BYGGtråd - Den blygsamma enhörningen...

Hasse#7 sa:
Jag anser att bilden på larsaws enhörning och Ikeas enhörning skall in i "Lika som bär" tråden pronto. Sjukt kul och träffsäkert.

???

BTW Mr M tar då inte helg inte...

Ramen nu helt färdigbyggd och efter lite chat’ande om färgnyanser är min ram nu i bastun :)

900C3DE7-FCEE-4D55-B40C-335F4C414763.jpeg

Obs! Sunkig och felexponerad bild. M har lovat bättre bilder inom kort...

Hehe, ska det vara custom, så ska det... Idag har jag diskuterat typsnitt med Marino, efter lite tester lät jag Marino själv få välja vilken av dessa två som han själv tycker funkar bäst, dvs hur bra det går att få till texterna snyggt...
(Jag gissar på att det blir den undre varianten med typsnittet NightMachine)

MarinoAnotherAmerica.JPG

MarinoNightMachine.JPG

Sen har jag lagt första beställningen på resterande delar. Vilket blev en uppsättning TRP Slate T4'or till synnerligen bra pris (1600kr inkl 203/180mm skivor :)

mikipedia_ sa:
Skoj att du kör dvo dämparen, vill gärna höra ett omdöme sen.

Självklart! Som gammal trogen Marz-fantast finns inget annat alternativ...
Dessutom så är det en fantastisk dämpare som är enkel att justera och meka med, dessutom med snabb support fabriken om jag behöver ytterliggare tips :)
Just förmågan att kunna tune'a över ett stort område ser jag som ett måste när man köper en helt custom ram som jag gjort nu...

marr sa:
Bromsarna är ett spännande val med.

Jo, hade från början tänkt köra SLX eller Zee då jag inte gillar att slaska med DOT...
TRP's Slate är ju stig-versionen av Gwin's DH-bromsar, typ som Guide's men med mineralolja och Shimano's Saint/Zee-bromsbelägg :)
Av vad jag läst så sköter dom sig som ungefär som Guide's, men med något större grepp vilket gör att dom fått lite "dåliga" omdömmen då dom inte passar för alla (läs folk med små fingrar).

Fredagsbump!

Tyvärr inget nytt om ramen eller hur den ser ut inkl stickers...
Däremot damp snälla försäkringsbolagets sköna slantar in på kontot i onsdags, så nu är allt till bygget beställt ??? Förrutom DVO-dämparen som jag vill invänta tills ramen kommit, detta för att utröna om jag ska välja 50 eller 55mm slag...
Troligtvis blir det hjulbygge kring påsk, gaffelvård av Marr's gamla Pike veckan därefter i väntan på ramen.

Inget är som väntans tider ?

Den gaffeln är snabbvårdad, fram med damvippan så är det klart??

Varför tvekan om 50 lr 55 i slag på dämparen? Är du rädd för mekanisk kontakt?

mikipedia_ sa:
Den gaffeln är snabbvårdad, fram med damvippan så är det klart??
Med all säkerhet, men en liten titt på innanmätet blir det nog, mest för att ha ngt att pyssla med...

mikipedia_ sa:
Varför tvekan om 50 lr 55 i slag på dämparen? Är du rädd för mekanisk kontakt?
Ehm, jo typ. Hade ju från början tänkt safe'a med 50mm (för att få ut ca 130mm axelrörelse), men iom att min ram är så lik Rockingman's så kan jag ju lika gärna försöka kräma ut lite mer slag :)
Har försökt läsa mig till hur pass enkelt/krångligt det vore att bygga om slaget, men inte hittat någon vettig info ännu... På min gamla Marz Roco så la jag in en massa oringar mellan "pistongen" och övre fästet samt minskade luftburkens volym med en hel drös oringar för att få den att rampa upp (mycket) innan slaget tog slut. Detta gjorde dock dämparen svår att justera in optimalt, varför jag helst köper rätt slaglängd direkt...

larsaw sa:
mikipedia_ sa:
glitch sa:
mikipedia_ sa:
Jag tyckte Probikeshop var bra när jag köpte Jaden.

Jo men betalade typ en dryg tusing mindre än probikeshop från jänkarna.

Oj ja det var skillnad?

Fast numera lär det bli svårare att undvika skatt+moms+ANNAT... :(

Betalade tull och moms också, men kanske inte riktigt på hela listpriset ;-) som sagt de var bra att göra med.
Sen fick jag någon 10% rabatt för man skrev upp sig på nyhetsbrev och de hade kampanjpris då.

Gällande slaget på dämparen maila Dvo bet jag.

glitch sa:
larsaw sa:
mikipedia_ sa:
glitch sa:
mikipedia_ sa:
Jag tyckte Probikeshop var bra när jag köpte Jaden.

Jo men betalade typ en dryg tusing mindre än probikeshop från jänkarna.

Oj ja det var skillnad?

Fast numera lär det bli svårare att undvika skatt+moms+ANNAT... :(

Betalade tull och moms också, men kanske inte riktigt på hela listpriset ;-) som sagt de var bra att göra med.
Sen fick jag någon 10% rabatt för man skrev upp sig på nyhetsbrev och de hade kampanjpris då.

Gällande slaget på dämparen maila Dvo bet jag.

Thx för tipset!
Med rabattkod kom jag ner nästan en tusing :) Dock har dom "bara" 210x50mm's varianten så därifån blir det ju enkelt.
Iof blir det ju lite lättare att handla från tysken om dämparen (mot förmodan) någon gång måste skickas tillbaka i ett garantiärende...

Mail'ade DVO igår om slaglängdjustering, få se vad dom svarar nästa vecka.

BTW, Marino fnular på i sitt "skjul" :)

received_10216762203275273.jpeg

received_10216762203315274.jpeg

received_10216762203795286.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp