BYGGtråd - Den blygsamma enhörningen...

Jo den blir fräsig och poppig! Marino goes Bianchi.. :-)

Tillägg: Fast på ett bra sätt, det sista.

Senast ändrad:
TACK för lovorden :D
Jo den blir färgstark (precis som HubbaBubba-bombaren) och jo lite Biachi-varning skulle det kunna bli, det var därför jag lät dottern vara med o stänka ner den med lila... Sen tillkommer orange och gröna detaljer :) Så jaävla fåfäng den blir denna stålhäst :) Hoppas den kommer att gå att hoja på också...

larsaw sa:
TACK för lovorden :D
Jo den blir färgstark (precis som HubbaBubba-bombaren) och jo lite Biachi-varning skulle det kunna bli, det var därför jag lät dottern vara med o stänka ner den med lila... Sen tillkommer orange och gröna detaljer :) Så jaävla fåfäng den blir denna stålhäst :) Hoppas den kommer att gå att hoja på också...

Blir sjukt bra. Säsongen är räddad.

JojjeM sa:
Men enhörningen kommer väl att få bo inomhus?
Finns det nån ETA på ramen?

/Johan

Jag har tagit på mig att ansvara för att Larsa behåller sin tro på mänskligheten men samtidigt inte inleder till onödiga frestelser. Nånting som minskar stöldrisk skall göras. Det kommer inte innehålla fällor, eller tusch som jag annars tycker kunde vara pedagogiskt. Men nån form av försvårande eller uttröttande ideer skall användas.

Hehe ETA det vet man ju aldrig, dels pga Mr M. själv, men sen ska den ju flyga över halva jordklotet SAMT tröska igenom PostNord’s byråkrati... :/
Jo vi pratade ju om att rigga en hink med bläck ovanför dörren där cykeln ska stå... :)

larsaw sa:
Hehe ETA det vet man ju aldrig, dels pga Mr M. själv, men sen ska den ju flyga över halva jordklotet SAMT tröska igenom PostNord’s byråkrati... :/
Jo vi pratade ju om att rigga en hink med bläck ovanför dörren där cykeln ska stå... :)

Ja jag tycker att en hink bläck, utseende som en jättesmurf och ingen möjlighet att visa sig på veckor skulle vara lagom lärorikt. Sen att det inte blir av på grund av diverse skäl är en annan sak.

Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Ja jag tycker att en hink bläck, utseende som en jättesmurf och ingen möjlighet att visa sig på veckor skulle vara lagom lärorikt. Sen att det inte blir av på grund av diverse skäl är en annan sak.
Skulle ett par påsar med sedelinfärgning kunna vara av intresse? garanterat svårt att tvätta bort :)

Lainen sa:
Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Skulle ett par påsar med sedelinfärgning kunna vara av intresse? garanterat svårt att tvätta bort :)

Precis sånt :D Problemet är bara att få till en bra annordning och att jag ska komma ihåg hur jag undviker att lösa ut min egen fälla...

larsaw sa:
Lainen sa:
Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Precis sånt :D Problemet är bara att få till en bra annordning och att jag ska komma ihåg hur jag undviker att lösa ut min egen fälla...

Det skulle iofs vara ganska muntert med en blå arbetskamrat i sisådär tre veckor. :)

Hasse#7 sa:
larsaw sa:
Lainen sa:
Hasse#7 sa:
larsaw sa:

Det skulle iofs vara ganska muntert med en blå arbetskamrat i sisådär tre veckor. :)

Papa_smurfs_2017.png

Bump bump, händer inte mycket här men Marino ska bara lägga på något sista lager klarlack samt låta lacken härda innan den packetteras för resan till Svedala :)

AB1F7345-3B2D-4654-82F2-1626B73EAFF5.jpeg

I övrigt har jag förbannat mig för att shoppa bromsar på Ebay, skrothögen som sålde TRP-bromsarna meddelade att hen inte hade fått in bromsarna enl plan. (Vilket jag trodde var ett krav för att få lägga upp annonser på Ebay...)
Så istället fick jag jaga runt efter nya TRP Slate’s, hade iof kunnat gå på Guide RE eller Shimano Zee, men jag är mentalt inställd på att testa TRP den här gången.
Guide kör dessutom på äcklig DOT-olja och Shimano vet jag inte om jag vågar lita på längre, slutligen kikade jag länge på Magura MT5 men dom kör ju med ”special” 2,0mm breda bromsskivor (vilka lär vara svåra att få tag på i reserv om olyckan skulle vara framme ute på något cykeläventyr...) Att det skulle bli fyrkolvsok kom jag på att jag lovade mig själv efter alp-resan för tre år sedan...
Tyvärr backade även Winstanleys min beställning med motivering att dom helt plötsligt inte längre kunde beställa bromsarna från generalagenturen... Till slut hittade jag iaf en uppsättning hos Bike-Discount som stod som ”immediate delivery” :) Borde ju vara funkis, men vi får väl se om/när det dyker upp något i bromsväg...
Lite dyrare än planerat blev det, samt att jag inte fick med bromsskivor i paketet men eftersom Swoop var snäll att sälja mig ett reservhjulset i form av ett par något ”kantstötta” DT M1700 inkl. 203+180 skivor, så är jag ändå rätt nöjd att få till hela spec’n som jag önskat. (Samt extranav om jag vill bygga något weightwennie-hjulset ngn gång i framtiden, dock är detta hjulset försett med StraightPull 28-ekers nav. dvs rätt svåra att få tag på reservfälg/eker till ute på ”fältet”. Så dom kanske bara fräschas till o hamnar på Köp & Sälj...
Nu är iaf allt utom ram och gaffel betalt o ”på ingång”, lite grejer har redan börjat trilla in...

A863E79C-C3B8-430D-82D8-BCE62F73A0D9.jpeg

Extra nöjd med att hittat en kopia av ParkTools eker-tensiometer (från Radon) på B-D :) och när katten är borta dansar ju som bekant råttorna på bordet. På ren svenska betyder det, när frun är på AW så bänkar sin gubben i köket för att meka hjulset ??

B931D870-FD62-4C55-B623-AB1C59EDF0E9.jpeg

Jag blandar friskt mellan Shimano och Magura (skivor och bromsar) och har aldrig märkt att det skulle vara något problem. Men jag är ganska okänslig, det är säkert nåt fel jag inte märker.

Octagon sa:
Jag blandar friskt mellan Shimano och Magura (skivor och bromsar) och har aldrig märkt att det skulle vara något problem. Men jag är ganska okänslig, det är säkert nåt fel jag inte märker.

Jag märker inte nån skillnad heler med icke maguraskivor.

Bumpump!

Borde verkligen propsat att få betala i förskott, då känns det iaf som om jag skulle kunnat kräva någon form av ”gräddfil” bland alla hans pågående projekt...
Tydligen vill han låta färgerna härda ordentligt mellan lackningarna. Min ram är ju iaf uppenbarligen färdiglackad MEN han ville alltså låta den vila innan klarlack och ny härdning, innan packeteringen.
För mig låter det som BS...

Hemmavid har lite nya delar landat och igår så slog jag ihop hjulen :) Dock saknar jag fortfarande en vettig ekernyckel (vilken förhoppningsvis kan hämtas ut i dag med övriga delar från B-C)...

Eftersom mitt premium riktställ slagit sig lite (minnesanteckning till mig själv att jag borde bygga ett nytt i metall...) så blir det ekerspänning och riktning av hjul i ram & gaffel när väl dom delarna kommit...

66AF8EFF-7F23-456E-A1A7-6FBFBD47B549.jpeg

För att jag är en lat jävel som inte orkar koka in linolja för optimal gängsmörjning, så testar jag till detta hjulset att använda Loctite 542 (gängtätning utan ”fasthållande” funktion :)...

C1759232-213D-4BD4-8DB9-CA6A0BC475D1.jpeg

Så nu är det bara att jaga på Marino att lägga ramen på postlådan. Go’ helg på er!

FC8F63BE-9C1E-482D-A7E0-0CEA36DA83A9.jpeg

Jag lackade just gaffeln på pendlarhojen. Tog en vecka att torka. Skulle inte våga linda in den i plast som ska sitta länge nog för att åka över Atlanten och sitta fast i tullen en stund ännu på ett tag.

marr sa:
Kul att råkas, hoppas gaffeln blir bra, annars får du hänga ut mig.

Det blir den säkert! Lycka till m RedBull-tidtagningen ????

jofahjalm sa:
Jag hade helt missat utvecklingen. Ser grymt ut!

Visst blir den :) Värsta hybrisen med all denna färgmatchning. Hoppas bara den håller ?
Tydligen ska Marina packa o skicka skönheten nästa vecka, så kanske kanske har jag en ram att bygga hoj på tills nästa SBR...

Spänningen stiger, ramen kommer tyvärr inte skickas förrän nästa måndag (den 9/4). Så att få klar hojen till SBR’et vid Hasseludden den 29/4 kommer bli på det berömda hårstråt...
Nåväl, under tiden kan jag ju knåpa ihop så mycket som möjligt av allt annat, t.ex är nu hjulset klart med färdigmasserade ekrar (110Nm’s ekerspänning och skodda med trendurogummin’a ????

85F386BF-B9E7-4D5F-B6E4-F388332740AA.jpeg

För intresseklubben så är Maxxis Aggressor 29x2.5” bara marginellt fetare än benchmark Magic Mary 29x2.35”, monterade på 30mm (IB) fälgar...
(Även om Aggressor’s dobbar bildar ett några mm fetare avtryck.)

4498420E-7C8A-4F1D-936E-967571911694.jpeg

6978BE68-87BE-45AD-AD23-DE7F05988AF1.jpeg

Marr’s fantastiskt välvårdade gädda (inkl. LuftKappe) väntar ivrigt på nya uppdraget...

3163F344-606B-4545-B671-F2062356B685.jpeg

Har förvisso tänkt att montera det nyinköpta Sam Hill-riserstyret med 38mm höjd, men testar först med det färgmatchade Funn-styret jag haft liggande sedan tidigare, det är ju ändå bara 8mm lägre...

E3626FCE-0CB7-463C-9F9A-E091F3617613.jpeg

På tal om linolja. Vad har marinoägarna rostakyddat insidan av stålramen med. Min surly höll jag på att kladda med linolja och lacknafta inuti rören. Det var en kletig historia.

larsaw sa:
EST sa:
Hmm han sa till mig att han skulle skicka idag ju...ja ja nån gång kommer den väl?

Ta’da !

(Inkl fraktsedel ?)

EST sa:
Jag har sprutat rostskyddolja i min.

Ehm, hur står sig 5-56 för såna här sysslor?

Spännande! Bra cliffhanger med oöppnade kartonger. Jag tror att rostskyddsolja kan avse det man lägger på ytan invändigt i balkar till bilar. Lättflytande som bildar ett tunt lager som sedan blir som ett icke flytande skikt. Ser ut som nytt alla år utom där angreppet utifrån är massivt eller det kan stå vatten kvar.

Hasse#7 sa:
larsaw sa:
EST sa:
Hmm han sa till mig att han skulle skicka idag ju...ja ja nån gång kommer den väl?

Ta’da !

(Inkl fraktsedel ?)

EST sa:
Jag har sprutat rostskyddolja i min.

Ehm, hur står sig 5-56 för såna här sysslor?

Spännande! Bra cliffhanger med oöppnade kartonger. Jag tror att rostskyddsolja kan avse det man lägger på ytan invändigt i balkar till bilar. Lättflytande som bildar ett tunt lager som sedan blir som ett icke flytande skikt. Ser ut som nytt alla år utom där angreppet utifrån är massivt eller det kan stå vatten kvar.

Ja så 5-56 duger inte, är mer en snabbfix om något rostat fast.

Gurra sa:
På tal om linolja. Vad har marinoägarna rostakyddat insidan av stålramen med. Min surly höll jag på att kladda med linolja och lacknafta inuti rören. Det var en kletig historia.

Jag köpte något linoljebaserat jox på biltema och sprutade i rejält.

Jag skulle nog använt någon typ av vaxlösning, hällt i rikligt i uppvärmt och lättflytande stadium i en ljummen ram. Snurrat runt så det kryper in i skrymslen, skarvar och porer. Därefter låtit hänga så allt överflöd rinner ut. Kvar blir en tunn men effektivt skyddande beständig vaxhinna.Ev.värma försigtigt med värmepistol så att det rinner ut lättare. Oavsett kommer det bli en vaxhinna kvar. Väg innan och efter så det inte blir onödigt tjockt och tungt.
Vill man var riktigt petig kan man även tvätta bort den feta oljehinnan som kan finnas kvar på rörens insida för att vaxet ska fästa bättre och tränga in. Det görs med aceton, eller förtunning eller något annat kraftigt fettlösande och lättflygtigt så att det kan torkas ur med värme innan vaxbehandling.
Typ nåt sån här vax eller liknande.
https://www.ahlsell.se/10/forbrukni...-skarvatskor/rostskydd-och-rostlosare/132324/

Schizzze! Nu blev det ju en hel vetenskap! Vaxlösningen låter ju onekligen bäst men jag är tveksam till att jag hinner genomföra den processen (om jag vill kunna rejsa den 29'e). Vi får se vad det blir beroende på när ramen kommer i mitt våld :)

Tillbaka
Topp