det är lätt att det blir för mycket cykel, Klövarundan blir tråkig, Tingvalla dör en smula osv.
Jag har klarar mig med hedern och de flesta lemmarna i behåll i Åre med 15/140 och 27,5".
Då har jag förstått att Åre är köttigast på ESS.

Brassa inte på för mycket för den där gången på ett år när du vill ha mer förtroende, tänk snarare på de 100 andra gångerna.

#onebiketorulethemall

Tittar lite på geometrin på Bird Aeris AM9, blir det aldrig för mycket reach på de moderna ramarna?
Den har 5 cm längre reach i XL än vad min Ragley Bigwig 2017 har och den har jag 40 mm styrstam på och sitter riktigt utsträckt.

Visst är det bra när man står upp, men iaf jag måste ibland sitta ner för att orka med och då blir kontrollen inget vidare om jag inte når fram till styret.

I övrigt så röstar jag (det är väl en omröstning och du köper det som får flest röster?) på Orange Stage5, tycker den ser riktigt fin ut.

skier sa:
Tittar lite på geometrin på Bird Aeris AM9, blir det aldrig för mycket reach på de moderna ramarna?
Den har 5 cm längre reach i XL än vad min Ragley Bigwig 2017 har och den har jag 40 mm styrstam på och sitter riktigt utsträckt.

Visst är det bra när man står upp, men iaf jag måste ibland sitta ner för att orka med och då blir kontrollen inget vidare om jag inte når fram till styret.

I övrigt så röstar jag (det är väl en omröstning och du köper det som får flest röster?) på Orange Stage5, tycker den ser riktigt fin ut.

Om sadelröret är brantare kan det göra rätt många cm på ETT, och de nya hojarna med lång reach har ju i regel rejält branta sådana.

Gillar för övrigt tanken på omröstning.

Ska det hålla någon form av rimlig budget får det nästan bli en bird. Iallafall om jag vill ha fina dvo dämpare och kul utrustning.
Det springer iväg rätt mycket med orange och örange :p

Ähhh, man kan aldrig bromsa sig ur en uppförsbacke ;-)

Jag röstar på något av följande alternativ:
Örange eller DVOrange!!

:-D

Får vi rösta alltså. Jag antar att det är en bindande omröstning.

Då röstar jag på Örange eller bubblaren BTR Pinner. I rosa eller lila. Med BOS dämpning.

Senast ändrad:
Jag kanske är en party pooper men jag kan inte se att man köper Orange av några rationella skäl. Det verkar bara handla om att ha en cykel med själ.

Rattnalle sa:
Jag kanske är en party pooper men jag kan inte se att man köper Orange av några rationella skäl. Det verkar bara handla om att ha en cykel med själ.

Mnja, det beror nog lite på. De är ju extremt lättservade och tål mkt skit utan att kacka ihop. De håller ihop rätt bra också. Om de inte var så dyra skulle jag överväga en av de skälen.

Sen köper man väl aldrig en mtb av rationella skäl?

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Mnja, det beror nog lite på. De är ju extremt lättservade och tål mkt skit utan att kacka ihop. De håller ihop rätt bra också. Om de inte var så dyra skulle jag överväga en av de skälen.

Sen köper man väl aldrig en mtb av rationella skäl?

Jo, när man köper Canyon.

Tillbaka
Topp