Lucka 12 bjuder på en tågresa (eller, om jag ska vara helt ärlig, två), en kyrka på en sten och fin dalgång.
Söndagen inleddes med tidig uppgång då målet var att komma med tåget som gick 6.22 från Como. Var där i god tid och det var ganska lugnt på stationen så tidigt.
För att komma till mitt resmål var jag tvungen att byta tåg i Monza. Det dröjde där en dryg halvtimme innan tåget jag skulle byta till kom. Hade på tåget till Monza noterat några män med röda kepsar och röda kläder och när jag kom ner i underjorden för att komma till en annan perrong så fick jag min misstanke bekräftad.
Var tydligen denna dag F1-loppet på Monza gick av stapeln. Medan jag stod och väntade på mitt tåg kom några andra tåg in och det klev av en massa människor i företrädesvis röd klädsel med Ferrarritryck på.
Strax efter halv åtta klev jag så på nästa tåg, vilket tog mig, mitt bagage och cykeln till Lecco, vidare norrut längs Comosjöns östra strand, förbi Morbegno och Sondrio och upp till Tirano där tåget har sin ändstation och där jag skulle ha min bas de kommande dagarna.
Då klockan inte var mer än tio var det för tidigt att checka in. Jag hade dock kollat med hotellet att de kunde lagra mitt bagage under dagen så att jag skulle kunna få mig en skaplig cykeltur och checka in när jag kom tillbaka. Passade också på att utnyttja toaletten för att justera klädseln. Hade funderat på om jag skulle ta tåget ner till Sondrio, men då det inneburit drygt 40 minuters väntan kunde jag lika gärna cykla ner dit.
För att slippa den relativt trafikerade vägen valde jag att följa Sentiero Valtellina
http://sentiero.valtellina.it/ en rutt med småvägar och gång-och-cykelbanor som går genom Valtellina från Bormio ner till Comosjön. Har man bråttom är bilvägen säkerligen att föredra, men är man lite mer ute på turistcykling funkar den fint. Man får dock vara lite alert och hålla koll på skyltningen s.a. man inte kör fel.
Passerade vid Tresenda-Aprica-Teglio ett gäng personer som verkade tycka att ligga och flyta i en kall flod var roligt.
Passage som nog inte är så lättframkomlig efter regnoväder. Även utan sådana försvårande omständigheter var en viss försiktighet inte helt obefogad.
Genom någon by var vägen ganska smal.
I Sondrio åkte jag och tittade lite efter om jag skulle se något ställe där man kanske skulle kunna få sig en macka, men det slutade med en glass på torget nere vid stationen som uppladdning inför kommande klättring.
Inledningen på uppförskörningen gick på en väg med en del trafik, men inte direkt störande mycket. I en av de första serpentinerna fanns denna skylt.
Lyckligtvis(?) var det dock inte huvudvägen den gällde utan en liten återvändsväg. Hade lite utsikt över Sondrio
innan vägen drog iväg norrut upp i dalen (Valmalenco). Efter ca sju kilometer tog jag av från huvudvägen upp genom dalen och klättrade upp till den lilla byn Spriana som visade sig ha en kyrka med en lite kyrka med en lite udda placering.
Vägen fortsatte uppåt tills man efter ytterligare en kilometer kom upp till Marveggia varifrån man hade fin utsikt ner i dalen där huvudvägen går.
Efter Marveggia blev det en dryg kilometer utförskörning för att återansluta till huvudvägen. De snöpudrade bergen kom också allt närmare.
Dalgångens huvudort är Chiesa in Valmalenco och den hade jag nu i sikte på andra sidan dalen.
Strax norr om denna ort delar sig dalen och en del fortsätter i ostlig riktning, viker sedan av åt nordost och vägen i den delen går genom en del tunnlar upp till ett par dammar, Bacino di Campo Moro och Bacino di Alpe Gera. Den andra delen av dalen drar iväg i nordvästlig riktning och vrider sedan gradvis över till en sydvästlig riktning. Egentligen tror jag att den första varianten är den häftigaste, men den är nog också tuffare och jag var fortfarande inte i någon vidare form så jag hade beslutat mig för att ta ta den andra varianten. Om jag mot förmodan skulle känna mig i superform hade jag en fundering på att jag kanske kunde köra upp åtminstone en bit på den andra när jag kom tillbaka ner.
Man kan ta sig upp i den dalen jag skulle på några olika sätt, antingen hålla sig på västra sidan av dalen och komma in i Chiesa in Valmalenco söderifrån, ta bron man ser på bilden ovan och klättra upp till byn eller, vilket var vad jag jag gjorde, fortsätta framåt på östra sidan dalen och sedan ta sig upp i dalen norr om själva byn. Vägen var lite halvrisig beläggningsmässigt, framför allt förbi några stenbrott som passerades tämligen omgående.
Detta var också det tuffaste partiet på klättringen med en halvmil med runt 8% snittlutning. Det bjöd också på en slingrig upplevelse.
Träffade också på dessa gynnare på väg upp.
Stenplattor på taken var populära i detta område.
Höskörden var igång.
Periodvis gick vägen helt inne i skogen som längre ner huvudsakligen var av lövtyp men som högre upp blev alltmer barrskog.
Får erkänna att det gick ganska trögt uppför trots att tempot var lågt och jag var rätt nöjd när jag nådde Chiareggio, den sista byn i dalen.
Vet inte om jag tycker denna stol såg så bekväm ut, men lite originell var den i alla fall.
Där asfaltsvägen tar slut finns en parkering. En grusväg/stig fortsätter en bit längs Torrente Mallero (vattendraget), men jag stannade och vände rätt omgående då det inte var någon direkt njutning att försöka forcera denna med racer.
Stannade till i byn (Chiareggio) och tog en glass och en cola i solskenet. Var inte överdrivet varmt i luften på drygt 1600 meters höjd över havet, men i solen var det rätt skönt. Var en del vandrare däruppe, men det kändes att högsäsongen nog var över.
Åkte sedan ner tillbaka till Sondrio i stora delar samma väg som jag kom upp. Jag åkte dock in i Chiesa in Valmalenco och tog mig över bron som syntes på bilden över byn. Egentligen var vägen avstängd åt det håll jag åkte p.g.a. vägarbete, men trafiken var inte direkt hård så det gick fint att rulla ner med cykel. Jag skippade också extrasvängen upp till Marveggia och Spriana.
Jag såg till att hålla skaplig fart ner då jag närde en viss förhoppning om att kunna hinna med tåget som gick tjugo över fyra. Med inte mycket mer än fem minuters marginal kom jag in i biljetthallen i järnvägsstationsbyggnaden i Sondrio. Ett raskt inköp av biljett för mig och cykeln gjorde att jag kom med tåget och var uppe i Tirano vid femsnåret. Kan ju verka lite lättjefullt att åka tåg på det där sättet och egentligen bär det lite emot. Jag hade dock en lite tuffare morgondag planerad och ville spara mig lite för den, i synnerhet som jag hade fått slita mer än jag hoppats på denna tur och var lite orolig för hur morgondagen skulle komma att förlöpa. Dessutom hade jag ju redan cyklat ner genom dalen och tillbakavägen skulle ha blivit samma väg så ur turistcyklisthänseende fanns det inte så mycket att vinna på att cykla tillbaka heller.