Ny racer inför 2019, men vilken?

Magsnus

Medlem
Hej,
Alltid kul att höra era åsikter och tips.
Jag vill troligtvis byta hoj till nästa års utmaningar. Jag har idag en Emonda Sl med kolfiberhjul, aerostyre och hela paketet. Den är kanonfin verkligen. Men jakten på något vassare finns där ändå.
Gör man bort sig om man inte köper med skivbromsar?
Bör man kika på en aero modell?
Är det bättre med elektroniska växlar?
Modeller jag funderar över:
Tarmac Sl6
Madone 9.?
BMC Roadmachine
Hur resonerar ni rutinerade lvg cyklister?

Tjena

Vad kör du för terräng? Om du kör mest platt och lite backar så ta en aero hoj. Dom går även att klättra med, men Sverige är ju mestadels platt.

Skivbromsar är en smaksak. Fördelen är att skivbromshjul kan designas mer aero då tillverkaren inte behöver bry sig om att göra bromsyta på fälgen. Samt bättre bromsverkan såklart.

Nackdelen med skivbroms är enligt mig enbart estetiskt.

Alla 3 cyklar du funderar på är ju skitbra cyklar, Men om man ska vara fåfäng hade jag valt BMC :)

Kolla på proffsen som har tillgång till allt. Där har du svaren:
Hur många kör med skivbroms?
- Knappt nån.
Hur många kör med elväxlar?
- Nästan alla.
Hur många kör med aeroram?
- Beror på terräng.

Senast ändrad:
ooms sa:
- Knappt nån.
- Nästan alla.
- Beror på terräng.

Tror du proffsen själv väljer vad de ska köra?

ooms sa:
- Knappt nån.
- Nästan alla.
- Beror på terräng.

Men är inte det tidsfråga bara med skivbromsar tro?

Magsnus sa:
ooms sa:
- Knappt nån.
- Nästan alla.
- Beror på terräng.

Men är inte det tidsfråga bara med skivbromsar tro?
Mtrlsponsorerna trycker såklart på, men cyklisterna verkar inte vilja ha det. Jag förstår dem, inget added value på lvg, bara ökade risker för problem. Elväxlar gick betydligt snabbare, men det ger ju ett verkligt värde också.

http://road.cc/content/feature/2138...el-weight-doesnt-matter-—-and-how-wind-tunnel

"We've measured a 16% increase in wheel drag between a disc-braked wheelset and a standard wheelset", Jean-Paul told us. "We performed a direct back to back test of the Zipp 303FC in standard version and disc brake version, for our own competitor comparison purposes. That 16% is a constant offset in the performance curve across the entire cross wind angle range."

Magsnus sa:
Tävlar du?
För i Sverige är skivbromsar förbjudet
Men för dagens lvg-cyklar ökar vikten med typiskt 400-600g med skivbroms, hur viktig är vikten för dig?

Magsnus sa:
Cyklar du snabbare än c:a 18-20km/h spelar aerodynamiken större roll än vikten.
Viktigast för aerodynamiken är sittställningen, dvs utsträckt och med lågt styre.
Aeroformning av styret gör endast minimal skillnad, typ 0,5W eller mindre, men ett två(2) cm smalare styre kan "spara" >15W
enl samma test "sparar" bra aerohjul ~10W

Men vad cyklar du för ngt?
Motionslopp, tex VR o liknande eller randonné på >100mil och långa grusvägspartier ställer olika krav på en optimal cykel.

Magsnus sa:
Prova själv om du tycker att det är värt merkostnaden.

Kolla också tester av cyklar, för inspiration och fakta, men var skeptisk mot recensioner(särskilt de som kallas tester)
Förstås tester där vindtunnel ingår, men inte sådana med "naken" cykel.

Här finns en länk till ett sådant test där du kan jmf 20(!) cyklar i lättvikts jmf med aero utförande
https://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/rad-test-aero-gegen-leichtbau/a45739.html

MrBike sa:
http://road.cc/content/feature/2138...el-weight-doesnt-matter-—-and-how-wind-tunnel

"We've measured a 16% increase in wheel drag between a disc-braked wheelset and a standard wheelset", Jean-Paul told us."
Men hur är det testet gjort? Enbart hjul eller med komplett cykel?
Här finns test av två kompletta cyklar, Canyon Aerorad Disc och Specialized Venge Disc, vars vindunneltest intå går att skilja från motsv fälgbromsade modeller
https://www.tour-magazin.de/raeder/...ad-disc-vs-specialized-venge-disc/a45469.html

/Håkan

Skivbromsar väger mer, kostar mer, är fulare och tillför egentligen inget riktigt mervärde.
Möjligen om du kör utför på bergsetapper men knappt ens då.

Köra cx i lera, snö och året-runt-väder, visst, men racer?

Sen så kommer folk allting argumentera att bromseffekten ökar, jo kanske det, men hur mkt bromskraft behövs på en racer? Fälgbromsar funkar ypperligt.

Sen så håller jag med om att aero är snyggt, men kom ihåg att man ska cykla fort innan det blir några fördelar med hjul & ram i aerodesign.
Ligger man och päser i 35km/h så är det inte särskilt viktigt att vara aero.

Klavikel sa:
Skivbromsar väger mer, kostar mer, är fulare och tillför egentligen inget riktigt mervärde.

Sen så kommer folk allting argumentera att bromseffekten ökar, jo kanske det, men hur mkt bromskraft behövs på en racer? Fälgbromsar funkar ypperligt.

Sen så håller jag med om att aero är snyggt, men kom ihåg att man ska cykla fort innan det blir några fördelar med hjul & ram i aerodesign.

Tack för dina synpunkter. Du har förmodligen helt rätt. Jag har vägt in tanken om andrahandsvärde ifall man köper en cykel för en hel del pengar som visar sig vara stendöd på marknaden om något år. Som en 26” Mtb typ. Kapitalförstöringen är ju illa nog redan ?

Klavikel sa:
Nja, i verkligheten är det faktiskt tvärtom. Den som "ligger man och päser under 35km/h"
"sparar" mer än den som ligger och "rejsar" i >40km/h.
Enkelt att själv jmf mha tex: https://analyticcycling.com/
Står också i artikeln som MrBike länkade till ovan: https://happyride.se/forum/read.php/1/3368327/3368355#msg-3368355
"1. The slower you are, the more important aero is."
(Läs resten själv)

/Håkan

HåkanC sa:
Klavikel sa:
Nja, i verkligheten är det faktiskt tvärtom. Den som "ligger man och päser under 35km/h"
Står också i artikeln som MrBike länkade till ovan: https://happyride.se/forum/read.php/1/3368327/3368355#msg-3368355
(Läs resten själv)

/Håkan

?? nu blir jag förvirrad

Magsnus sa:
Klavikel sa:

Tack för dina synpunkter. Du har förmodligen helt rätt. Jag har vägt in tanken om andrahandsvärde ifall man köper en cykel för en hel del pengar som visar sig vara stendöd på marknaden om något år. Som en 26” Mtb typ. Kapitalförstöringen är ju illa nog redan ?

Förstår hur du tänker, men samtidigt.
Köper du det senaste idag så är det ändå inte värd nåt om 4-5 år.

Hellre di2 än skivbromsar iaf, men det kostar rövmycket å andra sidan.
Hoppas dom släpper nån 105-variant med elväxlar framöver.

Viktigare att ha en kroppsställning som är aero än att ha en cykel som är aero om man är "vanlig" cyklist...
Ner i bocken alltså!

Senast ändrad:
Klavikel sa:
HåkanC sa:
"ligger man och päser under 35km/h"
Självklart, aero blir viktigare desto fortare man kör, my point exactly.

håkanc sa:
The slower you are, the more important aero is"
/Håkan
Alltså... Nej bara nej... Fysikens lagar etc. mm. Osv.
Fel av dig. Har du redan börjat med lunchsnapsen?

Klavikel sa:
Viktigare att ha en kroppsställning som är aero än att ha en cykel som är aero om man är "vanlig" cyklist...
+1
(Gäller iofs för alla typer av cyklister)

Klavikel sa:
Ner i bocken alltså!
Nja, det är långtifrån säkert att det är den mest aerodynamiska sittställningen.
Så lågt som möjligt med huvud och axlar är det som gör skillnad, inte var man har händerna.
Jmf tex
Cancellara-ronde01-800.jpg

med
Improve-Bike-Position-3.jpg

Det kan tom vara mer aerodynamiskt att flytta upp händerna på styret precis bredvid styrtappen.
how-to-tuck-on-a-road-bike.jpg

/Håkan

Det här med aero vs inte aero är intressant. Tänkte själv köpa ny racer i höst. Lutar åt ngn komfortvariant, typ Cannondale Synapse. Detta främst av sittställningsskäl (har sedan många år lite känningar i axlar/nacke... dessa är nästan helt obefintliga när jag kör på min hybrid). Kan dock tänka mig att köra ngt aeroalternativ istället om det är mkt ”snabbare”. Tänker att jag ligger och tränar/kör 30-35km/h. F ö borde väl vinsterna med aero vara betydligt mindre om man kör i klunga?

HåkanC sa:
Magsnus sa:
Tävlar du?
Men för dagens lvg-cyklar ökar vikten med typiskt 400-600g med skivbroms, hur viktig är vikten för dig?

Magsnus sa:
Cyklar du snabbare än c:a 18-20km/h spelar aerodynamiken större roll än vikten.
Viktigast för aerodynamiken är sittställningen, dvs utsträckt och med lågt styre.
Aeroformning av styret gör endast minimal skillnad, typ 0,5W eller mindre, men ett två(2) cm smalare styre kan "spara" >15W
enl samma test "sparar" bra aerohjul ~10W

Men vad cyklar du för ngt?
Motionslopp, tex VR o liknande eller randonné på >100mil och långa grusvägspartier ställer olika krav på en optimal cykel.

Magsnus sa:
Prova själv om du tycker att det är värt merkostnaden.

Kolla också tester av cyklar, för inspiration och fakta, men var skeptisk mot recensioner(särskilt de som kallas tester)

Här finns en länk till ett sådant test där du kan jmf 20(!) cyklar i lättvikts jmf med aero utförande
https://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/rad-test-aero-gegen-leichtbau/a45739.html

MrBike sa:

"We've measured a 16% increase in wheel drag between a disc-braked wheelset and a standard wheelset", Jean-Paul told us."
Men hur är det testet gjort? Enbart hjul eller med komplett cykel?
Här finns test av två kompletta cyklar, Canyon Aerorad Disc och Specialized Venge Disc, vars vindunneltest intå går att skilja från motsv fälgbromsade modeller
https://www.tour-magazin.de/raeder/...ad-disc-vs-specialized-venge-disc/a45469.html

/Håkan

Tack Håkan!
Tävlar inte med klubb men kör VR, Gbg girot osv för skoj skull. Intresset ökar och likaså ambitionen. Annars kör jag mest Mtb men lvg tar över mer och mer. Funderar på att gå med en klubb inom kort.
Vikten är väl inte superviktig men visst, en lätt cykel helst. Har 13cm drop från sadel till styre. Jag gillar att trycka på och ser gärna att jag inom 1-2 år kör sub 8 på VR. Har bara kört lvg sedan ett år tillbaka som komplement till Mtb.

Skivor alla dagar i veckan. Bättre andrahandsvärde,sliter inte på fälgarna.

Di2 är ju magiskt funkar kanon. Roadmachine är en grym komfortracer.

Är du 54 i storlek kommer min vara till salu i september.

Har finracers både med fälgbroms och skivbroms.

För mig personligen är det otroligt mycket skönare med skivbroms, perfekt modulation och riktigt bra bromsverkan även med kolfiberhjul (Zipp 404 disc) och regn...

På min skivbromshoj (Canyon Aeroad) så har jag SRAM Etap som också är klockrent. Enkelt och funkar perfekt.

Samtidigt så gillar jag min fälgbromscykel, en Eddy Merckx. Den har Campagnolo Super Record och de bromsar helt ok. I torrt väglag är de ok men i kniviga nedfarter i högfart är skivor överlägset. Kan vara min sista fälgbromshoj......

HåkanC sa:
Magsnus sa:
Tävlar du?
Det är intressant att det inte finns nämt något förbud av skivbromsar i SCFs regler, men att det finns en notis på deras hemsida om att det fortfarande är förbjudet inför 2018 och att SCF följer UCIs regler. UCI har för övrigt bestämt att tillåta skivbromsar från och med 1 juli (http://www.uci.org/pressreleases/th...ality-and-strengthens-its-ethics-regulations/)

HåkanC sa:
Klavikel sa:
HåkanC sa:
"ligger man och päser under 35km/h"
Självklart, aero blir viktigare desto fortare man kör, my point exactly.

håkanc sa:
The slower you are, the more important aero is"
/Håkan
Alltså... Nej bara nej... Fysikens lagar etc. mm. Osv.
Fel av dig. Har du redan börjat med lunchsnapsen?

Klavikel sa:
+1
(Gäller iofs för alla typer av cyklister)

Klavikel sa:
Ner i bocken alltså!
Nja, det är långtifrån säkert att det är den mest aerodynamiska sittställningen.
Så lågt som möjligt med huvud och axlar är det som gör skillnad, inte var man har händerna.
Jmf tex

/Håkan

Kan inte komma på någon anledning till att axlarna ska vara så långt ner som möjligt. Axlarna ska smala. Du kanske menar ryggen?

Magsnus sa:
marr sa:
Har du jäkligt schysst hjul, kan de ju vara kul att behålla.

Neil Pryde ser också riktigt fin ut!
Jag har ett par AM. Classic carbon clincher 40. Jättefina men det finns såklart vassare om man vill. Är nöjd med dom än så länge.

Vill man ha nå ovanligt men sjuk hoj ska man kolla chapter 2. Mike pryde bakom märket. Samma som startade cykeldivisionen på neilpryde. Hans nya aero ram Rare ser grymt fin ut. Inte blodigt dyra ramar heller. Hans semi aero Tere ser riktigt fin ut med

Senast ändrad:
Aero-ram har visat sig vara snabbare än lätta ramar sitt vikthandikapp till trots.
Di2 är mycket bra. Skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka
Ser inte riktigt behovet av skivbromsar på racer
Tubeless förberedda hjul ett krav tycker jag - öht hjul av hög kvalitet.

Jag har en sån här (dock en 2016):
https://www.cykelkraft.se/scott-foil-10 med bättre hjul, Campa Shamal

Galet nöjd.

julgus sa:
Aero-ram har visat sig vara snabbare än lätta ramar sitt vikthandikapp till trots.
Di2 är mycket bra. Skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka
Ser inte riktigt behovet av skivbromsar på racer
Tubeless förberedda hjul ett krav tycker jag - öht hjul av hög kvalitet.

Jag har en sån här (dock en 2016):
https://www.cykelkraft.se/scott-foil-10 med bättre hjul, Campa Shamal

Galet nöjd.

Riktigt fin! Di2 verkar ju de flesta vara överens om.

HåkanC sa:

/Håkan

Vad är det som får dig att tro att detta är relevant fakta?
Detta är en faketest som bygger på ett teoretiskt antagande med ett luftmotstånd från "dummy" som man just mätt fram i en vindtunnel, som trampar 200W konstant i bocken och väger 75kg.
Så är det knappast i verkligheten.
Varför länkar du till av journalister skapade skräpartiklar med så mycket felkällor?

Kan inte tänka mig att det finns cyklister som tävlar aktivt som aldrig önskat bättre bromsverkan med sina kolfiberhjul. Speciellt under GP lopp i ösregn

konscious sa:
Så är det knappast i verkligheten.
Cycling weekly har gjort ganska många praktiska tester på rundbanor som visar på större vinster med aero än vindtunneltester. Tex senaste Rennrad (7/18) har testat olika cyklar och hjul i vindtunnel med cyklist och kom inte i närheten av de vinster cycling weekly nådde.
Cycling weekly uppnådde 2 km/h högre fart med aerohjul än med vanliga lågprofilhjul. Rennrad såg en höjning med 0,3 km/h och för en aerocykel med aerohjul såg de en höjning med 1 km/h. Rennrad har inte redovisat om de mätt annat än med vind rakt framifrån.

Youtube kanalen GCN har nått liknande resultat som Cycking Weekly. Att det finns en fördel med aero råder inget tvivel om, men hur mycket verkar vara svårare att precisera.

HåkanC sa:
Klavikel sa:
(Läs resten själv)

/Håkan
Luftmotstånd öka linjärt med ett föremåls strömlinjeform, tvärsnittsarea och luftens densitet, men exponentiellt mot ett föremåls relativa hastighet.
Om hastigheten dubbleras så fyrdubblas luftmotståndet, vid en viss hasthet så kommer därmed luftmotstånd stå för den största bromsande kraften, därför är aerodynamik viktigare ju snabbare ett föremål rör sig.
Cyklar är inte uteslutna från fysikens lagar.

Luftmotstånd har en större påverkan på absolut hastighet vid högre hastigheter. Dock så kan det vara intressant att även tänka på "tiden på banan", som kommer vara längre i låg hastighet vid samma distans. Ta exemplet en tur runt en av Sveriges större sjöar. (En förenklad sådan, i exemplet helt platt och utan vind.)

sketch-1529759558470.png

(Från http://bikecalculator.com/tripMetric.html )

Cyklist A kör med en konstant effekt på 100w, cyklist B med en konstant effekt 400w. Kör A i bocken istället för på bromshandtagen går det knappt 1,9km/t fortare och han kör på 53,5 minuter kortare totaltid. Gör B detsamma så går det drygt 3,5km/t fortare och han kör på 34 minuter kortare totaltid.

För vem har att ha lägst luftmotstånd mest inverkan? (Svar: det beror på vem som bryr sig mest om sin sluttid.)

Tillbaka
Topp