BYGGtråd - Den blygsamma enhörningen...

larsaw

Aktiv medlem
Dags för dagens andra Marino-byggtråd, även om denna kommer att ta betydligt längre tid på sig än Daniels: https://happyride.se/forum/read.php/1/3308629

Eftersom ett pack tjyvar beslutade sig för att entlediga mina samtliga tre hobbycyklar från mig... :(
Så har jag ställts inför ännu ett cykelbygge och eftersom jag inte vet hur pass ”givmild” försäkringsbolaget kommer att vara, så får jag här en redig utmaning i att få till en ny stig/enduro hoj för stök o bröt inkl. några liftdagar/år i Järvsö & Gesunda.
Inte blir det lättare då jag sedan tidigare out’at att min nästa hoj helst ska vara i stål... STEEL IS REAL!!!

Eftersom jag är en reslig karl på 186cm men med begynnande flint och löst hull (= mossig & sävlig), är det numera endast 29” som gäller.
Drömmen vore en Starling Murmur nu när den kan beställas som färdigbyggd (från Asien) eller Stanton’s nya dräpare Switch9er, men iom att budgeten blir tight som det är och att båda ramarna inte kommer kunna levereras förrän till någon gång på sensommaren, så går dom FETbort!
Likaså Cotic RocketMAX då jag tycker den har onödigt högt BB, iof har Cotic precis släppt Gen. 3 som är längre o lägre, men än så länge bara som småhjuling...
Mitt hopp (& val) blev därför att förlita mig på Happy’s nya Peruanska ”hov”leverantör, Mr MARINO ?

Redan i slutet på januari började jag ta upp min vilande diskussion med Mr M. Och efter 10-15 epost (mestadels många o långa från mig, med ett fåtal korta bekräftande svar från Peru...) så kom vi fram till en geometri och spec. som vart funkis.

E5C0B775-C20A-4741-9039-4B337A209FD6.jpeg

Epost-gången var stundtals så seg att jag höll på att ge upp och sikta in mig på något alternativ i alu istället ? men tack vara att EST gav M en mild virtuell ”spark i röven”, så fick jag i förrgår klartecken att Marino skulle börja bygga min ram denna vecka ??????
Känslan att se SIN EGEN ram byggas steg för steg kommer att bli/är oslagbar ?

81DAAB6F-0CEB-4F64-AF56-8E902A4F162F.jpeg

36E21D1F-A9E7-40A4-B33C-3E0C00855A50.jpeg

Som krydda på moset så vet jag ju inte hur rak eller skev ramen kommer att bli, inte heller hur den kommer att hålla ihop, men Marinos HT’s verkar ju vara stabila byggen så jag är inte speciellt orolig...

Eftersom jag som sagts ännu inte fått veta exakt ersättningsbelopp, så vet jag inte riktigt hur mycket jag kan sväva ut, tänkt byggspec. blir därför prestigelöst men funktionellt ”tipp-topp” och bör landa på ca. 30Tkr.
Med detta menar jag: DVO-dämpare, Pike-gaffel, hjul byggda på DT350-nav med Spank Oozy Trail 345-fälgar, drivlina bestående av SLX/XT/SunRace och resterande delar blir smarta köp från ebay och i webbshopparnas ”rea-lådor”.
Förutom cykeln måste jag även köpa nya skydd, dojjor o ryggsäck samt det jag är mest sur över att ha blivit bestulen på... Mina verktyg!! :(

Men men, har ganska bra koll på vad och vart jag ska shoppa loss, så nu är det bara att invänta slantarna från försäkringsbolaget, vilka bör trilla in i början på nästa vecka (kanske, kanske redan tills på fredag... :)

Jimel sa:
Som jag sagt tidigare, älskar färgsättningen ?

Som sagts, det är dotterns förtjänst (jag ville ha Yeti-turkos med orange baktriangel samt orange-lackad RS Pike...)

Hasse#7 sa:
Äntligen Larsa. Det är verkligen fel när inte du har nån cykel.

Äh’ såååå farligt är det inte just nu, men lite ångest har jag för att jag ska stå utan hoj när det är dax för vårskriket i Mattisskogen... ;)

aribr sa:
Blir fet! Hope delar finns i blått/lila/orange...kanske lite mix?

Vi får se vad klirret räcker till...

Mr M jobbar på, klart trevligt uppvaknande med detta foto i inkorgen ☺

received_10216677809805489.jpeg

Men vette tusan om han inte förhastade sig då jag bett om design runt en 210x50mm dämpare. Den på bilden ser mer ut som en oldschool 200x57mm... ja ja vi får se vad M svarar...

Den förtjänar ett fint emblem på styrhuvudet, kommer bli snygg som tusan!

Man kanske borde måla om något hemma. Har haft färgångest sedan Surly sålde slut sina rosa glitterramar.

Hur går tankarna med gaffeln?vet ju att du troligtvis tänker köpa en begad pike, men tror ju inte du kommer låta den vara?

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Hur går tankarna med gaffeln?vet ju att du troligtvis tänker köpa en begad pike, men tror ju inte du kommer låta den vara?

Jo, det kommer med all sannolikhet bli så att jag hjälper Marr frigöra förrådsutrymme och den gaffeln har ju redan en Luftkappe ☺
Vilket gör att jag nog bara fixar någon bricka i Charger'ns Shimstack. Får se hur den beter sig "orginal"...

Fett Larsaw.
Gillar böjningen på sadelstagen.. Och färgsättningen är verkligen spot on!
Här har du en schysst uppgradering till bygget om du vill ha en frame strap =)

Mütherload strap - Purple Haze Color. Från Back Country Research
Backcountry-Research-Muetherload-Strap-purple-haze-universal-61361-201084-1514563254.jpg

Klavikel sa:
Fett Larsaw.
Gillar böjningen på sadelstagen.. Och färgsättningen är verkligen spot on!
Här har du en schysst uppgradering till bygget om du vill ha en frame strap =)

Mütherload strap - Purple Haze Color. Från Back Country Research

Snyggt! Har dock alltid kört med rygga, så jag vet inte om den behövs... Men kanske lika bra att köpa en för att kitta upp o impa på parkeringen ;D

Cool!
Jag blir alltid nyfiken på hur downtuben gillar böjmomemtet från dämparen i en sådan design, blir det ngn förstärkning?

Jobbigt med alla dessa Marino-byggtrådar när jag måste vänta ett helt år på att få bygga min?

Men jag gillar verkligen det jag ser och följer alla trådar med beundran och spänning!

Jo, visst blir det en förstärkning vid främre dämparfästet.
Detta syns tydligt efter Marinos backjobb idag (han byggde så klar initialt för 200-dämpare, tills jag hann påminna honom...)

0485699C-66E5-43DF-B18E-2BA05ACF0FAD.jpeg

larsaw sa:
Detta syns tydligt efter Marinos backjobb idag (han byggde så klar initialt för 200-dämpare, tills jag hann påminna honom...)

Verkar gå lite väl fort ibland. Tur du fick rätt på det i tid. Du skulle ha en luft dvo va?

marr sa:
larsaw sa:

Verkar gå lite väl fort ibland. Tur du fick rätt på det i tid. Du skulle ha en luft dvo va?

Jo, alt. en CC DBIL men vette tusan om jag litar på CC att dom fått ordning på hållbarheten... :/

Mr Marino ligger sannerligen inte på latsidan, fick denna bild nyss:

9194ABA5-AFFF-4903-988C-14804BBB4F36.jpeg

Nu är det bara PM-fäste till bakbromsen samt kabel- & flaskställsfästen kvar, värmebehandling och lack ??

Varför DB IL? Det ser ju ut som att en stor fin puckel-dämpare skulle få plats utan vidare. Vanliga Cane Creek har ju bättre rykte än IL varianten.

Octagon sa:
Varför DB IL? Det ser ju ut som att en stor fin puckel-dämpare skulle få plats utan vidare. Vanliga Cane Creek har ju bättre rykte än IL varianten.

Jo det är klart, men den känns så jäkla blaffig... DVO’n är ändå favoriten då den bygger på samma teknik som min gamla Marz Roco Air (som jag kan helt utan o innan...)

larsaw sa:
Han och hans glada peruaner verkar spruta ur sig ramar i ett rasande tempo så bra att du påminde honom. Kan ju bli fel både en och två gånger vet jag av egen erfarenhet. Blir det rätt blir det i alla fall bra :).

larsaw sa:
Octagon sa:

Jo det är klart, men den känns så jäkla blaffig... DVO’n är ändå favoriten då den bygger på samma teknik som min gamla Marz Roco Air (som jag kan helt utan o innan...)

Den där ramen är helt klart värd en Topaz;)

Paco sa:
larsaw sa:
Octagon sa:

Den där ramen är helt klart värd en Topaz;)

Eller jade :)

Kör på Topaz så jag kan ja dig som support om min skulle strula :)
Blir fint men segt att man verkar behöva minutpassa herr marino.

Fin! Hur mycket slag räknar du med bak? Denna har nästan exakt den geo som jag hadde tagit hadde jag byggt en fullgung. Enda som jag hadde ändrat är BTR förstärkningen. Ser fram emot att se den målad.

Tack tack, har inte stoppat in geo'n i ngt program. Men Rockingman's skulle ju ge ca 150mm med 57mm slag på dämparen, vilket enkelt räknat ger ca 130mm med 50mm slag... Fundrar på att gå upp till 55mm men osäker om det kommer att funka med feta sulor då (att däcket kommer att ta i sadelröret...)

Just nu på andra sidan jorden ?

received_10216695369724476.jpeg

received_10216695364284340.jpeg

PM för 180mm skivor ?
Bad han även lägga på extra förstärkningar vid styrhuvudet ? sen är det bara "cableguides" och värmebehandling kvar innan lack..

Fasen detta blir fett nice
Gillar designen mer o mer.
Undrar vad det blir för skilldnad i uppförande på länkage på denna och
En länk driven singel pivot som på shan

Jag anser att bilden på larsaws enhörning och Ikeas enhörning skall in i "Lika som bär" tråden pronto. Sjukt kul och träffsäkert.

Tillbaka
Topp