[En vild ide] Ska vi spela tärning? (Enduro hoj)

Erik O sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Jag kanske är en party pooper men jag kan inte se att man köper Orange av några rationella skäl. Det verkar bara handla om att ha en cykel med själ.

Mnja, det beror nog lite på. De är ju extremt lättservade och tål mkt skit utan att kacka ihop. De håller ihop rätt bra också. Om de inte var så dyra skulle jag överväga en av de skälen.

Sen köper man väl aldrig en mtb av rationella skäl?

Jo, när man köper Canyon.

Njae, mountainbikes är ju rena nöjesprodukter.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Jag kanske är en party pooper men jag kan inte se att man köper Orange av några rationella skäl. Det verkar bara handla om att ha en cykel med själ.

Mnja, det beror nog lite på. De är ju extremt lättservade och tål mkt skit utan att kacka ihop. De håller ihop rätt bra också. Om de inte var så dyra skulle jag överväga en av de skälen.

Tänkte mer att faktisk prestanda när man cyklar är intressant i viss mån..

Ska överväga en peruansk ht åt delarna som blir över? :) med 150mm gädda. Singelspeed?

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Tänkte mer att faktisk prestanda när man cyklar är intressant i viss mån..
För att förtydliga: om felet med Codeinen är att den är kort, hög och brant cykel löser man knappast problemet genom att köpa en annan kort, hög och brant cykel.

Fick dubbelkolla nu och inser att jag hade underskattat precis hur extremt kort Codeine är. Ja en Stage blir ju en bit längre då även om den är mellanmjölkslång.

Kan tänka mig en ht, som tar plushjul, icke boost, 29er, 150mm slag.
Det kunde vara kul :p

Vem ritar den?

Jag tycker att det är lite kul när ETT mått verkar bestämma om cykeln går att cykla på eller inte :) Har precis köpt en Codeine 29 som tydligen inte funkar alls. På papperet i alla fall. Kort, hög, långa kedjestag, tung, billig gaffel. Men den är så fantastiskt rolig att cykla på! Lekfull, lagom rapp, smidig, stabil. Tydligen inte helt långsam heller då jag senast idag tog ett KOM :)

Sen är det väl alltid roligt att köpa nytt, men cyklar är gjorda för olika saker. Codeine 29:an är en lekfull AM-cykel kan man säga, och det funkar den perfekt till.

Nu ska inte jag störa mer med mina tråkigheter, köp nåt du vill ha och försök inte att hitta den perfekta cykeln för den finns inte. Allt är kompromisser :) Den som just du känner att du vill ha är perfekt för dig!

Erik O sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Jo, när man köper Canyon.

För nuftiga människor

Ta en som min typ då! Fast du kanske måste ha längre cc för plus hjul. För min känns riktigt bra sen får man anpassa efter hur lång du är?

Jag kommer skapa en egen tråd om det där sen, det får bli en happykonstruerad hoj, utgår från att alla andra vet bättre än mig själv :D

Hej på dig Marr! Min åsikt i frågan bygger på mina egna erfarenheter i spåret och utifrån min egen högst begränsade åkskicklighet. Jag är feg som en räka när det gäller utförsåkning och tekniken är undermålig för ändamålet. Jag ville ha en trygg cykel utför som funkade till trenduro och Vallåsen, det blev en kona process 153:a. Trygg och säker för mig men ser ändå ut som en tuff endurohoj, mina skills ligger i att ha en tuff attityd på parkeringen, jag hittar alltid en ursäkt för varför jag är långsammast i spåret. För vanlig cykling, bor ju nästgårds, införskaffade jag en billig och vanlig ht-xc (scott scale 750) och kör den som en Skåne-döds enduro, tänker så i varje fall. Den fungerar till plattlands-lek och gör minsta nerförslut till en alpklassad dödsenduro led. Således får jag välja cykel efter vad jag tänker köra och tror att ht:n är bra för tekniken. Hoppas det spiller över till tuffkörningen....Har ägt många varianter av cyklar och även endast en med betoning am, det tog gnistan ur hemmaåkningen för mig. Nu känns det som jag hittat en fungerande kombo??

raider sa:
Hej på dig Marr! Min åsikt i frågan bygger på mina egna erfarenheter i spåret och utifrån min egen högst begränsade åkskicklighet. Jag är feg som en räka när det gäller utförsåkning och tekniken är undermålig för ändamålet. Jag ville ha en trygg cykel utför som funkade till trenduro och Vallåsen, det blev en kona process 153:a. Trygg och säker för mig men ser ändå ut som en tuff endurohoj, mina skills ligger i att ha en tuff attityd på parkeringen, jag hittar alltid en ursäkt för varför jag är långsammast i spåret. För vanlig cykling, bor ju nästgårds, införskaffade jag en billig och vanlig ht-xc (scott scale 750) och kör den som en Skåne-döds enduro, tänker så i varje fall. Den fungerar till plattlands-lek och gör minsta nerförslut till en alpklassad dödsenduro led. Således får jag välja cykel efter vad jag tänker köra och tror att ht:n är bra för tekniken. Hoppas det spiller över till tuffkörningen....Har ägt många varianter av cyklar och även endast en med betoning am, det tog gnistan ur hemmaåkningen för mig. Nu känns det som jag hittat en fungerande kombo??

Tack för dina insikter. Lutar mer och mer åt en rejäl utförshoj (typ birden faktiskt) samt en peruansk ht med plushjul o glassa runt på här hemma.
Kom över o cykla nån dag om du bor nästgårds!

UrTomas sa:
Jag tycker att det är lite kul när ETT mått verkar bestämma om cykeln går att cykla på eller inte :) Har precis köpt en Codeine 29 som tydligen inte funkar alls. På papperet i alla fall. Kort, hög, långa kedjestag, tung, billig gaffel. Men den är så fantastiskt rolig att cykla på! Lekfull, lagom rapp, smidig, stabil. Tydligen inte helt långsam heller då jag senast idag tog ett KOM :)

Sen är det väl alltid roligt att köpa nytt, men cyklar är gjorda för olika saker. Codeine 29:an är en lekfull AM-cykel kan man säga, och det funkar den perfekt till.

Nu ska inte jag störa mer med mina tråkigheter, köp nåt du vill ha och försök inte att hitta den perfekta cykeln för den finns inte. Allt är kompromisser :) Den som just du känner att du vill ha är perfekt för dig!
Men du kan ju cykla. Det räknas inte :-)

Skämt åsido så är jag ju ett ganska kritiskt mått för hur cykeln upplevs. Vill man inte ha en fullt så lång cykel kan man gå ner en storlek och få en smidigare ram än tidigare. Alla vinner. Särskilt som det slagit igenom på cyklar med kortare slag också.

Kolla med Orangebikes Sweden vad dom kan trolla fram. Har haft en del med dem att göra och det brukar att gå o trixa en del. Ibland har dom democyklar inne men endast för gbg-regionen. Tycker annars att du skall hoppa över cirkushjulen och gå direkt till en Alpine (har en och tror att alla andra också vill ha)

Rattnalle sa:
UrTomas sa:

Skämt åsido så är jag ju ett ganska kritiskt mått för hur cykeln upplevs. Vill man inte ha en fullt så lång cykel kan man gå ner en storlek och få en smidigare ram än tidigare. Alla vinner. Särskilt som det slagit igenom på cyklar med kortare slag också.

Nu måste du ha förväxlat mig med nån annan ;)

Absolut! En lång cykel blir stadigare i hög fart. Mycket bra när man ska endurorejsa, mindre bra när man ska knixa runt på tekniska stigar. Min poäng är alltså att mått och vinklar bör vara olika beroende på vad man ska ha cykeln till och då finns ju inget definitivt rätt eller fel med en cykel utan det har med cyklisten att göra :)

UrTomas sa:
Rattnalle sa:
UrTomas sa:

Absolut! En lång cykel blir stadigare i hög fart. Mycket bra när man ska endurorejsa, mindre bra när man ska knixa runt på tekniska stigar. Min poäng är alltså att mått och vinklar bör vara olika beroende på vad man ska ha cykeln till och då finns ju inget definitivt rätt eller fel med en cykel utan det har med cyklisten att göra :)
Absolut. Men just kombinationen ganska kort cykel och relativt mycket slaglängd ser jag som lite svår att utnyttja bra. På ställen där jag skulle vilja ha en smidig cykel har jag normalt ingen glädje av att ha en massa slaglängd heller och vice versa. Där hamnar Codeinen lite på gränsen mellan två användningsområden. Å andra sidan var alla AM cyklar såna för inte så länge sen och det gick att cykla som en kung då också har jag hört (jag vet inte hur man gör själv så det är bara hörsägen).

Igår fick jag svar från Marino att en custom FS går på 550 USD + frakt (tull & moms), skulle ju bli massor över till en vursting-dämpare (jämfört mot en svennebanan ram, så som Cotic eller Orange... ;)

larsaw sa:
Igår fick jag svar från Marino att en custom FS går på 550 USD + frakt (tull & moms), skulle ju bli massor över till en vursting-dämpare (jämfört mot en svennebanan ram, så som Cotic eller Orange... ;)

Oj, intressant.

Apropå den ocyklingsbara Codeinen, är det någon som kotrollmätt sin? Med tanke på hur virriga On-Ones egna uppgifter om Inbreden är skulle det inte förvåna mig om geometritabellerna är lite off :)
(frågan är bara åt vilket håll)

/Johan

larsaw sa:

Då räknar jag kallt med att du slår till. Nu på en gång. Marsch pannkaka!

JojjeM sa:
larsaw sa:

Oj, intressant.
/Johan

Visst är det! En annan tanke som slagit mig är att låta herr Marino svetsa en ny framtriangel till ens befintliga ekipage...

xdr sa:
larsaw sa:

Då räknar jag kallt med att du slår till. Nu på en gång. Marsch pannkaka!

Haha, här tas inga förhastade beslut! Dessutom så behöver jag bara rulla ut en sväng i skogen för att inse att det inte är hojen som sätter begränsningarna för min framfart (tyvärr)...

Oki Marino gör FS ramar han hade inte fattat vad jag frågade :) Så japp 550 usd för single pivit just nu bygger han en typ Starling & för nån månad sen en Pole XL kopia :)

Annars We're proud to launch the SHAN Nº5 Factory in JPS color! First SHAN Nº5 available as a complete bike and as a Rolling Chassis. Production Privee introducing a range of SHAN Nº5, from 2799€ to 4999€. More news: http://www.productionprivee.com/en/news/article/shan-no-5-complete-bike-and-rolling-chassis

FB_IMG_1505841042968.jpg

EST sa:
Annars We're proud to launch the SHAN Nº5 Factory in JPS color! First SHAN Nº5 available as a complete bike and as a Rolling Chassis. Production Privee introducing a range of SHAN Nº5, from 2799€ to 4999€. More news: http://www.productionprivee.com/en/news/article/shan-no-5-complete-bike-and-rolling-chassis

Den är fin men tar bara 27.5 o 27.5 plus. Inte 29 vilket är synd, så shan föll bort när jag valde i somras. De rekommenderade att köra 29 fram och 27.5 bak vilket iofs kanske är bra. Har aldrig provat.

sobrius sa:
Den är fin men tar bara 27.5 o 27.5 plus. Inte 29 vilket är synd, så shan föll bort när jag valde i somras. De rekommenderade att köra 29 fram och 27.5 bak vilket iofs kanske är bra. Har aldrig provat

+1 vilket är samma lika med BTR's "The Pinner". Men dom tar sig ju an custom-jobb, så där finns ju en möjlighet...
Själv lägger jag mitt hopp till Stanton's kommande FS blir en 29'a
https://instagram.com/p/BV-u5zNB7Yd/

larsaw sa:
Igår fick jag svar från Marino att en custom FS går på 550 USD + frakt (tull & moms)

Hmm....jag är ju skitnöjd med min Mega290 men har aldrig kört tre säsonger på samma hoj. En Marino ligger väldigt högt upp på listan just nu då måtten stämmer för att plocka över prylarna från Megan...

Jo jan tänka mig att din setup med justeringsbara DVO-grejer skulle funka väldigt bra med en sån här typ av ram.
Marino skickade även en geo-exempel åt det aggressivare hållet...

IMG_2989.JPG

KÖP! !
läste just en liten recension av han som köpte den andra Pole kopian, å han var väldigt nöjd?
Hittade inlägget

Just thought id share some thoughts on my steel full sus frame from Marino Bikes.

Ive had it for a few months now, and found the process from ordering to delivery easy, and quick, and the communication was great throughout.

The bike is a 150mm travel 29er with the same geometry as a large Pole evolink.

I love this bike, its made me more confident on the downs, but that is more down to the geometry than the frame build.

The quality of the frame seem good, if not as refined as some of the more mainstream brands. I paid a whole lot less than any other frame i could find. The frame is well built, with neat welding, a decent paint job, and is to the spec i provided.

It isnt the lightest frame, as you would expect being steel, but i find it climbs well, and isnt really noticeably heavier than my friends bikes. Its plenty stiff enough, but there definitely seems to be some 'steel is real magic' somewhere as it just seems to grip and track without getting knocked off line.

In the short time ive had the frame, ive ridden it on dh tracks, long xc rides and raced a 3 day enduro event on it, and it hasnt skipped a beat.

My conclusion is, this frame is excellent for the money and I really cant think of anything that comes close to the value and performance. I hope to soon order a hardtail and a shorter travel xc frame!

If you have any questions, ill do my best to answer them.

Andy

Rattnalle sa:
UrTomas sa:
Rattnalle sa:
UrTomas sa:

Absolut. Men just kombinationen ganska kort cykel och relativt mycket slaglängd ser jag som lite svår att utnyttja bra. På ställen där jag skulle vilja ha en smidig cykel har jag normalt ingen glädje av att ha en massa slaglängd heller och vice versa. Där hamnar Codeinen lite på gränsen mellan två användningsområden. Å andra sidan var alla AM cyklar såna för inte så länge sen och det gick att cykla som en kung då också har jag hört (jag vet inte hur man gör själv så det är bara hörsägen).

Visst är det så, där det är knixigt kan man inte utnyttja Codeinens slaglängd och där det går snabbt utnyttjar man inte Codeinens smidighet. På samma sätt som man inte utnyttjar en lång cykels längd där det är knixigt. Som jag skrev tidigare så är alla cyklar en kompromiss och man väljer själv vad man vill kompromissa med :) Jag valde Codeinen för att jag ville ha så roligt som möjligt i hemmaskogarna. Det innebär att den inte är perfekt på nåt, men som en helhet är den sjukt rolig på det mesta :)

Tillbaka
Topp