[RR] En backig julkalender [Alla luckor öppnade]

GoranS

Aktiv medlem
För ett par år sen körde jag en RR i form av “En italiensk julkalender”; https://happyride.se/forum/read.php/1/2836639 Då utlandscyklingen i år för min del stannade på två "kortare" resor har jag inte material till att göra som då och ha en lucka per dag. Efter lite funderande insåg jag dock att om jag istället låter en lucka svara mot en backe så räcker materialet till. Det blir till och med någon backe över, d.v.s. någon lucka kommer att innehålla två backar.

Jag har valt att skriva det hela i form av reseberättelser, så även om tonvikten är på cykling inkluderas lite annat, dels för att binda ihop berättelsen och dels för att det i vissa fall varit fina vyer inblandade även utanför cyklingen.

Öppnade luckor
 1: Rifugio Bédole/Val Genova
 2: Valcroce/Plose (+Rittner horn till fots)
 3: Passo San Lugano
 4: Maria Weissenstein
 5: Passo Valles (+Passo San Lugano)
 6: Passo San Pellegrino
 7: Passo Costalunga
 7: Bonuslucka: Drei Zinnen (till fots)
 8: Passo Pennes
 9: Passo Nigra (+extrabacke)
10: Passo Pinei (+tur till fots)
11: Monte Bisbino
12: Valmalenco/Chiareggio
13: Aprica
14: Passo Gavia
15: Passo del Bernina
16: Forcola di Livigno
17: Rifugio Roccoli Lorla
18: Alpe Giumello
19: Menarola
20: Passo dello Spluga
21: Campo dei Fiori
22: San Martino in Culmine
23: Passo Cuvignone
23: Bonuslucka: Milano, Varese, Como (turistande)
24: Bellavista/Monte Generoso (+extrabacke)

Senast ändrad:
Lucka 1 bjuder på en lång resa, en världsmästare och en fin dal.

Resa 1 började i Dalarna där jag mötte upp med ett par bekanta i Borlänge på förmiddagen, onsdagen den 19:e juli. Vi åkte ner till Kumla där sällskapets fjärde person anslöt. Färden gick sedan vidare ner till Trelleborg där vi tog nattfärjan till Travemünde.

Vid halv åtta på torsdagsmorgonen var vi på tysk mark och efter att ha ägnat 35 minuter åt att ta oss ut från hamnområdet (måste vara en av norra Europas sämsta trafiklösning) rullade vi söderut genom Tyskland, först på väg 1 och efter Hamburg på väg 7. Med historier man hört om trafiksituationen förbi Hamburg och Hannover i åtanke så rullade det på helt OK. Var något vägarbete, men det blev inte värre än att det gick lite segt några minuter. Strax söder om Fulda fick vi dock en period på tre kvart då trafiken bara kröp fram. Dock tror jag att vi hade tur, för det var enda stället det var något mer påtagligt strul. I norrgående riktning såg vi tre-fyra sådana sträckor där det knappt rörde sig.

Strax väster om Füssen åkte vi så in i Österrike. Vi passade på att omgående skaffa en vignette s.a. vi skulle kunna åka motorväg i Österrike utan att riskera att bli haffade av polisen. Första delen i Österrike var dock inte någon motorväg utan en landsväg som gick upp över Fernpaß. På vägen upp såg man också upp mot Zugspitze, Tysklands högsta berg, som hade lite snö pudrat över toppen. Från Fernpaß fortsatte vi sedan ner i Inntal och motorvägen till Innsbruck där vi tog av och åkte motorvägen upp över Brennerpasset och sedan ner på italienska sidan till Bolzano där vi tog av motorvägen och åkte till hotellet i Pineta, strax söder om Bolzano, där vi skulle bo. Vi var framme vid niotiden och slapp därmed precis mörkerkörning.

Dagen därpå, fredagen den 21:a juli, gav vi oss efter att ha sovit ut och ätit frukost iväg med bilen bort till byn Carisolo som ligger en liten bit sydväst om Madonna di Campiglio (känt från alpina världscupen och stället där Stenmark tog sin första världscupseger). Vi åkte dit genom att följa Val d’Adige söderut till Trento där vi tog av västerut och kom upp till Carisolo söderifrån genom Val Rendena. I byn var någon sorts marknad, men vi hittade en gräsplätt där vi kunde parkera och lasta av cyklarna.
P1130263Medium.JPG

Efter att ha fått ihop cyklarna så påbörjade vi dagens ganska korta cykeltur, upp i Val Genova, en dal som går västerut från Carisolo och som ligger i Parco Naturale Provinciale dell’Adamello-Brenta. I botten av dalgången rinner ett vattendrag och vägen går ofta i närheten av detta.
P1130267Medium.JPG

Efter en knapp halvmil med bara ytterst måttlig stigning kommer man fram till Cascate di Nardis (ett vattenfall).
P1130269Medium.JPG

Strax efter vattenfallet börjar det första brantare partiet där snittlutningen i procent under någon kilometer är tvåsiffrig. Efter detta flackar vägen ut avsevärt och under några kilometer är det bara svagt uppför. På vägen upp finns ett antal ställen där man kan äta och i något fall kanske också sova över.
P1130273Medium.JPG

Dalen verkar vara populär bland vandrare/promenerare. På ett par, tre ställen på vägen upp genom dalen var det betalstationer där det kostade att köra genom (gratis för cyklister). Detta gjorde att ju högre upp i dalen man kom, desto mindre trafik blev det på den tämligen smala vägen. Det gick dock fullstora bussar upp och det var åtminstone två, kanske fler, som gick i skytteltrafik upp och ner genom dalen, och när man stötte på en sådan var det oftast bäst att försöka åka av och stanna till bredvid vägen, för att få plats med både cyklist och buss var på många ställen vanskligt.

Efter att ha passerat ett stenbrott
P1130276Medium.JPG

började det andra lite jobbigare partiet.
P1130277Medium.JPG

Generellt sett blev dalen finare ju längre upp man kom så jag låter bilderna tala.
P1130281Medium.JPG

P1130286Medium.JPG

P1130291Medium.JPG

P1130296Medium.JPG

P1130297Medium.JPG

Cirka en km före Rifugio Adamello Collini al Bédole slutade asfaltsvägen så sista biten var det grusväg som gällde.
P1130299Medium.JPG

På toppen unnade vi oss en kaffe/cola innan vi rullade tillbaka ner.
P1130302Medium.JPG

Blev inte så mycket fotat på nervägen så jag nöjer mig med en bild, tagen precis ovanför det nedre av de lite brantare partierna. Skylten hävdar att det ska vara 18% lutning.
P1130306Medium.JPG

Tillbaka nere i Carisolo hade klockan hunnit bli bortemot halv fyra.
P1130308Medium.JPG

Vi var dock sugna på lite lunch och stack in huvudet på en restaurang/pizzeria. Visade sig att de stängde lunchserveringen klockan tre men om vi skyndade på och beställa skulle det gå bra att få något.

Efter inmundigande av varsin pizza gick sedan färden tillbaka mot Bolzano norrut förbi Madonna di Campiglio, över Passo Campo Carlo Magno och ner i Val di Sole som vi sen följde österut. I Cles stannade vi till och tog en titt på en livs levande (f.d.) världsmästare i form av Maurizio Fondriest. Eller, rättare sagt så stannade vi till och gick in och tittade i hans cykelaffär.

Maurizio själv stod och pratade i telefon bakom disken. Affären i sig var dock ärligt talat ingen jättehöjdare - de hade någon cykel med Fondriestram i skyltfönstret och lite cykelkläder. I skyltfönstret fanns också en cykel från tiden det begav sig samt lite priser och pokaler (tyvärr lyckades jag inte undvika reflexerna i fönsterglaset).
P1130309Medium.JPG

Från Cles åkte vi vidare, huvudsakligen söderut, ner till Mezzocorona varifrån vi följde Val d'Adige åt nordost tillbaka till hotellet.

Rutten för första dagens tur:
Rutt.png

Senast ändrad:
katten sa:
Det är uppförsbackar mest hoppas jag!

/A
Nja, cyklar man uppför brukar det oftast innebära ett behov av att även cykla utför. ;-)

Men så tillvida att målet med mitt backcyklande är uppförskörningen så är det rätt.

Härligt Göran! Tänkte köpa en triss kalender idag men det här är ju mycket bättre, ser fram mot nästa lucka ?

Lucka 2 bjuder på en promenad och första etappen.

Dagen därpå cyklade större delen av gänget en kortare tur runt bergknallen nere i dalen medan jag och en annan medlem i gruppen åkte ner och fixade ut startpaketen med nummerlappar. Då det tog en stund innan de kom tillbaka skippade vi planen på att dra ner till Garda och åkte istället upp i bergen direkt norr om Bolzano, närmare bestämt åkte vi via Collalbo upp till Pemmern där vi käkade en lättare lunch innan vi tog linbanan upp till Schwarzseespitze/Lago di Nero, ca 2060 möh.
P1130316Medium.JPG

Därifrån gick vi upp till Rittnerhorn, 2260 möh.
P1130318Medium.JPG

Är det helt klart ska man kunna se hela vägen bort till Marmolada om man tittar mot öster. Nu var det fin utsikt, men ett visst dis och en del moln gjorde att det inte riktigt var så spektakulärt som vissa bilder indikerar att det kan vara. Nöjer mig med några bilder som illustration.
P1130323Medium.JPG

P1130324Medium.JPG

P1130330Medium.JPG

Dagen därpå var det dags för första etappen på 2017 års upplaga av Giro delle Dolomiti. Var nionde gången jag startade så jag visste rätt väl vad jag gav mig in på. Ett stort orosmoln var dock det faktum att jag var i betydligt sämre skick än vid tidigare upplagor. En del kroppsliga problem gjorde att jag inte kommit igång med cyklandet förrän i slutet av maj och jag velade länge kring om jag över huvud taget skulle åka ner. Hade dock i början av juli beslutat mig för att chansa. Längsta turen innan loppet var en tur på tretton mil som jag kört några veckor innan loppet, strax efter att jag anmält mig. Då var jag ganska stel dagen efter. Jag gick därför in i loppet med inställningen att varje etapp jag kunde köra var en bonus. Tävlingsmomentet, vilket utgörs av en uppförsbacke med tidtagning på varje etapp, var något jag inte hade en tanke på. Det gällde bara att försöka ta sig igenom varje etapp med så liten ansträngning som möjligt för att maximera chansen att kunna köra nästföljande etapp.

Etappen startade nere vid mässan i södra delen av Bolzano klockan åtta. Inledningsvis åkte vi norrut i Valle Isarco, d.v.s. den dalgången där motorvägen upp till Brennerpasset går. Vi åkte förstås inte motorvägen utan den mindre vägen som också går nere i dalen.
P1130335Medium.JPG

Uppe i Bressanone bjöd arrangören på en slingrig färd genom stadens gränder. Kändes ett tag som målet var att vi skulle klara av alla gatstensbelagda gator i stan!
P1130341Medium.JPG

Efter en liten stund kom vi dock ut ur staden och kunde börja klättringen uppför dagens huvudbacke, vilken var drygt två mil lång och klättrade från ca 560 möh upp till precis under 2000 möh.
P1130344Medium.JPG

Tidtagningen började dock inte förrän efter ca 7 km då S.Andrea precis hade passerats. Som synes väljer många att stanna till strax före tidtagningsstarten. Jag brukar dock i stort sett alltid köra på då jag tycker det är svårare att hitta en bra rytm efter man stannat till. När jag som nu dessutom tog det väldigt lugnt fanns än mindre anledning att stanna. Bättre att fortsätta för att komma upp med lite marginal tills det var dags för avfärd ner igen.
P1130349Medium.JPG

Backen i sin helhet bjuder på en tämligen jämn lutning på runt 7% hela vägen upp. Stora delar går inne i skogen, men periodvis passerar man ängar och någon by.
P1130355Medium.JPG

P1130357Medium.JPG

P1130358Medium.JPG

I Pancios, med ca 4 km kvar till toppen, tog vi av och klättrade upp mot Valcroce. Jag tog det som avsett lugnt och fint hela vägen upp och kom till slutet av tidtagningssträckan nöjd med att inte känna mig helt ledbruten. Genom att det tagit mig en bra stund att komma upp blev det lite kortare tid än vanligt i depån innan det var dags att rulla ner igen. Hann dock få i mig lite dryck och tilltugg samt plocka väst och armvärmare ur ryggsäcken. Det senare visade sig knappt vara nödvändigt då det var såpass varmt att det nog gått fint att köra i kort-kort ner. Är dock lätt att missbedöma temperaturen när man kör uppför och blir svettig och varm så jag försöker köra på den säkra sidan och hellre ha lite för mycket kläder än lite för lite vid utförskörningar. En väst och ett par armvärmare går ju fint att stoppa ner i bakfickorna, vilket också skedde vad det led.

Nerfärden gick först samma väg som vi kom upp, men i Plancios tog vi av vägen mot Passo Erbe och fick några kilometers nedförsbacke.
P1130364Medium.JPG

Innan den riktiga utförskörningen ner genom Val di Funes tog vid hade vi några kilometer med uppför.
P1130368Medium.JPG

Vägen ner genom Val di Funes är ganska smal, bitvis lutar det på och det finns några kurvor som är lite tvära, så en viss försiktighet är på sin plats. Tyvärr var det någon som på ett ställe missat en kurva, åkt över ett räcke och landat några meter längre ner. Stod ganska många människor där när jag kom dit så jag valde att rulla vidare nedåt. Ambulansen kom också åkande efter en liten stund. Väl nere i dalen gick sedan färden tillbaka till Bolzano samma väg som vi åkt ut på morgonen.

Rutten för etappen såg ut något i stil med:
rutt.png

Trevligt värre. Intressant backe.. 7%. Ungefär som hallandsåsens nordsida, men den är ju liiite kortare :)

Fint GoranS! Jag är bra less på happy men det här är fantastisk läsning. Stort tack att du tar dig tid att förgylla mångas tillvaro.

Lucka tre bjuder på en mesig backe och en befarad bonkning.

Andra etappen startade med knappt fem mil cykling söderut i dalen på väg SS12. Cykling nere i dalen innebär att det var mer eller mindre platt.
P1130377Medium.JPG

P1130378Medium.JPG

På den andra bilden ovan ser man Monte Bondones, 2180 möh, spetsiga topp sticka upp ovanför hustaket. Det går en asfalterad väg på västra sidan av toppen på vilken man kommer upp till runt 1650 möh och om man åker upp från Trento passerar man en bit innan toppen Norge (en liten by).

Det rullade faktiskt på riktigt skapligt och trots att farten alltid går ner i samband med rondeller och passager genom byar har jag för mig att vi var nere i Lavis på strax under 1,5 h. I Lavis, strax norr om Trento, tog vi av SS12 och började klättra upp på norra sidan av Val di Cembra (väg SS612). Hade inte åkt den vägen tidigare och även om stigningen var ganska snäll så tyckte jag att det var en trevlig och väldigt grön dal.
P1130384Medium.JPG

P1130386Medium.JPG

På vägen upp är det ett par tunnlar, men båda dessa undveks genom att vi istället åkte äldre vägavsnitt genom några byar.
P1130387Medium.JPG

I Cembra hade vi dagens första depå. Även om vädergudarna fortfarande hade några snäpp kvar uppåt på termostaten så vore det synd att säga att man inte var svettig. Så det var skönt att få lite vätskepåfyllning. Vi fortsatte sedan och kom efter ett tag fram till Molina, där skidloppet Marcialonga med ca en halvmil kvar vänder tillbaka upp mot Cavalese och målet. Vi klättrade därifrån upp genom Castello di Fiemme. Jag trodde här för en kort stund att jag var på väg att totalt bonka för trots att jag växlat ner till lägsta växeln gick det ganska tungt. Jag började sen titta på människorna runt omkring mig och noterade att medan jag hade en kadens som mest påminde om Bert Grabsch på ett plattempo så höll de flesta runt mig en klart högre kadens. Visserligen börjar ju 30- och 32-kransar dyka upp på kassetter, men jag har trots allt 34/28 som lättaste utväxling så jag fick inte ihop det tills jag tittade ner och såg att jag inte alls hade kedjan på lilla utan på stora klingan. Ridå! Hur som helst gick det sedan betydligt lättare.
P1130396Medium.JPG

Vi fortsatte vägen västerut mot Ora och kom efter lätt klättring på några kilometer upp till Passo San Lugano som får utgöra denna luckas pass/backe även om den som backe betraktad är rätt mesig, i alla fall från Cavalese-hållet.
P1130398Medium.JPG

Vid passet blev det en ganska lång paus för att samla ihop hela gruppen. De flesta sökte upp den skugga där de kunde hitta sådan.
P1130399Medium.JPG

(Karta med rutt samt profil kommer i nästa lucka där etappen avslutas)

Senast ändrad:
Kul att julkalendern verkar uppskattad.

Som väl redan framgått kommer vissa luckor att vara mer omfångsrika och andra lite kortare. Det är dock svårt att ändra på historien och jag tyckte att när jag inte hade så mkt material att det räckte till en lucka per cykeldag så kunde det vara lite kul att få en matchning mellan luckor och backar. I synnerhet som backar alltid utgör fundamentet för mina cykelresor.

Senast ändrad:
Bummer, Jakten på tidskristallen är mkt mer spännande, men här finns det bättre bilder och mer inspiration !

GoranS sa:
Visserligen börjar ju 30- och 32-kransar dyka upp på kassetter, men jag har trots allt 34/28 som lättaste utväxling så jag fick inte ihop det tills jag tittade ner och såg att jag inte alls hade kedjan pålilla utan på stora klingan. Ridå! Hur som helst gick det sedan betydligt lättare.

Tack för dagens garv. Lite som jag fast tvärtom.. Tyckte det var konstigt att det inte gick fortare på platten efter backen. kadensen var ju relativt normal... tittar ner och ser att kedjan ligger kvar på lilla ;) Underbara bilder som påminner om att det blir bättre, i höstvintersörjan.

Eftersom jag "bara" har cyklat på Mallis (förutom här hemma då) så tycker jag det är riktigt kul att läsa och kolla bilderna. Man måste nog ta och bredda sina cykelresor lite. Två tummar upp GoranS.

Kul om mina RR:er kan inspirera någon till att ge sig ut på cykeläventyr. Ännu roligare om det skulle generera någon RR från något ställe jag inte varit och cyklat på. Tycker förvisso om RR:er även från Mallis och GC, men omväxling förnöjer.

En sak som inte går fort är senaste Windows-uppdateringen på min dator. Har stått i snart en timme och just nu står mätaren på 22% avklarade. Om den inte lägger in en Klaebo-artad avslutning kommer jag inte att hinna få till lucka 4 idag. Blir i så fall dubbla luckor imorgon.

GoranS sa:
En sak som inte går fort är senaste Windows-uppdateringen på min dator. Har stått i snart en timme och just nu står mätaren på 22% avklarade. Om den inte lägger in en Klaebo-artad avslutning kommer jag inte att hinna få till lucka 4 idag. Blir i så fall dubbla luckor imorgon.

Lycka till med det... Jag ser fram emot dubbla luckor i morgon. Eftersom det är två timmar sedan inlägget, så gissar jag på... 79% nu ;)

Lucka 4 bjuder på en liten lucka med en något mindre mesig backe och ett kloster.

Vi fick, som sagt, vänta en stund uppe vid Passo San Lugano. Tror att den relativt raska inledningen kan ha bidragit till detta. Det finns för varje etapp ett ungefärligt tidsschema och jag undrar om det kan vara s.a. de av praktiska skäl inte vill hamna alltför mycket före det. Framför allt när vi ska genom större orter eller ut och in ur Bolzano är det poliser som inte följer med loppet som hjälper till och ser till att vi får en bra och säker resa. Och där kan jag tänka mig att det kan bli problem om klungan skulle komma långt före tidsschemat.

Hur som helst så blev det lite svårt att få till någon bra utförskörning då gruppen kom iväg så kompakt och ledarbilen inte körde alltför fort utför. Stannade till några gånger för att få lite fri väg att kunna rulla på utan att behöva bromsa, men jag kom ganska snabbt ikapp gruppen igen och det gick inte att släppa alltför stor lucka heller för då skulle man hamna i karavanen av bilar efter klungan.

Innan vi kom ner till Ora var det dock dags att ta av från den stora vägen åt höger och ta sig an dagens tidtagningssträcka som startade nere vid Ponte di Aldino. Första biten av backen är relativt tuff där man har 4,5 km med runt 10% snittlutning. Jag blev ikappåkt av en av de som jag åkt ner till Italien med och vi cyklade tillsammans en bit innan jag drog ifrån igen.
P1130401Medium.JPG

Efter en liten flackare bit genom byn Aldino är det lite brantare igen någon kilometer för att sen flacka ut och t.o.m. bli lite utför. På detta flackare parti gick det riktigt trögt. Fick absolut inte ut någon kraft, så jag åkte bara och väntade på att resekamraten skulle komma ikapp. Det skedde dock inte i detta parti, men däremot i en slakmota strax efter. Hade för mig att det skulle vara ett flackare parti ytterligare innan målet på tidtagningssträckan, så lite på kul ställde jag mig upp och ökade tempot med tanken att så fort det flackar ut så kommer han ändå att komma ikapp mig igen. Visade sig dock att det inte var något mer direkt flackt parti utan jag kom upp till målet vid Maria Weissenstein med ett så pass stort försprång att trots att han startat lite efter mig så hade jag en aning bättre tid på den dagens sträcka. Han berättade efteråt att han jagat på för att komma ikapp mig och var ganska trött när han gjorde det så han tyckte att det var lite knäckande att jag ökade precis då. Var dock inte gjort med någon "ond" avsikt.

Dagens lunch intogs i närheten av klostret, Maria Weissenstein/Pietralba, som jag tror är från 1700-talet, men platsen har anor som pilgrimsplats/vallfartsort från 1500-talet.
P1130403Medium.JPG

P1130405Medium.JPG

Jag tror att berget man ser på den nedre bilden ovan är Weisshorn, 2317 möh. Uppe vid tidtagningsmålet var det lunch innan det var dags att ta sig tillbaka ner till Bolzano. Bortsett från en fyrakilometersbacke upp förbi Nova Ponente med knappt 5% snittlutning var det i huvudsak utför samt lite platt på slutet.
P1130407Medium.JPG

P1130408Medium.JPG

Rutten och profilen för denna dag var (det som strax efter 14 mil ser ut som uppförsbackar är tunnelpassager):
rutt.png

Jeppe_E sa:
GoranS sa:

Lycka till med det... Jag ser fram emot dubbla luckor i morgon. Eftersom det är två timmar sedan inlägget, så gissar jag på... 79% nu ;)
I vanlig ordning var Microsofts prognos inte att lita på. Lyckligtvis åt rätt hål denna gång, så det blev (som synes ovan) en lucka idag också!

Senast ändrad:
Härligt att se en ny kalender från dig Göran.
Det behövs lite inspiration så här i förkylningstider.

Lucka fem bjuder på en omvänd repris, en avslutningsbacke och en backe som jag trodde nästan skulle bli slutet.

Etapp tre var den tuffaste på årets lopp med totalt fyra pass som skulle avklaras. Inledningen var identisk med etapp 2. Nere i Ora,
P1130410Medium.JPG

efter knappt två mil svängde vi av och började klättringen upp mot Passo San Lugano, d.v.s det pass vi kommit upp till dagen innan, men då från andra hållet.
P1130413Medium.JPG

Inledningsvis i stigningen åkte jag tillsammans med en av mina resekamrater som tog det rätt lugnt och jag hamnade därför inne bland bilarna som alltid bildar en svans bakom gruppen med cyklister uppför denna backe.
P1130415Medium.JPG

Ungefär halvvägs upp höjde jag tempot en del för att försöka komma om bilkaravanen innan vi nådde toppen av den ca 16 km långa stigningen. Backen som sådan är väldigt lättåkt och aldrig brant utan lutar huvudsakligen 5-6%. En italienare verkade tycka att det var jobbigt och grabbade vid två tillfällen tag i en lastbil och hängde i kanske 100 meter per gång.
P1130418Medium.JPG

Jag lyckades i mitt föresats och hade vid toppen kommit in i en lite större grupp med cyklister. Som så ofta följde även denna gång en utförskörning efter passage av ett pass. Denna var dock bara runt 100 höjdmeter ner till Cavalese där dagens första depå var belägen. Det var, trots att klockan inte ens var halv elva när vi kom dit, redan ganska varmt så det var bara att se till att få i sig vätska. Noterade när jag kikade på de officiella temperaturuppgifterna från Bolzano att detta dygn var temperaturen där aldrig under 20 grader och maxtemperaturen var 35,7 grader, och det är alltså temperatur i skuggan. Nu var vi förvisso uppe i bergen större delen av dagen och där är det inte fullt lika varmt, men i solskenet var det trots höjden varmt och gosigt.

Passade i samband med depåstoppet på att cykla bort några hundra meter och titta på slutbacken på Marcialonga (skidloppet). Kul att se i verkligheten det som jag sett många gånger på TV.
P1130419Medium.JPG

P1130420Medium.JPG

Efter depåstoppet fortsatte vi österut i Val di Fiemme till Predazzo.
P1130429Medium.JPG

I Predazzo svängde vi av från stora vägen som fortsätter upp i Val di Fassa. Istället klättrade vi österut upp mot Bellamonte där många passade på att fylla på vattenförråden.
P1130434Medium.JPG

Efter Bellamonte flackar det ut och man passerar även en damm (försök att tänka bort kraftledningen som inte är så vacker).
P1130436Medium.JPG

Fram emot Paneveggio börjar vägen stiga lite igen. Dagens tidtagningssträcka tog sin början strax efter att vi tagit av vänster för att komma upp till Passo Valles. Hade vi fortsatt framåt hade vi i stället hamnat uppe vid Passo Rolle, ett pass jag jag har kvar att göra. Tyvärr blev det bara en bild tagen på vägen upp till Passo Valles.
P1130438Medium.JPG

Första delen av stigningen är väldigt orytmisk med korta branta knixar blandat med lättåkta partier. Sista 3,5 km är de tuffa med runt 9% snittlutning och i detta parti märkte jag verkligen av min dåliga form då jag fick slita duktigt för att komma upp. Hade dessutom känningar både under fotsulor och framme vid tårna vilket gjorde det hela till en inte helt angenäm upplevelse. De sista två kilometerna tog jag mentalt hundra meter i taget och lyckades komma upp utan att behöva stanna, men jag var flera gånger nära att hoppa av cykeln, ta av mig skorna och bara lägga mig och vila vid sidan av vägen.

Efter att ha kommit upp, spänt upp skoremmarna, fått i mig något att dricka och fått återhämta mig kunde jag dock njuta av utsikten.
P1130440Medium.JPG

P1130441Medium.JPG

P1130442Medium.JPG

Senast ändrad:
Lucka 6 bjuder på en kort lucka och en kort men bitvis brant backe.

Från Passo Valles är det en skapligt snabb utförskörning (600 höjdmeter på 7 km) ner tills man ansluter till väg SP346 strax ovanför Falcade Alto. När man kommer ner gäller det att snabbt få i lågväxeln för det blir riktigt brant omedelbart. Der lite ut som man ska köra in i en vägg när man kommer uppifrån och man passerar omgående en skylt där det står 15%. De första 3 km är de tuffaste med en snittlutning på över 10%. Efter dessa serpor
P1130444Medium.JPG

möts man av denna vy:
P1130445Medium.JPG

Då har man en knapp halvkilometer kvar tills det tuffaste partiet är gjort. Resterande dryga tre km upp till passet, Passo San Pellegrino, på 1918 möh är inte lika tuffa.
P1130448Medium.JPG

P1130449Medium.JPG

Episk backe, som Hasslövsbacken uppför hallandsåsen fast.... den är kortare... MYCKET kortare och ja, man är rätt slut när man kommer upp. Hur tacklar man en sådan här backe? Kompaktklinga?

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Episk backe, som Hasslövsbacken uppför hallandsåsen fast.... kortare... MYCKET kortare och ja, man är rätt slut när man kommer upp. Hur tacklar man en sådan här backe? Kompaktklinga?
Jag hade kompakt (50/34) och 11-28-kassett.

Genom att det dock inte är så lång sträcka som är riktigt brant är den inte alltför besvärlig. En profil som kan vara hyggligt verklighetstrogen finns på http://www.salite.ch/san17.asp?Mappa= Den biten vi körde är från där det står "bivio Passo Valles", d.v.s. strax före 13 km. Mycket handlar sen om att hitta sitt tempo och inte gå på rött i onödan. Är man inte "handikappad" av en massa extrakilon och har gjort hemläxan hyggligt så är den där typen av backar inget man behöver vara rädd för. Börjar det bli långa sträckor med tvåsiffrigt antal procent i snittlutning kanske uppblandat med ramper på upp mot, eller över, 20%, ja då börjar det bli besvärligare.

Lucka 7 bjuder på sista backen för dagen och en färgskiftande sjö.

Utförskörningen från Passo San Pellegrino ner till Moena var rätt kul fram tills jag kom ikapp ett par husbilar som körde så långsamt att det blev en massa onödigt bromsande. Funderade ett tag på om jag skulle försöka ta mig förbi, men de körde på ett sätt som gjorde att det inte kändes säkert att försöka ta sig förbi dem så det blev några lite träliga km på slutet. Nere i Moena åkte vi ner några kilometer i dalen till en grusplan där dagens lunch serverades.

Efter lunchen bar färden norrut, uppåt i dalen.
P1130453Medium.JPG

P1130454Medium.JPG

I Vigo di Fassa tog dagens sista klättring på allvar vid, upp till Passo Costalunga, drygt 400 höjdmeter på 9 km men där de sista 4 km bara bjuder på runt 50 höjdmeter. Var här rätt seg. Lyckligtvis för min del var det dock andra som var ännu segare. Nytt för detta år var att de på flertalet etapper från sista depån och in till målet körde klungan i två grupper så att de snabbare inte behövde vänta så länge och att de lite långsammare slapp stressa. Bra ändring tycker jag. Jag var, som turistcyklist och i dåligt form varande, i den långsammare gruppen.

Uppe vid passet var det ett stopp för att återsamla gruppen innan utförskörningen.
P1130461Medium.JPG

På nervägen stannade jag till ett par gånger för att få lite fri väg. Ett av dessa stopp förlade jag till Lago di Carezza vars färgskiftningar framträdde ganska fint i eftermiddagssolen (klockan var närmare halv sex).
P1130463Medium.JPG

När vi sedan kom ner i Isarcodalen var det bara en mils lätt cykling kvar till målet och slutet på en tidsmässigt ganska lång cykeldag.

Rutt och höjdprofil för rundan:
rutt.png

Senast ändrad:
Bonuslucka med icke-cykelrelaterat material men en hel del fina vyer.

Dagen efter den tredje etappen var det vilodag. Normalt sett har jag på senare år utnyttjat dessa till att köra någon heldagstur på egen hand. I år var det dock inte läge för något sådant utan det fick räcka med den cykling som loppet gav. Var ett par stycken i gruppen som åkte bort till Ponte di Legno och därifrån cyklade upp och ner för Passo Gavia, ett pass jag länge velat köra. Efter den tredje etappens slit kändes det dock inte särskilt smart att åka med dem.

Vi som inte skulle bort till Gavia beslutade oss efter lite dividerande för att åka till Tre Cime di Lavaredo/Drei Zinnen och gå en sväng där. Vi var dock tvungen att först ta en sväng förbi en cykelaffär p.g.a. lite hjulstrul för en i gänget. Vi tog sedan motorvägen upp till Bressanone där vi tog av och åkte österut genom Val Pusteria till Toblach. Tog dock sin lilla stund då vi fastnade i en kö på den ganska kraftigt trafikerade och bitvis inte alltför breda vägen. Vi åkte i två bilar och hade lite koordinationsproblem då det ena gänget stannade till vid Drei Zinnenblick medan bilen jag var med i fortsatte upp till Misurina. När vi kom upp dit, ca 1750 möh var vägen upp till Rifugio Auronzo, 2320 möh, dock stängd p.g.a. parkeringen däruppe var full. När vi ätit och de andra kommit upp och fått något i magen de också var det dock fritt fram att köra upp. Eller, rättare sagt, det var fritt fram till betalstationen där man fick betala för att köra upp. Minns inte exakt vad det kostade men det kan ha varit något i stil med 25 euro för att köra upp (cykla är dock gratis; se t.ex. https://happyride.se/forum/read.php/1/2196254/2197043#msg-2197043 för lite bilder från vägen).

Efter att ha kört upp och parkerat knallade vi från Rifugio Auronzo bort till Forcella di Lavaredo, 2454 möh. Nu låter jag bilderna tala för sig själva för detta var riktigt vackert.
P1130466Medium.JPG

P1130467Medium.JPG

P1130469Medium.JPG

P1130472Medium.JPG

P1130474Medium.JPG

P1130479Medium.JPG

P1130481Medium.JPG

P1130482Medium.JPG

P1130485Medium.JPG

Större delen av gruppen gav sig sedan upp en liten bit på stigen/leden (en via ferrata) bort mot Monte Paterno/Paternkofel. En av medlemmarna i gruppen hade gått den tidigare och tyckte att om vi var försiktiga kunde vi gå en bit på den för att få ännu bättre vyer, så vi drog iväg uppför en rätt brant “slänt”.
P1130488Medium.JPG

När vi väl tagit oss uppför “slänten” så var stigen i huvudsak tämligen horisontell. Denna liksom många andra stigar/vägar uppe i bergen i dessa områden har sina anor tillbaka till världskrigen. Denna stig hade bland annat använts av krypskyttar. Början såg ut så här:
P1130489Medium.JPG

Var i inledningen en tunnel som var beckmörk och hade en rejäl böj. Dessutom med låg takhöjd, gissningsvis max en meters höjd på lägsta stället. Den passagen avklarades med mobiler som ficklampor. Vi gick en bit bort, men vände när vi tyckte att det började kännas som man borde ha ordentlig utrustning för att kunna gå vidare på ett hyggligt säkert sätt. Låter åter bilderna tala:
P1130491Medium.JPG

P1130493Medium.JPG

P1130495Medium.JPG

P1130502Medium.JPG

P1130503Medium.JPG

P1130504Medium.JPG

P1130507Medium.JPG

P1130508Medium.JPG

Sista bilden ovan är från ett ställe där krypskyttarna legat och spejat efter och skjutit på fiender. Vi tog inledningsvis en lite annan väg tillbaka till parkeringsplatsen än vad vi kommit, men ingen stor skillnad. Även om det fortfarande var soligt så såg man att molnen började dra ihop sig.
P1130511Medium.JPG

P1130513Medium.JPG

P1130516Medium.JPG

P1130517Medium.JPG

När vi kom tillbaka till bilen var det riktigt hotfullt.
P1130523Medium.JPG

Och vi hann knappt börja tillbakafärden förrän himlen öppnade sig.
P1130525Medium.JPG

Redan när vi kom ner till Toblach hade dock regnet upphört och solen bröt igenom och resten av vägen tillbaka var det fint väder.

Blev väldigt många bilder i denna lucka, men det är kanske den vackraste platsen jag varit på i Dolomiterna så jag tyckte den kunde förtjäna det även om det inte var cykelrelaterat. Nu blir det dock ett par luckor med mer klart cykelfokus.

GoranS sa:
Blev väldigt många bilder i denna lucka, men det är kanske den vackraste platsen jag varit på i Dolomiterna så jag tyckte den kunde förtjäna det även om det inte var cykelrelaterat.
Absolut! Väldigt pampiga bergsmassiv och storslagna vyer. Tack för dagens lucköppning. Kommer naturligtvis fortsätta att titta in här då och då. :-)

Tillbaka
Topp