[Notis] Nytt system av vevpartier och vevlager från SRAM

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
emmer sa:
Spacekitty sa:
Det är ändå helt otroligt att folk fortfarande kan köra sig till vinst på Paris-Roubaix, Tour de France och liknande större lopp med Shimanos sladdriga 24mm vevar. Trots att det inte ska ska gå att cykla med sådan enligt SRAM.
Kör de med MTB-vevar i Paris-Roubaix och TdF?
Sicka pellejönsar...

SRAM gör betydligt mer än bara MTB-vevar.

Spacekitty sa:
emmer sa:
Spacekitty sa:
Det är ändå helt otroligt att folk fortfarande kan köra sig till vinst på Paris-Roubaix, Tour de France och liknande större lopp med Shimanos sladdriga 24mm vevar. Trots att det inte ska ska gå att cykla med sådan enligt SRAM.
Kör de med MTB-vevar i Paris-Roubaix och TdF?
Sicka pellejönsar...
SRAM gör betydligt mer än bara MTB-vevar.
Med DUB?

Men allvarligt, är detta verkligen ett problem? Jag som har S-Worksvevar på en hoj, GX-vevar på en annan, DXR-vevar på en tredje samt FSA-vevar på en fjärde kommer med största sannolikhet att hitta lager till dessa de närmaste tio åren om det skulle behövas. Om jag köper nya vevar och det råkar bli en sån här ny SRAM-vev så vill jag säkert ändå köpa ett vevlager till det.

För en vecka sen rasade "alla" över hur dåliga GXP och HT2 var och nu rasar "alla" över dessa. Betyder det att GXP och HT2 helt plötsligt är grejen?

För att det retar internet. Ser det bara positivt att vevpartiet blir lättare, kunna skruva loss drivsidan för enklare service och att man kan byta klinga snabbt. Med axel som vanligtvis sitter fast i drivsidan så når man ju inte bultarna till klingan med momentnyckel.

Johan A sa:
Men allvarligt, är detta verkligen ett problem? Jag som har S-Worksvevar på en hoj, GX-vevar på en annan, DXR-vevar på en tredje samt FSA-vevar på en fjärde kommer med största sannolikhet att hitta lager till dessa de närmaste tio åren om det skulle behövas. Om jag köper nya vevar och det råkar bli en sån här ny SRAM-vev så vill jag säkert ändå köpa ett vevlager till det.

För en vecka sen rasade "alla" över hur dåliga GXP och HT2 var och nu rasar "alla" över dessa. Betyder det att GXP och HT2 helt plötsligt är grejen?

Nej, det är inte något problem, men folk gillar att vara upprörda.

Reaktionerna på det här produktsläppet illustrerar ganska väl hur trasigt samhället är. Alla kastar sig fram för att få en chans att vara med i den stora kränkthetsgemenskapen, utan att egentligen ha en aning om vad det är man är kränkt/upprörd över eller varför man ska vara det.

Jag utmanar samtliga som beklagat sig här att påtala hur det här kommer påverka er negativt utöver att du kanske behöver köpa nytt BB nästa gång du köper nya (SRAM)-vevar (vilket så gott som alla gör ändå...)?

Any takers?

(Då samtliga fåtölj-ingenjörer på pinkbike också blev kränkta så tog Vernon Felton och skickade lite frågor vidare till SRAM:
https://www.pinkbike.com/news/whats-the-deal-with-dub-more-questions-for-sram.html)

theBrand sa:
(Då samtliga fåtölj-ingenjörer på pinkbike också blev kränkta så tog Vernon Felton och skickade lite frågor vidare till SRAM:
https://www.pinkbike.com/news/whats-the-deal-with-dub-more-questions-for-sram.html)
Och inte var det bättre med de svaren bland fåtöljingenjörerna för dom verkar bara acceptera sin egen lösnign och kräver den som standard. Problemet är väl mest att med två fåtölingenjörer så är det två standards och med tre så är det tre (osv.) och dett finns verkligen gott om fåtöljingenjörer :-)
Tycker det är lysande att få till en vev som passar i alla ramar och som ändå är lätt (BB386 funkade ju inte i alla ramar även om FSA hoppades det initialt, och GXP/HTII är ju inte speciellt lätta om man säger så...)

I alla fall för min del handlar det om en allmän uppgivenhet för ständiga små ickeförbättringar som bara medför inkompatibilitet och krångligare att hålla koll på vad man har.

Stora framsteg som innebär inkompatibilitet, som 29", dämpare, skivbromsar osv, är välkomna. I alla fall när de har bevisat sitt existensberättigande.

Men som sagt. Jag tror att tillverkarna själva bäddat för denna typ av missnöje genom sina ständiga förändringar och lappkast.

H. sa:
I alla fall för min del handlar det om en allmän uppgivenhet för ständiga små ickeförbättringar som bara medför inkompatibilitet och krångligare att hålla koll på vad man har.

Då borde ju det här vara något du blir glad av, det här är ju en förändring som ÖKAR kompatibiliteten, SRAM har nu en typ av vev istället för två i övrigt ingen skillnad för dig som köper vevarna. Att vevarna dessutom är runt 50-100g lättare är väl inte heller negativt.

Så det här är ju faktiskt det som folk efterlyser, en förändring som ökar möjligheten att flytta komponenter mellan cyklar, inte tvärt om. Så ta en kopp kaffe och fira att det äntligen år åt rätt håll :)

theBrand sa:
H. sa:

Då borde ju det här vara något du blir glad av, det här är ju en förändring som ÖKAR kompatibiliteten, SRAM har nu en typ av vev istället för två i övrigt ingen skillnad för dig som köper vevarna. Att vevarna dessutom är runt 50-100g lättare är väl inte heller negativt.

Så det här är ju faktiskt det som folk efterlyser, en förändring som ökar möjligheten att flytta komponenter mellan cyklar, inte tvärt om. Så ta en kopp kaffe och fira att det äntligen år åt rätt håll :)

Lägg till att alla vevar kommer passa alla ramar(nästan) och att man kan ta av drivsidan först så ser jag i princip bara förbättringar. Enda gången det skulle vara något negativt är väl om man har en effektmätare man vill flytta med till en ny hoj. Synd bara att de inte gjorde något åt infästningen mellan vevarm och axel. Shimanos HT2 är fortfarande betydligt bättre och mera lättmekat än SRAM.

Srams motiv att minska vikten att öka hållbarheten på axeln. Bullshit no1. Inget sånt var ett problem för 24mm axlar.

Sen säger de att ny standard ger bättre livslängd på kullager. Då frågar man sig: vilken kvalité hade de på sina kullager tidigare: fidget spinners eller bästa SKF? Har de nu höjd kvalité på de?

Sen är det möjligt att kullager med diametern som är typ hälften av de i 24mm blir lika bra och inte mer känsliga för smuts och vatten?

Ju, jag skiter i det, använder Shimano 24mm, det påverkar inte mitt liv, precis som de som tror att Jorden är platt, men jag kan väl uttrycka min skeptisism om någon vill att jag ska tro på det han/ hon säger

Soffa ingenjör, yeah, fantastisk argumentation, som D Trump med fake news. Lycka till med det på projmöte i verkligheten

WAKIdesigns sa:
Sen säger de att ny standard ger bättre livslängd på kullager. Då frågar man sig: vilken kvalité hade de på sina kullager tidigare: fidget spinners eller bästa SKF? Har de nu höjd kvalité på de?

Sen är det möjligt att kullager med diametern som är typ hälften av de i 24mm blir lika bra och inte mer känsliga för smuts och vatten?

Läste du https://www.pinkbike.com/news/whats-the-deal-with-dub-more-questions-for-sram.html eller rasar du bara i allmänhet?

WAKIdesigns sa:
Ju, jag skiter i det, använder Shimano 24mm, det påverkar inte mitt liv, precis som de som tror att Jorden är platt, men jag kan väl uttrycka min skeptisism om någon vill att jag ska tro på det han/ hon säger

Soffa ingenjör, yeah, fantastisk argumentation, som D Trump med fake news. Lycka till med det på projmöte i verkligheten

Gott så, ingen tvingar dig att varken byta (eller tycka).

Varför är folk ens upprörda?

De vill ha en standard på sina vevpartier i stället för flera olika som bb30 och gxp m.m som de har nu.

De kommer att ha vevlager som passar gängat, pressfit osv, dvs nästan alla slags ramar.

Så konstig grej att bli upprörd på.

theBrand sa:
H. sa:

+100

MatteXC sa:
Mycket härskartekniker här :)

Härskna tekniker.

I övrigt håller jag med theBrand. Ser ut som bra skit.

Ett litet frågetecken dock till att ha metallkoppar till standarder som normalt kommer med plastkoppar. Grejen med plastkopparna är ju att man kan tillåta lite större toleranser på vevhuset utan att riskera knak. En metallkopp måste rimligen hålla sig i de nedre regionerna av toleransen för att passa vevhus i hela toleransområdet och då blir passningen mot ett vevhus som ligger i överkant inte helt hundra.

s sa:
MatteXC sa:
Mycket härskartekniker här :)

Härskna tekniker.

I övrigt håller jag med theBrand. Ser ut som bra skit.

Ett litet frågetecken dock till att ha metallkoppar till standarder som normalt kommer med plastkoppar. Grejen med plastkopparna är ju att man kan tillåta lite större toleranser på vevhuset utan att riskera knak. En metallkopp måste rimligen hålla sig i de nedre regionerna av toleransen för att passa vevhus i hela toleransområdet och då blir passningen mot ett vevhus som ligger i överkant inte helt hundra.

Ganska många tillverkare som idag gör metallhyllsor med gott resultat. Så borde ju sram klara med. Tycker man ser en liten kant i båda ändarna av anläggningsytan.

theBrand sa:
Att vevarna dessutom är runt 50-100g lättare är väl inte heller negativt.
GX Eagle DUB vevparti verkar vara 10 g lättare än GXP dito. Men DUB BSA lagret verkar vara 30 g lättare än det 107 gram tunga GXP BSA lagret. Men fortfarande tyngre än XTR HT2 BSA. Alltså fanns det utrymme att tillhandahålla lättare GXP lager utan att gå omvägen via DUB.

Sixten Fors sa:
theBrand sa:
GX Eagle DUB vevparti verkar vara 10 g lättare än GXP dito. Men DUB BSA lagret verkar vara 30 g lättare än det 107 gram tunga GXP BSA lagret. Men fortfarande tyngre än XTR HT2 BSA. Alltså fanns det utrymme att tillhandahålla lättare GXP lager utan att gå omvägen via DUB.

Jag vet inte vart du hittat de uppgifterna, men här kommer lite förklarande bilder:

Gxp Eagle utan BB, med crank boots (ca:16g)
sram-XX1-eagle-12speed-actual-weights-on-bikerumor05.jpg

DUB Eagle med BB
2018-sram-dub-xx1-eagle-crankset-34t-BB-actual-weight-2.jpg

XTR utan BB, utan klinga
Shimano-XTR-M9000-mechanical-actual-weights-cranksets02.jpg

Spontant ser det ut som att DUB är runt 100g lättare än GXP-varianten och XTR verkar vara ytterligare lite tyngre?

(Samtliga bilder från bikerumor)

theBrand sa:
Sixten Fors sa:
theBrand sa:

Jag vet inte vart du hittat de uppgifterna, men här kommer lite förklarande bilder:

Gxp Eagle utan BB, med crank boots (ca:16g)

Spontant ser det ut som att DUB är runt 100g lättare än GXP-varianten och XTR verkar vara ytterligare lite tyngre?

(Samtliga bilder från bikerumor)

Han pratar väll om lagret isig. Inte hela Vevpartiet?

NLC sa:
WAKIdesigns sa:

Läste du https://www.pinkbike.com/news/whats-the-deal-with-dub-more-questions-for-sram.html eller rasar du bara i allmänhet?

WAKIdesigns sa:

Ja, jag kan läsa. Om du forstör inte att av två val, 24mm/ 30mm tog de den sämre och gjorde den lite sämre då har vi inget att prata om. SRAM gnäller att de måste tillverka 2 typer av vevarm/ axel kombo 24mm och BB30... whatever... du får läsa information och resonera, jag får hålla mig till hur detta de säger fungerar i verkligheten.

Jag är ivf nöjd, det underlättar ju massor. Bara de designsr bort den där dammtätningsmöget på ickedriv

Mina bilder:
GX Eagle GXP 175 mm 32T. Vevar 544 + skruv 6 g + klinga 78 g = 628 g. Vilket är 7 g mer än DUB 621 g katalogvikt.
Truvativ GXP BSA 107 g. Vilket är 31 g mer än DUB BSA 76 g katalogvikt.
GXvev1.jpg

GXvev2.jpg

GXvev4.jpg

GXvev3.jpg

GXP_Team_BSA.jpg

DUB.png

Dura-Ace ITA HT2 lager 67 g, XTR BSA väger lika lite och 9 g lättare än DUB 76 g katalogvikt

Bilagor

• DuraAce BB 1.jpg
    DuraAce BB 1.jpg
    137.9 KB · Besök: 102
Funderar på hur denna vedervärdiga och omskakande nyhet kommer att påverka mitt liv framöver och kommer efter en inte särskilt lång betänketid fram till att det knappast ens blir en krusning på ytan i vattenglaset fram för mig.
Lämna en vattenflaska hemma, spara 750 gram, lämna två, 1500 gram.
Cirka.

Jag hänger inte med riktigt, vad har vikten på en komponent i Shimanos system för vevpartier att göra med att SRAM släppt en ny och förbättrad version av sin dito?

WAKIdesigns sa:
NLC sa:
WAKIdesigns sa:

WAKIdesigns sa:

Ja, jag kan läsa. Om du forstör inte att av två val, 24mm/ 30mm tog de den sämre och gjorde den lite sämre då har vi inget att prata om. SRAM gnäller att de måste tillverka 2 typer av vevarm/ axel kombo 24mm och BB30... whatever... du får läsa information och resonera, jag får hålla mig till hur detta de säger fungerar i verkligheten.

Som sagt, du måste inte byta. Och jag vet inte om SRAM gnäller lika mycket som konservatorerna i denna tråden.

theBrand sa:
Jag hänger inte med riktigt, vad har vikten på en komponent i Shimanos system för vevpartier att göra med att SRAM släppt en ny och förbättrad version av sin dito?
Jag kan förklara för dig :)

SRAM har äntligen tagit fram ett BSA vevlager som inte väger bly, alltså 40 gram eller 60% mer än XTR.
Det nya vevlagret kallas DUB och är 31 gram lättare än tidigare GXP bojsänke, men fortfarande 13% tyngre än XTR.

När de nu lanserar nya DUB-vevar bakar de in den stora viktbesparingen från nya DUB-lagret, för att mottagandet av DUB skall landa mer positivt. De menar att den nya axeln är grejen, när det egentligen bara är ca 10 gram som sparas på själva DUB- jmf med GXP-axeln. De hade kunnat lansera ett lättare GXP-lager, så var viktproblemet löst :)

XX1 SL Eagle DUB är väl ett nytt vevpari i den mån det är nya lättare vevarmar än gamla XX1 Eagle GXP, där sitter större delen av viktbesparingen. Inte i nya axeln.

Men att de skrotar BB30 är väl jättebra. Ett do-it-all vevparti är bättre än två olika.

Tillbaka
Topp